Ik heb afgelopen september een prachtige route door Schotland gereden! Ik ben gevlogen op Edinburgh en daar de bus gepakt naar Thurso. De trein is relatiefduur en in de drukke seizoenen zijn er weinig tot geen plekken beschikbaar voor fiets in de trein. Ik heb zelf een coach van citylink genomen. Die rijden frequent, zijn goedkoop en nemen je fiets graag mee. Ik thurso aangekomen heb ik een uitstapje gemaakt naar Orkney, dat vond ik zelf niet heel bijzonder. Terugkomen in Thurso ben ik mijn route gestart via de NC500 naar Ullapool. Dat was een prachtig stuk! In Ullapool de ferry gepakt naar de Outer Hebrides. Met name Barra vond ik erg mooi. Vanuit Barra de ferry naar Oban en via Trossaches national park naar Glasgow gefietst. Mijn route door Schotland was onderdeel van mijn route naar Bristol, dus ik heb verder in Schotland niet een groter rondje gefietst. Een paar jaar terug ben ik met de auto door het "midden" van Schotland gereden, dus Loch Lomond, Ilse of Skye, Inverness en terug naar Edinburgh in ongeveer 1,5 week. Dat was ook prachtig. Tijdens het fietsen afgelopen zomer kwam ik pas later achter dat de meeste fietsers van zuid naar noord fietsen vanwege de wind, maar om heel eerlijk te zijn heb ik het grootste deel van de tijd de wind mee gehad, dus uiteindelijk maakt het niet heel veel uit. Overigens wildcamperen in Schotland is toegestaan en geweldig leuk! Ik zou je aanraden om schotland bij de drogist een deet te komen die goed werkt tegen midgets. Ik had "Nederlandse" deet mee en die werkte ook wel, maar de deed die ik in schotland kocht, waarvan de naam mij ontschoten is werkte beter. Je ziet ook mensen lopen met een hoofdnetje, dat heb ik zelf niet gebruikt, maar als je erg last hebt is dat ook een optie. Heel veel plezier. Schotland is prachtig!!