s0lar schreef:Ik vind het gewoon onveiliger, autobestuurders zien je minder goed rijden. Je ziet minder van de omgeving want je gaat sneller en je zit/ligt lager.
Vooral het veiligheidsaspect houdt me tegen. Als je op die hoogte geraakt wordt door een auto ben je er altijd erg aan toe. Van een gewone fiets kun je nog wat afspringen maar al liggend...
Er zijn genoeg ligfietsen die net zo hoog zijn als een bukker. Sterker nog: je beschreven gevaar bestaat op (denk ik) de meest gebruikte vakantietrekligfiets zelfs minder dan op de bukker. Die dingen zijn zo hoog dat je met je volle lichaam boven de motorkap van een auto zit. Ik heb het over de Optima Condor met z'n 2x 26" wielen:
Nadeel is wel dat niet iedereen erop past. Ik kan op zo'n fiets met m'n korte beentjes niet bij de grond. Ik ben 1,78 m lang (kort
) maar heb relatief korte benen.
Verder moet je een ligfiets ervaren om te weten of het daadwerkelijk zo 'gevaarlijk' is en hoeveel/weinig je ziet. Het énige steekhoudende punt vind ik dat je minder van de omgeving ziet omdat je sneller gaat. Maar dat valt eenvoudig op te lossen: gewoon minder hard fietsen. Scheelt energie, kan je nog een flink stuk verder fietsen.
Ralph schreef:Ik heb er geen problemen mee als iedereen op een ligfiets gaat rijden, maar helaas leven wij in een wereld met gemotoriseerd verkeer.
Als fietser ben je al ontzettend kwetsbaar, maar als ligfietser al helemaal.
..... overigens is het rijden op een ligfiets ontzettend gaaf, maar liever niet op de openbare weg. Zien en gezien worden is in het verkeer een belangrijke factor.
Mensen zien ook normale fietsers over het hoofd, mensen zien zelfs complete vrachtwagens en bussen over het hoofd! De enige vorm van veiligheid waar je veel grip op hebt is je eigen gedrag in het verkeer. Let goed op en anticipeer goed, rijd defensief maar tegelijkertijd ook assertief genoeg.
Ik rijd al jaren ligfiets. En ja, mensen hebben mij inderdaad wel eens niet gezien. Meestal is dat omdat ze de andere kant op keken. De keren dat ik daadwerkelijk slecht zichtbaar was, is op 2 handen te tellen. Denk aan hoge struiken waar je achter schuil gaat of een auto waar je naast staat waar je schuil achter gaat voor het overige verkeer. Op zo'n moment is zelf goed opletten én defensief rijden gewoonweg het verstandigst maar dat geldt eigenlijk voor elke fietser.
fietsjunks schreef:Is het niet zo, dat fietsen in de bergen weer lastiger is?
We zijn ze ook wel tegen gekomen... vlak razendsnel, maar bergop moesten ze lopen, terwijl door konden fietsen en bovendien lijkt me zo'n ligfiets omhoog duwen niet echt prettig.
Echt bergervaringen heb ik niet. Maar:
1) een ligfiets is doorgaans iets zwaarder dan een normale fiets. Bergop merk je dat inderdaad op negatieve wijze.
2) de houding van je lichaam is totaal anders; je hebt je benen horizontaal en bij steile hellingen mogelijk zelfs schuin omhoog (hoger dan je hart). Ik ken de theorie niet maar wellicht dat de doorstroming van bloed hier een rol speelt.
En inderdaad... veiligheid, niemand die je hier ziet..
Ik heb even moeite hier je exacte gedachte te begrijpen. Maar laat ik even een vrij standaard verhaal plaatsen; er zijn vele varianten, ik ken er zelf ook wat maar afgelopen week kwam dit bericht voorbij:
M'n vrouw reed laatst op haar Fiero op een Veluws bospad. Voor haar
waren vier oudere sportieve dames aan het wandelen in dezelfde
richting.
Zij dus bellen, maar werd niet gehoord. Nog een keer bellen maar nog
steeds geen reactie. Dus maar even roepen. De dames keken verschrikt
om en gingen aan de kant.
Toen ze gepasseerd was hoorde ze een van de vrouwen zeggen: zie je
wel, je ziet ze niet !!!
Toch knap om ligfietsers van achteren over het hoofd te zien
Mensen die niet kijken zien je inderdaad niet. Maar zoals ik al zei: bussen en vrachtwagens zie je dan net zo min. De praktijk leert: mensen kijken niet, mensen luisteren niet.
Verder heb ik één ding nog niet gelezen als argument om níet te ligfietsen:
De prijzen zijn doorgaans hoger dan van normale fietsen. Hoewel hier op dit forum vast ook mensen zijn die fietsen rijden die prijzen hebben die verre van doorsnee zijn.
Verder lijkt het alsof mensen het niet 'durven'. Je valt meer op (nee, niet om maar op
)en ook dat is iets waar niet iedereen zich prettig bij voelt.
Ik weet wel dat ik geen fiets met normaal zadel meer wil hebben. Mijn normale fietsen zijn de deur uit. Daarvoor staan nu 2 ligfietsen in de plaats.