Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf?

206 berichten
Bedankt voor de duidelijke interventie, Poppink! Al die stukjes tekst doen me denken aan van die busjes in een velg: totaal overbodig. 🙄 En als je het doorstreept blijkt er ineens nuttige informatie te staan. P.S. Ik ben inmiddels overgegaan van chips op snoeptomaatjes.
Belle schreef:
vr 05 nov, 2021 00:11
Er is niet één waarheid.
In 1980 volgde ik als bijvak een serie hoorcolleges bij Lucas van de Land. Voor mij was dat toen een oude geleerde man die - anders dan de meeste grijze eminenties - een boeiend verhaal af kon steken. Toen ik tijdens een mondeling tentamen bij hem repte over 'verschillende waarheden', verscheen er een twinkeling in zijn ogen en onderbrak hij mij.
'Er is maar één waarheid', zei hij.
Ik denk daar nog vaak aan terug wanneer ik zie dat mensen schipperen met het begrip 'waarheid'. In het gunstigste geval bedoelen ze dan dat we niet altijd in staat zijn om vast te stellen wat de waarheid is, maar vaak verkondigen ze ook lariekoek ('Dat de aarde rond is, is ook maar een mening'.')
keesswart schreef:
vr 05 nov, 2021 00:43
('Dat de aarde rond is, is ook maar een mening'.')
Ho ho, zó eenvoudig is dat nu ook weer niet: als de aarde een platte schijf zou zijn kan hij evengoed recht van boven bezien perfect rond zijn. (of bijvoorbeeld vierkant of zo, dat kan natuurlijk ook) :D

Om bovenstaande on-topic te combineren: ik liep een keer in Caïro waar een man op de fiets zich heldhaftig tussen de rijen auto’s bewoog. Plotseling zakte hij achter een centimeter of dertig rechtstandig omlaag, waarna de velg van zijn achterwiel op geen enkele manier nog rond te noemen was, om het even van welke hoek je de zaak bekeek. Ben destijds vergeten te constateren of hij spaken met of zonder busjes had.
Lars TB schreef:
do 04 nov, 2021 21:55
Volgens mij heb ik het over de achterlijke ideeën die in het vakantiefietswereldje in stand worden gehouden door een select groepje.

Dat van die busjes is zo een voorbeeld.
-Sinds de Andra bestaat is die velg onder vakantiefietsers zo'n beetje de enige gekende velg voor Rohloffwielen.
-de sputnik is bijvoorbeeld voor gaastra (ondergewaardeerde fiets) de standaard velg.
-evenals bijvoorbeeld patria.
-bijvoorbeeld bij de TM2.9 vind je hem ook in een Rohloffwiel.
-Pilot gebruikt gebuste velgen.
-Jongerius (beter wordt het niet, jij levert de velgen) biedt als optie voor de XXL fietsen extra sterke Big Bull's aan.


Oprechte vraag; is zoiets wat je bedoelt met 'een select groepje'? Als zij het gebruiken, dan zal het toch wel goed zijn?
Ik probeer het wel te begrijpen. Hier onder threads ken ik namelijk eigenlijk geen voorbeelden die pleiten om per se een gebuste velg (of niet) te moeten gebruiken.

Lars TB schreef:
do 04 nov, 2021 21:55
Jaren lang ook uit moeten leggen dat het verhaal dat je een stalen reisfiets moet hebben 'omdat je die onderweg kunt laten lassen', stamt uit de tijd dat alle reisfietsen van staal waren en die dingen dus blijkbaar om de haverklap braken. Dat soort vreemde opvattingen die nodig recht getrokken moeten worden. Maar in dit geval is het overgrote deel inmiddels ook wel overtuigd dat je ook met een fiets van aluminium de wereld rond kunt. Dat heeft alleen 20 jaar langer geduurd dan nodig voordat die overtuiging er was.
Ik ga binnenkort Don Quichot weer eens lezen. Ineens zin in.

Volgens mij is het feit, maar corrigeer me als ik mijn feiten niet op een rijtje heb, dat de keuze voor een alu frame al decennia prima verdedigd wordt. Net als staal. of Ti. Wanneer is S gestopt met Cr-Mo? 10 jaar geleden? Nog wel altijd stalen vorken in een alu frame. Idworx; alleen alu of Ti. Die twee worden toch wel serieus gewaardeerd hoor... Christopher heeft nooit de moeite genomen om meer dan 1 stalen fiets (VSF) te testen, zat quotes te vinden over hoe matig een stalen fiets is. Koga (globe/twin/world)travellers 2001? alu.

Zo achterlijk zijn de ideeën in vakantiefietsenland werkelijk niet. Disc? járen voor race (uci dingetje) op allerlei vakantiefietsen ingezet. Ook hier in de threads héél veel pleidooi voor disc. Terzijde: na disc op race kwam gravel. intussen royaal omarmd door allerlei vakantiefietsers jong en oud. Zeer bruikbaar. Die vakantiefietsers zijn misschien zo conservatief nog niet :wink:
Nou, ik moet zeggen dat ik wel snap wat Lars over staal vs alu zegt, want dat verhaal over makkelijk repareren in Verweggistan komt nog steeds wel naar voren en heb ik in de afgelopen decennia ook veel moeten horen. Bij racefietsen heb je hetzelfde gezien ten aanzien van carbon, wat eerst verketterd werd als "karton" en nu gemeengoed is. Om het nog maar niet te hebben over schijfremmen op racefiets. En je kunt met stalen buizen echt een topframe bouwen wat niet onder doet voor aluminium of titanium, maar helaas is staal wat uit de mode en geven mensen hun geld liever aan dikke alu buizen uit. Daar is niks mis mee, maar een goede 6061 of 7005 buis is echt niet inherent beter dan een Columbus of Reynolds stalen buis en omgekeerd.

Als ik de links bekijk dan zie ik bij Santos trouwens geen velgtype genoemd en in die Patria zitten dubbelgebuste DC19s.

Zelf vind ik de enige voordelen van dubbelgebuste velgen dat de nippel er niet in kan vallen bij het spaken en dat je geen ringetjes nodig hebt. Voor de rest maakt het qua sterkte inderdaad niets uit en zou je, mijns inziens, met de juiste spaaklengte en de aanwijzingen van Rohloff een Rohloff naaf in iedere kwaliteitsvelg tot een sterk wiel moeten kunnen spaken. De Andra is dan best een mooie velg, maar waarom dat "zo'n beetje de enige gekende velg voor Rohloff wielen" is snap ik werkelijk niet.

Daarnaast is het natuurlijk nog maar de vraag of het werkelijk zo is dat vakantiefietsers niet zo conservatief zijn. De progressie komt over het algemeen namelijk niet vanuit de consument die (bijvoorbeeld) ineens bedenkt dat schijfremmen beter zijn dan v-brakes, maar van de fabrikanten die graag willen dat we nieuwe dingen kopen.
Aziraphale schreef:
vr 05 nov, 2021 13:26
...Daarnaast is het natuurlijk nog maar de vraag of het werkelijk zo is dat vakantiefietsers niet zo conservatief zijn. ...
Klopt. Maar de vraag is of je serieus op dat soort generalisaties moet willen ingaan. Iemand moet zich blijkbaar ergens tegen afzetten om een punt te maken. En als dat 'iets' er niet is, dan wordt er een oud dogma van stal gehaald dat alleen nog bij sommige mensen resoneert. Die manier van framing doet het doorgaans goed op Twitter.
Aziraphale schreef:
vr 05 nov, 2021 13:26
Daarnaast is het natuurlijk nog maar de vraag of het werkelijk zo is dat vakantiefietsers niet zo conservatief zijn. De progressie komt over het algemeen namelijk niet vanuit de consument die (bijvoorbeeld) ineens bedenkt dat schijfremmen beter zijn dan v-brakes, maar van de fabrikanten die graag willen dat we nieuwe dingen kopen.
Als consument wil ik ook graag dat onderdelen simpel te onderhouden zijn en onderweg makkelijk te repareren zijn. In 2008 liet ik me ompraten om magura velgremmen te gaan gebruiken. De eerste pakweg 5 jaar (niet helemaal toevallig de garantieperiode) vond ik dat best fijne remmen. Wel vond ik het een nadeel dat ik voortaan een best wel grote en zware reparatieset (niet alleen remblokjes, maar ook een stuk leiding met speciale bouten, moeren, ringen en een flesje remvloeistof) mee moest nemen, terwijl ik voor mijn oude V-brakes alleen een paar extra remblokjes en remkabels nodig had. Die V-brakes waren ook makkelijk bij te stellen en te repareren.
Pas dit jaar heb ik mezelf geleerd hoe je remvloeistof moet bijvullen (uitstellen was geen optie meer, want een van de magura's op Corries fiets remde voor geen meter meer). Geen klus die je eventjes in de berm van een weg moet willen doen. (De inhoud van het flesje royal blood kwam voor het grootste deel op de vloer terecht. Gelukkig kon een Citroëndealer in de buurt mij aan een literfles LHM Plus helpen: iets anders van kleur, maar verder identiek aan de remvloeistof van magura en stukken goedkoper).
Verder viel het me op dat na verloop van de garantieperiode mijn oude magura's steeds meer kwaaltjes kregen en dat strak afstellen zonder ze te laten aanlopen, niet goed meer lukte. Daarom zitten er op mijn nieuwste vakantiefiets (die ook al weer 6 jaar oud is) weer van die simpele lichtgewicht V-brakes, die voor mijn manier van fietsen goed genoeg remmen - ook op Alpenpassen. Wie zo krachtig moet remmen, dat schijfremmen onmisbaar zijn, fietst gewoon te hard ;-).
Wie zo krachtig moet remmen, dat schijfremmen onmisbaar zijn, fietst gewoon te hard
Heb je ooit met schijfremmen gefietst? Met name de goede doseerbaarheid van hydraulische schijfremmen vind ik erg goed. En ook met mijn hydraulische velgremmen ben ik al 10 jaar tevreden, af en toe kost het wat moeite ze goed te laten bewegen. En een reparatiesetje heb ik nooit meegenomen en ook nog nooit nodig gehad. Als dat eens gebeurt, zie ik wel hoe ik het oplos. Tijdens een fietstocht vorig jaar begaf de achtervelg van mijn fietsmaatje het, dat was even lastig want we hadden geen reservevelg bij. Maar ook dat is opgelost: fietsmaatje met bus en trein naar huis.
Grandonneur schreef:
vr 05 nov, 2021 10:10
Santos

[...]

Idworx
Het voordeel voor fietsfabrikanten van het steeds minder details geven van onderdelen zoals bijvoorbeeld velgen is dat een fabrikant daar makkelijk wijzigingen door kan voeren. Stickers van type en soms zelfs fabrikant zitten er niet meer op, dus valt het voor de doorsnee consument niet op.

De oplettende kijker ziet soms wel eens verschillen, zodat je dan met de schuifmaat van je favoriete fietsenwinkel dan toch even gaat checken bij een nieuwe oPinion die klaarstaat voor aflevering wat voor velgen daar nu toch opzitten... ;)

Grandonneur schreef:
vr 05 nov, 2021 10:10
Idworx; alleen alu of Ti.
Ach, bij staal noemt Gerrit de fiets gewoon Gaastra (:

Grandonneur schreef:
vr 05 nov, 2021 10:10
Wanneer is S gestopt met Cr-Mo? 10 jaar geleden? Nog wel altijd stalen vorken in een alu frame.
Veel wel, maar niet allemaal. Een Travel Lite bijvoorbeeld heeft een aluminium frame met aluminium voorvork. En ook in de 4.29 met aluminium frame wordt nu als keuzemogelijkheid met starre aluminium vork geleverd.
@willem.m: Die indruk had ik bij Lars niet, al zet hij het wel wat erg zwart-wit neer. Maar het is mij hier ook wel opgevallen dat er mensen zijn die heel stellig zijn in hun voorkeuren voor bepaalde producten. Maar goed, als ik de keuze heb dan komt er ook enkel Campa op mijn fietsen. 😉

@keesswart: Voordeel van schijven vind ik vooral dat de velg niet slijt en ze echt altijd werken. Onderhoud is voor mij geen punt, want aan fietsen knutselen is mijn grote hobby, maar ik ben het er wel mee eens dat juist op een vakantiefiets betrouwbaarheid van het grootste belang is. Al was het alleen maar omdat je niet in de middel van niks met een mechanisch probleem wilt staan. Zelf heb ik daarom ook niks met die Magura remmen. Ze remmen prima, maar ik zie het nut van hydraulische velgremmen niet.
hydraulische velgremmen
Heb je er ooit mee gereden?
U vraagt het niet aan mij, maar ik zeg er toch wat over :).

Ik heb er 500 meter mee gereden. Ze remmen ongelofelijk, voor mij en mijn type gebruik eigenlijk TE goed (fietsreizen en kamperen zit er niet meer in), en ik ben niet de enige die daar zo over denkt. Met bagage bergaf rijden, tja, dat zie ik dan weer helemaal wel.
Bert van Sprang schreef:
vr 05 nov, 2021 15:15
Wie zo krachtig moet remmen, dat schijfremmen onmisbaar zijn, fietst gewoon te hard
Heb je ooit met schijfremmen gefietst? Met name de goede doseerbaarheid van hydraulische schijfremmen vind ik erg goed.
Ik heb diverse testfietsen met schijfremmen mogen uitproberen, vaak een week lang. Dus ik ken het formidabele remvermogen ervan, maar heb ook gezien hoe weinig gestandaardiseerd dat spul is en wat een gepruts het kan zijn om ze te repareren. Met V-brakes sta ik ook al snel genoeg stil om een kettingbotsing met fietsers achter mij te kunnen veroorzaken, dus dat extra remvermogen hoeft voor mij niet zo.
In de bergen zou ik inderdaad geen kramp in mijn vingers krijgen van het remmen en zouden mijn velgen niet oververhit raken tijdens een lange afdaling. Een paar jaar terug heb ik tijdens een hittegolf ondervonden dat extra dunne binnenbanden en velgremmen in lange afdalingen geen goede combi zijn. Maar meestal heb ik tijdens afdalingen geen haast. Ik sta dan zo vaak even stil om een foto te maken, dat ik met simpele V-brakes ook veilig beneden kom.

Bert van Sprang schreef:
vr 05 nov, 2021 15:15
En een reparatiesetje heb ik nooit meegenomen en ook nog nooit nodig gehad. Als dat eens gebeurt, zie ik wel hoe ik het oplos. Tijdens een fietstocht vorig jaar begaf de achtervelg van mijn fietsmaatje het, dat was even lastig want we hadden geen reservevelg bij. Maar ook dat is opgelost: fietsmaatje met bus en trein naar huis.
Ja, shit happens (zie deze tocht of dit draadje). Niet alles is onderweg makkelijk te verhelpen, maar op een van mijn allereerste grote tochten (zie hier) heb ik ondervonden wat er allemaal stuk kan gaan en hoe weinig je onderweg hebt aan fietsenmakers die geen spullen op voorraad hebben of simpelweg geen tijd hebben. Zoveel pech als destijds met mijn Gazelle Tour de France heb ik later nooit meer gehad. Wel ben ik best vaak blij geweest dat ik altijd wat kleine en lichte reserve-onderdelen bij me heb en genoeg gereedschap om 9 van de 10 pechgevalletjes ter plekke te kunnen herstellen.

Aziraphale schreef:
vr 05 nov, 2021 20:57
Voordeel van schijven vind ik vooral dat de velg niet slijt
Dat is zeker een voordeel, al rij ik inmiddels al weer 26 000 km met dezelfde velgen. Komend jaar zal ik eens kijken of ze al aan vervanging toe zijn.
DSC03571_.JPG
Poppink heeft vandaag voor het eerst gekeken naar de velgen van zijn Poppink.
Deze velg heeft een kleine 20.000 km gedraaid.
Geen slag, nauwelijks slijtage, gewoon goed voor de volgende 20.000 km en de daaropvolgende en de daaropvolgende et cetera.

Het enige dat ik weet van velgen is dat ik nog nooit een probleem heb gekend met welke velg dan ook.
Is de discussie niet een beetje over de verschillen tussen 99,8 en 99,9?
We praten namelijk over goedmoedige, vergevingsgezinde alleskunners die vooral moeten uitblinken in één eigenschap namelijk betrouwbaarheid.

Ik denk dat die verschillen in constructie en kwaliteit er alleen toe doen bij velgen die super licht zijn en tegelijkertijd tot het uiterste belast worden zoals bij baanfietsen.

Wat wel van belang is, is het goede gevoel dat de eigenaar van de nieuwe velgen heeft na de aanschaf van een nieuwe stel.
Zijn ze mooi, voelen ze goed, zijn ze 10 of 20 gram lichter, ben je blij met je aankoop.
Dát telt!

Of zou het dat mooie Italiaanse ventiel uit Lucca zijn dat het verschil maakt.
Poppink schreef:
za 06 nov, 2021 00:43
Geen slag, nauwelijks slijtage, gewoon goed voor de volgende 20.000 km en de daaropvolgende en de daaropvolgende et cetera.
Ho ho dat zullen wij toch zeker wel beter weten :?:
Poppink schreef:
za 06 nov, 2021 00:43
Ik denk dat die verschillen in constructie en kwaliteit er alleen toe doen bij velgen die super licht zijn en tegelijkertijd tot het uiterste belast worden zoals bij baanfietsen.
Ik heb toch al meermaals gehoord van sterke vakantie- of MTB-velgen die scheuren aan de binnenkant. Dat wil je liever niet meemaken onderweg op fietsreis.
nicolevelo schreef:
za 06 nov, 2021 08:15
Poppink schreef:
za 06 nov, 2021 00:43
Ik denk dat die verschillen in constructie en kwaliteit er alleen toe doen bij velgen die super licht zijn en tegelijkertijd tot het uiterste belast worden zoals bij baanfietsen.
Ik heb toch al meermaals gehoord van sterke vakantie- of MTB-velgen die scheuren aan de binnenkant. Dat wil je liever niet meemaken onderweg op fietsreis.
Daarom hebben velgfabrikanten tegenwoordig beperkingen opgelegd aan de maximale druk in banden. Soms is dat best beperkend voor de zwaardere vakantiefietser.

Het aantal fietsers dat zich op dit forum meldde met kapotte velgen is nogal laag. Nul geloof ik, afgezien van - vaag herinnerd - eentje waarvan ik het relaas van zijn oude wrakke fiets nog vaag herinner als een wonder dat hij nog zo ver was gekomen.
Niet iedereen die een probleem heeft met een gescheurde velg zal dit op dit forum posten. Er zijn ook andere bronnen dan dit forum trouwens.

Punt is: het komt wel degelijk voor, niet alleen bij velgen voor racefietsen. De kwaliteitscontrole is dus zeker zo belangrijk bij robuuste velgen voor beladen vakantiefietsen.
Mijn fietsmaat had een gescheurde velg. Dat was op een Koga touringfiets tijdens een deels erg hobbelige IJslandtocht. Daar bleek die velg dus niet geschikt voor. Met mijn eigen fiets, een Avaghon met sterke 26 inch wielen, zit ik zowel voor als achter aan mijn 2e velg door het slijten als gevolg van velgremmen. Ik heb misschien niet zoveel gefietst als menigeen op dit forum, maar daar zitten wel aardig wat kilometers bij over zeer slecht wegdek. Ik vind de schade van 2x 100 euro per ~10 jaar dan ook geen big deal.
Een velg (of schijf bij schijfremmen) is inderdaad een slijtage onderdeel, net als remblokjes. Zonder slijtage, is het niet mogelijk te remmen. Tenzij je remt op elektromagnetische inductie :-).