Mijn oude Gazelle stadsfiets heeft een gebogen voorvork.
De bocht in de vork is nodig om naspoor te krijgen zodat de fiets uit zichzelf mooi spoort.
Dat naspoor kan groot of klein zijn, maar dat doet er nu even niet toe. Die oude vorken geven mij een illusie van vering in de vork zelf.
Bij de moderne fiets zie ik een strakke rechte vork en het naspoor wordt gemaakt door de hoek van de balhoofdbuis en de vork.
Omdat die vork recht is geeft het mij de illusie dat er bij zo'n vork geen enkele vering in de vork zelf zit.
De vering zou namelijk moeten komen uit de las tussen de vork en de balhoofdbuis en dat wil je niet omdat dan vermoeidheid kan optreden en de las kan breken. Hoe is het nu: Zit er enige vering in de ouderwetse vork en/of zit er enige vering in de moderne vork.
PS
Om de discussie zuiver te houden nu even niet over banden, bandenspanning, verende vork et cetera.
Hou het puur op de vork.
foto's ter illustratie van het internet geplukt
De bocht in de vork is nodig om naspoor te krijgen zodat de fiets uit zichzelf mooi spoort.
Dat naspoor kan groot of klein zijn, maar dat doet er nu even niet toe. Die oude vorken geven mij een illusie van vering in de vork zelf.
Bij de moderne fiets zie ik een strakke rechte vork en het naspoor wordt gemaakt door de hoek van de balhoofdbuis en de vork.
Omdat die vork recht is geeft het mij de illusie dat er bij zo'n vork geen enkele vering in de vork zelf zit.
De vering zou namelijk moeten komen uit de las tussen de vork en de balhoofdbuis en dat wil je niet omdat dan vermoeidheid kan optreden en de las kan breken. Hoe is het nu: Zit er enige vering in de ouderwetse vork en/of zit er enige vering in de moderne vork.
PS
Om de discussie zuiver te houden nu even niet over banden, bandenspanning, verende vork et cetera.
Hou het puur op de vork.
foto's ter illustratie van het internet geplukt