Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Uit werkervaring kan ik je vertellen dat scheepsbrandstoffen in 1995 ook al aan eisen moesten voldoen voor o.a. zwavelgehalte. Je wilt niet weten wat voor bagger men toen en daarvoor soms verstookte. Als ik me het goed herinner verstookte men op de open zee soms spul met meer dan 10% zwavel.bdr schreef: ↑do 11 nov, 2021 11:20Maar maakt dat zoveel uit? In de auto-industrie zijn de laatste decennia de dieselmotoren veel minder vervuilend geworden omwille van de opeenvolgende EURO-normen, maar geldt dit ook voor de scheepvaart? Het enige wat ik kan vinden is een strengere norm vanaf 1 januari 2021.
Ik vind het helemaal niet erg dat het off-topic gaat als het interessant blijft en geen scheldpartij wordt.Tom vds schreef: ↑vr 12 nov, 2021 00:33Op het gevaar af dat we hiermee wel eens off-topic kunnen gaan, en zonder in technische details te verzanden, kun je stellen dat het dusdanig veel uitmaakt, dat veel kielleggingen vóór 1 januari 2000 hebben plaatsgevonden. Dit om nog aan de "Tier I" eisen te mogen voldoen. Daarna werd het "Tier II" tot 1 januari 2011 en vervolgens (je kunt het al raden) "Tier III" voor schepen van ná 1 januari 2016.
Dat geldt voor alle schepen, ook Tier I en vroeger, niet?
Ja, klopt. Alleen uitstoot.bdr schreef: ↑vr 12 nov, 2021 11:24Van wat ik vind over die Marpol Tier I-II-III normen onthoud ik dat deze normen zich enkel en alleen bezig houden met uitstoot van stikstof- en zwaveldioxides en niet met efficiëntie. Met andere woorden, als je reist met een Tier III schip is de verbranding waarschijnlijk beter en zijn de uitlaatgassen schoner (al dan niet letterijk schoon gewassen) maar daarom is het schip nog niet energiezuiniger.
Ja, klopt ook. Alle schepen moeten daar aan voldoen.bdr schreef: Dat geldt voor alle schepen, ook Tier I en vroeger, niet?
Terwijl ze daar al een tunnel aan het bouwen zijn, die deze veerboot moet gaan vervangen?