Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1001 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33583 berichten
"La Méridienne Verte" staat er voluit denk ik, maar ik kan het niet vinden. Er zijn veel foto's van overeenkomstige bordjes maar geen met houten palen, met een wit dopje en vooral vlak voor een heuveltop op een rechte weg richting noorden.

N.b. 20000 berichten, dat zijn er veel. Even over de duim uitgerekend is dat net zo veel (met foto's) als het tjidschrift De Wereldfietser ooit heeft geproduceerd. In één draadje.... 8)
En al 1000 pagina's vol. Met deze post erbij ben ik verantwoordelijk voor 77 pagina's.

Klopt er staat voluit "La Méridienne Verte". Op streetview goed te zien. De foto is genomen naar het westen, als onderdeel van een beschreven fietsroute (elders op het forum wordt deze route wel in enkele van mijn posts genoemd).
De tem heuveltop zou ik niet willen gebruiken, het landschap is licht glooiend.
Tijd voor beschouwing.
Waarom vallen velen voor ronde of deelbare getallen.
"O, wat bijzonder!" 20001 is net zo bijzonder.
Of neem nou de leeftijd van 48 en 96, beiden deelbaar als een malle.

Wat raadplaatje mij heeft gebracht is verslaving.
Ik heb geprobeerd er uit te stappen maar dat is me niet gelukt.
Misschien moet verslavingsproblematiek in de ruimste zin ook maar een onderwerp worden op dit forum. :wink:

Wat het mij ook heeft gebracht is dat ik beter leer kijken. Net als bij de Aarsman collectie in de Volkskrant.
Bestudeer je een plaatje langdurig en denk je er ook nog eens over dan laat een foto veel meer zien dan op het eerste gezicht lijkt.

De foto van Jan bijvoorbeeld.
La Méridienne laat zich na inlezen ook lezen als La Méridienne Verte.
La Méridienne is ook een schilderij van Van Gogh.
Screenshot_20210914-092610.png
Het blijkt ook een route door Frankrijk te zijn.

Wat ook zichtbaar is het spuit- en maaibeleid in die regio.
Er wordt terughoudend opgetreden met maaien, maar de verkeersbordjes en wegbermen worden wel degelijk 'schoon' gespoten.
gelukkig is het niet zo erg als in Nieuw Zeeland, waar álles, maar dan ook alles wordt platgespoten.
In Nieuw Zeeland kan je precies zien waar je een natuurgebied binnenrijdt want daar zijn de bermen niet vernield.

Terugkomend op de plaat.
Ik vermoed, aan het landschap te zien dat het op ongeveer dezelfde hoogte (Noord-Zuid gezien) ligt in Frankrijk als mijn laatste raadplaatje.
Krijg nou wat!

Die foto is genomen op de kruising van La Méridienne Verte en de 45ste breedtegraad!
JanH, je gaf het antwoord zelf al!

Onderbouwing:
De foto is genomen, kijkend in Westelijke richting en we zien aangeplante bomen.
Wikipedia leert ons vervolgens: At the intersection of the Meridian and the 45th parallel, in the commune of Ayrens (Cantal), trees have been planted in two perpendicular lines to mark the crossing.

En een beschreven fietstocht.
capture.jpeg
Onder de 45ste breedtegraad begint de Midi
https://www.mnmuseumofthems.org/45th/Po ... Card1.html
Poppink schreef:
di 14 sep, 2021 11:36
(...)
Die foto is genomen op de kruising van La Méridienne Verte en de 45ste breedtegraad!
(...)
Dat zou wel heel bijzonder zijn, maar nee daar is het niet.
Mijn Raad plaatje! is noordelijker en is goed te zien op Streetview.
Vroeger berekende de Fransen de coördinaten vanuit de meridiaan van Parijs en niet vanuit Greenwich, zoals tegenwoordig. Ik heb thuis een complete serie Kuifje-albums en hier een scan uit het boek De schat van Scharlaken Rackham. Daar moet ik nog vaak aan denken. Want toevallig bouw ik momenteel een schaalmodel van het zeilschip De Eenhoorn.

Meridiaan.jpg
In 1884 kwamen 41 afgezanten van 25 naties, op uitnodiging van de President van de Verenigde Staten tijdens de Internationale Meridiaanconferentie in Washington D.C., overeen de meridiaan van Greenwich voortaan internationaal te erkennen als nulmeridiaan. Santo Domingo stemde tegen, Brazilië en Frankrijk onthielden zich van stemming. De Fransen zouden de meridiaan van Parijs nog tot 1911 hanteren, waarna ook zij overschakelden op die van Greenwich.

Greenwich observatory.jpg
Het Greenwich Observatorium in Londen. De meridiaan loopt precies midden door het grote raam.
(eigen foto 2002)
Nog maar een hint: Het is waar de Groene Valleien Route deze Meridiaan kruist (maar dat hadden jullie nav de eerder gegeven hint al gevonden?).
JanH schreef:
wo 15 sep, 2021 14:21
Nog maar een hint: Het is waar de Groene Valleien Route deze Meridiaan kruist (maar dat hadden jullie nav de eerder gegeven hint al gevonden?).
Volgens mij heb je nu ruim voldoende aanwijzingen gegeven. Dat er even geen reacties komen betekent niet dat de opgave te lastig is. Soms hebben deelnemers gewoon even geen tijd. Deze opdracht bijvoorbeeld is niet lastig maar wel tijdsintensief.
ik heb hier gezocht maar het niet kunnen vinden , de rode lijn is de groene valleien route
8AB46A28-371D-40FB-BC61-906AE5F29747.png
Ik had een vergelijkbare kaart als een volgende hint willen plaatsen.
Het Raad plaatje! bevindt zich op de rode lijn van jouw kaart. Het bordje kun je met streetview over het hoofd zien, de bomen met de gekleurde steunpalen vallen sneller op.
mooi die mapout app, downloaden van gps tracks, zelf tracks tekenen en versturen naar je garmin. en nu ook met zoeken helpt het op een ipad.
maar nu is de internet snelheid mijn probleem, zit nu op een gedeelde internet verbinding, iedereen zit waarschijnlijk netflix te kijken heb nu een zeer trage verbinding, dus het zoeken stopt nu voor mij.

dan toch hier dan.
sarl laniez op de d339
Hebbes!
Screenshot_20210915-223613.png
Poppink heeft het goed.

Ik dacht dat het niet zo moeilijk was met de wetenschap van internet dat de breedtegraad van La Méridienne Verte 2°20′14.025″E bedraagt. Je hoeft dan niet de hele route met streetview te bekijken.
Hier is het https://www.google.nl/maps/place/50%C2% ... 2292?hl=nl
Let in Google ook even op de breedtegraad in de GPS-coördinaten: 50°15'54.8"N 2°20'14.0"E

Edit: over de oplossing van JandeFietser: Sarl Laniez is blijkbaar een electricien (Entreprise d'électricité générale) in het dorpje Rebreuve-sur-Canche. De meridiaan ligt ten westen van Rebreuve-sur-Canche (ca 350 meter van Sarl Laniez).

Edit: oosten is westen
Waar was Poppink gistermiddag?
DSC_4900.JPG
De radioantennes van de marine naast de N33 tussen Jukwerd en Marssum (boven Appingedam)?
De provincie is goed Martin.
Die radiomasten komen me toch anders wel bekend voor en ik weet het nu weer, want ik kan ze zien vanuit de kap van mijn molen in Kolham: https://www.google.nl/maps/@53.2273981, ... 312!8i6656
Jouw foto is ingezoomd.
Heel goed Martin.
Schaaphok, Woudbloem
In mijn studententijd fietste ik over kale poderwegen van Euvelgunne naar Slochteren.
Een wegje langs een kanaal waar nu een weg met vrijliggend fietspad ligt.
Maar dat natuurgebied!
Van grofweg het Schildmeer, via o.a. Kolham richting Zuidlaardermeer en het stroomdal van de Drentse Aa.

Ondanks een dwarsliggende Henk Bleeker is er heel wat tot stand gebracht.
Screenshot_20210915-203439.png
PS niet ingezoomd maar gewoon een beetje groothoek.
Poppink schreef:
do 16 sep, 2021 12:47
In mijn studententijd fietste ik over kale poderwegen van Euvelgunne naar Slochteren.
Ik ben nu wel heel benieuwd wat men daar zoal kan studeren. Ik hoop op een volgend raadplaatje van de Universiteit van Slochteren.

:wink:

Carl
Carl, ongetwijfeld in Groningen gestudeerd en Euvelgunne is een bedrijventerrein aan de zuidoostkant van de Stad. Daar heb ik vroeger op een drukkerij gewerkt. Euvelgunne was een gehuchtje met wat huisjes en boerderijen aan een weggetje met houten elektriciteitspalen, daar heb ik in de winter van 1981 nog een foto van genomen, zie hier. Nu is alles verdwenen. Hier zal Poppink misschien gefietst hebben.
Euvelgunne 1981.jpg

Hier is mijn volgende raad plaatje.
Steeg.jpg