Interessant, maar het is me niet helemaal duideliojk wat ik moet zoeken. Kun je ons een link verschaffen naar iets wat duidelijk en betrouwbare gegevens geeft?
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Interessant, maar het is me niet helemaal duideliojk wat ik moet zoeken. Kun je ons een link verschaffen naar iets wat duidelijk en betrouwbare gegevens geeft?
Ik dacht eerst dat ik het verkeerd had opgeschreven, maar bij nalezen bleek het er toch goed te staan:
Nee hoor, ze hebben nog steeds een 'sprong' (doorgaans rond de 40mm)
https://www.habcycles.com/m7.htmlnon-fixie schreef: ↑wo 03 nov, 2021 00:30Mijn indruk - en meer is het ook niet - is dat het materiaal van de vork meer bepalend is voor het comfort dan de precieze vorm. Ik heb aardig wat stalen fietsen, en degenen waarbij de "vering" mij in positieve zin opviel waren zonder uitzondering gemaakt van Reynolds 531.
En toeval of niet, ik las vorige week dat Eddy Merckx de grote rondes, waarbij comfort een relatief grote rol speelt, reed op Reynolds-frames, en voor het korte werk (tijdritten, eendagskoersen, baanwedstrijden) frames van Columbus-buizen prefereerde.
Plusje daarvoor! Ik zou het nog net geen heilige overtuiging noemen, maar dit is ook mijn vermoeden.
Van alle subjectieve factoren lijkt "'lomp aanvoelen" me misschien wel de meest subjectieve ...Dat een licht stalen frame minder ‘lomp’ zou aanvoelen dan een zwaarder frame daar heb ik nog nooit wat van gemerkt.
Ik heb geen zware camera, dus dat experiment ga ik niet doen.Leon schreef: ↑do 04 nov, 2021 21:22De bagage maakt de fiets flexibeler aanvoelend.
Experiment: sla een bezemsteel voor de helft de grond in en monteer er een kleine fotocamera op. Dit staat best stevig. Monteer er nu een heel zware camera op. Nu zwaait de steel als je er tegen duwt veel gemakkelijker op en neer.
Dat is een heel leuk artikel. Ik had het al eens gelezen, en het bevestigt dat, all else being equal, het materiaal niet heel veel uitmaakt.
Ik heb twee fullcarbonfietsen met vrijwel identieke geometrie..
Ik heb dat met al mijn fietsen, maar dat komt wel omdat ik heel goed weet wat ik wil. En een lange ervaring (kwestie van ouder worden^^) waarbij ik ook fietsen heb gehad die niet fijn waren. Ik focus op de contactpunten en de afstand daartussen (pedalen, stuur en zadel) en zoek daarbij een hele lome geometrie. Of het frame nou handgebouwd Tange, Reynolds, Columbus of fabrieks-alu uit de 6000 range komt maakt me niet uit, al heb ik een voorkeur voor een relatief stijf frame (wat natuurlijk in verhouding anders ligt voor mijn racefietsen en mijn MTB/Ebike/vakantiebikes).
Beslist nietLeon schreef: Ik snap je uitleg. Duidelijk.
Je kunt natuurlijk ook besluiten om vooruit te lopen op de nieuwe mode dat banden weer smaller worden, die over een paar jaar beslist weer komt.
Je deed alsof het een zekerheid zou zijn dat het terug zou bewegen, terwijl dat in de fietsenwereld zeer zeer zelden ook daadwerkelijk gebeurd . Het zou dus kunnen, maar het is eerder een kleine kans dan een "beslist
Als je het los ziet van de schijfrem dan gaat dit op, maar dat is dus niet zo. En wat scheelt is dat er nu wel bekend is dat dunne banden niet lichter rollen. Zo is nu volkomen duidelijk dat de trend in de jaren 60-70 naar superdunne banden onzin was. We kunnen twisten over persoonlijke voorkeur, maar de markt is het duidelijk niet met je eens, 42mm is al erg smal voor een gewone fiets.Met de komst van geavelbikes is de banddikte voor een aantal fietsers al omlaaggegaan. De banddikte van fietsen waar het mee begon - de hoge bi - was laag. Ee fiets van Dunlop had vrij dikke banden. Daarna werden ze dunner en daarna weer dikker. Ik geef toe dat dat laatste lang duurde.
Oké het verhaal over de dikke banden wordt vervolgd.