Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura Hs11 carbotec hendel waarschuwing - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Magura Hs11 carbotec hendel waarschuwing

loknor schreef:
do 09 sep, 2021 17:30
...Het einde aan de Magura velgrem is vooral omdat een schijfrem op alle fronten superieur is. ...
Ik kan hier argumenten tegen inbrengen, maar een discussie voeren met iemand die zo overtuigd is, is mij de tijdsinvestering niet waard. 🤔
Er is voor allebei wat te zeggen, maar feit is dat de ontwikkeling van velgremmen stil staat en de schijfrem nog verder ontwikkeld wordt...
Schijfremmen zijn nog lang niet perfect dus. Er zijn niet voor niets doorlopend vragen en discussies over op dit forum.
willem.m schreef:
do 09 sep, 2021 18:28
loknor schreef:
do 09 sep, 2021 17:30
...Het einde aan de Magura velgrem is vooral omdat een schijfrem op alle fronten superieur is. ...
Ik kan hier argumenten tegen inbrengen, maar een discussie voeren met iemand die zo overtuigd is, is mij de tijdsinvestering niet waard. 🤔
Waar ben je bang voor, jij denkt dat ik eens soort zeloot ben? Ik kijk gewoon naar de eigenschappen en die combineer ik met ruime dagelijkse ervaring met beide systemen.

Remkracht Droog: Even goed (ik ben genereus, in de praktijk is mijn ervaring anders, maar remkracht droog is geen pijnpunt).
Remkracht Nat: Schijfrem
Modulatie: Schijfrem
Knijpkracht: Schijfrem met één vingertje

Zelf stellend bij slijtage: Schijfrem ja, Magura HS33 Nee.
Slijtage velg: Schijfrem nee, Magura Ja.
Gevoeligheid slijk en modder: Schijfrem wint.
Immuun voor slag in velg: Schijfrem Ja, Magura nee.
Bloeden/ontluchten: Schijfrem is makkelijker.
Band plakken: Schijfrem: Band zit niet klem achter het systeem, dus je kan de band veel makkelijker manipuleren.
Noodoplossing: Magura: als je een V-brake kit meesleept in je tas kan je onderweg een V-brake monteren, maar ik vermoed toch dat niemand dat doet (kan je ook cranks, velgen en spaken mee gaan slepen).

Kosten: Een goede schijfrem is al verkrijgbaar voor een kwart van de kosten
Keuze: Veel schijfremmen in alle klasses.
Verkrijgbaarheid: Schijfrem.

Op welke gebieden vind jij objectief gezien de Magura rem superieur?

Bovenstaande lijst is objectief. En ja, daarom verdwijnt de Magura velgrem steeds meer van fietsen.
Leon schreef:
do 09 sep, 2021 21:16
Schijfremmen zijn nog lang niet perfect dus. Er zijn niet voor niets doorlopend vragen en discussies over op dit forum.
Discussies ja, maar ontevreden gebruikers? Zelden of nooit. Zijn schijfremmen perfect? Nope. Maar ze zijn op vrijwel elk gebied beter dan een Magura velgrem. Een gewone V-brake heeft als (groot) voordeel dat je hem zelf kan oplappen onderweg, maar het gaat hier om twee hydraulische systemen.

Toen de index schakeling werd geïntroduceerd zat men hier volgens mij grommend te piepen over nieuwerwetse flauwekul :lol:
willem.m schreef:
do 09 sep, 2021 18:28
loknor schreef:
do 09 sep, 2021 17:30
...Het einde aan de Magura velgrem is vooral omdat een schijfrem op alle fronten superieur is. ...
Ik kan hier argumenten tegen inbrengen, maar een discussie voeren met iemand die zo overtuigd is, is mij de tijdsinvestering niet waard. 🤔
Ik ben toch benieuwd welke argumenten je zou hebben.

Als ik zoek naar "het beste", dan ga ik kijken naar de pro's. Zowel in het mountainbiken, veldrijden als wielrennen schakelen ze allemaal over of ze gebruiken al schijfremmen.
Blackbelt schreef:
vr 10 sep, 2021 08:43
Als ik zoek naar "het beste", dan ga ik kijken naar de pro's. Zowel in het mountainbiken, veldrijden als wielrennen schakelen ze allemaal over of ze gebruiken al schijfremmen.
Dit forum gaat niet over pro's.
Pro fotografen gebruiken ook ander spul dan gewone mensen, en dat betekent niet dat hun spullen alleen maar voordelen hebben. Hetzelfde geldt voor automobilisten en vrijwel alle andere vakgebieden.
Wat het beste is, is dus afhankelijk van je gebruiksdoel.
loknor schreef:
do 09 sep, 2021 21:22
Een gewone V-brake heeft als (groot) voordeel dat je hem zelf kan oplappen onderweg,
Dat is niet zozeer een voordeel als wel een absolute voorwaarde inherent aan het systeem. Geen enkel systeem wat voor z’n normale werking al zó essentieel afhankelijk is van goed onderhoud en afstelling.
Leon schreef:
vr 10 sep, 2021 09:34
Blackbelt schreef:
vr 10 sep, 2021 08:43
Als ik zoek naar "het beste", dan ga ik kijken naar de pro's. Zowel in het mountainbiken, veldrijden als wielrennen schakelen ze allemaal over of ze gebruiken al schijfremmen.
Dit forum gaat niet over pro's.
Pro fotografen gebruiken ook ander spul dan gewone mensen, en dat betekent niet dat hun spullen alleen maar voordelen hebben. Hetzelfde geldt voor automobilisten en vrijwel alle andere vakgebieden.
Wat het beste is, is dus afhankelijk van je gebruiksdoel.
Volgens mij klopt die vergelijking niet helemaal (corrigeer me als ik het mis heb, van fotografie weet ik niks): bedoeld wordt het gekozen systeem, niet zozeer de kwaliteit ervan binnen zo'n systeem. Wat zijn de voor/nadelen van velg/schijfremmen, wat zijn de voor/nadelen van analoog/digitaal fotografie.

Gebruiksdoel van remmen zal voor de meesten toch redelijk overeenkomstig zijn :wink:
Leon schreef:
vr 10 sep, 2021 09:34
Wat het beste is, is dus afhankelijk van je gebruiksdoel.
Het erbij halen van profs is natuurlijk niet echt handig, maar juist als je naar het gebruiksdoel kijkt kom je uit op : Betrouwbaar en gecontroleerd hard remmen.

De schijfrem is op dat punt echt een winnaar tov de HS33. We kunnen nog een discussie houden over een v-brake met een remkabel, maar dat is nou net niet wat we hier vergelijken.

Anders gezegd, hoewel er duidelijk wat irritatie is over deze stelling is er nog geen tegenargument aangebracht. Het idee dat ik een zeloot ben lijkt me toch niet te rijmen met de objectieve gronden waarom schijfremmen superieur worden gevonden.
Grandonneur schreef:
vr 10 sep, 2021 09:38
Dat is niet zozeer een voordeel als wel een absolute voorwaarde inherent aan het systeem. Geen enkel systeem wat voor z’n normale werking al zó essentieel afhankelijk is van goed onderhoud en afstelling.
Tsja, heb jij een crankentrekker en kogels mee? Falende remmen gebeurd (gelukkig) zelden. Ook met Magura heb ik ondanks alle ellende eigenlijk maar één (potentieel catastrofaal incident (namelijk deze hendel waar spontaan de druk wegvalt)wat echt uit het niets komt. De meeste hendels van Magura deterioreerden gewoon langzaam maar zeker, al bleven ze het wel doen (ik zal een filmpje posten van de hendels op de fiets van mijn vrouw als voorbeeld).

Als je echt door onherbergzame gebieden gaat zou ik ook voor een V-brake kiezen en een paar kabels in mijn tas gooien, maar voor de rest ben ik niet zo bang voor malheur, dat geldt wat mij betreft trouwens voor alle fietsonderdelen, zo slecht is het niet, bovenstaande citroenen daargelaten..

Ik geef echt wel af op Magura remmen, maar het is ook weer niet zo dat ik meteen al onze fietsen met Magura remmenga wegdoen. wel is elke nieuwe fiets die er ons fietsenhok in komt voorzien van schijfremmen, gewoonweg omdat het een beter systeem is... vooruitgang.

En dat ik deze hevels nooit meer koop moge ook evident zijn (voor mijn vrouw straks ook maar HS33r hendels).
Blackbelt schreef:
vr 10 sep, 2021 08:43

Als ik zoek naar "het beste", dan ga ik kijken naar de pro's. Zowel in het mountainbiken, veldrijden als wielrennen schakelen ze allemaal over of ze gebruiken al schijfremmen.
Rijden de profs hun wedstrijden met e-fietsen? :D

Even ernstig nu: de profs rijden met de spullen die ze moeten gebruiken van ploegbazen, sponsors etc. Zo simpel is het.
Trouwens: als er één tak van het fietsen bestaat waarin je géén overtuigende bewijzen vindt voor de superioriteit van schijfremmen, dan is het toch wel het profpeloton op de weg.
Niet dat het relevant is. Professioneel wielrennen is iets heel anders dan reisfietsen.
derdekeer schreef:
vr 10 sep, 2021 11:00
Trouwens: als er één tak van het fietsen bestaat waarin je géén overtuigende bewijzen vindt voor de superioriteit van schijfremmen, dan is het toch wel het profpeloton op de weg.
Oh jee, die discussie vergt een brandwerend pak met veiligheids-helm* :lol:


*Ik ben ook totaal niet overtuigd dat het voor een wielerprof echt wat uitmaakt, zelfs voor trimmers is remkracht op een racefiets niet spannend, niks mis met een goede dual pivot.
Leon schreef:
vr 10 sep, 2021 09:34
Blackbelt schreef:
vr 10 sep, 2021 08:43
Als ik zoek naar "het beste", dan ga ik kijken naar de pro's. Zowel in het mountainbiken, veldrijden als wielrennen schakelen ze allemaal over of ze gebruiken al schijfremmen.
Dit forum gaat niet over pro's.
Pro fotografen gebruiken ook ander spul dan gewone mensen, en dat betekent niet dat hun spullen alleen maar voordelen hebben. Hetzelfde geldt voor automobilisten en vrijwel alle andere vakgebieden.
Wat het beste is, is dus afhankelijk van je gebruiksdoel.
Ja klopt, je moet begrijpen waarom ze iets gebruiken.

Maar ik heb tot hiertoe weinig argumenten gelezen over nadelen van schijfremmen, of omstandigheden waar schijfremmen het af leggen.
Ik ben het wel eens dat ze niet in alle omstandigheden superieur zijn.
loknor schreef:
vr 10 sep, 2021 11:19

Oh jee, die discussie vergt een brandwerend pak met veiligheids-helm* :lol:
Die discussie gaat als volgt:

De profs op de weg doen iets wat ik goed vind (tubeless rijden, schijfremmen etc.).
Zie je wel! Ik had gelijk! De profs doen het ook! Hahaha!

De profs op de weg rijden niet tubeless en met schijfremmen.
Ach, die profs. Achterlijke boeren, tegen elke verandering, hopeloos conservatief. Alleen een idioot kijkt naar wat de profs op de weg doen.
derdekeer schreef:
vr 10 sep, 2021 11:33
loknor schreef:
vr 10 sep, 2021 11:19

Oh jee, die discussie vergt een brandwerend pak met veiligheids-helm* :lol:
Die discussie gaat als volgt:

De profs op de weg doen iets wat ik goed vind (tubeless rijden, schijfremmen etc.).
Zie je wel! Ik had gelijk! De profs doen het ook! Hahaha!

De profs op de weg rijden niet tubeless en met schijfremmen.
Ach, die profs. Achterlijke boeren, tegen elke verandering, hopeloos conservatief. Alleen een idioot kijkt naar wat de profs op de weg doen.
HOEDURFJEDATZOMAARTESTELLENALSJEGEENIDEEHEBTVANXYZ!!!! :lol:
Hier kan wel een slotje op om erger te voorkomen... :D
loknor schreef:
vr 10 sep, 2021 12:38

HOEDURFJEDATZOMAARTESTELLENALSJEGEENIDEEHEBTVANXYZ!!!! :lol:
Maar om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: wat loknor overkwam, is bijzonder kwalijk.
Dat je lek rijdt, de koplamp het begeeft, een spaak knapt ... tot daaraan toe. Maar een remgreep die stuk gaat, zoals hem overkwam aan dat stoplicht - dat is ronduit gevaarlijk. Het zou mijn vertrouwen in een fabrikant totaal ondermijnen.
Na dit verhaal gelezen te hebben, is mijn conclusie dat een rem van Magura nooit op een van mijn fietsen zal staan. Een rem hoort zo geconstrueerd te zijn dat zulke dingen niet gebeuren bij normaal gebruik en normaal onderhoud.
derdekeer schreef:
vr 10 sep, 2021 13:31
loknor schreef:
vr 10 sep, 2021 12:38

HOEDURFJEDATZOMAARTESTELLENALSJEGEENIDEEHEBTVANXYZ!!!! :lol:
Maar om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: wat loknor overkwam, is bijzonder kwalijk.
Dat je lek rijdt, de koplamp het begeeft, een spaak knapt ... tot daaraan toe. Maar een remgreep die stuk gaat, zoals hem overkwam aan dat stoplicht - dat is ronduit gevaarlijk. Het zou mijn vertrouwen in een fabrikant totaal ondermijnen.
Na dit verhaal gelezen te hebben, is mijn conclusie dat een rem van Magura nooit op een van mijn fietsen zal staan. Een rem hoort zo geconstrueerd te zijn dat zulke dingen niet gebeuren bij normaal gebruik en normaal onderhoud.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Bij een remsysteem moet je alles doen om een "single point of failure" te vermijden wat het remsysteem helemaal onklaar zou maken.
Bij een auto is dat punt eigenlijk het pedaal zelf. Dat moet zo ontworpen zijn dat de sterkste en zwaarste bestuurder het niet kan breken. Na dat pedaal heb je sowieso 2 circuits. In de praktijk zie je gewoon dat er bij auto's heel weinig problemen zijn met falende remmen tenzij bij totaal gebrek aan onderhoud en het negeren van zowat alle waarschuwingen.

Bij een fiets heb je nog altijd de tweede rem, maar goed is het niet als er eentje gewoon breekt, en zeker niet bij de hendel.
Blackbelt schreef:
vr 10 sep, 2021 08:43
willem.m schreef:
do 09 sep, 2021 18:28
loknor schreef:
do 09 sep, 2021 17:30
...Het einde aan de Magura velgrem is vooral omdat een schijfrem op alle fronten superieur is. ...
Ik kan hier argumenten tegen inbrengen, maar een discussie voeren met iemand die zo overtuigd is, is mij de tijdsinvestering niet waard. 🤔
Ik ben toch benieuwd welke argumenten je zou hebben. ...
Anekdotisch:
- Een verbogen remschijf op een mtb tijdens een fietsvakantie. Geen reden om op velgremmen over te gaan, maar het gedoe om dit te fixen (en het geluk toevallig bij een goede fietsenmaker te komen) had ik niet met een velgrem gehad. Ik heb daarna een extra remschijf gekocht - just in case.
- Een flink verbogen wiel met schijfrem van een stadsfiets. Een nieuw wiel met schijfrem (zelfde type wiel nu niet meer verkrijgbaar) is lastiger in te passen dan een old-school wiel met velgrem. Ook hier geen reden om op velgremmen over te gaan, maar voor mij onhandig.

Ik heb het dus niet over remfunctionaliteit, want schijfremmen remmen uitstekend, maar over extra gedoe als er iets kapot gaat voor iemand die niet dagelijks met fietstechniek bezig is (en daar eerlijk gezegd ook geen interesse in heeft; het gaat me om de fietsreis, niet de fiets.)

Ik heb met velgremsystemen (mechanisch en hydraulisch) nooit problemen gehad (afkloppen!). En met schijfremmen nu twee keer een onhandige situatie. Daarom ben ik niet zonder meer overtuigd als mensen beweren dat schijfremmen op alle fronten superieur zijn. Wat meer nuance in een betoog kan helpen om mensen zoals ik mee te krijgen. 🤔

Zo, en nu ga ik werken en stop ik mijn bijdrage aan dit topic.
willem.m schreef:
vr 10 sep, 2021 14:12
Anekdotisch:
- Een verbogen remschijf op een mtb tijdens een fietsvakantie. Geen reden om op velgremmen over te gaan, maar het gedoe om dit te fixen (en het geluk toevallig bij een goede fietsenmaker te komen) had ik niet met een velgrem gehad. Ik heb daarna een extra remschijf gekocht - just in case.
Ik snap niet zo goed waarom deze anecdote alle voordelen van een schijfrem wegblaast. Ik heb dit gehad met een kromme velg, en ik kan dat ook niet zelf fixen.

Dit is toch niet bij benadering voldoende redenen om te stellen dat een schijfrem niet superieur is aan een Hydraulische velgrem? :?:
loknor schreef:
vr 10 sep, 2021 18:11
willem.m schreef:
vr 10 sep, 2021 14:12
Anekdotisch:
- Een verbogen remschijf op een mtb tijdens een fietsvakantie. Geen reden om op velgremmen over te gaan, maar het gedoe om dit te fixen (en het geluk toevallig bij een goede fietsenmaker te komen) had ik niet met een velgrem gehad. Ik heb daarna een extra remschijf gekocht - just in case.
Ik snap niet zo goed waarom deze anecdote alle voordelen van een schijfrem wegblaast. Ik heb dit gehad met een kromme velg, en ik kan dat ook niet zelf fixen.

Dit is toch niet bij benadering voldoende redenen om te stellen dat een schijfrem niet superieur is aan een Hydraulische velgrem? :?:
Loknor, eerst stel je dat ik je een zeloot vind, wat ik niet schreef, en nu dat ik probeer alle voordelen weg te blazen, wat ik niet deed. Ook om deze reden is het voor mij lastig om een discussie aan te gaan. Dus succes en wellicht tot later in een ander topic.