Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff oliewissel overslaan? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Rohloff oliewissel overslaan?

Aniphys schreef:
zo 17 okt, 2021 22:58
Is dat teveel voor jou, dan deel je wat met je Rohloff-rijdende vrienden.
Of als je lef hebt met je Shimano Alfine/Nexus rijdende vrienden! :twisted:
loknor schreef:
zo 17 okt, 2021 23:00
Aniphys schreef:
zo 17 okt, 2021 22:58
Is dat teveel voor jou, dan deel je wat met je Rohloff-rijdende vrienden.
Of als je lef hebt met je Shimano Alfine/Nexus rijdende vrienden! :twisted:
Tuurlijk Loknor, na hen de nodige liabilitydocumenten in drievoud te hebben laten handtekenen :lol:
loknor schreef:
zo 17 okt, 2021 23:00
Aniphys schreef:
zo 17 okt, 2021 22:58
Is dat teveel voor jou, dan deel je wat met je Rohloff-rijdende vrienden.
Of als je lef hebt met je Shimano Alfine/Nexus rijdende vrienden! :twisted:
Want derrimensen zijn te min om mee te delen in het vloeibaar kilometervreterplatina?

:| :wink:
Poppink schreef:
zo 17 okt, 2021 22:49
Oeps. :oops:
DOT, ja inderdaad.
Had ik toch die cursus voor het fietsenmakersvak er nog achteraan moeten doen.
En een cursus Citroën, want de LHM bediende ook de remmen van menig model.
Leon schreef:
zo 17 okt, 2021 22:11
Poppink schreef:
zo 17 okt, 2021 22:02
In remsystemen doe je remvloeistof en nooit en te nimmer olie, wat voor soort olie dan ook.
Ik denk dat je hier wel commentaar op krijgt.
Had ik maar naar Leon geluisterd. :?
Grandonneur schreef:
zo 17 okt, 2021 20:41
Leon schreef:
zo 17 okt, 2021 20:22
Uit het weinige wat ik van de fa. Rohloff weet begrijp ik wel dat die mensen de zaak daar niet om 25 ml olie zitten te foppen.
Ik begrijp wel dat ze er heel veel geld mee verdienen. Reken maar na: 2x1 liter verkocht voor €150 en dat gaat met winst (aanname), het veertigste deel daarvan 2x25ml voor een tiende deel van €150.
Een setje kost 20€-30€.
De handelaar krijgt daar 30% van, en laat ons aan nemen dat het setje ca 7€ in productie kost (flesje kopen, bedrukken, vullen verpakken, versturen).
Blijft 5-10€ winst per setje, en dat ééns per jaar...
Daar gaan ze niet rijk van worden.

Maar nog eens, je koopt een dure fiets met een topnaaf, en om dan een paar € per jaar te sparen ga je daar rommel in doen?
Of denken dat je het beter weet en beginnen morrelen met petroleum en ander spul...

En als je maar één fiets hebt, dan zou ik zeker geen literfles kopen. Als je halfweg bent is die olie niet meer betrouwbaar door vocht, oxidatie etc.
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 13:52

En als je maar één fiets hebt, dan zou ik zeker geen literfles kopen. Als je halfweg bent is die olie niet meer betrouwbaar door vocht, oxidatie etc.
Klinkt interessant. Maar wat is daarvoor je bron? Of is het slechts een aanname?

Is er iets wat Rohloff er zelf over zegt?

Ik ben wel benieuwd.
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 13:52
En als je maar één fiets hebt, dan zou ik zeker geen literfles kopen. Als je halfweg bent is die olie niet meer betrouwbaar door vocht, oxidatie etc.
Je kan wel gelijk hebben - ik laat je weten wanneer mijn Rohloffnaaf het begeeft (er staat amper 118.000km op, met 19 oliewissels gespreid over 16 jaar - bijna allemaal uit dezelfde fles). :twisted:
Jurr schreef:
ma 18 okt, 2021 14:01
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 13:52

En als je maar één fiets hebt, dan zou ik zeker geen literfles kopen. Als je halfweg bent is die olie niet meer betrouwbaar door vocht, oxidatie etc.
Klinkt interessant. Maar wat is daarvoor je bron? Of is het slechts een aanname?

Is er iets wat Rohloff er zelf over zegt?

Ik ben wel benieuwd.
Hier: https://www.oliedienst.nl/h/662/motorol ... 0kunststof.

Er wordt aangeraden een geopende flacon niet langer dan 1 jaar te bewaren.
Alle persoonlijke ervaringen met 'gaat wel goed' omdat mijn naaf al x km mee gaat zijn statistisch irrelevant.
Waarom zou je het riskeren voor 20€ per jaar....
Aniphys schreef:
ma 18 okt, 2021 14:03
Je kan wel gelijk hebben - ik laat je weten wanneer mijn Rohloffnaaf het begeeft (er staat amper 118.000km op, met 19 oliewissels gespreid over 16 jaar - bijna allemaal uit dezelfde fles). :twisted:
Excuus - de 1L-fles is nog maar 12 jaar oud (ik wist dat ik het woordje 'bijna' moest gebruiken in die zin) :-) Zie dit oude draadje.
Misschien moet er maar iemand eens naar Rohloff zelf mailen ivm de shelf life van de olie? :-)
Ik begrijp de voorzichtigheid van Blackbelt, maar ik wil het risico wel lopen (en ik beloof achteraf niet te kniezen als er iets gebeurt met mijn naaf). Mijn toedracht is misschien wel statistisch irrelevant (dat is trouwens elke gebruikerservaring met n=1), maar als er nog mensen zijn die dezelfde ervaring delen wordt het misschien al iets relevanter :-).
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 14:15

Er wordt aangeraden een geopende flacon niet langer dan 1 jaar te bewaren.
Da's bij een leverancier van motorolie inderdaad.

Ik kom niet verder dan SJS Cycles in de UK die 5 jaar aangeven. 'k Ben wel benieuwd wat de fabrikant over de houdbaarheid van een geopende verpakking zegt.

Zelf kocht ik een tijdje geleden tweemaal een halve liter nadat ik twee literflessen deelde met een ander. Als die op zijn overweeg ik wel te switchen naar twee keer 250ml.

Over de samenstelling van de Rohloff olie en spoelolie vond ik deze pagina nog:

https://www.radforum.de/threads/348697- ... eoel/page3

Na een stukje scrollen staat daar iemand die zegt het heeft te laten analyseren en daarvan de data deelt.

Ook vond ik dit oudere forumtopic nog, waarin staat dat de samenstelling van Rohloff olie al eens veranderd is:

viewtopic.php?f=8&t=11219
Aniphys schreef:
ma 18 okt, 2021 14:30
Aniphys schreef:
ma 18 okt, 2021 14:03
Je kan wel gelijk hebben - ik laat je weten wanneer mijn Rohloffnaaf het begeeft (er staat amper 118.000km op, met 19 oliewissels gespreid over 16 jaar - bijna allemaal uit dezelfde fles). :twisted:
Excuus - de 1L-fles is nog maar 12 jaar oud (ik wist dat ik het woordje 'bijna' moest gebruiken in die zin) :-) Zie dit oude draadje.
Misschien moet er maar iemand eens naar Rohloff zelf mailen ivm de shelf life van de olie? :-)
Ik begrijp de voorzichtigheid van Blackbelt, maar ik wil het risico wel lopen (en ik beloof achteraf niet te kniezen als er iets gebeurt met mijn naaf). Mijn toedracht is misschien wel statistisch irrelevant (dat is trouwens elke gebruikerservaring met n=1), maar als er nog mensen zijn die dezelfde ervaring delen wordt het misschien al iets relevanter :-).
Niks verkeerd met ervaringen delen.
Maar waarom een product van 1000€ riskeren voor een minieme besparing?

Stel dat je er bij uitkomt dat het kan met gewone motorolie, dan moet je die ook nog kopen hé.
En als je geen andere toepassing hebt voor die olie... kost het nog steeds geld omdat je vrijwel niet anders kan dan het spul na 1 of 2 jaar naar de recyclage af voeren.

Ja, ik ben extra voorzichtig met olie en de keuze daarvoor. Professioneel hebben we in ons bedrijf ooit miljoenen moeten uitgeven aan garantieclaims voor compressoren die vast liepen door foute olie. En er zijn tal van autofabrikanten die daar al stevig miserie mee gehad hebben ondankt uitgebreid testen.
Gelukkig is dat binnenkort grotendeels einde verhaal door de electrische auto.
Ook in een auto is er een verschil tussen de motorolie en de versnellingsbakolie. Dat heeft een reden.

En persoonlijk heb ik ooit een naaimachine helemaal uitgekuist omdat ze vastgelopen was door verkeerde en hele oude olie. Die passingen waren zo nauw dat zowat alles vast kwam te zitten door kleverige oliesubstantie. (en die toepassing is wellicht beter vergelijkbaar met een naaf dan een auto waar de olie de hele tijd opwarmt en af koelt en met hoge drukken rondgepompt wordt)

Dus als ik in een auto olie giet, dan kies ik de juiste olie, en in de naaimachine wordt naaimachineolie gebruikt uit de naaimachinewinkel. Die krengen kosten ook goed geld, en dat wil je niet vernaggelen door 5€ te sparen.
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 14:55

Ook in een auto is er een verschil tussen de motorolie en de versnellingsbakolie. Dat heeft een reden.
Vroeger werd er in sommige auto versnellingsbakken en overdrives nog best wel eens motorolie geadviseerd door fabrikanten.

Maar ach, zullen hier op dit forum veel oldtimer auto liefhebbers zitten? ;)
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 14:55
Maar waarom een product van 1000€ riskeren voor een minieme besparing?
Duidelijk verhaal Blackbelt en ik ga daar technisch weinig aan betwijfelen. Ik moet bekennen dat het bij mij niet zozeer om de financiele besparing gaat - het is eerder gemakzucht (ik weet het, geen deugd). Ik was het beu om telkens die kleine flesjes te bestellen bij de lbs, met de nodige (zeer lange) wachttijden (dat was pre- e-commerce). Ik heb toen in 2009 beslist de 1L flessen te kopen - en die staan nu op het rek. Wanneer het ongeveer tijd wordt voor een oliewissel, neem ik gewoon de fles en begin eraan. Easy.

Ondertussen heeft mijn Rohloffnaaf zichzelf al ongeveer 13x terugverdiend (fietsvergoeding woonwerkverkeer in Belgie - heerlijke uitvinding), dus ik heb niet het recht om te klagen mocht er iets met de naaf gebeuren. Zie het als een dapper experiment van me - met die oude gevaarlijke olie :-). Maar voor alle duidelijkheid - tot nu toe alles pico bello in orde - hij draait als een zonnetje (disclaimer: n=1).
Jurr schreef:
ma 18 okt, 2021 15:06
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 14:55

Ook in een auto is er een verschil tussen de motorolie en de versnellingsbakolie. Dat heeft een reden.
Vroeger werd er in sommige auto versnellingsbakken en overdrives nog best wel eens motorolie geadviseerd door fabrikanten.

Maar ach, zullen hier op dit forum veel oldtimer auto liefhebbers zitten? ;)
Ja, toen een potente auto 75 pk had, en je nog elke 2500km (Mitsubishi Colt 1980 had dat voorschrift) de olie moest wisselen.
VW Passat 1.6 d met 54 pk: oliewissel om de 5000km.
Ik las ergens dat de huidige Rohloffolie biologisch afbreekbaarder is dan die van jaren geleden. Misschien moet je dus zuinig zijn met die oude fles?
Aniphys schreef:
ma 18 okt, 2021 15:10
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 14:55
Maar waarom een product van 1000€ riskeren voor een minieme besparing?
Duidelijk verhaal Blackbelt en ik ga daar technisch weinig aan betwijfelen. Ik moet bekennen dat het bij mij niet zozeer om de financiele besparing gaat - het is eerder gemakzucht (ik weet het, geen deugd). Ik was het beu om telkens die kleine flesjes te bestellen bij de lbs, met de nodige (zeer lange) wachttijden (dat was pre- e-commerce). Ik heb toen in 2009 beslist de 1L flessen te kopen - en die staan nu op het rek. Wanneer het ongeveer tijd wordt voor een oliewissel, neem ik gewoon de fles en begin eraan. Easy.

Ondertussen heeft mijn Rohloffnaaf zichzelf al ongeveer 13x terugverdiend (fietsvergoeding woonwerkverkeer in Belgie - heerlijke uitvinding), dus ik heb niet het recht om te klagen mocht er iets met de naaf gebeuren. Zie het als een dapper experiment van me - met die oude gevaarlijke olie :-). Maar voor alle duidelijkheid - tot nu toe alles pico bello in orde - hij draait als een zonnetje (disclaimer: n=1).
Na 16 jaar kan je inderdaad niet klagen. Persoonlijk denk ik ook niet dat de olie van Rohloff bestaat uit Eenhoornsap met nano partikels.
Het voorschrift om het elk jaar te verversen kan ik snappen, het vuil er uit, mooie verse olie er in, en ieder jaar wordt die terug op peil gebracht. Simpel, niet duur en heel logisch. Als je eens een jaar over slaat zal dat weinig kwaad kunnen zo lang er geen lek is.

Maar geloof me, oude olie begint te plakken, en dan blijft het vuil zitten.
Met tandwielen is het ook zo dat die lang blijven werken zo lang er geen beschadigingen zijn, maar als er een stukje weg is, dan gaat het ineens snel.
Leon schreef:
ma 18 okt, 2021 17:01
Ik las ergens dat de huidige Rohloffolie biologisch afbreekbaarder is dan die van jaren geleden. Misschien moet je dus zuinig zijn met die oude fles?
Haha, straks wordt het nog een vintage hebbeding.
Leon schreef:
ma 18 okt, 2021 17:01
Ik las ergens dat de huidige Rohloffolie biologisch afbreekbaarder is dan die van jaren geleden. Misschien moet je dus zuinig zijn met die oude fles?
Heb je een bron?
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 17:05
... Eenhoornsap met nano partikels.
Zou nochtans mooiste beschrijving zijn, haha. Goed gevonden.
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 17:05
Maar geloof me, oude olie begint te plakken, en dan blijft het vuil zitten.
Bestaat daar een lakmoesproef voor? Ik heb echt de indruk dat de viscositeit van de olie nog niet is veranderd in al die jaren (maar ik besef dat het menselijk geheugen voor nuances in eenhoornsapviscositeit ook niet onfeilbaar is).