Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 8 of 11 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alfine 8 of 11

Mr. Z schreef:
do 23 dec, 2021 20:35
Dat is dan 1 x 12 of 2 x 12 , ketting bij 10 speed is al versleten na 1500km. 12 speed nog sneller, cassette kost een vermogen zelf een goedkope :|

Inmiddels is gebleken dat 11v kettingen langer meegaan dan 9v of 10v kettingen. Onverwacht, dat wel.
In mijn geval zou ik kiezen voor 1x12v. Heb zelf 3,5 jaar ervaring met die opzet. Goede Sunrace cassette kost €68. Zijn stijver en lichter dan Shimano (was destijds niet eens verkrijgbaar). Niet overdrijven dus!

Correctie: ik zie dat de prijs van die cassette inmiddels bijna €100,- bedraagt. :cry:
Wij hebben bij onze koeriersdienst (Cargo Velo) meerdere Derailleur (1x10) en Alfine 8/Belt in gebruik. Wanneer we nieuwe fietsen (Bullits) kopen hebben wel overwogen om Alfine 11 te gaan gebruiken. Hier onze redenering uiteindelijk niet te doen:

Alfine 11 levert met dezelfde tandwielen vooral 2 zwaardere verzetten. Voor ons als fietskoeriers is dat weinig interessant (je kan diezelfde redenering maken als vakantiefietser). Je krijgt met een Alfine 11 binnen het bereik van een Alfine 8 (dat voor ons volstaat in Gent/Antwerpen) dus maar 1 extra versnelling om de wat onlogisch sprongen tussen de verzetten van een Alfine 8 wat uit te vlakken. Gezien de meerprijs van een Alfine 11 is dat het ons niet waard. De Alfine 8's doen het al bij al zeer goed bij ons. Of een Afline 11 fragieler zou zijn weet ik niet.

We gebruiken 1x10 Derailleur en Alfine 8 (met Belt) door elkaar omdat er onder de koeriers ook voorkeuren zijn.

Persoonlijk zou ik altijd voor een derailleur gaan, tenzij je het niet wil opbrengen om je ketting een beetje proper en gesmeerd te houden. Ik houd al enkele jaren erg gedetailleerd bij wat het verschil in kostprijs in onderhoud is van Afline 8 met Belt en een 1x10 derailleur. De conclusie is al drie jaar op een rij dat het verschil in onderhoudskost (werkuren + materiaalkost) te verwaarlozen is.

De voordelen van een derailleur:
  • Logische stappen tussen versnellingen
  • Veel meer mogelijk om de versnellingen af te stellen op je rijgedrag
  • Lichter
  • Efficiënter (mits goed onderhouden)
  • Onderhoud is véél eenvoudiger (denk: achterbinnenband repareren)
sjefke schreef:
do 23 dec, 2021 20:48
Inmiddels is gebleken dat 11v kettingen langer meegaan dan 9v of 10v kettingen. Onverwacht, dat wel.
Hoe is dat mogelijk?
TS vraagt om advies voor een fiets waarmee hij/zij ook op fietsvakantie wil. Ik vraag me af of je dan voor een 8v naafversnelling dan wel derailleurversnelling met één voorblad zou moeten willen gaan. Ik bedoel, zelfs al schrijft TS geen hoge bergen over te gaan fietsen, dan blijven er genoeg lagere maar ook pittige heuvels over, wil je een beetje leuke fietsvakantie in mooi landschap hebben. (Tenzij fietsen langs de Loire je ding is.) Bij een fiets met derailleurversnelling waarmee je ook op fietsvakantie gaat zou ik dan ook twee voorbladen adviseren. Of twee aparte fietsen: een voor woonwerkverkeer en een vakantiefiets.
willem.m schreef:
zo 26 dec, 2021 10:00
TS vraagt om advies voor een fiets waarmee hij/zij ook op fietsvakantie wil.
Nee, TS vraagt advies over een keuze Alfine 8-11 naaf.
Ik vraag me af of je dan voor een 8v naafversnelling dan wel derailleurversnelling met één voorblad zou moeten willen gaan. Ik bedoel, zelfs al schrijft TS geen hoge bergen over te gaan fietsen, dan blijven er genoeg lagere maar ook pittige heuvels over, wil je een beetje leuke fietsvakantie in mooi landschap hebben. (Tenzij fietsen langs de Loire je ding is.) Bij een fiets met derailleurversnelling waarmee je ook op fietsvakantie gaat zou ik dan ook twee voorbladen adviseren. Of twee aparte fietsen: een voor woonwerkverkeer en een vakantiefiets.
Enkele berichten later (na een vraag over heuvels) schrijft TS:
Die opmerking was meer bedoeld om welbedoeld advies over derailleur/Rohloff te voorkomen. Er zijn nog geen concrete plannen.
Het lijkt me duidelijk dat TS advies wil over (de verschillen tussen) Alfine 8 of 11. En niet over Pinion, Rohloff of derailleur.
Dank voor deze terechtwijzing, na mijn goedbedoelde reactie op een m.i. verwarrende openingspost.
Maar ja, het is hier een forum van en voor wereld- en vakantiefietsers, dus krijg je daar ook advies voor.
willem.m schreef:
zo 26 dec, 2021 11:03
Dank voor deze terechtwijzing, na mijn goedbedoelde reactie op een m.i. verwarrende openingspost.
De clou zit ‘m waarschijnlijk in die twee letters “m.i.” :P .
Speeder300 schreef:
zo 26 dec, 2021 11:14
willem.m schreef:
zo 26 dec, 2021 11:03
Dank voor deze terechtwijzing, na mijn goedbedoelde reactie op een m.i. verwarrende openingspost.
De clou zit ‘m waarschijnlijk in die twee letters “m.i.” :P .
Dat is flauw, zie onderstaande blauwe stukjes tekst.

mhalmingh schreef:
wo 22 dec, 2021 15:29
Goedemiddag,

Ik kijk al een tijdje mee op het forum, maar heb me pas zojuist aangemeld.

Ergens komende maanden wil ik een nieuwe fiets aan gaan schaffen. Ik ben al een tijdje al aan het kijken en de keus is onderhand gevallen op (hoogst waarschijnlijk) een fiets met Alfine 8 of 11. Heel misschien een single speed, maar dat is niet praktisch om fietsvakanties te houden.

Als eerste het gebruik:

dagelijkse fiets
met regelmaat een rit van 50 tot 70 km
fietsvakantie van 1 a 2 weken (hoge bergen zal ik achterwege laten, aangezien een derailleur/Rohloff dan wenselijk is)
over 1 jaar gaan we verhuizen, vanaf dan ongeveer 2x per week woon-werkverkeer van 30km enkele reis

Nou lees ik op internet meerdere verhalen dat de Alfine 11 minder betrouwbaar is, maar het merendeel van deze opmerkingen gaan over de eerste jaren dat deze geleverd werd. Betrouwbaarheid staat wel bovenaan gezien de afstanden woon-werkverkeer en voor het gebruik tijdens de vakantie. Is het nog steeds zo dat de Alfine 11 minder betrouwbaar is?

Daarnaast heeft de Alfine 11 geen 1:1 verhouding. Is dit in het dagelijkse gebruik merkbaar?

Voor mij persoonlijk lijkt een Alfine 8 me voldoende, maar ik ben ook een paar keer aanbiedingen tegengekomen van fietsen met een Alfine 11, waarbij vaak ook andere onderdelen net iets beter kwaliteit hebben. Dan vraag ik me af of dat wellicht een verstandige keus is of dat ik toch voor een Alfine 8 moet gaan.

Alvast bedankt voor de hulp
TS had ook simpelweg kunnen vragen:

Voor een nieuwe fiets voor dagtripjes en woonwerverkeer twijfel ik tussen Alfine 8 of 11. Wat zijn de verschillen in kwaliteit, duurzaamheid en functionaliteit?

Maar goed, laat maar. Succes met de keuze!
Ja, of misschien nog simpeler: “wat zijn nu eigenlijk de wezenlijke verschillen tussen de Alfine 8 en 11”.

Ik bedoel, een jaar of drie terug kocht ik een tweedehands fiets waar toevallig een Nexus 8 in zat. Omdat ik graag weet wat ik heb, en het ook nog eens plezierig vind om s’avonds lekker met de tablet in de luie stoel wat theorie uit te pluizen, ben ik eens gaan opzoeken over die naven. Zo leer je dan de verschillen tussen de Nexus 7 en de 8, en later ook tussen de Nexus(sen) en de Alfine(s), maar voor dat je dat op een rijtje hebt (en houdt) ben je wel wat leestijd verder. Ik hou wel van indelen in hokjes, dus ik dacht te weten dat de Nexus vetgesmeerd is en de Alfine olie, maar na nog wat beter nazoeken zie je dan m.b.t. de Alfine dat de 11 in een oliebadje draait maar de 8 dan weer niet, enz.

Maar goed, praktijkervaring heb ik dus met de Nexus 8, ben er dik tevreden mee (voor gewoon fietsen dan), met de 5 als direct drive rij ik tussen de 18 en 22 km/u, moet ik een dijk op dan de 4, wind achter de 6, peace of mind zal ik maar zeggen.
Velotraumer schreef:
zo 26 dec, 2021 09:40
sjefke schreef:
do 23 dec, 2021 20:48
Inmiddels is gebleken dat 11v kettingen langer meegaan dan 9v of 10v kettingen. Onverwacht, dat wel.
Hoe is dat mogelijk?


Ben nog steeds wel benieuwd hoe het kan dat een 11v langer meegaat dan een 9v of 10v. Misschien kan iemand anders er antwoord op geven?
wat ik eens begrepen heb: breedte heeft op zich niet veel invloed op de slijtage, wel de diameter busje-pennetje, het gebruikte materiaal (uiteraard), de kwaliteit van bouwen.

de diameter van de pennetjes is niet anders (zover ik weet). mogelijk gebruiken fabrikanten met een nieuwe generatie ketting beter materiaal. mogelijk bouwen ze volgens nauwkeuriger toleranties.
Er is een theorie dat de toleranties in de productie kleiner zijn, maar volgens het www is er weinig verschil in levensduur, meer in de verwachting van levensduur. Ik moet zeggen dat mijn ervaring wel overeenkomt met die van Sjefke, dus helemaal perceptie zal het niet zijn.
Grandonneur schreef:
do 30 dec, 2021 10:51
wat ik eens begrepen heb: breedte heeft op zich niet veel invloed op de slijtage, wel de diameter busje-pennetje, het gebruikte materiaal (uiteraard), de kwaliteit van bouwen.

de diameter van de pennetjes is niet anders (zover ik weet). mogelijk gebruiken fabrikanten met een nieuwe generatie ketting beter materiaal. mogelijk bouwen ze volgens nauwkeuriger toleranties.
De slijtage van een derailleurketting vindt plaats op de glijvlakken die gevormd worden door de asjes en de gaten in de binnenste schalmen en - los daarvan - op de binnen- en buitenkant van de ringetjes en het glijvlak daarmee met de buitenste vlakken van de omgebogen binnenranden van de twee (!) binnenste schalmen. Daarbij wordt de verlenging van de ketting bepaald door de som van de slijtage op de genoemde vlakken op elke schalm tussen voorblad en kransje (dus enkele tientalen malen de slijtage) plus tweemaal de slijtage die bij een ringetje behoort. De ringetjes tussen voorblad en kransje hangen er immers maar bij, dus daar wordt een ketting niet langer van.
De buitenste schalmen doen daarbij helemaal niet mee, want die zitten vast. Die kun je dus met betrekking tot slijtagen zo dun maken als je wilt. De dikte van de binnenste schalmen is in theorie ook niet relevant al wordt de omgebogen rand waar het hele verhaal van hierboven plaatsvindt niet sterker als je de schalmen van dunner materiaal maakt.
Hoe de breedten van de slijtvlakken in een 10v ketting zich verhouden tot de andere versies weet ik niet.
Velotraumer schreef:
do 30 dec, 2021 09:29
Velotraumer schreef:
zo 26 dec, 2021 09:40
sjefke schreef:
do 23 dec, 2021 20:48
Inmiddels is gebleken dat 11v kettingen langer meegaan dan 9v of 10v kettingen. Onverwacht, dat wel.
Hoe is dat mogelijk?


Ben nog steeds wel benieuwd hoe het kan dat een 11v langer meegaat dan een 9v of 10v. Misschien kan iemand anders er antwoord op geven?
Als het gebruikte materiaal en productie proces het zelfde is gaat een 9v langer mee dan een 10 v en die weer langer dan een 11v en zo door.

De slijtage zit op de pin die door de ketting gaat en de buiten plaatjes, daar zit geen bus en die draaien/vreten op elkaar in.
Nu is het binnendiameter bij 9/10/11/12 kettingen het zelfde maar de plaatjes worden steeds dunner en slijten daardoor eerder in.
Mr. Z schreef:
do 30 dec, 2021 18:40
De slijtage zit op de pin die door de ketting gaat en de buiten plaatjes, daar zit geen bus en die draaien/vreten op elkaar in.
Ik heb mijn fietsketting nog eens bekeken maar ik kan jou niet volgen. Kon jij mijn uitleg ook niet volgen?
Toleranties bij 11 speed zijn veel kleiner. Ik heb 9 speed kettingen gehad die na 2 weken gebruik boven 0,5% slijtage zaten (SRAM 951), 11 speed Shimano gaat beduidend langer mee.

Voor een ketting op een derailleurfiets die per definitie bijna altijd scheef ligt kan het geen kwaad dat de ketting smaller is. De sterkte van een ketting is niet afhankelijk van de breedte.
In mijn jonge jaren gaf Sheldon Brown het onbesproken antwoord op dit soort vragen.
Maar, in weerwil van een kunstschilder zoals Rembrandt, is zijn status aan het verbleken.

Er is ook nog zo iets als de flexibiliteit van de ketting.
Die van veel invloed is op de slijtage.
Een 9/10/11/12 speedketting zijn even flexibel.
Maar flexibeler dan 8 speed die is ontworpen voor een smallere inbouwbreedte (130 mm)

Een singlespeedketting slijt beduidend minder snel dan een derailleurketting, omdat de eerstgenoemde niet flexibel hoeft te zijn.

https://www.sheldonbrown.com/rinard/chain_stiffness.htm
bdr schreef:
do 30 dec, 2021 20:14
Ik heb 9 speed kettingen gehad die na 2 weken gebruik boven 0,5% slijtage zaten (SRAM 951),
Het ligt er ook wel aan wat je er in die twee weken mee doet hé?
Dat klopt maar was op kinderfiets dus helemaal niet zwaar belast. (Ik rij vooral 11 speed.)