door
loknor » zo 05 sep, 2021 23:30
Grandonneur schreef: ↑zo 05 sep, 2021 22:42
stel je motor geeft je wel 250 watt. Dat is (met die 20km/u tegenwind) goed voor een 18km/u. Lever daar zelf eens 60 watt bij en je komt er wel, met 20km/u.
Ik geloof dat noch jij noch de cardioloog echt weten hoe een ebike werkt.
Rekensommen gaan uit van stadsfiets, getallen voor een sport of racefiets liggen aanzienlijk gunstiger*.
Als jij 60 watt levert op een ebike gaat dat ding niet 250watt erbij geven, ook niet op Turbo
Op Turbo geeft een Bosch 250%, maar dat is max*, dus als je druk geeft op de pedalen (wegrijden of een helling waar je
vol doorstampt). Met cruise-snelheid zakt de support echt enorm (op het vlakke trap ik bij dat soort waardes boven de ondersteuning en valt de motor gewoon uit).
In een "ideaal scenario".
60 watt= 100% Doe je zelf.
150 watt= 250% De motor.
210watt, 16kmpu
Maar zoveel ondersteuning ga je dus niet krijgen omdat je niet genoeg druk zet om die maximale 250% te krijgen. Ik schat dat je op zijn best 100% gaat krijgen zodra je op kruissnelheid bent (60 watt is echt heel weinig pedaal druk).
120watt: 12kmpu.
Hoeveel moet je leveren voor die 20kmpu? Als de motor vol blaast 90 watt, maar zoals gezegd, dat gaat hij niet doen omdat je op dat moment niet genoeg druk levert . Uit ervaring sprekende is cruisen op het vlakke met 125% (dus de helft van de "blokjes") uitzonderlijk (ik kan het me eigenlijk niet heugen en dan heb ik meer dan twee keer de wereld rondgereden...) en dan ben je echt wel aan het duwen op de pedalen.
Dus schatting: 140 watt zelf leveren voor die 20kmpu met windkracht drie tegen.
Als hij 80kg weegt dan is dat 1.8 watt per kg. Voor een ongetrainde fietser is hij dan echt wel zijn hartslag aan het opjagen.
En ja 310watt is een aardige profrenner van 60 kg, vooral niet denken dat ik claim dat een e-bike niet helpt !
* Ik zit behoorlijk sportief, bijna racy op mijn ebike, dus ik ben luier dan het gros die in chopperstand rijdt
** Om het nog ingewikkelder te maken, op een fiets met een (Nexus) naafversnelling is er een plafond in gesteld, dus moet je echt gekke dingen doen om op die 250% support te komen.