Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frame maat met verende zadelpen - Forum Wereldfietser

frame maat met verende zadelpen

Hoi allemaal, ik lees al een tijdje de berichten op dit forum en dacht nooit een vraag of een probleem te hoeven voorleggen.
Maar helaas is het anders gegaan.
Allereerst zal ik me even voorstellen: ben een vutter van 58 jaar getrouwd, en heb twee volwassen kinderen.
Woon dicht bij Arnhem en had altijd het idee dat als ik ooit tijd zou hebben, er met de fiets en een klein tentje op uit te trekken.
Na mijn gedwongen vroeg pensioen heb ik dat dan ook gedaan en ben op mijn 12 jaar oude koga langs de wadden eilanden gehopt en gefietst.
Samen vattend: te slappe fiets en een te kleine tent en erg slecht weer in augustus 2006, maar ik zou niet anders meer willen doen dan fietsen en slapen in een klein tentje.
Nu komt het: omdat ik in mijn tent het gevoel kreeg dat ik zeeziek was of anders het gevoel had steeds mijn evenwicht te verliezen, en in Drente wel erg last van mijn polsen kreeg.
Heb ik besloten een nieuwe vakantie fiets te kopen.
Na meer dan een halfjaar zoeken en afwegen is het een santos travelmaster 28 alu geworden (omdat ik niet off the road ga) zonder voorvering maar zeker met een verende zadelpen.
Na wel 10 bezoeken of meer bij mijn fietsenmaker, waarbij uitvoerig over alles is gesproken. Ook over de maat van de fiets.
Hij heeft mijn oude fiets een keer op gemeten en dat was het.
Mijn voorstel om een kleiner frame te nemen zou de zitpositie in de lengte te veel beïnvloeden ( in de frame talbel maak dat maar 9 mm verschil)
In hoogte 4 cm.
Gezien mijn leeftijd mag je aan nemen dat ik niet meer ga groeien maar waarschijnlijk de komende jaren iets ga krimpen.
De fiets is na 6 weken geleverd bij dealer (heb de fiets in de doos gezien) en een week later was er nog niets aangedaan.
Na een bel van mijn kant bleek de fiets klaar te staan.
Ben er naar toe gegaan, en daar bleek dat de fiets niet volgens wens was klaargemaakt nog erger was het dat ik niet op de fiets kan fietsen omdat het zadel door toepassing van een verende zadelpen 4 cm te hoog staat.
Er komt nu een Cane creek zadelpen op, ik kan dan net op de fiets zitten maar heb daar niet echt een goed gevoel bij.
Wat vinden jullie hier van kan ik een lager frame eisen omdat de verkoper dit had moeten weten.
Of moet ik niet zeiken en gewoon een vaste pen nemen omdat het mijn eigen schuld is dat ik een customize fiets wil met alles naar wens.
Of had de dealer moeten weten (zoals in de consumentengids staat) dat je het frame voor een verende zadelpen 4 cm lager moet nemen i.v.m. inbouwhoogte.
Ik voel me door deze situatie geen blijheid meer over mijn nieuwe fiets maar steeds meer onbehagen.
Ik zou het haast vergeten maar ik heb deze fiets nog steeds niet er is nog niets betaald, hij staat nog steeds bij de dealer.
Dag vakantie Engeland.

Groeten van een droeve fietser. :cry:

Heeft die fietsenmaker behalve je fiets ook jou opgemeten? Overigens is er niets mis met een Cane Creek pen, integendeel. Volgens velen is het de beste verende zadelpen die er is. Het argument over de lengte van je frame is wel van belang. Lengte is vaak belangrijker voor een goede zit dan hoogte.
Wim

Tja, da's lastig... De zorgvuldigheid van de fietsenmaker lijkt uit jouw verhaal niet bijzonder groot. Maar het feit dat hij zo langzaam service geeft heeft eigenlijk niet zoveel te maken met waar de eventuele schuld ligt, en wie dat op mag lossen.

Ikzelf vind het eigenlijk wel redelijk om te veronderstellen dat je fietsenmaker weet waar hij het over heeft als je alles met hem bespreekt en bij hem bestelt, dus ook dat die verende zadelpen extra ruimte nodig heeft.

Het argument dat je niet zou moeten lullen omdat je je fiets customized vind ik niet op gaan. Je koopt een Santos mede omdat je die helemaal kan customizen! Dat is nu juist één van hun sterke kanten.

Als de fiets de juiste maat heeft met die Cane Creek, wees er dan vooral erg blij mee. Je hebt dan een prachtige fiets met één van de beste verende pennen. Ga evenwel echt niet fietsen op een te grote fiets, als je je knieën te ver moet strekken liggen blessures op de loer, nog afgezien van allerlei zadel-ongerief.

Ik zou niet beginnen met eisen te stellen. Probeer er samen uit te komen, daar heb je veel meer aan. Als die fietsenmaker uiteindeljik echt helemaal niet wil meewerken kan je altijd nog de consumentebond in gaan zetten. En wacht nog even met betalen, zou ik zeggen...

Succes, in elk geval.

Bedankt voor je reactie het geeft wat meer vertrouwen te horen dat anderen er net zo over denken.
Je schrijft: Als de fiets de juiste maat heeft met die Cane Creek, wees er dan vooral erg blij mee.

De maat is dan zoals het zadel staat, en kan enkel maar naar een verkeerde maat en dat geeft geen prettig gevoel.
Ik ga dan ook niet eerder betalen nadat ik er een behoorlijk eind op heb grereden en het gevoel heb dat ik goed zit.

groeten Toon

Willem Jongman schreef:Heeft die fietsenmaker behalve je fiets ook jou opgemeten? Overigens is er niets mis met een Cane Creek pen, integendeel. Volgens velen is het de beste verende zadelpen die er is. Het argument over de lengte van je frame is wel van belang. Lengte is vaak belangrijker voor een goede zit dan hoogte.
Wim
Nee de fietsenmaker heeft mij niet opgemete.
Ik heb zelfs voorgesteld naar 53 te gaan om meer rechtop te kunnen zitten
maar dat zou een te kleine maat voor mij zijn.
De gedachte om naar 53 te gaan komen ook omdat ik verwacht te gaan krimpen en niet groeien.
Met die Crane Creek op mijn fiets zit ik misschien nu wel goed maar over twee jaar is het misschien wel te hoog.
Het lengte verschil van een fiets maat 57 en 53 is maar 9 mm en is volgens mij eenvoudig door stuur verstelling bij te stellen.

groeten Toon

Heb je de Canecreek Thudbuster LT of de ST erop zitten?

Als er een LT op zit én de lengte van het frame wél goed is, kun je overwegen aan de fietsenmaker te vragen alsnog een ST erop te zetten. Die heeft een kleinere inbouwhoogte en dus ook een kleinere veerweg. Het lijkt me overigens onwaarschijnlijk dat het (sloping) frame niet ook te lang is.

liz schreef:Heb je de Canecreek Thudbuster LT of de ST erop zitten?

Als er een LT op zit én de lengte van het frame wél goed is, kun je overwegen aan de fietsenmaker te vragen alsnog een ST erop te zetten. Die heeft een kleinere inbouwhoogte en dus ook een kleinere veerweg. Het lijkt me overigens onwaarschijnlijk dat het (sloping) frame niet ook te lang is.
Het was een AirWings met een min inbouwhoogte van 14 cm, dus ruum 4 cm te hoog.
Een CaneCreek Thudbuster LT is ruum 14 cm, on dus meer dan ruum 4 cm
hoger de ST is inderdaat 9 a 10 cm hoog.
We hebben die geprobeerd en ik kan dan met mijn hakken op de pedalen mijn knie net niet net wel helemaal doostrekken.
Deze ST is dus besteld en gaan we uitproberen, wat de lengte van het frame betreft is het echt maar 9 mm tussen 53 en 57 zie Santos-bike.nl .
Of bedoel je te zeggen dat de fiets voor mij ook te lang is en wat is (sloping) ga wel even goooogelen.
Om het duidelijker te maken met vaste zadelpen zou de pen ongeveer 10 hoog staan bij een verende pen airwings is dat 14 cm hoog. Die tien cm lijken mij vrij normaal.

Groeten Toon

Het is inderdaad een oud trucje om te zien of de hoogte goed is: met je hakken op de pedalen moet je nog normaal rond kunnen trappen. Als dat lukt met de ST zit 't waarschijnlijk wel goed! :D Die pen heb ik ook, zeer tevreden mee!

Maar de vraag blijft of het met de *lengte* wel goed zit. 10 cm op een sloping frame is niet veel, en suggereert inderdaad een misschien iets te groot (en dus wellicht ook te lang) frame. Op de oude fiets had je last van je polsen, en dat zou erop kunnen wijzen dat dat frame ook al aan de lange kant was. Wat is de lengte van je oude frame, en wat de lengte van je nieuwe. Omdat dat nieuwe sloping is (dwz een niet horizontale bovenbuis) moet je het meten alsof er een horizontale bovenbuis is, dat wil zeggen van de bovenkant van de balhoofdbuis horizontaal door de lucht tot de zadelpen. Allebei hart op hart gemeten. Met een korte stuurpen corrigeren is niet zo'n goed plan voor zo'n dure fiets.
Wim

10 cm op een sloping is inderdaad niet veel, maar dat was ook de reden dat Toon de fiets graag kleiner wilde. Het lijkt me ook dat je dan vrij rechtop zit (mijn stuur staat zo'n 10 cm lager dan mijn zadel).
En volgens de site van Santos was dat 57cm frame maar 9 millimeter langer dan het 53cm frame, dus zou dat ook weer niet zóveel uitmaken...
Blijft dus zaak goed te passen!

Willem Jongman schreef:Maar de vraag blijft of het met de *lengte* wel goed zit. 10 cm op een sloping frame is niet veel, en suggereert inderdaad een misschien iets te groot (en dus wellicht ook te lang) frame. Op de oude fiets had je last van je polsen. Omdat dat nieuwe sloping is (dwz een niet horizontale bovenbuis) moet je het meten alsof er een horizontale bovenbuis is, dat wil zeggen van de bovenkant van de balhoofdbuis horizontaal door de lucht tot de zadelpen. Allebei hart op hart gemeten.
Wim
Met de lengte zit het wel goed omdat daar maar 9mm verschil is. Nu ik begrijp wat sloping is weet ik zeker dat ik een kleinere fiets had gemoeten.
Het balhooft wordt 1cm lager gemaakt en de zit buus is 4 cm lager aan de zitbuis vastgezet wella geen (nauwelijks) verschil in zit houding maar wel in de hoogte 4cm winst. Het last hebben van mijn polsen kwam omdat ik veel klinkerwegen heb gefiets in Drente en mijn oude koga een verlijmt alu model met 23 mm banden daar nogal op klapperde. Heb daar ook alleen maar last van gehad na Drente en is later weer over gegaan.
Door deze discussie is het mij nu wel duidelijk dat het een 53 frame had moeten zijn ook zonder verende zadelpen keus. Maar de vraag blijft is dat nu mijn fout of die van de dealer. En wat zijn mijn rechten en mogenlijkheden om het alsnog te veranderen.

Groeten Toon.

Beste forum leden het probleem is onverwacht snel opgelost omdat de verkoper onverwacht snel van verplichting tot leveren van deze fiets heeft afgezien. :shock:
Mijn bedoeling was om in juni naar land end in Zuid West Engeland te fietsen. Omdat levering van een nieuwe Santos fiets +/- 8 weken gaat duren ga ik kijken naar iets anders met een lever tijd van 2 a 3 weken.

Bedankt voor jullie info Groeten Toon.
Naar mijn mening hoef je de fiets met een te hoog frame niet te accepteren. Zelf heb ik verleden maand een nieuwe fiets gekocht, wilde zoals altijd een 57 cm frame bestellen en gaf dit aan. De verkoper adviseerde mij dringend een 4 cm lager frame te nemen omdat ik een fiets met verende zadelpen wilde. Het kostte hem nog heel wat overredingskracht om mij te overtuigen dat ik echt een 53 cm frame moest nemen, inderdaad ivm de verende zadelpen. Ik was erg twijfelachtig en heeft hij er nog een collega bijgehaald die nog eens dunnetjes uit de doeken deed hoe het precies zit met zo'n verende zadelpen en dat veel mensen er mee de mist in gaan omdat men er vanuit gaat dat je gewoon dezelfde framehoogte kunt bestellen als een fiets met 'gewoon'zadel, maar dan zit je dus te hoog. Van een professionele fietsenverkoper mag je verwachten dat hij dit weet en je goed adviseert. Nogmaals neem er geen genoegen mee, een goede fiets is duur genoeg! Succes

Die oude Koga is vast nog wel een keertje goed genoeg. Neem minder mee, en het zwabbert ook minder..... Ga daarna naar een winkel waar ze je maat goed nemen, en denk nog eens na over je prioriteiten. Kies desnoods voor een iets minder fancy afgemonteerde maatfiets.
Wim
Hendrika schreef:Naar mijn mening hoef je de fiets met een te hoog frame niet te accepteren. Zelf heb ik verleden maand een nieuwe fiets gekocht, wilde zoals altijd een 57 cm frame bestellen en gaf dit aan. De verkoper adviseerde mij dringend een 4 cm lager frame te nemen omdat ik een fiets met verende zadelpen wilde. Het kostte hem nog heel wat overredingskracht om mij te overtuigen dat ik echt een 53 cm frame moest nemen, inderdaad ivm de verende zadelpen. Ik was erg twijfelachtig en heeft hij er nog een collega bijgehaald die nog eens dunnetjes uit de doeken deed hoe het precies zit met zo'n verende zadelpen en dat veel mensen er mee de mist in gaan omdat men er vanuit gaat dat je gewoon dezelfde framehoogte kunt bestellen als een fiets met 'gewoon'zadel, maar dan zit je dus te hoog. Van een professionele fietsenverkoper mag je verwachten dat hij dit weet en je goed adviseert. Nogmaals neem er geen genoegen mee, een goede fiets is duur genoeg! Succes
Bedankt voor je reactie Hendrika, maar zoals in een eerder bericht al door mij gemeld heeft de verkoper mijn verzoek om van de koop af te komen met beide handen (letterlijke tekst) aangepakt.
Waarschijnlijk koste het ze te veel tijd om mijn fiets om te bouwen naar een kleiner frame.
Inmiddels heb ik een andere fiets in bestelling in maat 54 i.p.v. 57, die in week 24 bij een andere rijwielhandelaar klaar staat.
Het is nu een Koga-signature black 28" met XT groep. :lol:
Deze fiets is volgens mij zeker zo goed als een Santos al denk ik dat de wielen van de Santos sterker zijn.
Vandaar de xt groep dan zitten er 40 spaken in het achterwiel, en dat zouden er altijd 40 moeten zijn bij deze fiets ook bij andere groepen.

Vriendelijke groet, Toon.

Willem Jongman schreef:Die oude Koga is vast nog wel een keertje goed genoeg. Neem minder mee, en het zwabbert ook minder..... Ga daarna naar een winkel waar ze je maat goed nemen, en denk nog eens na over je prioriteiten. Kies desnoods voor een iets minder fancy afgemonteerde maatfiets.
Wim
Klopt hij kan nog wel een rondje Nederland aan immers 7 versnellingen is genoeg, afgezien van een viaduct geen probleem.
Maar ik wilde naar Zuid West Engeland gaan om via Duinkerken Dover naar Lands End te fietsen.
Nou zijn de kliffen niet bijzonder hoog maar wel talrijk en (niet soms) erg stijl.
Omdat het nu later in Juni gaat worden en ik niet van te veel toeristen om mij heen hou word het een rondje Nederland op een overbemete Koga. :wink:

Groet Toon

Even off-topic hoor... Waarom wil je zo graag een 40spaaks wiel? Zelfs als je in NL een nieuwe velg nodig hebt kun je er vaak wekenlang op wachten. In het (verre) buitenland vind je er zeker geen wanneer je die onverhoopt nodig hebt.

Een goed gebouwd 36 spaaks wiel houdt het ook, tenzij je extreem zwaar bent. Ter illustratie: mijn partner (meestal 100+kg lichaam en 20-30kg bagage) heeft met 36 spaaks wielen nog nooit spaakbreuk o.i.d. gehad en wel slechte (wasbord)wegen befietst.

liz schreef:Even off-topic hoor... Waarom wil je zo graag een 40spaaks wiel? Zelfs als je in NL een nieuwe velg nodig hebt kun je er vaak wekenlang op wachten. In het (verre) buitenland vind je er zeker geen wanneer je die onverhoopt nodig hebt.

Een goed gebouwd 36 spaaks wiel houdt het ook, tenzij je extreem zwaar bent. Ter illustratie: mijn partner (meestal 100+kg lichaam en 20-30kg bagage) heeft met 36 spaaks wielen nog nooit spaakbreuk o.i.d. gehad en wel slechte (wasbord)wegen befietst.
Natuurlijk houdt een 36 spaak wiel het ook, maar een 40 spaken wiel is gewoon sterker...
En het gaat er niet om of je ze vinden kunt maar of ze sterker zijn.
Ook in Nederland moet je naar de betere rijwielzaak om voor 40 sp wiel.
Maar zoeken op internet levert in binnen en buitenland genoeg adressen.
En het is nog steeds zo meer spaken is sterker dus één spaak of een dicht wiel.
Ik heb al eens gezien dat een vol bepakte fiets die op slot stond door een
voorbijganger ruw naar voren werd geduwd om ruimte te maken, kan je een spaak kosten over 39 :lol:
Het is volgens mij bij vakantie (fietsen) wielen heel normaal om voor 36 en achter 40 spaken te gebruiken bij een tandem zitten er achter zelfs 48 in :shock:

Groeten Toon

Hangt ook van de wielmaat af. Bij 26 inch wielen is 36 spaken ruim voldoende, bij 28 inch valt er iets te zeggen voor meer. Blijft dan de vraag hoeveel meer, en met welke naaf. Er is een 40 spaaks gewone xt naaf, maar de flenzen daarvan worden door meer gaatjes ook weer zwakker (ze kunnen makkelijker uitscheuren). Er zijn ook 40 (en 48 spaaks) tandemnaven (van Shimano, maar nog mooier van bijvoorbeeld Phil Wood), en die hebben ondermeer grotere flenzen, en zijn dus zelf ook echt sterker. Als je de route gaat van meer dan 36 spaken heeft dat volgens mij alleen echt veel zin als je voor een tandemnaaf met 48 spaken kiest. Dat is echter flink duur, zodat je in dat geval misschien beter gelijk voor een Rohloff naaf etc kunt gaan, wellicht bij voorkeur in een 26 inch wiel. Mar waarom niet gewoon een 26 inch wiel met 36 spaken. Als dat goed gemaakt is is het beresterk, zonder dat het idioot duur is, of incourante onderdelen gebruikt.
Wim

Toon1 schreef:
liz schreef:En het gaat er niet om of je ze vinden kunt maar of ze sterker zijn.
Ik ben het volkomen met Liz eens. In Japan werd ik van opzij aangereden door een auto: voorwiel krom. Tsja, en daar sta je dan met je 'sterke' wiel. Nu kon ik mijn 36-spaaks wiel gewoon bij de fietsenmaker om de hoek laten repareren door er een el cheapo velg op te laten zetten.
Ik heb verder in de loop van de tijd zo enorm veel onderdelen kapot zien gaan, assen, kettingen, dragers en zelfs het frame (!!), dat ik er altijd vanuit ga dat er iets kapot kan gaan. Uiteindelijk kan alles kapot gaan onderweg. Zorg dat je het kunt (laten) repareren. Dan kun je weer verder...

Als mijn verhaal je niet overtuigd kijk dan ook eens hier: http://www.m-gineering.nl/oops.htm