door
Wim » di 24 apr, 2007 21:57
Volgens mij zijn jullie nu langs elkaar aan het praten. Een bredere band heeft als al het andere gelijk is minder rolweerstand. Op dezelfde manier heeft als al het andere gelijk is een wiel met een grotere diameter een lagere rolweerstand. Als al het andere gelijk is heeft een harder opgepompte band minder rolweerstand. En als al het andere gelijk is heeft een soepeler band een lagere rolweerstand.
Verder geeft een bredere band meer comfort, en heeft een smallere band minder luchtweerstand.
Ga er dus maar aan staan te bepalen waar onder welke omstandigheden het optimum ligt.
Een paar feiten:
bij lagere snelheden is de luchtweerstand nog niet zo belangrijk, en speelt de lagere rolweerstand van een brede band een (kleine) rol. Daartegenover staat dat rolweerstand op slecht wegdek nog weer wat anders is dan op super glad wegdek: een wiel dat stuitert rolt niet goed. Voor een snelle asfaltfiets is een smallere band dus slimmer dan voor een langzamer fiets voor (semi) onverhard.
De ervaringswijsheid is dat met de moderne soepele brede touringbanden je niet bang hoeft te zijn dat je met een brede band ook een slecht rollende band hoeft te nemen (want dat is de associatie). En brede band geeft niet alleen meer comfort, maar rolt ook juist op een ongelijk wegdek beter.
Er zijn heel grote verschillen in rolweestand tussen banden van gelijke maat en van gelijk fabrikaat. Het zou mij niet verbazen als een 26x2,0 Marathon XR inderdaad twee keer zoveel rolweerstand heeft als een Kojak 26x2,0.
W