Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor een nieuwe fiets (hybride voor mixed gebruik) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies voor een nieuwe fiets (hybride voor mixed gebruik)

Een echte Rohloff naaf is natuurlijk helemaal geweldig. Niet echt vergelijkbaar met mijn Nexus naafje ben ik bang.

Waarom de fietsenmaker zo blij is met de conti-city weet ik niet, waarschijnlijk weinig klachten en een mooie marge?

Hoewel ik er geen last van heb, heeft je vraag over het gat tussen 5 en 6 me wel aan het denken gezet. Op dit moment rij ik met 20T achter en voornamelijk in 6 zoals je al suggereerde (25 km/u). Voor woon-werk verkeer (90%) lijkt het me eigenlijk handiger 16T te monteren. Dan kan ik voordelig in 5 rijden, het gat naar 4 is minder groot en de naaf gaat ook nog eens langer mee zou ik denken. Goeie tip, bedankt!

m-gineering schreef: Ultegra elementen in de naaf? Is dat een verkoper met Dura-Ace elementen in zijn tong? Voor alle Shimanonaven geldt dat je jaarlijks het binnenwerk uit het naafhuis moet trekken en er opnieuw vet op moet smeren.
Dat is van Sheldon Browns site. Wat vind je trouwens van SRAM naven zoals de spectro 7 en de nieuwe imotion9? Zijn die betrouwbaarder dan Shimanos?

Wat het onderhoud van Shimano naven betreft; jaarlijks smeren is niet wat shimano zelf aanraadt, geloof ik? Dit is opnieuw van Sheldon Brown' site:
"The Nexus hubs are packed with a very special grease. They are quite well sealed, and should only require service at very rare intervals. The great majority of mechanical problems that I've encountered or heard of have been the result of "preventive maintenance" including re-lubrication with incorrect grease."

Spijtig dat er geen fietsen equivalent is voor de lange duur betrouwbaarheidsenquetes zoals Test-Aankoop en hun collega's publiceren voor auto's. Dat zou al wat licht kunnen brengen in die vaak tegengestelde berichten.

Vintage8; Ja, het zou eigenlijk beter zijn om zoveel mogelijk in de "direct-drive" (de 5, voor de Nexus-8 ) te zitten. Misschien dat er geredeneerd wordt dat je de extra efficiëntie harder nodig hebt als er tegenwind is of je gewoon moe bent, zodat men deze op een wat lichtere verhouding zet.
De verdeling van de versnellingen in SRAM en shimano naven vind ik wat spijtig, in de zin dat ze de versnellingen relatief evenredig gespreid hebben over het hele bereik. Voor gebruik in onze streken is het niet echt nodig om veel klimversnellingen te hebben. De Sturmey-Archer 8-speed heeft een verschil van 28% tussen de 1 en 2, en tussen de 7 en 8. Tussen al de andere ligt ongeveer 13%. Daarmee combineert de SA het bereik van een Nexus-8 met dezelfde versnellingsstappen (in het belangrijke middenbereik) als de Rohloff of een 3x9 derailleur. De versnellingen liggen daar waar ze echt nodig zullen zijn, en dan is 8 meer dan voldoende.

Zijn er ondertussen meer mensen met ervaring met de Shimano Alfine groep? Mij lijken de schijfremmen juist ideaal voor dagelijks gebruik. Zeer goede remkracht (veel beter dan rollerbrakes, maar bijna net zo onderhoudsvrij), niet zo gevoelig voor regen en vuil als velgremmen en onderhoudsvrijer dan velgremmen (heb op mijn huidige fiets de velgen moeten vervangen omdat het remvlak was versleten).

Wat betreft laag spaken aantal en schijfremmen; de meeste mountainbike wielen van Mavic hebben ook zeer weinig spaken en schijfremmen. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad.

In de laatste poast wordt naar de Sturmey Archer 8 versnellingsnaaf verwezen. Ik dacht dat deze niet erg betrouwbaar is; hebben mensen gebruikservaring met deze naaf?

Ik vind de Cube Transit SL erg interessant (http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/CEN ... 20925_.htm €1,199) voor dagelijks woon-werk verkeer. Enkel een slot en Hebie kettingkast erop en hij is klaar voor vele kilometers in weer en wind.

Groeten Renzo.

Mijn ervaring is dat velgremmen juist weinig onderhoud vergen. Zeker als je kiest voor de HS 11 of HS 33 in combinatie met Rigida Carbide Supersonic Coated Rim velgen. Daarbij willen veel schijfremmen piepen tijdens het remmen. En je spaken krijgen minder te voorduren met velgremmen. Schijfremmen zijn in mijn ogen overbodig op hybride/trekking fietsen. Dit soort remmen komen pas tot hun recht bij downhill. Hoeveel km heb je gefiets met je velgen?
Groetjes, Roger.
Hallo,

Ik ben sinds november 2007 de eigenaar van een Cannondale vintage 8 ultra. Ik rij ongeveer 600 km per maand voornamelijk naar het werk en voor de boodschappen. De reden dat ik deze fiets gekocht heb was dat ik absoluut geen deraileur fiets meer wilde omdat dat voor allerdaags gebruik niet erg praktisch is en de ketting en tandwielen te snel slijten. Ik heb ook serieus gekeken naar de koga miyata infinitti. Deze fiets was eigenlijk mijn eerste keuze maar omdat die een open ketting heeft ben ik voor de cannondale gegaan. Het enige wat ik aan de fiets gewijzigd heb zijn de pedalen en het stuur (mtb stuur met bar ends)

Mijn ervaringen met de cannondale tot nu toe na bijna 4000 km
Orginele shimano remblokken zijn absoluut niet slijtvast. eerste setje was al binnen 1000km weg. Daarna weer shimano geprobeerd en weer hetzelfde geintje. Nu heb ik er bbb blokken op en die gaan nu al een kleine 2000 km mee en zijn nog bijna nieuw. remkracht is wel iets minder
Ik heb de orginele sram ketting vervangen door KMC-Z1 1/8"die kost 1/3 van de Sram PC 930 en gaat ongeveer 3x zo lang mee. geen problemen met de chain glider.
Met de chain glider ben ik erg tevreden. ongeveer 1 keer per maand demonteer ik hem en wordt de ketting gesmeerd en afgesteld. Alleen als het hard geregend heeft kan er nog wel eens wat zand meekomen waardoor je de ketting wat hoort aanlopen.
Met de voorvork ben ik simpelweg niet blij. De veerelement in de voorvork is niet afstelbaar en staat standaard veel te soft. Met de lock out ingeschakeld blokkeerd hij de laatste 40mm veerweg. dit betekent dat de eerste 10mm veerweg gewoon nog in werking is. Dit resulteerd in enorme klappen omdat de vork bij ieder hobbel doorslaat op de lock out. Ik ben via mijn fietsenmaker bezig om het veerelement te vervangen door bijvoorbeeld die van de fatty 80. Zijn er mensen met dezelfde problemen?
De alfine naaf schakeld erg zuiver. Inderdaad is er een behoorlijk gat tussen 5 en 6. Precies het gebied waar je altijd in fietst. Ik overweeg om mijn achtertandwiel te vervangen door een 20 zodat ik wat meer in 6 en 7 rij. In de 4e en 8e versnelling maakt de naaf een tikkend geluid volgens mijn fietsenmaken is dit een kenmerk van deze naaf?.

Met vriendelijke groet,

Willem