Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aluminium 7005: Verwachte levensduur? - Forum Wereldfietser

Aluminium 7005: Verwachte levensduur?

Hallo mensen,

Over aluminium vs CrMo staal is hier al heel wat afgediscusieerd. De conclusie grofweg tot nu toe:
-Als CrMo staal haarscheurtjes begint te vertonen, dan kun je nog doorfietsen, en ook in derde wereld landen kan 't 'eenvoudig' gelasd of gesoldeerd worden.
-Als aluminium haarscheurtjes begint te vertonen, dan gaat het ook snel scheuren. Is moeilijk te lassen, of te solderen.
Zie verder vooral ook dit draadje: Hoeveel kilometer gaat een fiets eigenlijk mee?

Nou reed ik met m'n Koga Roadrunner (beladen met fietstassen) vorig jaar zomer op een landweggetje in de Ardennen. Ik hoorde ergens een knakkend geluid vandaan komen. Onderzocht m'n fiets, en zag op eens dat de horizontale stang bij 't balhoofd los zat. Sprong ook meteen weer mooi op z'n plaats, en was dus alleen te zien als ik de stang even wegduwde.
Kortom dat maakte diepe indruk op me. En ik kreeg weliswaar een nieuw frame (nog niet mee op fietsvakantie geweest), maar m'n vertrouwen in aluminium heb ik nog steeds niet terug.

Nou overweeg ik voor een ligfiets met 2x26" wielen te gaan. En de volgende modellen hebben m'n interesse.

1)-Optima Orca: Meteen ook een verhaal van iemand die ook z'n alu-frame breekt... Maar ik heb van Optima vernomen dat de huidige Orca ligfietsen allemaal een aluminium 7005 frame hebben. Gewicht vanaf 16 kg. Tech specs.

2)-Rainbow Lyra: CrMo stalen frame. Gewicht 18,5 kg. Tech specs.

3)-M5 26/26 Onderstuur: CrMo stalen frame. Gewicht vanaf 14,2 kg, mits met een 20" voorwiel. Mist spatborden. En bij dit model is verder dan ook op elk moertje en boutje gelet.

Nou wou ik aanvankelijk voor 'n CrMo frame gaan. Maar bij 18,5 kg (Rainbow Lyra) heb ik toch wel zo m'n bedenkingen; Dat dit mogelijk wat erg zwaar word.
De M5 26/26 Onderstuur heeft een direct onderstuur op 't voorwiel. En ik heb vernomen dat 'n direct onderstuur iets minder prettig schijnt te sturen. Nou oke, dat is ook 'n kwestie van proefrijden.
En dan dus Optima Orca. Ik heb hier al op gefietsd; en het rijdt heel comfortabel, maar ja 't is wel aluminium...

En na dit verhaal dan nu m'n vraag 8) :wink: : Optima vertelde mij dat aluminium 7005 even sterk is als staal. Het word ook veel voor ATB-fietsen gebruikt. Wat weten jullie over aluminium 7005? Is de levensduur inderdaad aanzienlijk opgerekt?

Gr. Marco

P.S. Mercedes is een kwaliteits auto. Maar van elke 1000 auto's die de fabriek uitrijden, kan er aan nummer 900 ook iets mankeren. Mogelijk is 't met aluminium precies zo. Maar ja, zoals ik al zei, dat ik zag dat m'n Koga frame daar in de Ardennen brak, dat maakte dus wel behoorlijke indruk op mij.

Ik heb een Muddy Fox van Alu 7005 waarmee ik pakweg 50.000 kilometer mee heb gefietst. Ondanks dat deze fiets (net zoals jouw roadrunner) geen vakantiefiets is en dus (waarschijnlijk) geen extra sterk frame heeft, is hij nog steeds goed.

Ik heb twee keer een Koga Wordtraveller gehad (en die heb ik nog steeds) en die hielden/houden zich ook goed. Ik heb hiermee bijzonder zware tochten gemaakt maar het frame hield zich goed (andere onderdelen wat minder :oops:
Een voorbeeld van zo'n zware tocht was op Borneo waar ik over een zogenaamde loggingroad fietste. Ook mijn huidige Koga Signature doet het goed, maar ja hier heb ik net iets van 4000 km mee gereden.

Van alle andere aluminum vakantiefietsmerken die ik ken (Santos, Snel, Giant, idworx, Van Herwerden, Koga, Gazelle) heb ik nog nooit wanklachten gehoord. (alleen de Avaghon van Maarten Smit dan:-)
Ik zou me er niet zo druk over maken. Leuk verhaal dat staal makkelijker te lassen is, maar heb je daar nu echt wat aan?
Een goed frame breekt niet. Goede frames kunnen zowel van alu als staal gemaakt worden. Beide materialen hebben zich zo onderhand wel bewezen.
Ten tweede is er iets meestal mis met het frame als het breekt. Lassen is dan meer een noodoplossing, dan dat je er echt zomaar betrouwbaar mee verder kan fietsen.

Er kan natuurlijk altijd wat mis gaan in het ontwerp van een frame, of bij de fabricage. Dit geldt voor beide materialen. Zo heeft mijn pa een stalen Sparta gehad (de normale NL stadsfiets met 3 versnellingsnaaf) waarvan de frames op een gegeven moment bij bosjes braken, door een slecht ontwerp. En ook die fiets van mijn pa moest eraan geloven.

Probeer de fietsen gewoon eens uit, zonder al teveel druk te maken over gewicht, gebruikt materiaal e.d. Die ligfietsen hebben elk een eigen karakter en fietsen anders. Aangezien je tijdens een fietsvakantie nogal wat uurtjes op de fiets doorbrengt is het erg belangrijk dat je de fiets lekker vindt rijden, dat het karakter (en dus niet alleen de maat) bij je past.
Een Deore derailleurtje vervangen door een XT ofzo, kan bij alle genoemde fietsen wel. Omdat ze alle met 26" wielen zijn uitgerust hoef je je ook niet direct zorgen te maken over de verkrijgbaarheid van banden en spaken enzo.

Kortom, neem ze alle drie eens mee voor een flink rondje proefrijden en beslis aan de hand daarvan welke de beste is.
@Eric: Dat is ook waar. Die Roadrunner was geen echte vakantiefiets. Ik heb er nu 't frame van de Koga Balance voor terug gekregen. Wat trouwens ook geen vakantiefiets-frame is.
jpost0760 schreef:Ik zou me er niet zo druk over maken. Leuk verhaal dat staal makkelijker te lassen is, maar heb je daar nu echt wat aan?
Als ik ergens op IJsland met twee fiets-helften in m'n handen sta, zou ik daar wel blij mee zijn, ja. :D :wink:

Gr. Marco

De Balance. Heeft die geen voorvering? Die zou ik meteen op Martkplaats zetten. :lol:

Jawel, ik beschik nu over zo'n fantastische voorvering.
Maar had er voor mij niet opgehoeven...

Edit: En 't is inderdaad 'n leuk fietsje om iedereen op Marktplaats.nl (en collega's) bij te doen kwijlen. :D :wink:
@Marco: En hoe denk je dat je twee helften krijgt dan? Ga je zelf dan niet tegen de grond? Heb je dan nog wel vertrouwen in die fiets? Is het na het lassen nog wel verstandig om op het beestje verder te gaan?
Nou, ik zou dan wel ander vervoer regelen. Bovendien, wat denk je dat er eerder langs komt in the middle of nowhere: een lasser, of een auto met ruimte voor jou en de restanten van je fiets?

Bovendien, hoe groot is de kans nu werkelijk dat je het frame breekt en dan ook nog eens precies daar waar men geen alu kan lassen? Als je nu een wereldreis gaat maken, dan heb je misschien een punt, maar anders...

En mocht je het perse willen, dan kan alu ook echt wel gelast worden, alleen zal je misschien wat langer moeten zoeken naar een knakker die dat kan (=de juiste apparatuur heeft).

Kortom, vooral een theorestisch verhaal dat staal overal gelast kan worden. Ik heb hier op het forum nog geen enkele keer gelezen dat iemand er ooit in de praktijk tegenaan gelopen is.
jpost0760 schreef:
Bovendien, hoe groot is de kans nu werkelijk dat je het frame breekt en dan ook nog eens precies daar waar men geen alu kan lassen? Als je nu een wereldreis gaat maken, dan heb je misschien een punt, maar anders...

En mocht je het perse willen, dan kan alu ook echt wel gelast worden, alleen zal je misschien wat langer moeten zoeken naar een knakker die dat kan (=de juiste apparatuur heeft).
Als je aluminium last is het boterzacht. 7005 moet je vervolgens weer een warmtebehandeling geven om de sterkte (die origineel kennelijk ook al niet voldoende was) terug te brengen. Bijvoorbeeld eerst 6 uur op 90graden verhitten, en dan nog 4 uur op 150 graden.
Succes met zoeken :D
Cycle Maniac schreef: Optima vertelde mij dat aluminium 7005 even sterk is als staal. Het word ook veel voor ATB-fietsen gebruikt. Wat weten jullie over aluminium 7005? Is de levensduur inderdaad aanzienlijk opgerekt?
Datiswelerrugsimplistisch :roll:

http://www.anvilbikes.com/?news_ID=16&catID=3

hey,

ik kan je niet echt helpen met je alu vraag,

maar heb je wel eens een Optima condor overwogen? Ik ken aardig wat mensen die daarmee heel wat kilometers vreten met bagage(en ze gaan er niet subtiel mee om, eerder lomp) Maar die dingen blijven wel de hele tijd goed rijden.

daarnaast is een direct onderstuur naar mijn smaak wel fijner en er kan iets minder kapot aan.(ik heb een aversie tegen bovensturen.. als ik ergens niet relaxed op rij :P)

groet,

Marius

@jpost0760 / @Marten: Hoor m'n hersens kraken.

@Marten: Het is een interessant artikel.

@Sephi: Ja, die Condors dat moeten monsters, pakezels, werkpaarden zijn. Zeker interessant om op de Cycle Vision eens te gaan proberen. Maar ik ben 1m78 (en van mezelf geen evenwichts-kunstenaar), en de Condor is bedoeld voor mensen van 1m80 plus. Dus ik zal zien hoe lastig dat is om de Condor weg te rijden. Maar als dat gaat: Een heel interessant fietske natuurlijk!

Marco

Kortom, vooral een theorestisch verhaal dat staal overal gelast kan worden. Ik heb hier op het forum nog geen enkele keer gelezen dat iemand er ooit in de praktijk tegenaan gelopen is.
Mijn ex Marijke is jaren geleden met fiets en al over de kop gegaan in Roemenie. In haar stalen voorvork zat een scheur. Bij het terugbuigen scheurde die verder. In een garage hebben ze een plaatje erop gelast en daarmee heeft Marijke nog zo'n 6.000 kilometer verder gefietst.

Komt dit vaak voor? Nee, het is mijn ervaring dat pech met een frame alleen dan gebeurt wanneer er sprake is van ongeluk. Wel kunnen met name aluminium low-riderdragers scheuren bij gebruik op slechte wegen. (Vroeger kocht ik daarom ieder jaar een nieuwe Bor Yueh voordrager :lol: )
Cycle Maniac schreef:en ook in derde wereld landen kan 't 'eenvoudig' gelasd of gesoldeerd worden...
Ik denk dat een twijfelachtige poging met tentharingen, slangklemmen epoxy of polyester met of zonder glasvezelmatten realistischer is. Tentharingen heb je bij je en de andere spullen zijn in landen waar de reparatiekunst in hoog aanzien staat overal te krijgen waar auto´s rijden.
Leon

Cycle Maniac schreef:@Marten: Het is een interessant artikel.
Het artikel beschrijft de symptonen en geeft daar een uitleg van op basis van wat theorie. Het is dus wel een subjectieve benadering van die theorie!

Bijvoorbeeld:
{quote artikel}Again, some metals have this "fatigue limit," e.g., steel & titanium, but most non-ferrous metals do not, e.g., aluminum.{/quote}
en later
{quote artikel}The key point to remember here is that is may take a very long time or a very short time depending on the applied stress relative to the frame's design strength.{/quote}
De eerste quote is theorie. Van de tweede quote ben ik het met het eerste deel eens, met het tweede deel (hoogte van de spanning in het materiaal) niet. Bij aluminium is het namelijk niet afhankelijk van de spanning en zal vermoeiingsbreuk optreden door andere oorzaken als oppervlakte ruwheid en hardheid die de scheurinitiatie (mircoscheuren) beïnvloed. Uiteraard zolang de rekgrens van het materiaal niet overschreden wordt, maar dat is wel heel slecht ontwerp of onconventioneel gebruik.

Het punt wat er in dit artikel gemaakt wordt staat denk ik ergens verhult in de volgende bewoording, zie zo snel even niet waar het stond. Als je twee mensen op dezelfde AL fiets laat fietsen zal de scheuring pak'm beet op dezelfde tijd optreden en bij twee mensen op een stalen frame niet. Omdat de scheuring in staal afhankelijk is van spanning en dus de manier van fietsen.

Wellicht hopen jullie dat ik nu een uitspraak doe over wat beter of slechter is: staal of Al (of Ti, Carbon om compleet te zijn), maar daar heb ik te weinig ervaring voor dus zou het niet durven zeggen.
Cycle Maniac schreef:-Als CrMo staal haarscheurtjes begint te vertonen, dan kun je nog doorfietsen, en ook in derde wereld landen kan 't 'eenvoudig' gelasd of gesoldeerd worden.
-Als aluminium haarscheurtjes begint te vertonen, dan gaat het ook snel scheuren. Is moeilijk te lassen, of te solderen.
Bij staal hangt het ook maar net van de legering en warmtebehandeling af of het gemakkelijk te lassen is. In dat derde wereld land moeten ze dan maar net het juiste vulmiddel hebben... wat er voor Al bijkomt, het gereedschap is nog wat specifieker en Al lassen vraagt echt vaardigheid.
Leon schreef:twijfelachtige poging
Ik zou het ook doen als er geen andere oplossing was :?, maar twijfelachtig is het zeker. Hechting is gewoon een groot probleem. Veiligheid voor alles natuurlijk :!:.