Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf?

206 berichten
Joris Flemming schreef:
zo 05 sep, 2021 10:07
(Off-topic; @Leon; 55mm te breed bevonden? Ik rijd zelf nog op 37mm, dus ik ben benieuwd naar ervaringen. Af en toe kom ik berichten tegen van fietsers die weer wat terugkomen op hele brede banden)

Wat velgen betreft; ik ben blijven steken op het punt dat de inwendige veldbreedte van 19mm zoals die al lange tijd de standaard is (was?), en dat breder geen toegevoegde waarde heeft, ook niet bij banden tot 50mm.
Ik lees hier over aanzienlijk bredere velgen, wat is daar de rationale achter?
Een bredere velg met een brede band op een lage spanning [ onder de 2 bar ] voelt stabieler, de wangen van de band staan verder uit elkaar waardoor de band minder om buigt in de bocht.
heb mijn MTB kort geleden nieuwe velgen gegeven met 27mm intern ipv 21mm en de 60mm banden voeler nu stabieler aan en kan nu op 1.4 bar fietsen en begin dan pas te voelen dat ze wat vervormen in de bocht, eerst was dat al merkbaar bij 1.6 bar.

let wel op, hoe breder de band hoe minder spanning er in mag van de velg fabrikant, lichte velgen mogen soms maar max 2 bar hebben bij banden breder dan 50mm.

net een stuk van de R1 in Duitsland gefiets, tubeless almotion 55mm banden op een santos 3+ met 21kg bagage inclusief tassen, banden op ongeveer 1.8 bar op de lange onverharde etappes rolt nog erg licht en weinig gehobbel en getril, terug in NL ergens rond 2.5 bar
Dank voor de reacties. Er gebeurt veel op fietstechnisch gebied. De Ryde Sputnik die ik als achterwiel heb, is al flink "old school" begrijp ik. Is ook een velgrem-velg natuurlijk.
Joris Flemming schreef:
zo 05 sep, 2021 12:37
Dank voor de reacties. Er gebeurt veel op fietstechnisch gebied. De Ryde Sputnik die ik als achterwiel heb, is al flink "old school" begrijp ik. Is ook een velgrem-velg natuurlijk.
Maar er is nog steeds niks mis mee en voor banden tot 40mm en reisbepakking nog steeds een prima keuze!
Er gebeurd eigenlijk heel weinig op fietstechnisch gebied, er worden wat dingen opnieuw ontdekt die vroeger heel normaal waren, die worden dan als 'nieuw!' verkocht...
De TM3+ met 27.5 velgen is voorzien voor banden van 55mm tot 70mm. Deze velgen (velgremversie) hebben een breedte van 28mm aan de buitenkant. Voor de interne breedte meet ik 22 aan het randje, dus aan de binnenkant wellicht iets breder. Dat is niet extreem breed als ik vergelijk met wat anderen hier schrijven.

De SupermotoX banden (62mm) houd ik altijd tussen 1.8 en 2.5 bar. Laatste weken gereden met een Almotion 55mm op ongeveer 2,2 bar. Dat rijdt merkelijk lichter dan de SupermotoX en nog steeds comfortabel.
Ik heb dat met de Almotion 50mm ook geprobeerd maar ik vind het niet lekker rijden op de straat. 4 bar vóór en 4,5 achter is mijn favoriete spanning.

Dat de velgen niet breder zijn heeft te maken met het aanbod in 27,5 velgen die én breed zijn én velgrem geschikt zijn; dat zijn er maar heel weinig nl.
Ik heb me vergist, de Almotions staan iets strakker, maar nog steeds minder dan 3 bar.
Leon schreef:
zo 05 sep, 2021 09:02
bdr ik tel de oncomfortabele banden uiteraard niet mee, die hangen hier in hetschuurtje te wachten op sint juttemis.
Een Almotion werkloos aan de haak hangen wegens minder comfortabel gaat me wel wat ver. Ik bedoelde: om het comfort van zo'n soepele gravelband als de Conti Terraspeed te evenaren zal je in Almotion inderdaad naar 50 à 55mm moeten gaan.
Shadow schreef:
zo 05 sep, 2021 13:32

Dat de velgen niet breder zijn heeft te maken met het aanbod in 27,5 velgen die én breed zijn én velgrem geschikt zijn; dat zijn er maar heel weinig nl.
Velocity Cliffhanger zou je nog kunnen overwegen dan, maar die zal niet goedkoper dan Ryde worden. Breder ook niet, want is ook 25mm intern.
bdr schreef:
zo 05 sep, 2021 14:06
Leon schreef:
zo 05 sep, 2021 09:02
bdr ik tel de oncomfortabele banden uiteraard niet mee, die hangen hier in hetschuurtje te wachten op sint juttemis.
Een Almotion werkloos aan de haak hangen wegens minder comfortabel gaat me wel wat ver. Ik bedoelde: om het comfort van zo'n soepele gravelband als de Conti Terraspeed te evenaren zal je in Almotion inderdaad naar 50 à 55mm moeten gaan.
Huh, waar schreef ik Almotion?
Leon schreef:
zo 05 sep, 2021 15:56
Huh, waar schreef ik Almotion?
Ik maak een vergelijking tussen twee 40mm banden, een Terraspeed en een Almotion om aan te geven dat bandbreedte niet alles is, waarop jij antwoordt met:

Leon schreef:
zo 05 sep, 2021 09:02
bdr ik tel de oncomfortabele banden uiteraard niet mee, die hangen hier in hetschuurtje te wachten op sint juttemis.
Aangezien de Almotion de meest oncomfortabele is van de twee moet die dus aan de haak, niet?

(Het maakt verder niet uit, 't is maar voor de duidelijkheid).
Je trok een algemene conclusie uit een, inderdaad, specifieke ervaring, waarop ... misschien was mijn reactie inderdaad niet helemaal goed op de jouwe afgestemd maar dit wordt te gecompliceerd om nog enig nut te hebben om helemaal uit te praten. We zijn het niet erg oneens denk ik.
Iemand moet Nicole van goede informatie voorzien. En hoewel er wat plukjes langs komen, is er nog geen duidelijkheid. Nu weet ik wel iets van wielen. Leest en leert!

Waar draait het tegenwoordig om bij een wiel? De banden! als je duidelijk hebt met welke banden je wilt rijden, dan pas je daar de velgbreedte op aan. Dit om de band goed te ondersteunen om zwabberen en shimmiën tegen te gaan. Bij een bredere velg staan de wangen van de band wat rechter, waardoor de band zijdelings iets minder over de velg rolt. Hierdoor kun je ook met lagere druk rijden, wat meer comfort brengt. En de rolweerstand neemt niet of nauwelijks toe (afhankelijk hoeveel druk je minder gebruikt, maar het kan ook zomaar zijn dat een zachtere band zelfs op glad asfalt minder rolweerstand heeft bij minder druk. Op slechte ondergrond win je meestal al veel op rolweerstand bij lagere druk).

Nicole heeft het over 40-60 mm brede banden. Dan zit je in de breedte te denken aan velgen van 25 tot 30 mm. Binnenmaat. Een erg rond vallende slick zal ook in de breedte van 40 mm nog wel passen op een velg van 30 mm, maar een stuggere Schwalbe Marathon zal iets te 'vierkant' worden, wat de stuureigenschappen niet ten goede komt. Maar bij 60 mm op een 25 mm velg kun je niet optimaal genoeg profiteren van het rijden met lagere druk: je moet de druk wat hoger houden omdat de wangen nog steeds vrij bol staan en bij te lage druk toch wat meer willen bewegen.

Wil je dus het scala van 40-60 mm dekken, dan zou je dus halverwege die 25 tot 30 mm moeten gaan zitten. Of toch de bandbreedte wat meer toespitsen. En dan bredere velgen nemen als je bijvoorbeeld voor 55-60 mm banden kiest of een tikje smallere velg als je voor 45-55 mm gaat.


Stap 2 is te bekijken hoe de fiets belast wordt. Bagage is van zeer grote invloed. Dood gewicht, dat dreunt lekker door. Dus alleen maar kijken naar de maximale totale belasting zegt niet zo heel veel. Wielen blijven eerder heel bij een rijder van 110 kg met 10 kg bagage dan bij een 85 kg rijder met 35 kg bagage.

Zoals Marco al aangaf heeft de sterkte van een wiel ongeveer recht evenredig te maken met het gewicht. Zwaardere velgen zijn vrijwel altijd gewoon sterker. Daarom is de Andra zo populair. Het is zo ongeveer de zwaarste aluminium velg die je kunt kopen en daarmee ook ongeveer de sterkste. Maar Marco geeft ook al aan dat je met 10 kg bagage best met relatief lichte velgen kunt rijden. Echter leert de praktijk dat het bij dat soort velgen toch eerder het geval is wanneer ze kapot gaan en niet of ze kapot gaan. Tussen zo een mountainbike velg en de Andra zit echter niet heel veel. De Ryde Edge werd genoemd en dat zou dan wel weer een interessante velg kunnen zijn tot pakweg 15 kg bagage. Is een vrij sterke velg. En inderdaad iets zwaarder dan de Newmen velg.

En heel eerlijk gezegd maakt dat gewicht eigenlijk maar weinig uit. Je zou het kunnen merken bij accelereren, maar daar ben je tijdens je fietsvakantie maar heel weinig mee bezig. Op de rechte stukken (99% van de rit!) telt misschien juist het iets hogere gewicht juist positief mee door het vliegwieleffect. Maar puntje bij paaltje slaat het natuurlijk nergens op moeilijk te gaan doen over 2x 100 gram als je 25 kg bagage mee neemt.

Hier zie ik even niet hoeveel bagage Nicole denkt mee te gaan nemen. Maar als je kiest voor op zeker te gaan dan grijp je met een Andra-achtige niet zo snel mis als het om betrouwbaarheid gaat. Neem je toch eens 30 kg mee, dan hoef je daar verder niet over na te denken. En ook bij transport van de fiets of een valpartij is een extra stevige velg ook minder kwetsbaar.

Dan het boorpatroon. Dat maakt natuurlijk wel uit. Zit de nippels niet helemaal in dezelfde richting als de spaak, dan is bij een zwaarder belaste fiets (vakantiefiets misschien?) de kans groot dat ook een moderne, hoogwaardige spaak net onder de nippel gaat breken. En nog steeds zijn er talloze velgen te koop met recht geboorde gaten. Nu is het wel zo dat als de gaten wel onder een hoek geboord zijn dit meestal meteen al voldoende is om ook bij een 28" Rohloff wiel geen knik te laten ontstaan tussen de nippel en de spaak. Maar bij een 26" Rohloff wiel luistert het al iets nauwer en moet je echt wel naar 6-8 graden geboorde gaten! En dat hebben niet zoveel velgen.

O ja, iemand begon ook nog over busjes. Nog zo een hardnekkig verhaal. Busjes zijn ooit uitgevonden om te zorgen dat je de nippels niet door het relatief zachte aluminium heen trok en daarbij ging het vooral om lichtere (= dunwandige) velgen voor bijvoorbeeld een racefiets. In de jaren '70. Misschien al eerder, dat heb ik nooit uitgezocht. Het busje verspreidt de kracht over een iets groter oppervlak en de velg blijft wat langer heel. Dat werkte toentertijd dus een beetje.
Maar inmiddels zijn de meeste velgen toch echt van een stuk hoogwaardiger aluminium dan 30-40 jaar terug. Je trekt echt niet meer zomaar een nippel door een velg heen. Hé, die Andra heeft zelfs geen busjes. En toch is het blijkbaar de sterkste velg op de markt!
Waarvoor busjes dan nog wel gebruikt worden? Voor heel goedkope velgen van slecht aluminium. Om te zorgen dat ze het net lang genoeg uithouden om door de garantieperiode te komen. En voor wielvlechtmachines. Een nippel draait stukken makkelijker in een stalen busje. Kun je veel sneller een wiel mee bouwen. Spaart kosten. En de laatste reden is omdat mensen nog steeds denken dat het sterker is. En daar spelen de fabrikanten weer op in. In plaats van de consument op te voeden.
Goed, kunnen we er dus vanuit gaan dat niemand hier ooit meer "busjes" roept? Vast niet, ideeën zitten hier behoorlijk vastgeroest... .


Welke velg dus voor Nicole? Wil je op zeker gaan, dan kom je dus bij een bredere Andra uit: een Andra 40 is 25 mm breed en zit dus wat breedte betreft aan de onderkant van de range. Maar er is ook een nieuwe Andra 29 disc, die 29 mm meet. Dat lijkt er iets meer op. Nu zie ik bij die velg wel wat technische nadelen, maar de velg is dusdanig 'overbuild' dat je daar in de praktijk geen last van gaat hebben.
En je hebt de in Nederland gemaakte RAD15 Storm26 die Jurr al noemde. (De Andra komt uit Hongarije.) Eigenlijk de enige tegenhanger van de Andra serie als het om sterkte gaat. 26 mm breed, net die fractie meer dan de Andra 40. Misschien geen wezenlijk verschil, maar alle beetjes helpen. (Overigens is een Andra 24,5 mm in de praktijk en de Storm26 26,5 mm, dus het gaat al weer over 2 mm!).
De Storm26 kun je krijgen in de 2 verschillende boorpatronen, dus waar begint de eerste spaak naast je ventiel. Dit kan van belang zijn omdat Rohloff eist dat een overgevlochten wiel hetzelfde spaakpatroon aanhoudt als de eerste keer is gebruikt.

Verdere details als spaken zijn niet zo heel erg van belang: Rohloff schrijft maar 1 type spaken voor, Sapim Race in de Rohloff uitvoering. Geleverd via Rohloff en in Nederland dus via Elan. Die worden geleverd met 14 mm Sapim messing nippels. Maar je zou ook de locknippels van Alpina kunnen gebruiken: die zijn sterker en lopen nog minder los (zeg maar: niet).
Dan heb je alleen nog een aardige wielbouwer nodig. Dat is niet zo heel moeilijk, zeker niet bij zo een combinatie. Maar er zijn er nog steeds die het weten te verklooien... .

Goed, nu eerst maar de reacties afwachten. Dit stukje roept vast vragen op!

(Edit: blijkbaar trokken sommigen de botte intro zich persoonlijk aan, dus die maar weggehaald)
Lars TB schreef:
do 28 okt, 2021 22:34
Goed, ik heb me lang kunnen weerhouden van iets op dit forum te posten, is een gebed zonder einde de hoeveelheid onzin die hier door 'experts' verspreid wordt.
Welkom op dit forum. Weet je zeker dat je in je eerste zin ooit op dit forum al alle andere aanwezigen op hun plaats wilt zetten? Je kunt het nog aanpassen. Een week geloof ik.
Lars TB schreef:
do 28 okt, 2021 22:34
Wielen blijven eerder heel bij een rijder van 110 kg met 10 kg bagage dan bij een 85 kg rijder met 35 kg bagage.
Laat ik dat laatste nu net erg veel gedaan hebben. Bedankt voor dit mooie compliment voor mijn spaakwerk, nota bene met goedkope aluminium velgen met busjes.
Lars TB schreef:
do 28 okt, 2021 22:34
Goed, ik heb me lang kunnen weerhouden van iets op dit forum te posten, is een gebed zonder einde de hoeveelheid onzin die hier door 'experts' verspreid wordt.

De Storm26 kun je krijgen in de 2 verschillende boorpatronen, dus waar begint de eerste spaak naast je ventiel. Dit kan van belang zijn omdat Rohloff eist dat een overgevlochten wiel hetzelfde spaakpatroon aanhoudt als de eerste keer is gebruikt.

Goed, nu eerst maar de reacties afwachten. Dit stukje roept vast vragen op!
:lol: Ach het zijn net mensen hier en ook best lief maar hoewel je gelijk hebt klinkt het wel wat arrogant.
De naam Lars komt me wel bekent voor trouwens..

Maar je weet wel waar je het over hebt, interessant dat de RAD15 2 verschillende boorpatronen hebben, betreft als ik het goed lees of het 1e gat na het ventiel gat links of rechts geboord is? Wel jammer dat Rad geen geslepen velgen heeft voor velgrem, heb er een paar in mn handen gehad en zijn mooie velgen, nog geen wiel mee gespaakt, waren complete wielen.

Heb helaas aardig wat Rohloff naven anders over gespaakt dan hoe het de eerste keer was gespaakt omdat ze eerst echt verkeerd waren gespaakt, heb daar zelf geen problemen mee gehad tot nu toe gelukkig

Ben benieuwd naar je volgende reacties :lol:
Ha, welkom Lars!

(-:
En hoe zit het met de vraag van TS nicolevelo? Wel, na de vele behulpzame suggesties hoger in dit draadje heb ik een tijd geleden contact genomen met het bedrijf RAD15 omdat die nieuwe velgen me intrigeerden: ze zien er mooi uit en stevig en zijn stuk lichter dan de Andra's. Ik kijk graag naar nieuwe ontwikkelingen en heb wat bijkomende informatie gevraagd. Mijn vragen werden snel en to the point beantwoord door een zekere .... Lars ;-).
Waarna het voor mij duidelijk geworden is dat de Storm 26 velgen aan mijn wensen beantwoorden en dus zeker een goede optie zijn voor wat ik zoek.

De opvallende intrede van Lars in dit draadje gisteren was wel een verrassing.
Lars,

Geweldige eerste bijdrage! Vooral de verwijderde eerste zin ;-)
En al mijn 4 fietsen hebben busjes in de velgen… PANIEK! CRISIS! Fietsen in quarantaine ;-)

Je geeft een mooie analyse over hoe je tot een velg keuze kunt komen:
- waar en hoe ga je fietsen
- welke type band en breedte past daarbij
- welke velg past daar dan bij, met voor- en nadelen
- waar loop je dan tegen aan als je toch met en andere breedte wil gaan fietsen
- en dan de mogelijkheden, onmogelijkheden, verkrijgbaarheid, prijzen, valkuilen, mythes en N=1 van specifieke naaf, spaak, nippel en velg combinaties proberen uit te zoeken.
Of toch zo eigenwijs (= heel positief) zijn dat je het lekker anders doet en omdat dat voor jou wel werkt en dat als wijsheid koesteren.

Misschien dat als iemand Nicole meteen een geweldige 27,5" band als alternatief had aanbevolen dat het hele velg ombouw verhaal niet had plaatsgevonden.

Ik hoop dat je bedrijf ooit een reportage waard is zoals over Velocity op The Radavist site: (= in het engels)
https://theradavist.com/2021/10/manufac ... l-factory/

Foto 4 vind ik heel herkenbaar: zo ben ik ook dagelijkse aluminium profielen uit de vele stellingen aan het verzamelen voor een productie. Wat ik merk is dat afwijkende toleranties en afwerking van het aangeleverde materiaal killing zijn voor een soepele en acurate verdere verwerking. Maar tegenwoordig mag je al blij zijn dat er wat geleverd wordt.
Vraag me regelmatig af hoeveel tolerantie er in de kwaliteit van naven-spaken-nippels-velgen zit. En of er dan ook partijen 'B-kwaliteit' onderdelen rondzwerven die toch ergens in een fiets worden verwerkt? Als 'amateur' wielspaker moet je er toch vanuit gaan dat wat je gekocht hebt goed is? Kom nou niet aan met "Firma x heeft y reputatie" dus het zal wel goed zijn, Schwalbe heeft ook een goede reputatie, we rijden er allemaal mee. Toch zijn er best veel klachten over het merk als je internet moet geloven. Misschien dat een probleem met een band voor een consument gemakkelijker te herkennen is?
Een grote wielfabrikant kan natuurlijk een inkomend materiaal kwaliteitsinspectie hebben met apparatuur om allerlei toleranties te checken. Om in de productie problemen te voorkomen en claims achteraf voor te zijn.

Rond Velocity hangt een zweem van 'Made in the USA' trots en 'buy American', dus nu wat 'Hollands Glorie':
Artikel over Holland Mechanics, wereldmarktleider in wielbouwmachines, in het blad Metaal Journaal. Pagina 26 t/m 31
https://www.wilhetweten.nu/magazine/najaar-2021/#p=26
En een hele leuke in het rijtje bedrijfsmijlpalen: (2008, onthoud dat jaar!)
https://www.hollandmechanics.com/about- ... ilestones/
2008 Third generation machines are more accurate than hand building experts
cyclos schreef:
za 30 okt, 2021 13:58
Misschien dat als iemand Nicole meteen een geweldige 27,5" band als alternatief had aanbevolen dat het hele velg ombouw verhaal niet had plaatsgevonden.
De vraag is ontstaan omdat 27.5" banden met dikte < 55mm niet passen op de geometrie van mijn fiets. Ze passen wel met 28" velgen. Een tweede wielset zou helemaal leuk zijn, maar met rohloffnaaf zou dat een heel dure setje zijn.
Nicole,

Begrijp ik goed dat je geen geschikte band kan vinden in 650b van 55 mm of meer?
Leon schreef:
za 30 okt, 2021 14:28
En dus dat de velgen in mijn fiets dus niets anders kunnen zijn dan "goedkope velgen van slecht aluminium", die het "net lang genoeg uithouden om door de garantieperiode te komen".
Dan weet ik dat ook weer.
En dus negeer je de rest van de opmerkingen om toch je gelijk te krijgen. Geef het nou gewoon op en houd het misverstand niet in stand alleen maar om interessant te kunnen doen.


Goed, 1 nuance dus: busjes worden veel en vooral gebruikt bij goedkopere velgen.

Maar zoals ik ook al aangaf bij veel velgen die gebruikt worden om machinaal in te spaken. En daar zitten kwalitatief gewoon goede velgen bij. En er is dus niet per se iets tegen busjes.

Alleen zijn ze overbodig voor een goed en sterk vakantiefietswiel.

Zoals onder andere de Andra al jaren bewijst.


Kan ik ook nog gaan uitleggen dat je technisch met een busje de velg eigenlijk verder verzwakt omdat je in eerste instantie een groter gat aan het boren bent. Waardoor je dus iets meer materiaal toe moet voegen voor een vergelijkbare sterkte, maar dan met een onnodig iets zwaardere velg komt te zitten. (Let op het woordje 'onnodig'!)(Voordat iemand me daar we op gaat proberen te pakken...)
Belle schreef:
za 30 okt, 2021 16:26
Het produceren van een velg met busjes is echter omslachtiger/duurder.
Dit is ook nog een goed punt, hoewel het wel volledig geautomatiseerd is en het bij alle fabrikanten nog steeds een goedkopere velg geeft dan mijn dure, niet-gebuste velgen.

Daarnaast is het erg moeilijk om de busjes onder een hoek te plaatsen, wat bij veel van die velgen een knik tussen de nippel en de spaak geeft. Wat het risico op spaakbreuk op die plek vele malen verhoogd. Bij dubbel gebust zie je dat er dan een iets groter gat gebruikt wordt of door de dunnere bodem de nippel zich toch iets meer kan zetten. En inmiddels zijn er ook wel wat velgen waar de busjes wel onder een kleine hoek staan. (Wat bij een smalle velg lastig is omdat je langs de wand (de 'haak') moet kunnen met de machine, dat zal ook een reden zijn dat busjes nooit onder een hoek geplaatst werden: was niet mogelijk.)

Wat ik al schreef, Rohloff heeft niet een heel grote hoek nodig om te zorgen dat de nippel geen knik oplevert. Maar je hebt wel een kleine hoek nodig. En toch een iets grotere bij 26" en dan moet je dus wel kritisch zijn op welke velg je gebruikt.