Mooie testcase…Wouter Duijndam schreef: ↑za 05 jun, 2021 19:22De gebruikers ervaring die ik ermee heb is dat de naven wel stuk gaan. Vooral bij belasting door gewicht wordt de naaf te warm en stopt deze na verloop van tijd met schakelen. De kogels in het systeem kunnen vervormen door de hitte.
Wij hebben 26000km met een aanhanger gereden van +/-100kg en hebben ongeveer 4 naven versleten.
We hebben eerst handmatig geschakeld en zijn later overgestapt op de H Sync wat de fiets dan een vol automaat maakt.
Tegenwoordig mogen wij niet meer met de Nuvinci naven fietsen en zijn wij voorzien van een Rohloff naaf.
Nu, met een aanhanger van 100kg schat ik dat die naaf 2-3 keer zo zwaar belast wordt als een naaf van een gewone fiets.
Als je dan weet dat bij veel systemen een verdubbeling van de belasting de levensduur deelt door 4, dan blijf ik best positief over de mogelijke levensduur op een gewone fiets.
Ik ben benieuwd hoe lang die Rohloff naven het zullen uit houden.