Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Een heel illustratief plaatje, maar wel jammer dat er geen verdere gegevens bij zijn vermeld. Van waneer is dit? Is dit een momentopname? Of is het een gemiddelde van een langere periode? Het seizoen en het weer kunnen dit soort plaatjes flink beïnvloeden, maar Nederland blijft niet best. Dat Amerika er af geknipt is is vreemd. Het plaatje maakt ook duidelijk dat het NOx-probleem niet hetzelfdce is als CO2. Als we morgen zouden stoppen met NOx-uitstoten is het over een paar dagen of weken weg uit de lucht. CO2 niet. Dat gaat niet weg.
Het beeld is van gisteren, je kunt dergelijke beelden zien met Windy op je computer.
Klikken op luchtkwaliteit en je hebt keuze PM 2.5 en NO2.
NO2 illustreert wat duidelijker dan PM 2.5
Voor zover ik weet zijn dat geen metingen maar indirecte simulaties op basis van andere data zoals weersgegevens.
Met één klik krijg je de plaatjes van de komende (!) dagen. 8)
NOx illustreert niks duidelijker dan PM2.5, het is gewoon iets anders.
Het doet er niet aan af dat deze plaatjes de meest vieze landen in de wereld wel aanwijzen, maar ik hou wel meer van data mét legenda. Ik kan daar niks aan doen want het is te wijten aan mijn opleiding en werk waar me dat gedurende jaren en jaren is ingestampt.

Metingen aan luchtverontreiniging en interpretatie daarvan zijn echter niet eenvoudig. Ik realiseer me dat ik me wat dat betreft ergens diep in de valley of despair van het kunning-krugerdiagrom bevind. Mischien een tikkeltje naar rechts, maar dat is op zich al een gevaarlijke aaname...
De beste gegevens komen op dit moment van meetinstrument Tropomi: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... eg/tropomi
Je hebt een punt Leon.

Blijft dat Windy een redelijk inzicht geeft hoe de vlag er bij hangt.
Een alternatief is het Samen meten netwerk.
Daar zie je een kaart van ongevalideerde data van mensen zoals jij en ik en een aantal referentiemetingen van het RIVM.
De optelsom van alle afwijkingen geeft een beeld dat aardig strak tegen de werkelijkheid aanschuurt.

Kortom; wetende dat de data niet gevalideerd zijn kan je een aardig inzicht krijgen in de werkelijke situatie.
Die werkelijke situatie beangstigt mij, niet zozeer voor mijzelf, maar voor de generaties na ons.

EDIT
Hier nog een kaart bestaande uit alleen maar amateur meetstations van het project Sensor.Community.
Ondertussen is het alweer 11 dagen verder na de start van weer een ander topic over het milieu of vliegschaamte, zoveel jaren na de milieutop in Denemarken geloof, inmiddels al weer zoveel milieutopzzz verder... slaap zacht.
Poppink schreef:
do 11 nov, 2021 11:44
Je hebt een punt Leon.

EDIT
Hier nog een kaart bestaande uit alleen maar amateur meetstations van het project Sensor.Community.
Dat behoeft enige aanvulling.
Sensor Community is een Europees initiatief uit Stuttgart en wisselt ruwe data uit met RIVM Samen Meten. RIVM corrigeert die (kalibratie) op o.a. luchtvochtigheid van referentiestations van zichzelf en KNMI weerstations in Nederland.
Heel veel van die zelfbouw meetstations worden gedaan door samenwerkingen van citizen science projecten i.s.m. diverse partijen die met elkaar samenwerken.
Zeker voor wat betreft Nederland is hier sprake van.
Ik ben zelf enkele jaren bezig samen met de gemeente Arnhem, Natuur en Milieu Gelderland, Luchtwachters Arnhem en het RIVM Samen Meten en medewerking van Radboud Universiteit met geven van workshops aan burgers en worden er meetings gegeven over de resultaten van die metingen van fijnstof PM 10, PM 2.5, temperatuur en relatieve luchtvochtigheid.
Sensor Community deelnemers gebruiken overwegend dezelfde sensoren SDS011 en DHT22 of de BME280. In Noorden van Nederland heb je Onze Lucht https://onzelucht.nl/
Een samenwerking van Groningen, Friesland en Drenthe samen met o.a. Rijksuniversiteit Groningen.
Er zijn nog meer van dergelijke initiatieven zoals Meetjestad Amersfoort, Apeldoorn in Data, Waag Society en anderen.
Ook geluidsmeting is een toepassing die onder belangstelling staat;
https://waag.org/nl/article/hoe-bouw-je ... net-things

Geluid is nog wel technisch een uitdaging. Ook RIVM Samen Meten volgt dit met belangstelling en sluit aan bij projecten. Ik zit zelf bij een aantal van die 'clubs' om kennis en ervaringen te delen.
Dit zijn de genomineerden
Maar liefst 1500 nominaties ontvingen we (Greenpeace). Overweldigend! Samen met Reclame Fossielvrij selecteerden wij de 5 meest brutale fossiele reclames. Wie verdient het volgens jou om de Vieze Verkiezing te winnen?

* KLM presenteert zich met de campagne Urban Trail als een sportief bedrijf. Best gedurfd als je enorme fijnstofkanonnen in je hangar hebt staan.
* Land Rover maakt reclame voor hun slurpende SUV’s rondom de James Bond-film ‘No Time to Die’.
* Ryanair vindt dat we moeten “Inenten en gaan”. Say what?! Dankzij Ryanair vliegen we steeds sneller de klimaatcrisis in.
* Shell “neemt samen met Staatsbosbeheer de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van Nederland.” Plant een paar bomen en je hebt voor 10 jaar reclame.
* Vattenfall voert campagne met de leus “Fossielvrij binnen 1 generatie”, maar bungelt in de energie-ranglijst van de Consumentenbond onderaan met een 4,3 als rapportcijfer.

Fossiele reclames hebben veel invloed. Ze verkopen niet alleen hun producten, maar ook zichzelf. Met miljardenbudgetten voor marketing blijven fossiele bedrijven inzetten op een fossiele toekomst, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Tabaksreclames zijn al 20 jaar verboden; waarom mogen de grote aanjagers van de klimaatcrisis, die meer gezondheidsschade aanrichten, wél doorgaan met adverteren?
Als we on-topic willen blijven dan blijven KLM en Ryan Air over. Wat mij betreft gaat de winst naar het bedrijf dat het hardst jokt over de bijdrage aan vermindering van het klimaatprobleem.
joukon schreef:
wo 17 nov, 2021 12:51
Fossiele reclames hebben veel invloed.
Ik ben voor veel individuele vrijheid, in zoverre die vrijheid anderen niet schaadt. Maar ik ben ook voor strenge regels en beperkingen voor bedrijven. Ondertussen zijn er - mijn inziens terecht - beperkingen opgelegd betreffende het maken van reclame voor sigaretten. Ik begrijp niet waarom men reclame mag maken voor zaken waarvan het wenselijk is dat er minder wordt geconsumeerd. Dus reclame voor vliegreizen, reclame voor auto's, reclame voor alcoholische dranken, ... mogen wat mij betreft verboden worden.
Interessant daarbij is de vraag waar je de grens legt en hoe je dat bepaalt. Fietsen worden gemaakt van aluminium en staal. Beide materialen zijn toch wat problematisch. Voor een fiets is niet veel nodig, maar wat is wel te veel?
Een fiets slurpt geen duizenden liters kerosine per 1000 km en een goed fietsframe, de basis, kan als het goed gebouwd is, meer dan 100 jaar mee. Alle transporten voor fietsonderdelen zou je ook per fiets kunnen doen, als iedereen daar massaal voor gaat. Er zijn plekken op de wereld waar allemaal afgedankte vliegtuigen staan, hoe lang hebben deze (maar) gevlogen, veel onderdelen van vliegtuigen zijn volgens mij ook niet recyclebaar.
Je hebt de vraag niet gelezen.
Leon schreef:
do 18 nov, 2021 09:30
Je hebt de vraag niet gelezen.
Dat ligt eraan welke vraag je bedoelt. In dit topic staan inmiddels vele vragen.

Dit is de originele vraag:

Terra schreef:
ma 01 nov, 2021 08:01
...Maar wat als je verder weg wilt en treinen geen optie meer is? Toch maar vliegen dan of toch weer een rondje west-Europa?.... Hoe gaan we hier in een sterk veranderende wereld mee om? Ben benieuwd naar jullie schaamte of schaamteloosheid.

En dit zijn voorbeelden van recente vragen:

keesswart schreef:
wo 10 nov, 2021 22:50
Poppink schreef:
wo 10 nov, 2021 22:13
Wat een pokkezooi.
Wat zien we hier? Opwarming? Uitstoot van CO2, methaan, stikstof of ultrafijnstof? Verspreiding van covid, vogelgriep of wappies?
joukon schreef:
wo 17 nov, 2021 12:51
Dit zijn de genomineerden. (...) Maar liefst 1500 nominaties ontvingen we (Greenpeace). Overweldigend! Samen met Reclame Fossielvrij selecteerden wij de 5 meest brutale fossiele reclames. Wie verdient het volgens jou om de Vieze Verkiezing te winnen? ...
Leon schreef:
wo 17 nov, 2021 17:56
Interessant daarbij is de vraag waar je de grens legt en hoe je dat bepaalt. Fietsen worden gemaakt van aluminium en staal. Beide materialen zijn toch wat problematisch. Voor een fiets is niet veel nodig, maar wat is wel te veel?
fud0 citeert niet dus hij reageert op het vorige bericht. Dat is een gebruikelijke manier van communiceren op fora, dat volgt uit de context en ik weet dat jij dat weet.
Ik had niet de indruk dat fud0 op jouw vraag reageerde - wat ook niet hoeft. Op welke vraag fud0 wel reageerde is de vraag, maar in elk geval niet op de oorspronkelijke vraag. :roll:
Bojoboj wat een gezeur.
De ongeschreven regels geven gelukkig uitsluitsel.

Artikel 26 lid 3 zegt dat je óf je eigen mening over een onderwerp deelt óf kennis en ervaring deelt of een vraag stelt.
Artikel 26 lid 4 zegt dat het niet de bedoeling is dat je anderen corrigeert.
Artikel 26 lid 5 zegt dat het zeker niet toegestaan is anderen op de vingers te tikken.
Dat is driemaal paradoxaal. Hoera! Hoera! Hoera! :wink:
Interessant een mening te hebben. Zolang dat leidt tot dialoog met elkaar, prima.
Vliegschaamte voorbij.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1119508 ... -aan-boord

Diverse kranten wereldwijd koppen dat aan boord van Nederlandse vliegmaatschappij KLM die uit Zuid Afrika kwamen, geen mondkapjes droegen.
Dit terwijl dit in openbaar vervoer verplicht is als geen afstand bewaard kan worden.

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... Covid.html

Vliegen, het nieuwe rolmodel waar geen plek is voor schaamte.
joukon schreef:
za 27 nov, 2021 14:56
Vliegschaamte voorbij.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1119508 ... -aan-boord

Diverse kranten wereldwijd koppen dat aan boord van Nederlandse vliegmaatschappij KLM die uit Zuid Afrika kwamen, geen mondkapjes droegen.
Dit terwijl dit in openbaar vervoer verplicht is als geen afstand bewaard kan worden.

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... Covid.html

Vliegen, het nieuwe rolmodel waar geen plek is voor schaamte.
Wacht eens even... Dus je gaat op basis van 'horen zeggen' over wellicht een momentopname tijdens één vlucht (n=1) nu zo'n grote conclusie trekken? 🙄

Een kansloze redenering wat mij betreft. Het gaat hier over het gedrag van mensen, dat zich kan manifesteren op verschillende plekken, en niet exclusief in het vliegtuig.

Om in het OV te blijven, kan ik je uit eigen ervaring en waarneming delen dat veel jongeren (studenten?) in de trein hun mondkapje afdoen, of in elk geval van hun neus halen. Ook zie ik regelmatig mensen in de trein eten waarbij ik ze ervan verdenk dat ze dat doen om maar geen mondkapje op te hoeven doen. Alles bij elkaar betreft dit misschien twintig (n=20) treinreizen, want vanwege de coronamaatregelen ga ik niet meer zo vaak naar kantoor. Dan ga ik toch ook niet concluderen dat treinen het nieuwe rolmodel is waarin geen plek is voor schaamte?

Ik snap dat je iets tegen vliegen hebt, en dat is prima. Maar ga nu niet vanuit een tunnelvisie gelegenheidsargumenten gebruiken. Daarmee maak je je verhaal ongeloofwaardig en bereik je het tegenovergestelde effect.