Een nieuwe herfst en een nieuwe lockdown: hoog tijd voor een nieuw vervolgverhaal.
Eind september - begin oktober 2021 hadden we kruizen in de agenda gezet om dan nog een paar weken te kunnen gaan fietsen. Bij voorkeur in een gebied niet te ver van huis, waar de coronamaatregelen niet draconisch zijn en waar nog een redelijke kans is op mooi nazomerweer. Begin september krijgt Corrie echter te horen dat ze enkele weken later voor iets belangrijks een dag in Stockholm moet zijn. Even lijkt onze herfsttocht niet door te kunnen gaan, of een week korter gaat worden dan we zouden willen.
'Of zullen we in Zweden gaan fietsen?', borrelt in me op. Dat hebben we nog niet eerder gedaan. Ik wil dan wel op een enigszins verantwoorde manier naar Stockholm reizen, dus niet met het vliegtuig. Tijd om helemaal van Leiden naar Stockholm te fietsen, hebben we echter niet. Ook heb ik altijd begrepen dat fietsen niet mee mogen in de treinen naar Stockholm. Dat laatste ga ik nog eens onderzoeken.
Met een beetje googelen kom ik erachter dat er sinds mei treinen van Flixtrain rijden tussen Göteborg en Stockholm, waarin plek voor fietsen gereserveerd kan worden.
Stena Line vaart dagelijks van het Noord-Duitse Kiel naar Göteborg. Dat treft, want van Stena Line hebben we nog een voucher dat niet zo lang meer geldig zal blijven. Vorig jaar hebben een reeds geboekte overtocht naar Engeland af moeten blazen vanwege de pandemie. Die voucher kunnen we ook gebruiken voor een Zweedse ferry van Stena.
Verder lees ik dat er in Zweden meer dan 20 spoorwegmaatschappijen zijn, waarvan de meeste het meenemen van fietsen in de trein toestaan (zie dit topic).
Ik check nog even wat voor weer je in het vroege najaar rond Stockholm kunt verwachten, en ook dat valt mee: de gemiddelde middagtemperatuur heeft dan nog dubbele cijfers en er valt aanzienlijk minder regen dan in Nederland. En bovendien, als ze ergens niet van een strenge lockdown houden, is het wel in Zweden. Dus gaan we lekker in Zweden fietsen!
Zaterdag 25 september 2021; per trein van Leiden naar Hamburg (500 km)
Van Leiden naar Kiel kan met de trein in 8 uur. Dan moet alles wel een beetje op tijd rijden, want anders missen we de nachtboot naar Göteborg, die aan het eind van de middag uit Kiel vertrekt. Het is leuker en relaxter om in Hamburg te overnachten en dan de volgende dag nog een stuk te gaan fietsen in de buurt van Kiel. De enige plek waar we tot nu toe in Hamburg zijn geweest, is het altijd drukke Hauptbahnhof. Dus hoog tijd voor een citytrip naar deze bruisende havenstad.
We boeken er een fietsvriendelijk hotel (zie www.bettundbike.de) en wandelen tegen de avond het levendige stadscentrum in. In de Speicherstadt - een voormalig havengebied - vinden we tussen de oude pakhuizen een terras aan het water. We hebben vandaag slechts enkele kilometers gefietst, maar ook dit is vakantie.
Zondag 26 september 2021; per trein naar Bordesholm (100 km); daarna fietsen naar Kiel (40 km) en met de nachtboot van Kiel naar Göteborg (445 km)
's Ochtends stappen we in Hamburg weer in de trein, maar we rijden niet gelijk door tot Kiel. In Bordesholm stappen we uit om nog 40 km lang met prachtig nazomerweer over golvende keileembulten naar Kiel te fietsen.
We zijn blij dat we niet de hele middag in Kiel hoeven door te brengen. De na-oorlogse wederopbouw van deze voormalige Hanzestad is niet bepaald een lust voor het oog. In Hamburg heeft men dat toch iets beter aangepakt.
Rond half vijf fietsen we het autodek van de boot naar Göteborg op.
wordt vervolgd
Eind september - begin oktober 2021 hadden we kruizen in de agenda gezet om dan nog een paar weken te kunnen gaan fietsen. Bij voorkeur in een gebied niet te ver van huis, waar de coronamaatregelen niet draconisch zijn en waar nog een redelijke kans is op mooi nazomerweer. Begin september krijgt Corrie echter te horen dat ze enkele weken later voor iets belangrijks een dag in Stockholm moet zijn. Even lijkt onze herfsttocht niet door te kunnen gaan, of een week korter gaat worden dan we zouden willen.
'Of zullen we in Zweden gaan fietsen?', borrelt in me op. Dat hebben we nog niet eerder gedaan. Ik wil dan wel op een enigszins verantwoorde manier naar Stockholm reizen, dus niet met het vliegtuig. Tijd om helemaal van Leiden naar Stockholm te fietsen, hebben we echter niet. Ook heb ik altijd begrepen dat fietsen niet mee mogen in de treinen naar Stockholm. Dat laatste ga ik nog eens onderzoeken.
Met een beetje googelen kom ik erachter dat er sinds mei treinen van Flixtrain rijden tussen Göteborg en Stockholm, waarin plek voor fietsen gereserveerd kan worden.
Stena Line vaart dagelijks van het Noord-Duitse Kiel naar Göteborg. Dat treft, want van Stena Line hebben we nog een voucher dat niet zo lang meer geldig zal blijven. Vorig jaar hebben een reeds geboekte overtocht naar Engeland af moeten blazen vanwege de pandemie. Die voucher kunnen we ook gebruiken voor een Zweedse ferry van Stena.
Verder lees ik dat er in Zweden meer dan 20 spoorwegmaatschappijen zijn, waarvan de meeste het meenemen van fietsen in de trein toestaan (zie dit topic).
Ik check nog even wat voor weer je in het vroege najaar rond Stockholm kunt verwachten, en ook dat valt mee: de gemiddelde middagtemperatuur heeft dan nog dubbele cijfers en er valt aanzienlijk minder regen dan in Nederland. En bovendien, als ze ergens niet van een strenge lockdown houden, is het wel in Zweden. Dus gaan we lekker in Zweden fietsen!
Zaterdag 25 september 2021; per trein van Leiden naar Hamburg (500 km)
Van Leiden naar Kiel kan met de trein in 8 uur. Dan moet alles wel een beetje op tijd rijden, want anders missen we de nachtboot naar Göteborg, die aan het eind van de middag uit Kiel vertrekt. Het is leuker en relaxter om in Hamburg te overnachten en dan de volgende dag nog een stuk te gaan fietsen in de buurt van Kiel. De enige plek waar we tot nu toe in Hamburg zijn geweest, is het altijd drukke Hauptbahnhof. Dus hoog tijd voor een citytrip naar deze bruisende havenstad.
We boeken er een fietsvriendelijk hotel (zie www.bettundbike.de) en wandelen tegen de avond het levendige stadscentrum in. In de Speicherstadt - een voormalig havengebied - vinden we tussen de oude pakhuizen een terras aan het water. We hebben vandaag slechts enkele kilometers gefietst, maar ook dit is vakantie.
Zondag 26 september 2021; per trein naar Bordesholm (100 km); daarna fietsen naar Kiel (40 km) en met de nachtboot van Kiel naar Göteborg (445 km)
's Ochtends stappen we in Hamburg weer in de trein, maar we rijden niet gelijk door tot Kiel. In Bordesholm stappen we uit om nog 40 km lang met prachtig nazomerweer over golvende keileembulten naar Kiel te fietsen.
We zijn blij dat we niet de hele middag in Kiel hoeven door te brengen. De na-oorlogse wederopbouw van deze voormalige Hanzestad is niet bepaald een lust voor het oog. In Hamburg heeft men dat toch iets beter aangepakt.
Rond half vijf fietsen we het autodek van de boot naar Göteborg op.
wordt vervolgd