Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd tav aankoop ligfiets woon-werk - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd tav aankoop ligfiets woon-werk

dit kwam ik oa tegen op het forum...
Het forum van De Wereldfietser staat open voor alle fietsreizigers....
en ...
Wat voor fiets heb ik nodig?
dus ook woon-werk neem ik aan.

Heb al het nodige gegoogled maar kwam toch vaak hier weer terecht..

Ben al jaren (26 jaren...) een bijna 100% woon-werkfietser 2x9 km

Nu is het werk op 2x 21 km fietsafstand gekomen en fiets ik al vanaf april 2006... op een stadsfiets (gazelle orange van 24 kg ..) door de Betuwe... de Rijn over naar Wageningen.
Omdat ik 3 dagen al "anders (intensief) sport" fiets ik 2 v/d 5 dagen en duik ik de andere dagen achter.... de files aan pas na huis... met het gemotoriseerde blik..

Dus ik ben me aan het oriënteren op een ligfiets* en kwam ik hier terecht.
Had gehoopt wat meer betaalbare ligfietsen tegen te komen, maar het aanbod lijkt hier (nog) niet zo groot.

Via http://kopen.marktplaats.nl/fietsen-en- ... /c458.html
kwam ik diverse Challenge focus sport tegen van 300-800 euro.
Het zijn fietsen uit ca 2000?? en vrij zwaar 22-24 kg? Challenge geeft geen info meer op hun site over deze types en bij de advertenties is het niet royaal .

Ik heb al het nodige rondgesurfd maar vond dus niet zoveel info en of de prijs redelijk is. Ik wil graag een tas meenemen, dus bagagedrager is een must. Hoeft in principe niet laptop-geschikt te zijn, maar mag wel (die kan ik de andere dagen eventueel ook meenemen, hoeft nl maar af en toe mee ). Het liefst wat onderhoudsvriendelijk, ik heb geen 2 linkerhanden maar wel ben geen fiets-knutsel-fanaat

Voordat ik zomaar post en wellicht wat open deuren intrap in zo'n ervaren omgeving als deze... een paar vragen nav onder andere de ligfietsen op marktplaats:
* heeft u aanvullende tips voor deze Challenge focus sport
* of is de fiets eigenlijk te zwaar voor het geschetste beeld?
* is zo'n ligfiets wel "winter geschikt"? Ik fiets in principe altijd door in de winter...
* andere kooptips voor een sportieve beginner, die in principe niet tegen een onderstuur opkijkt...
* zijn er nog betere sites om te snuffelen voor een 2e hands fiets?
* eventueel een geschikt (winkel)adres in omgeving Arnhem voor 2e hands , alhoewel ik niet tegen een privé-aankoop op zie

Als het niet bevalt wil ik best wel een andere kopen, maar dat doe je gemakkelijker met een ligfiets van 350 dan van 1000-2000 euro...

Kortom wat meer richting is welkom.

Met dank aan morele steun van de moderator..... :wink:

* het is nl een vrij vlakke en rechte weg, vaak wind tegen :( door de Betuwe , dus een ligfiets zou het fietsen een stuk soepeler (en sneller) kunnen maken....

Alles over ligfietsen:
http://www.ligfiets.net/

Alles over de Focus:
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=52

Daar is ook een forum voor je vragen.


niko

Ik heb zelf een challenge focus, een oud type, toen gekocht voor driehonderd euro. Ik heb expres geen hele dure nieuwe glimmende blingbling fiets gekocht omdat ik niet wist of ligfietsen echt iets voor me zou zijn. Nu weet ik dat wel en ben ik aan het sparen voor die hele dure ezovoort......

De fiets is zwaar maar fietst uitstekend, zeker voor een beginner. Het stuurgedrag is rustig en de fiets is redelijk hoog zodat je aardig zichtbaar bent. Omdat de fiets toch wel aan de zware kant is moet je niet verwachten dat je er veel harder mee zult fietsen, maar het is wel een stuk comfortabeler. Alhoewel, als ik zie dat je nu met een gazelle van 24 kilo rijdt, dan ben je al gewend aan een flink gewicht.

Op marktplaats staat de volgende fiets

lange link

Ik bedoel de Ligfiets Challenge Focus Bovenstuur van 325 euro, uit Goirle, Noord-Brabant

Als er geen adder onder het gras zit denk ik dat je met deze fiets veel fiets voor je geld hebt, zeker om te kijken of het wat is. Voor die prijs moet je hem ook weer kunnen verkopen. De bagagedrager is geschikt voor een laptoptas, dat is niet met alle challenge bagagedragers het geval.
Het ziet eruit dat er een klapstuur opzit, dwz dat het stuur naar voren kan kantelen om gemakkelijk op en af te kunnen stappen, maar dit moet je even navragen. Ook iets om na te vragen is hoeveel versnellingen erop zitten. In de advertentie staat dat er zeven derrailleurversnellingen op zitten. Gebruikelijk bij dit model is dat je daarnaast ook nog drie naafversnellingen hebt, zodat je in totaal 21 versnellingen hebt. Mocht je willen gaan kijken, vraag dan even of er in de buurt een rustige weg is waar je op je gemak kunt proefrijden.

Nee, ik heb geen dealtje met de verkoper gesloten dat ik commissie krijg. Het is een fiets waar ik zelf voor zou zijn gegaan als ik niet al een fiets had gehad. Aangevuld met een beetje kennis die ik nog niet had toen ik mijn eigen fiets kocht.

Verder, ga niet alleen op mijn mening af. Mocht je meer willen weten, kijk dan eens op het volgende forum

http://gentseliggers.net/forum/index.php

Hier vind je een hoop liggers met veel kennis, die dit ook graag delen.

Succes met je zoektocht!

Ondanks de lange tekst vergeet ik toch een paar vragen te beantwoorden.

Wintergeschiktheid. Fietsen met sneeuw en ijzel is nooit leuk, maar met een ligfiets helemaal niet. Die dagen zou ik lekker met de auto gaan. Omdat je met je voetzolen in de windrichting zit kun je met wielrenschoenen meer last van koude voeten krijgen. Gewone schoenen, zonder SPD schelen dan heel wat. Als je nu al `s winters doorfietst moet dat met de ligfiets ook prima lukken.

Bij aanschaf, vraag na hoeveel kilometer de ketting en de tandwielen er al om liggen. Weet iemand hier op het forum hoe je kunt beoordelen hoe ver die al versleten zijn? Dat weet ik zelf namelijk ook nog niet.

Andere plaats waar ligfietsen aangeboden worden;

http://ligfiets.net/markt/
andre@home schreef: Met dank aan morele steun van de moderator..... :wink:

Geen dank! :wink:

Veel plezier op het forum!
andre@home schreef: * eventueel een geschikt (winkel)adres in omgeving Arnhem voor 2e hands , alhoewel ik niet tegen een privé-aankoop op zie
Elan, een ligfietswinkel in Nijmegen.

Fijn al die tips, ik heb eea te doen....
Er zit wel de nodige overlap in met wat ik zelf had gevonden, maar dat versnelt het leer/zoek proces.
Aanvullende suggesties blijven welkom.
andre@home schreef:dit kwam ik oa tegen op het forum...
Nu is het werk op 2x 21 km fietsafstand gekomen en fiets ik al vanaf april 2006... op een stadsfiets (gazelle orange van 24 kg ..) door de Betuwe... de Rijn over naar Wageningen.
Mooie afstand om te fietsen inderdaad.
* is zo'n ligfiets wel "winter geschikt"? Ik fiets in principe altijd door in de winter...
Ik ben begonnen op een 'normale' ligfiets. In het najaar werd het minder aangenaam met losliggende bladeren die voor flinke gladheid zorgden. Ook vond ik het minder aangenaam om met regen te rijden. Tegenwoordig rijd ik een velomobiel (raketfiets/banaan op wielen). Dat zijn fietsen die bij uitstek geschikt zijn voor de winter:
1) stabiel door de 3 wielen
2) warm en droog door de stroomlijn (ook nog eens snel)
3) betere modellen hebben de aandrijving volledig weggewerkt om vuiligheid, nattigheid, pekel etc. niet in aanraking te laten komen met de ketting.

Nadeel: die dingen moet je aardig voor sparen. Voor de duurste modellen kan je een nieuwe kleine auto kopen. Wil je een goed exemplaar zonder al teveel toeters en bellen die wél goed weersbestendig is (aandrijvingverhaal), dan zou een Mango een goede fiets zijn (zie http://www.go-mango.nl )
* zijn er nog betere sites om te snuffelen voor een 2e hands fiets?
Tja, http://www.ligfiets.net/markt
* eventueel een geschikt (winkel)adres in omgeving Arnhem voor 2e hands , alhoewel ik niet tegen een privé-aankoop op zie
http://www.deligfietsspecialisten.nl
* het is nl een vrij vlakke en rechte weg, vaak wind tegen :( door de Betuwe , dus een ligfiets zou het fietsen een stuk soepeler (en sneller) kunnen maken....
Tja, ik kan je maar één ding echt aanraden: neem een velomobiel.
Quest: http://www.velomobiel.nl
Mango: http://www.go-mango.nl
Versatile: http://www.ligfietsshop.nl (verkoop) en http://www.flevobike.nl (bedenker)
Alleweder: http://www.alligt.nl
Aerorider en Sunrider: http://www.aerorider.nl
WAW (Belgisch model): http://www.fietser.be
Go-One (Duits): http://www.go-one.de
Cab-bike (Duits:) http://www.cab-bike.de/
Leiba (duits): http://www.leiba.de
Leitra (Deens): http://www.leitra.dk/

Ik geloof dat ik zo het europeese rijtje wel heb gehad. Ohnee, nog een Zwitserse maar reken daarvan ook even de prijs om naar euro's:
Butterfly: http://www.speedbikes.ch/butterfly.html

ik ken ze.... de bananen op de weg ;)
Mijn (oud-)collega heeft er een en rijdt de omgekeerde weg als mijn persoontje, maar dan een stuk harder (gem boven de 40 km...). Kom hem nog geregeld tegen bij het pontje Lexkesveer.
Hij heeft dus een Quest, een (grote) stap verder dan mijn plannen. Hij heeft dan ook geen auto en ook al is die Quest duur, een auto is veeeeel duurder...... voor hem dus geen punt 8)
Helaas is de schuur bij ons ook al vol, dat heb je met een gezin van 5 personen waarvan iedereen 'n fiets/fietsen heeft....
Toch dank voor de zeer uitgebreide toelichting, had ik daar geen voorkennis van gehad was ik me er zeker in gaan verdiepen.
(wellicht had ik de don'ts "moeten" vermelden?)

andre@home schreef: Hij heeft dus een Quest, een (grote) stap verder dan mijn plannen.
Kan ik me voorstellen. Had ik eerst ook. Een 'gewone' ligfiets was voor mij al slikken qua prijs. Gelukkig achteraf gezien nog altijd een gouden aankoop geweest evenals alle andere ligfietsen die daarna gekomen zijn.
Nadat me duidelijk was geworden dat ligfietsen wel wat voor me was, ben ik dus een stapje verder gegaan. Ik heb een tweedehands Alleweder op de op getikt voor niet teveel geld. Na 2,5 jaar rijden daarin wist ik dat ook velomobielrijden wel wat voor me was dus ben ik toen een stap verder gegaan en een jaar later had ik een Versatile (die ik nu nog heb). Inmiddels heb ik ook een Quest in bestelling staan welke ik over 3 jaar zal krijgen. Qua prijs een stuk minder duur dan de Versatile maar een flink stuk sneller.
Maar goed, ik heb dus de Alleweder als 'opstapje' gebruikt.
Ik heb overigens gewoon nog een auto (die ik overigens maar een paar keer per jaar gebruik).
Helaas is de schuur bij ons ook al vol, dat heb je met een gezin van 5 personen waarvan iedereen 'n fiets/fietsen heeft....
Onze schuur heeft wat meer ruimte gekregen omdat we onze bukkers (van m'n vrouw en mij) verkocht hebben. Maarja, daarvoor zijn wel 2 ligfietsen en 2 velomobielen in de plaats gekomen. Inmiddels staat er ook een kinderkar in en binnen een jaar komt ook het eerste kinderfietsje erbij dus bij ons wordt het ook nog passen en meten en anders buiten de garage een velomobielhok bouwen.

Zo'n velomobiel heeft ook wel iets. Mogelijk word 't wel 'n gedoe om zo'n ding bij mij door de gang m'n berging in te krijgen. Dus ik heb m'n bedenkingen... :? :roll: Hoe breed, of hoe smal zijn die karretjes over 't algemeen?

Ik heb trouwens wel 'ns van iemand gelezen, die bij 't stoplicht moeite had om de knop in te drukken. Zo'n velomobiel is natuurlijk ook iets zwaarder dan 'n gemiddelde (lig-)fiets. Dus even 50 cm naar 't knopje opschuiven, gaat ook wat moeilijker. Of natuurlijk altijd iets van 'n stokje bij je hebben.

Marco

Cycle Maniac schreef:Zo'n velomobiel heeft ook wel iets. Mogelijk word 't wel 'n gedoe om zo'n ding bij mij door de gang m'n berging in te krijgen. Dus ik heb m'n bedenkingen... :? :roll: Hoe breed, of hoe smal zijn die karretjes over 't algemeen?
Er is een verkeerswet die zegt dat fietsen op meer dan 2 wielen die ook nog eens breder zijn dan 75 cm op de rijbaan mogen rijden. Velomobielen zijn hierop gebouwd en doorgaans dus net wat breder dan 75 cm. De Versatile is bijvoorbeeld 78 cm breed.
Ik heb trouwens wel 'ns van iemand gelezen, die bij 't stoplicht moeite had om de knop in te drukken.
Als er geen werkende lussen in het wegdek zitten, kan dat soms wel het geval zijn met een velomobiel ja. Beetje afhankelijk ook van het type.
Maar hier in Zwolle hoef ik nooit op een knopje te drukken met m'n fiets; de lussen registreren mijn Versatile uitstekend (wel leuk als je aan komt rijden bij een 'leeg' verkeerslicht, vlak bij het knopje gaat staan maar niet drukt; mensen die na je aankomen en hebben gezien dat je niet gedrukt hebt, worden nogal zenuwachtig, willen graag drukken maar kunnen er niet goed bij, sommigen gaan over de stoep om toch maar op het knopje te drukken en komen dan met commentaar aan als 'Zal ik maar even drukken?' )
Zo'n velomobiel is natuurlijk ook iets zwaarder dan 'n gemiddelde (lig-)fiets. Dus even 50 cm naar 't knopje opschuiven, gaat ook wat moeilijker. Of natuurlijk altijd iets van 'n stokje bij je hebben.
Er zijn er die dat inderdaad op die manier doen.
Na twee proefritten (in een Mango en een Go-One) ben ik helemaal gevallen voor de velomobiel. Meteen van beide een exemplaar besteld. De levertijden verschillen namelijk nogal wat :D.

Ik heb vandaag mijn Go-One als bouwpakket opgehaald in Straelen (Dld). Een half jaar levertijd is wat sneller dan de bijna anderhalf jaar voor een Mango (om maar niet te spreken over een Quest.

Op http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/ houd ik een Blog bij van het zelf monteren van de Go-One. En uiteraard ook van de eerste rij-ervaringen van Amsterdam west naar zuidoost. Een afstand van 14 KM.

Greetz,

Wil

Neen, de "bananen" worden het nog steeds niet, kan zo'n Velomobiel niet meer kwijt.....
Ben nog steeds aan het rondkijken.... Mey de gewone fiets was het erg mooi weer de laatste tijd, zelfs daarmee binnen 1 uur thuis Wageningen-Arnhem-z/o
Ik kan aan een Sinner Fifty Fifty ligfiets komen. Ervaringen?
Contact met de verkoper gehad:

Mooie, matzwarte Sinner Fifty-Fifty met onderstuur.
Weinig KM's +/- 850
Nieuwprijs E1900,(aankoopbon aanwezig)
Geheel geveerd,voor en achter
Hydr. remmen,hoofdsteun,zwarte velgen.
Achteruitkijkspiegel, fietsstandaard,omklapbare pedalen,makkelijk afneembaar zitje ivm met vervoer. Hoogte en hoek van zitje verstelbaar.
verlichting ,computer
Ziet er niet gek uit, het is wel meer dan ik op het oog heb, ca 900 euro.

Voor die prijs heb ik bijna een nieuwe Demon 20-20 (995 euro).
Wat vinden jullie van beiden?

andre@home schreef: Ziet er niet gek uit, het is wel meer dan ik op het oog heb, ca 900 euro.

Voor die prijs heb ik bijna een nieuwe Demon 20-20 (995 euro).
Wat vinden jullie van beiden?
Voor ervaringen:
Sinner 50-50 bovenstuur (8 ervaringen):
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=7

Sinner 50-50 onderstuur (2 ervaringen):
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=182

Ach, handiger is voor alle Sinners:
http://www.ligfiets.net/fietsen/merk.ph ... rt=fietsen

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van Sinner. Niet dat het slechte fietsen zijn maar het is niet mijn ding. Over smaak valt niet te twisten maar mijn smaak is het niet.

Sinners vind ik doorgaans ook teveel 'rechtop'.

Persoonlijk zou ik dan eerder gaan voor deze (om maar even wat te noemen):
http://www.ligfiets.net/markt/
Te koop
Challenge taifun
Wegens aanschaf van een velomobiel. Te koop: Challenge Taifun. achter:shimano deore lx, voor shimano tiagra. (2 maal 9 versnellingen) magura remmen (voor schijfrem), shimano spd-pedalen. Fiets is geveerd. kleur: donkerpaars/zwart. Bagagedrager met (rode)tas. Banden: schwalbe marathon. Vraagprijs E 975,-
Lokatie: Beverwijk
Of deze:
Te koop
Challenge Hurricane
Zeer mooie en complete Hurricane in kleur Diamond Blue. Voorzien van comfortabele Challenge voorvering, Shimano Deore M525 hydraulische schijfremmen, spatborden en standaard. De voorderailleur is een Shimano 105 en achterderailleur SRAM X.9 beiden aangestuurd door SRAM X.0 gripshifters. Triple voorblad en 9-speed SRAM 9-cassette achter. Het achterwiel heeft een American Classic naaf, Sapim spaken en Velocity Aeroheat AT velg, het voorwiel een Shimano Deore naaf , Sapim spaken en Alesi velg. Het bouwjaar is juni 2004.

Kortom een complete fiets met absolute top-onderdelen. Vraagprijs € 1.450

Lokatie: Zevenhuizen-Groningen
Ik heb de fietsen niet gezien, ik ken de staat er niet van maar qua type vind ik ze een stuk interessanter dan die Sinnerfietsen (kleine noot: die 50-50's zijn van oorsprong fietsen van Flevobike volgens mij)

Die "rechtop" opmerking is wel een goede.
Zo geleidelijk aan wordt mijn beeldvorming beter, heb toch geen haast ...
De Sinner is weg (van Markplaats) zal dus verkocht zijn, met die prijs niet zo verwonderlijk.....
ik spit rustig verder met de aangereikte tips....

Om je grondiger te oriënteren loont het echt om een keer in een paar dagen wat verschillende ligfietsen te huren. Er zijn meerdere bedrijven in NL waar je daarvoor terecht kunt. Vast ook te vinden op ligfiets.net.

de eerste proefrit met een Challenge - Hurricane (2020, 61 tands voor, hydr. remmen, vering achter) achter de rug... (is van mijn collega)
Viel niet tegen ,eerder mee. De eerst meters wat onzeker maar na 50 m ging het al aardig goed. Wat langs het kanaal in Wageningen rustig geoefend, even doorgetrokken.
Onderstuur went snel. Lijkt me beter dan aan een bovenstuur te "hangen".
Kwam nog een type Longo tegen, erg nieuw, maar daar is de wiel - wiel afstand erg groot van, dus veel indriecter sturen.
Als ik meer tijd heb ga ik eens wat huren, in Winterswijk (ACE) hebben ze redelijk at keuze, in Nijmegen (Elan) duidelijk minder.
Verder zit er niet zoveel in de buurt orndom Arnhem... of zie ik ietsover het hoofd...
Geen haast, ik kijk verder ook nog rond.

Als ik kijk op de website van 'de ligfietsspecialisten' dan lijkt me inderdaad dat de 2 genoemde bedrijven het dichtst bij je in de buurt zitten. En als ACE groter is, tja, dan zou ik ook daarvoor gaan denk ik.

http://www.deligfietsspecialisten.nl

het is dus toch een Rohloff naaf geworden, gemonteerd op een Diamant fiets, geen ligfiets; de fiets kreeg ik er tegen een kleine meerprijs bij... ;)
http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm

Doorslaggevend was de veiligheid. Ben deze herfst/winter minimaal 3x bijna aangereden, hoog zichtbaar met licht voor/achter & met reflectiehes op een Gazelle ...

Wat als ik laag gezeten zou zijn en nog harder reed op een ligfiets (het kan ter plekke maar hoeft uiteraard niet....) .
Alle 3 keren reed ik op een gescheiden fietspad, 2x kwam er een auto uit een woonerf.... dus moest voorrang verlenen want ik reed op een voorrangsweg.
De 3e keer kwam er een auto van de andere kant en die sneed mij de weg voorlangs af.... gelukkig deden mijn remmen het prima...

Als ik nog eens een loterij win... met een leuk prijsje./.. misschien trakteer ik me dan voor de zomermaanden.... nog op een ligfiets... ;)

edit: tiepvaut