Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Santos stopt met derailleur modellen' - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

'Santos stopt met derailleur modellen'

215 berichten
Wow, wat een felle reactie Edwin. Ik maakte absoluut geen vergelijk. Ik zei alleen dat je voor een Koga minder neertelt dan voor een Santos en dat de Koga een prima fiets is.

Maar om je antwoord te geven. Nee, dat heb ik niet op een Santos, of één van de vele andere merken die je noemde, gedaan. Wel op de Koga met 65 km/h afgedaald en overigens geen problemen ervaren.

Anno
Edwin* schreef:
wo 15 dec, 2021 13:20
... ik snap wel dat een Santos TM3+ € 853,- duurder is dan een Koga WTS.
In (een betere) vergelijking met een Santos TM 2.8 is de Koga € 477,- duurder en is het verschil dat de Koga XT schijfremmen heeft en de TM 2.8 Magura HS33 velgremmen.
Ik heb al ergens gehoord dat we volgend jaar Santos fietsen kunnen kopen, maar dan met Colruyt sticker en 1500-2500 euro goedkoper. Colruyt zegt immers de laagste prijzen te hebben (Bron). Het schijnt vanaf de vrijdag na omschakeling naar de zomertijd te gebeuren.
Fytsreizger schreef:
wo 15 dec, 2021 13:35
Wow, wat een felle reactie Edwin.
Zo is het niet bedoeld.
Edwin* schreef:
wo 15 dec, 2021 14:50
Fytsreizger schreef:
wo 15 dec, 2021 13:35
Wow, wat een felle reactie Edwin.
Zo is het niet bedoeld.
Uhhh, wat is er fel aan deze reactie.
Als je hier van omvalt, daal dan nooit een berg af.
Mooi om te zien dat (vrijwel) elke koper van een Santos een merkfanaat wordt ;)

Zonder gekheid: Klopt in zekere zin ook wel want het zijn gewoon heel goede fietsen. Geen idee of er ook echt negatieve ervaringen zijn...

Geen idee of het frame van een Santos beter is dan van een Koga WT. Ik weet wel vrijwel zeker dat de afmontage bij Santos een stuk nauwkeuriger zal zijn. Da's ook een deel van het prijsverschil.
Dat laatste vraag ik me, op basis van de kwaliteit van de afmontage van mijn WTS, af. Die was namelijk heel precies afgemonteerd en ik zou niet weten wat er dan bij Santos nog nauwkeuriger zou moeten zijn om dat grote prijsverschil te verklaren. Maar goed, over dat prijsverschil is er al eens een topic van mij volgeschreven. 😉

On topic: Bij Santos zijn ze natuurlijk al jaren een groot voorstander van de riem en dan is het niet heel vreemd dat ze de andere systemen uitfaseren. Dat voegt ook weer wat toe aan de exclusiviteit van het merk, wat weer een bepaald publiek aanspreekt en helpt om de hoge prijzen te rechtvaardigen. Daarnaast zijn derailleurfietsen voor hen waarschijnlijk maar een klein deel van de verkoop en is het economisch aantrekkelijker om ze niet meer aan te bieden.
Edwin* schreef:
wo 15 dec, 2021 14:50
Fytsreizger schreef:
wo 15 dec, 2021 13:35
Wow, wat een felle reactie Edwin.
Zo is het niet bedoeld.
Zand erover!
Fytsreizger schreef:
wo 15 dec, 2021 21:51

Zand erover!
Dat is het voordeel van een riem, dat zou ik met een ketting niet doen. ;-)
Fedor schreef:
wo 15 dec, 2021 18:27
... Ik weet wel vrijwel zeker dat de afmontage bij Santos een stuk nauwkeuriger zal zijn [dan van een Koga WT] ...
Hoe weet je dit? Wat is je bron?

Of is het een perceptie?
willem.m schreef:
do 16 dec, 2021 06:00
Fedor schreef:
wo 15 dec, 2021 18:27
... Ik weet wel vrijwel zeker dat de afmontage bij Santos een stuk nauwkeuriger zal zijn [dan van een Koga WT] ...
Hoe weet je dit? Wat is je bron?

Of is het een perceptie?
Perceptie. Laat ik het anders zeggen: ik hoop dat Santos (nog) een stuk nauwkeuriger is en dat dat dus een deel van het prijsverschil verklaart.

Want bij mijn Koga waren wel wat dingetjes (wel allemaal opgelost onder garantie):
Het splined carrier tandwiel had een slechte passing wat voor speling zorgde. Ik denk dat een goede monteur dat al bij de montage had kunnen inschatten en naar een beter passend tandwiel was gaan zoeken.
Volgens mijn dealer was de Bushnell BB niet goed (te droog) gemonteerd. Gaf geen probleem maar vanwege de tikken (door het tandwiel) werd deze als eerste nagelopen.
De voorband had een "bult" die in de band zelf zat (niet 100% rond dus).
Fedor schreef:
do 16 dec, 2021 11:11
splined carrier tandwiel had een slechte passing
Bushnell BB niet goed (te droog) gemonteerd.
De voorband had een "bult"
Twee van deze drie llijken me geen kwestie van slechte montage maar slechte onderdelen.
Leon schreef:
do 16 dec, 2021 11:17
Fedor schreef:
do 16 dec, 2021 11:11
splined carrier tandwiel had een slechte passing
Bushnell BB niet goed (te droog) gemonteerd.
De voorband had een "bult"
Twee van deze drie llijken me geen kwestie van slechte montage maar slechte onderdelen.
Het blijft een kwestie interesse of desinteresse in je werk of je zulke dingen opmerkt.
Leon schreef:
do 16 dec, 2021 11:17
Fedor schreef:
do 16 dec, 2021 11:11
splined carrier tandwiel had een slechte passing
Bushnell BB niet goed (te droog) gemonteerd.
De voorband had een "bult"
Twee van deze drie llijken me geen kwestie van slechte montage maar slechte onderdelen.
Als slechte onderdelen toch worden gemonteerd, en niet meteen vervangen bij de montage van de fiets, vind ik dat slechte montage.
Poppink schreef:
do 16 dec, 2021 11:20
Leon schreef:
do 16 dec, 2021 11:17
Fedor schreef:
do 16 dec, 2021 11:11
splined carrier tandwiel had een slechte passing
Bushnell BB niet goed (te droog) gemonteerd.
De voorband had een "bult"
Twee van deze drie llijken me geen kwestie van slechte montage maar slechte onderdelen.
Het blijft een kwestie interesse of desinteresse in je werk of je zulke dingen opmerkt.
Tuurlijk, maar als ik stevig bedrag extra zou betalen voor een fraaie fiets ten opzichte van de goedkopere opties dan zou ik toch ook op mijn strepen gaan staan wat dat betreft. Het gaat immers niet meer om kinderachtige bedragen.
Polling schreef:
do 16 dec, 2021 11:22
Als slechte onderdelen toch worden gemonteerd, en niet meteen vervangen bij de montage van de fiets, vind ik dat slechte montage.
Ik weet dat het woord montage, of afmontage, ook gebruikt wordt voor de onderdelen. Dat is een soort van vaktaal, maar IMHO niet bevordelijk tegen misverstanden.
Het is redelijk weer, tijd om op mijn goed afgemonteerde fiets te stappen.
Ik moet bekennen dat ik in de tijd dat ik mijn fiets kocht weinig benul had van wat er op de markt was en meer gekozen heb op het gevoel dat ik bij de verkoper (Elias van Groeningen) had dan dat ik ging voor welke onderdelen er aan moesten zitten.
gelukkig .........weg met die (Santos onwaardige) troep
Welkom op dit forum yuri. Voor jouw informatie: we fietsen hier niet allemaal op een Santos en ook fietsen er een heleboel met een derailleurfiets.
Leon schreef:
do 16 dec, 2021 15:53
... we fietsen hier niet allemaal op een Santos ....
Maar in deze groep mag dat dan weer wel omdat het onderwerp over de Santos gaat. Dus ga ik niet beginnen over mijn Koga, dan open ik wel een ander groepje. :D :D
Ben nu wel helemaal genezen van de naieve gedachte dat statussymbool in de fietswereld niet zo'n grote rol speelt als in de autowereld. Hier in de schuur staat trouwens ook zo'n statussymbool, maar lekker wel met derailleur, fietste uitstekend in Noorwegen, Zwitserland, Frankrijk en nog wat landen, maar niet beter dan de koga, stevens of batavus die daar ook zijn geweest!
En Gazelle dan? Daar kom je vast ook mee tot midden Zweden.