Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Valpartijen? - Forum Wereldfietser

Valpartijen?

Deel hier eens uw ervaring(en) met valpartijen.

Ik heb de laatste 15 jaar drie serieuze smakkerds gemaakt, waarvan er een (die in Oostenrijk, toen ik in de regen uitgleed over een spekgladde spoorrails) me een gebroken hand en een stalen plaat in mijn hand opleverde.

Ik ben op reis nog nooit serieus gevallen.
Met mijn stadfiets ben ik 1 keer ongenadig hard op mijn gezicht gevallen in een glad bochtje. Heel mijn gezicht kapot. (Op valentijnsdag met mijn eerste vriendinnetje :cry: )
Ik ben ook wel een aantal keren van mijn ligfiets afgegleden in een bochtje, maar dat was een keurige val op mijn achterste.

Toen ik zestien was, met mijn mooie rode racefietsje snel door de bocht. Niet aan gedacht om de binnentrapper hoog te houden dus daar ging ik. Mijn eerste gedachte, ik hoop dat niemand dit gezien heeft. Mijn tweede gedachte; dat zal toch niet, er komt hier geen kip. Ik kijk op, en vijf moeders met drie kinderwagens en zeven peuters om me heen........

Geen valpartij, maar wel de eerste bewuste herinnering die ik heb. Mijn buurmeisjes leerden me fietsen op een fiets met zijwieltjes. Rechtdoor ging goed, dus overmoedig als ik werd dacht ik ook de bocht naar de brug naar hun erf kon maken. Die brug miste ik dus ik vloog recht de sloot in. Ik was toen vier, en heb een jaar niet meer in de buurt van een fiets willen komen. Inmiddels ben ik gelukkig allang weer verslingerd aan fietsen.

Gelukkig nog nooit een ernstige val met letsel gehad.

Mezelf wel meerdere keren onsterfelijk belachelijk gemaakt door net iets te laat te beseffen dat ik nog/al in m'n SPD's zat vastgeklikt...je ziet jezelf gewoon vallen op zo'n moment...

Gelukkig ben ik nu zo gewend aan m'n pedalen/schoenen dat ik altijd precies op tijd los weet te komen :D

Gudrun

Ik heb al 2 ongelukjes gehad.

Toen ik nog een pubertje was en een videogamesmagazine ging halen met de fiets was ik zo benieuwd naar de inhoud dat ik op de fiets zelf al begon te lezen.
Mijn knie kwam een achterlicht van een auto tegen en nam wat plastic mee en liet wat vlees achter. Resultaat is een duidelijk litteken op mijn rechterknie.

Dan nog niet zolang geleden, toen ik mijn huidige fiets net had, ik nam een bocht waar de zijkant van de weg wat dieper lag en wilde terug op de hogere baan rijden maar ik reed niet dwars genoeg. Ik had ook net mijn handschoenen uitgedaan vanwege de warmere temperaturen -toen al- en ik zette mijn handen niet direct toen ik naar voor viel. Ik kwam op mijn kin terecht en ook daar gehecht nu.

Geen breuken of zware ongevallen, beetje domme valpartijtjes.

Gelukkig ook nog nooit serieus van m'n fietsje gevallen, dus hier maar even een stukje 'klein geblunder'...

Zoals iedere toerist die voor het eerst in Amsterdam fietst, kreeg ik het voor mekaar om in Basel de tramrails in te schuiven.... Met een hoop gestuiter nog nét op m'n fiets blijven zitten, maar m'n stokbroodje en wat andere losse spullen vlogen over de drukke winkelstraat....

Stukje hout in m'n voorwiel, 2 meter de lucht in; enkele gekneusde ribben.

In het donker hard tegen een op de weg liggende boomstam aan gereden; fiets total loss, ik ernstige wond aan m'n voorhoofd, zwaar gekneusde ribben en per ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd :cry:

Valt dus eigenlijk wel mee op 40 jaar fietsen!

Ik heb ook wel eens iemand gezien die bij het beklimmen van het Kopje van Bloemendaal een hartstilstand kreeg, van z'n fiets afviel en ter plekke overleed. Dat is minder leuk.

Als ik zo terug denk ben ik wel een kluns. De nodige valpartijen in de loop der jaren.

De meest memorabele: Begin maart 2005. Weten jullie het nog: Het sneeuwde (zo een beetje de laatste keer). Op weg naar mijn werk in de Kerkstraat in Amsterdam: een slippertje en en een flinke smak. Gevolg: een gekneusde rib. Maar hoe moest dat? Ik zou twee weken later vertrekken voor mijn "once in a life time"-fietsvakantie: Drie maanden Australië. Oplossing: snel een verende zadelpen bestelt bij Bike4Travel.

De meeste voorkomende: Op een gegeven moment kreeg ik het idee dat ik toch wel vaak viel op onverharde wegen. Hoewel dergelijke valpartijen altijd snel gaan probeerde ik toch te analiseren wat de oorzaak was. Mijn herinnering was dat dergelijke valpartijen altijd begonnen met het wegglijden van mijn voorwiel. Mijn constatering: Ik ben links. Als mijn voorwiel wegglijdt, knijp ik in een reflex mijn remmen - en als eerste mijn linker-rem - in. Het feit dat ik als eerste mijn linker-rem (volgens de norm de voorwiel-rem) inknijp, versterkt het slip-effect en voor ik het weet lig ik op mijn bek. Oplossing: Ik heb mijn remmen omgedraaid.

De laatste: Tijdens mijn laatste fietsvakantie in de Filippijnen. Volgens de kansberekening was de kans klein, maar het gebeurde toch. Vlak voor mijn neus werd een tegemoetkomende vrachtauto ingehaald door een bus. Kortom: Er was geen plaats meer op de weg voor een fietser. Dus de berm in. En wat voor een berm. Ik heb heel weinig regen gehad in de Filippijnen, maar toen was er net een bui geweest. Bovendien was er de - minder onwaarschijnlijke - kuil in de berm. Het gevolg: Een slippartij. Ik hoor nog de klap van mijn hoofd op het asfalt. Mijn stuurrtas vliegt open en mijn foto-camera stuitert over het asfalt. Oplossing: Ten eerste droeg ik een fietshelm, dus ik belandde niet met een hersenschudding in het plaatselijke ziekemhuis, maar kon mijn fietsvakantie gewoon voortzetten. Ten tweede was mijn foto-camera behoorlijk verzekerd, dus inmiddels heb ik een nieuwe camera zonder dat het me veel gekost heeft.

Het vaakst gevallen op één dag: Enthousiast gemaakt door de verhalen van ligfietsers. Wantrouwig gemaakt door de verhoudingsgewijs vele "z.g.a.n."-e ligfietsen die tweedehands worden aangeboden. Voor één dag een ligfiets gehuurd. Ik denk niet dat het aantal keren dat ik op die dag ben gevallen ooit is of zal worden overtroffen.

Gerd

Met de motor:

1 keer onderuit op olie waarbij ik dwars door een pijlen-bord vloog.
1 keer onderuit en de vangrail in
1 keer vol geschept door een Volvo, beide voertuigen total-loss.

2 keer afgevoerd naar ziekenhuis per ambulance, maar binnen uur weer er uit :)

Oh ging het over fietsen :lol: ;)

Slechts één keer (op m'n 7e) echt gevallen met de fiets. Blackout en met m'n hoofd vol op de stoeprand terecht gekomen. Hersenschudding dus 5 dagen ziekenhuis (zo ging dat toendertijd).
Oja een keer tijdens m'n krantenwijk brak m'n voorvork volledig af bij het nemen van een stoeprandje. Ik had blijkbaar goede reflexen want niet met m'n gebit op de grond terecht gekomen... gelukkig 8)

Drie harde valpartijen zonder ernstig letsel (botbreuken enzo)

1. Eerste valpartij toen ik veertien was en met racefietsje en al over de moterkap van een auto sloeg die uit een uitrit kwam, bloederige schaafwonden en een mond vol zand

2. Te hard door de bocht waar natte herfstbladeren me lagen op te wachten, schaafwonden en mijn Super Roubaix stuk... :(

3. Onderuitgereden door een brommer. Ik wilde de brommer inhalen maar die sloeg plotseling links af zonder richting aan te geven. Na een judorol kwam ik tot stilstand tegen een lantaarnpaal. Een paar schrammetjes.

Hmm, valpartijen.. gezellig onderwerp....

zelf met de vakantie tot op heden gelukkig nog nix van dien aard mee gemaakt.

Wel toen ik nog iedere dag naar de middelbare school fietste, in twee jaar zesmaal op hetzelfde kruispunt aan gereden... nooit zelf iets ernstigs gehad, alleen had mijn mtb een behoorlijk gebutst en gezwabberd uiterlijk... is wel het beruchte kruispunt waar een aantal mede scholieren letterlijk plat zijn gereden...

Zelf ook een keer plat gegaan toen het had gevroren door te hard een bocht door te gaan.... buiten een geschaafde handschoen geen problemen.

valt allemaal nog wel mee dus

Bas

Als kind ben ik een ontelbaar aantal malen plat gegaan omdat mijn grootste hobby bestond uit het zover mogelijk door de lucht gaan wanneer ik de grondhopen in de speeltuin als springschans gebruikte. Crossfietsjes bestonden nog niet, laat staan MTB of MP3. Cassetjes wel, maar die had ik nog niet :wink:
Als youtube toen bestaan had had ik het gemaakt met een filmpje waarbij ik met mijn voet testte of het slot aan mijn voorvork rammelde. In werkelijkheid stopte ik mijn voet tussen de spaken achter de voorvork. De voet deed geen pijn, maar de rest van mijn lijf wel, en de vork had een buiging de andere kant op.

Als tiener heb ik eens geprobeerd hoe lang ik met mijn ogen dicht op een fietspad kon fietsen. Ik dacht dat ik de randen wel kon voelen en dan corrigeren. Toen ik dacht aan de rechterkant beland te zijn corrigeerde ik naar links en reed vol tegen een hectometerpaaltje.

Toen ik links naast mijn eerste vriendinnetje fietste sloeg ik met overtuiging rechtsaf en zij niet.

In de laatste 15 jaar:

In een winterse en modderige afdaling besloot mijn voorwiel niet meer naar mijn commando's te luisteren. Het duurde zeker 15 meter zwabberen voordat ik door het luchtruim zweefde en met gespreide armen in de modder terecht kwam. De enige schade waren 4 gaatjes in mijn banden en een gekwetst zelfvertrouwen. Godzijdank waren er geen getuigen.

Op een onverharde weg besloot een brommer in volle vaart volkomen verscholen achter een hoge haag blind de binnenbocht te nemen. Ik kon op tijd remmen om een botsing te voorkomen maar ging wel over de kop.

Op een fietspad in een woonwijk besloot een student ongezien uit een zijpaadje te komen. Het frame van mijn nieuwe dure fiets was krom. Ik toonde mijn emoties door hem meteen te vertellen dat hem dat geld ging kosten, maar je rechtenstudent vatte dat op alsof ik het ongeluk expres had laten gebeuren en ging als eerste naar de politie. Het kostte me doorspitten en opsturen van 48 pagina's kleingedrukte jurisprudentie om mijn rechtsbijstandverlening uit te leggen dat de tegenpartij uit een uitrit kwam en niet "van rechts".

In een woonwijk had ik al fors vaart geminderd toen een ***jochie besloot zijn voetbal naar mij te schieten. Ik dacht dat de bal wel onder mijn fiets door zou rollen, maar vergat het voorblad. De bal kwam exact onder mijn achterwiel en ik beschreef tegelijk een parabolische baan door de lucht en een rotatie voorwaarts. Mijn oude judoreflexen zorgden dat armen en benen de klap opvingen. Gevolg was weer een gevecht met de verzekering en de tegenpartij die niet mee wilde werken. Mijn verzekering had geen zin om de tegenpartij te dagen en heeft de zaak afgekocht. Fysiek heb ik me bij de EHBO gemeld, en een paar weken later Corsica overgefietst met de handen vaak los van het stuur.

In Transsylvanië bleek dat wanneer je met de voortassen tegen de brugrailing aankomt, je fiets binnen een meter stilstaat. Bloed spetterde in het rond en een bezoek aan de afdeling chirurgie van het ziekenhuis van Deva was het gevolg. Drie hechtingen.

Eén bijzonder bijna-ongeval: In een afdaling in Toscane vond ik 60 km/u te hard en er kwam een bocht aan. Ik besloot af te remmen naar 50. Het bleek dat een onervaren fietser vlak achter mij zat en tevens dacht dat je niet hoorde te remmen in een afdaling, we raakten elkaar met onze sturen en het scheelde erg weinig. Dat ik hem toen spontaan voor ****** uitschold vond hij erg onvriendelijk van mij.

En er zijn natuurlijk de dagelijkse bijna-ongevallen waar ik auto's, fietsers en voetgangers ontwijk die mij recht in de ogen kijken en desondanks toch proberen wederrechtelijk in botsing met mij te komen en daarna boos worden omdat ik best aan de kant had kunnen gaan. Memorabel zijn de twee keer afgelopen jaar dat een jonge vader zijn kind in kinderwagen hiertoe inzette.

En twee keer in de SPD-pedalen vast blijven zitten, met weinig gevolgen.

Leon

P.s. Er komt na Fedors herinneringen nog een erge boven. Verliefd op mijn eerste vriendinnetje fietste ik in de late junischemering dromerig midden over een geasfalteerde landweg naar huis. Het noodlot bepaalde dat ik een lotgenoot tegenkwam die ook in het midden fietste. Nog net niet met de koppen tegen elkaar gegaan lagen wij aan weerszijden in de berm. Bij mij duurde het een tiental seconden voordat ik weer bij kwam; de ander slaagde er ook na een half uur nog pas met moeite in mij de weg naar zijn huis aan te wijzen, waar wij strompelend aankwamen. Daags erna heb ik nog met mijn broer mijn bril uit de berm gevist. Gelukkig is uiteindelijk alles goedgekomen.

Ik ben ooit met de mountainbike over de kop geslagen. Hoofd tegen de grond (met helm natuurlijk, dus dat was niet heel ernstig), zadel vol in de buik. Ik lag zeker twee minuten dubieuze kreungeluiden te maken

Dat was mijn meest serieuze valpartij. Nu ben ik nog maar 20, dus wie weet... Wel natuurlijk een aantal inschattingsfouten gemaakt bij afdalingen, waaronder een wegglijdend achterwiel door kiezels. Gelukkig kon ik het precies goed corrigeren.

Mijn genântste incident was toen ik drie jaar geleden mijn eerste zelfgekochte fiets net een week had. Ik had nog totaal geen ervaring met SPD, alleen toeclips, en toen ik op een lang recht stuk eens ging kijken hoe snel ik wel niet kon met mijn Koga, schoot ik met een voet uit het pedaal bij 45km/u. Met die voet trapte ik een slag in mijn wiel, maar ik wist op de een of andere manier mijn fiets rechtop te houden. Gelukkig heb ik die er zelfstandig bijna uit weten te halen.

Misschien is het wel goed geweest dat ik meteen in de eerste week een ongelukje had, anders blijf je supervoorzichtig en mag er bij wijze van geen korreltje zand op het frame komen. Want dan is je fiets natuurlijk niet nieuw meer!

Hmmm m'n geheugen begint weer te werken...

Aantal jaar geleden in het stikdonker (en zonder licht) over het fietspad langs de randmeren gefietst tussen H'wijk en Ermelo. Alleen aan de net donderder contouren van de boomtoppen links en rechts kon ik zien dat ik ongeveer goed zat. Het ging na wat bermvluchten best aardig en het tempo steeg behoorlijk.
Kilometers afgelegd en dat zonder schade totdat aan het eind een paaltje midden op het fietspad stond. Echt vol er tegenaan gereden want totaal onzichtbaar. Steentjes diep in m'n beide handpalmen en de overige 6 km naar huis gelopen met een iets lichtere fiets en een afgebroken crank.

Valpartijen…ach, het hoorde bij het fietsen…Vroeger wist ik het zeker. Ik wou motorcoureur en schaatser worden. Een zomer- en een wintersport.

Ik hing destijds aan de radio en TV gekluisterd wanneer er motorraces voor waren. Vanaf mijn twaalfde elk jaar trouw met mijn vader naar de TT in Assen. Mijn Fiets werd ook getuned. Stuur naar beneden, de banden waren pas goed als al het profiel er af was…

Ik imiteerde de GROTEN der aarde. Recht in het zadel, ellebogen naar buiten = Boet van Dulmen, kont half op het zadel, half hangend naast de fiets = Jack Middelburg (of er helemaal los van = Jumping Jack Middelburg), knie op het zadel en met het lijf bijna over de grond = Randy Mamola…zo probeerde ik ze allemaal wel te kopiëren. En mijn motto was: val je nooit, dan rij je ook niet op de grens.
Ik kende elke bocht in mijn omgeving..en elke keer moest ik er weer, met de adrenaline sky-high, zo hard mogelijk doorheen.

Helaas kon ik alleen geen gas bijgeven in de bochten en op die manier de fiets uit de bocht trekken…..en soms ook bleken mijn slicks mij te weinig grip te geven. :oops: De banden kennelijk niet goed genoeg opgewarmd. Het gevolg was gewoon weer een sliding en een stuiterende fiets. Zo kwam ik dan weer bloedend en met gehavende broek aan bij mijn bestemming (o.a. de tandarts)….ach, bedrijfsongevalletje. Regelmatig moest ik op zoek naar nieuwe onderdelen of een fiets (ong. elke 4 maanden). Thuis kreeg ik dan weer de wind van voren…maar ja het zat in de genen…

Op de racefiets en de trekkingfiets ging het niet veel anders….full speed de bergen af. Anderen binnendoorsteken in de bocht,…auto’s buitenom inhalend, …tegemoetkomend verkeer de stuipen op het hart jagend….soms passerend aan de verkeerde kant (omdat ik de bochten afsneed en ik geen auto verwachtte).
Soms ging een prachtige asfaltweg halverwege over in een gravelweg en sloeg mijn hart een paar keer over, …Toch wist ik meestal de zaken weer op een miraculeuze wijze te redden. Even een paar keer diep ademhalen, en gaan met die banaan!

En de kwetsuren? Regelmatig hingen de vellen erbij, en een keer een rib gebroken,…kleding kapot, maar gelukkig verder niets ernstigs. Ook bij mijn valpartijen op het echte spul ging het meestal wonderbaarlijk goed (met mij, niet de motoren).

Ach, nu doe ik het iets rustiger aan….en geniet van de vele gesprekken onderweg met medefietsers…of van de rust…maar soms wordt het kleine kind in mij weer wakker….(daarom heb ik ook schijfremmen…om nog een beetje de “touch and feeling” te houden). :?

Gelukkig heb ik van het vallen op en met mijn fietsje nog nooit serieuse fysieke schade opgelopen, behalve dat mijn benen er iedere zomer weer uitzien als een rampenplan door de blauwe plekken en schaafwondjes. De enige serieuse diepe wonden die ik opliep tijdens een fietsvakantie, waren twee diepe gaten in mijn schenen door in Zwitserland uit te glijden in de DOUCHE!

Toch heb ik al heel wat valpartijen op mijn CV staan:

14 jaar: driedubbele salto door een ongewild opklappend vouwfietsje
15 jaar: onzacht mijn voorwiel in een rijdend brommertje gehaakt.
17 jaar: eerste vakantie alleen in de Ardennen: dubbele salto met schroef doordat de dynamo in de afdaling tussen mijn spaken in mijn voorwiel sloeg.
19 jaar: grote buikschuiver aan de Berlagebrug in A'dam: ketting er afgelopen op een fietsje met achteruittraprem.
25 jaar: salto in de Achterhoek door al kaart lezend eens lekker alleen in de voorrem te knijpen (god wat zijn die cantilevers een stuk krachtiger dan die oude vertrouwde remmetjes).
31 jaar: uitschuiver met vol geladen fiets op de roltrap in Rotterdam CS. Hoeveelheid huid op onderbenen fel gereduceerd.
36 jaar: veel kuilen op een zandweg in Slovenië: voortas schiet met afgebroken lowrider en al in het voorwiel. Salto en passerende automobiliste de stuipen op het lijf gejaagd met mijn bebloede benen.
38 jaar: wandelend door een dorpje in Noord Portugal met fiets aan de hand: openliggend afvoerkanaaltje over het hoofd gezien, twee meter doorgeschoven op ruwe steenslag.
41 jaar: het reeds genoemde douche-incident in Zwitserland.

Ik hoop nog heel oud te worden en gezond te blijven "dankzij" als dat gefiets!!
:lol:

Groetjes,

Astrid

Ik ben tijdens mijn eerste meerdaagse buitenlandse fietstocht op onwaarschijnlijk knullige wijze onderuit gegaan.
Ik had in 1988 in Göteborg, samen met een fietsmaat, een fiets gehuurd om twee weken een rondje te fietsen. De huurfiets bleek een plastic Itera:

Afbeelding

Op de eerste fietsdag, na zo'n 10 kilometer, sloeg het sluittouwtje van de zak waarin mijn fietsmaat zijn slaapzak achterop zijn fiets had gebonden, om het ventiel van mijn voorwiel, waarna ik over de kop sloeg, bij zo'n 30 kilometer per uur heuvel af. Behalve wat oppervlakkige schaafwonden viel de schade mee.

In 1999 ben ik op Sunset Boulevard, Hollywood, California, van achteren aangereden door een automobilist. Ik reed keurig aan de rechterkant van de weg, de automobilist ook, ze had me volledig over het hoofd gezien. Via de motorkap en de voorruit ben ik weer naast de auto terechtgekomen, nadat eerst de schroefdraad van de inmiddels afgebroken buitenspiegel zich door mijn bilvlees ploegde. Gezien de omstandigheden ben ik er genadig van afgekomen. De automobiliste heeft me naar het ziekenhuis gebracht, waar ik, op Amerikaanse wijze (= grondige) ben onderzocht op alle mogelijke schade. De automobilist stond er op om alle schade (ziekenhuis, kleding, fiets + bonus voor de schrik) cash te betalen en indien mogelijk geen verzekering er bij te halen. Na informeel overleg met mijn verzekering en de zekerheid dat er bij mij geen 'verborgen gebreken' waren, heeft ze genereus betaald.

Verder ben ik ook wel eens bij stilstand omgevallen, omdat ik wel mijn rechtervoet uit het SPD-pedaal had geklikt, maar mijn fiets meer naar links neigde :cry:

Oops, ik ben mijn eerste en (vooral voor mijn ouders) meest traumatische valpartij nog vergeten:

4 jaar: zoals als dagelijks bij mijn opa op de stang naar school. Bij gebrek aan dynamo's, tassen of lowriders mijn kleutervoetje maar tussen de spaken van het voorwiel gestoken. Dat werd een duo-salto, en de herinnering heb ik nog altijd als een stel paarsige strepen op mijn wreef...

En dan heb ik het ook nog niet eens gehad over de keer (39 jaar) dat ik recht van de winkel een tochtje maakte met mijn gloednieuwe VSF T400, de ketting er af liep en ik in slapstickstijl en al vloekend omviel vanwege iets te strak staande SPD pedalen... .

Vreemd dat ik niet voor het leven getraumatiseerd ben mbt fietsen, maar wel het tegendeel, niet :shock:

Astrid

Mijn mooist vind ik nog steeds de keer dat mijn stuur afbrak in het centrum van 's-Hertogenbosch op koopavond. Zwaaiend met het stuur ben ik, luid omstanders roepend dat ik er echts niets aan kon doen, naar een lantaarnpaal gerold die ik met beide armen poogde te omvatten. Mijn verhouding met die fiets is nooit meer goed gekomen.
En mijn moeder is er nog steeds vol van dat ik al fietsend mijn regencape over mjn hoofd schoof en ik verblufd languit wakker werd in een sloot vol rode modder.

Ha ha, leuk onderwerp. Ook ik kan er (helaas) over meepraten. Elk litteken heeft een verhaal.

Op mijn kin. Toen ik een jaar of 10 was wilde ik perse met de fiets van een heuvel af. Hier lag echter een zeer slecht, zand/gravelpad. Ondanks het verbod van mijn moeder, ben ik toch stiekem gegaan. Gevolg: ik viel heel hard op mijn kin. Er zat een flinke snee in.

Op mijn elleboog: Tijdens het racen raakte ik met mijn wiel in de greppel. Eigen stomme fout. Ook mijn gezicht had wat schaafwonden opgelopen maar hier is gelukkig niks meer van te zien.

Op mijn knie. Hierop ben ik al heel vaak gevallen. En het is altijd dezelfde knie. De eerste keer was tijdens een aanrijding met een auto die mij geen voorrang gaf. Hij raakte nog net mijn achetrwiel.

Op mijn kuit/enkel. Ik fietste in de schemer 'smorgensvroeg. Door een moment van onoplettendheid raakte ik met mijn kettingblad, een betonnen randje wat het fietspad van de weg scheidt. Het was er opeens! In de eerste instantie stond ik direct op. Niks aan de hand alleen de ketting was kapot. Terwijl ik naar huis liep ging mijn kuit/enkel wel erg veel pijn doen. Ik voelde eraan en bemerkte een gigantische bult. Zo groot als een halve tennisbal. Deze ging niet vanzelf weg en er moest dus gesneden worden. De plek is nog steeds lelijk en gevoelig.

Mijn enstigste ongeval is een aanrijding met een auto geweest. Ik knalde met de racefiets tegen de voorbumper en vloog vervolgens met mijn sccouder en hoofd in de vooruit van de auto. Gelukkig droeg ik een helm. Hierbij liep ik kneuzingen aan schouder en ribben op. En ook weer die knie.

Mijn laatste ongeval is van nog geen jaar geleden. Iemand gooide de deur van een bestelbus open toen ik erlangs fietste. Ik klapte met mijn sleutelbeen tegen de rand van de deur. Gelukkig is dit helemaal goedgekomen.

Verder heb ik nog wel wat keine valpartijen meegemaakt zoals:

- in de sloot gevallen toen een voorbijrijdende auto mij met zijn zijspiegel raakte.
- over de kop geslagen omdat ik met een hand probeerde te remmen, de voorrem.
- Tijdens een fietsvakantie raakte ik met mijn voorwiel in een greppel en viel om.