Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3 banden, help mij kiezen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

3 banden, help mij kiezen

Spironski schreef:Universiteit van Oldenburg (?)
Fachgruppe Fahrradforschung, inmiddels wegbezuinigd
heeft onderzoek gedaan waaruit inderdaad bleek dat van gelijke banden onder gelijke druk de dikste het lichtste loopt. Snap ik ook wel, er is nu eenmaal meer luchtkamer om oneffenheden op te vangen (en dat is eigenlijk een andere versie van hetzelfde als Marten zegt).

Verder is meen ik rolweerstand recht evenredig met bandendruk (ooit gelezen) en daar zit dan dus het voordeel van smalle bandjes: die kan je harder oppompen.
Dan nog kan er tussen twee banden met de zelfde maat en druk een factor 2 verschil zitten.

"Dan nog kan er tussen twee banden met de zelfde maat en druk een factor 2 verschil zitten" .

Dat wil ik best geloven, er is ook nog zoiets als opbouw en profiel e.d. Die test ging dan ook over werkelijk hetzelfde type band, dus dezelfde-band-maar-dan-dikker.

Spironski schreef:"Dan nog kan er tussen twee banden met de zelfde maat en druk een factor 2 verschil zitten" .

Dat wil ik best geloven, er is ook nog zoiets als opbouw en profiel e.d. Die test ging dan ook over werkelijk hetzelfde type band, dus dezelfde-band-maar-dan-dikker.
Ik heb het ook over de normale banden uit het lijstje, dus niet over de Rinkowski's etc. MTB banden zaten er niet tussen. Een 30 tal banden of zo zijn op 2 of 3 verschillende spanningen getest

Wil je zeggen dat dus tussen twee dezelfde type banden, met dezelfde doorsnee en op gelijke druk nog altijd 100% verschil kan zitten?

Dat vind ik wel opvallend... Dan zou er tussen een toevallig zwaarrollende Big Apple en een toevallig lichtrollende XR nauwelijks verschil meer zitten :? :shock:

Volgens mij zijn jullie nu langs elkaar aan het praten. Een bredere band heeft als al het andere gelijk is minder rolweerstand. Op dezelfde manier heeft als al het andere gelijk is een wiel met een grotere diameter een lagere rolweerstand. Als al het andere gelijk is heeft een harder opgepompte band minder rolweerstand. En als al het andere gelijk is heeft een soepeler band een lagere rolweerstand.
Verder geeft een bredere band meer comfort, en heeft een smallere band minder luchtweerstand.
Ga er dus maar aan staan te bepalen waar onder welke omstandigheden het optimum ligt.
Een paar feiten:
bij lagere snelheden is de luchtweerstand nog niet zo belangrijk, en speelt de lagere rolweerstand van een brede band een (kleine) rol. Daartegenover staat dat rolweerstand op slecht wegdek nog weer wat anders is dan op super glad wegdek: een wiel dat stuitert rolt niet goed. Voor een snelle asfaltfiets is een smallere band dus slimmer dan voor een langzamer fiets voor (semi) onverhard.
De ervaringswijsheid is dat met de moderne soepele brede touringbanden je niet bang hoeft te zijn dat je met een brede band ook een slecht rollende band hoeft te nemen (want dat is de associatie). En brede band geeft niet alleen meer comfort, maar rolt ook juist op een ongelijk wegdek beter.
Er zijn heel grote verschillen in rolweestand tussen banden van gelijke maat en van gelijk fabrikaat. Het zou mij niet verbazen als een 26x2,0 Marathon XR inderdaad twee keer zoveel rolweerstand heeft als een Kojak 26x2,0.
W

Dank Willem... :-)