Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf?

206 berichten
De leukere webshops hebben een functioneel filter.
nicolevelo schreef:
zo 29 aug, 2021 13:30
Een poging om de voorstellen samen te vatten:

A. Geschikt voor lichte bepakking (gravelbike, ‘lite’ reizen)
- 32 of 36 gaats
- al dan niet tubeless ready


Ryde Andra 321 (niet tubeless-ready)
Ryde Edges serie
Newmen type A.30
Rad15 Ozone30
DT Swiss R500 db - 32 gaats, tubeless compatibel, 22mm intern
DT Swiss G540 - 32 gaats, tubeless compatibel, 25mm intern

nicolevelo schreef:
zo 29 aug, 2021 13:30
B. Geschikt voor zware bepakking (full option stoere vakantiefiets voor lange reizen)
- 32 of 36 gaats
- al dan niet tubeless ready
Ik vind niet dat een vakantiefiets speciaal is. Als je naar het mountainbiken kijkt, dan worden velgen daar veel zwaarder belast. In het mountainbiken heb je grosso modo 4 categoriëen:

  1. Cross Country of XC: olympische displine, racen op redelijk gematigd parcours. Focus op lichtgewicht.
  2. Trail of All Mountain: voor algemeen gebruik op de MTB.
  3. Enduro: wedstrijd velgen, combinatie van trail en downhill.
  4. Downhill: in deze discipline gaat het alleen maar om zo snel mogelijk beneden geraken op zeer ruw terrein.
Volgens mij zijn cross country velgen te licht maar is al de rest geschikt voor een vakantiefiets. Dat gaat tot totale overkill, als je een downhill velg kapot krijgt op je vakantiefiets heb je wel heel veel bagage bij.

Grandonneur schreef:
zo 29 aug, 2021 14:34
De leukere webshops hebben een functioneel filter.
Inderdaad, deze categorie is potentiëel oneindig.

Wat fabrikanten onder trekkingvelgen categoriseren zijn in mijn ogen dikwijls verouderde velgprofielen die voornamelijk voor velgremmen gemaakt zijn.
nicolevelo schreef:
za 28 aug, 2021 21:32
Grandonneur schreef:
do 26 aug, 2021 11:08
Een leuk aantal banden wordt toch wel in een 47mm of 50mm aangeboden. gravelking, rambler, riddler en venture, x'plor, allerlei g-ones. Dat is alleen nog maar gauw uit mijn hoofd. Geen idee hoe breed ze eenmaal gemonteerd zijn :wink:
Ik zie inderdaad een divers aanbod aan leuke banden tussen ca 47 en 57 mm.
Meestal hebben de bredere gravelbanden dikkere noppen, dwz het is eigenlijk een 40mm of 42mm carcas met meer rubber. Deze zijn dan niet zo geschikt voor gemengd asfalt/onverhard gebruik. In de top 10 van bicyclerollingresistance staat er 1 band die in 50mm te verkrijgen is, de Graveling SK, niet toevallig de noppenvariant van de Gravelking.
@bdr: je vroeg om dit topic over velgen breed te houden en niet toe te spitsen om mijn specifieke fiets (ik heb ondertussen al een afdoend antwoord). Het lijkt me verwarrend de discussie uit te breiden naar banden. Wellicht iets voor een ander topic?
@Nicolevelo: ik heb een opmerking gemaakt omdat het topic begonnen is als "welke velg voor vakantiefiets", dan kwam er de verplichting Rohloff bij en toen moest het ook nog 36 gaats zijn, de focus was me niet duidelijk.

Voor iemand die een vakantiefietsvelg zoekt lijkt het me relevant welke banden er op de markt zijn en welke velgen daarbij horen. Als iemand en lichte soepele gravelband zoekt die die tubeless wil gebruiken -- wat ik zeer zou aanraden -- hoort daar een andere velg bij dan een dikke Almotion met velgremmen.
bdr schreef:
zo 29 aug, 2021 14:57
Wat fabrikanten onder trekkingvelgen categoriseren zijn in mijn ogen dikwijls verouderde velgprofielen die voornamelijk voor velgremmen gemaakt zijn.
Ja! Prima! Stevigheid boven pech onderweg 8)
nicolevelo schreef:
zo 29 aug, 2021 13:30

WTB KOM Tough 40 velgen
Volgens mij slaat die 40 bij WTB op de interne velgbreedte in millimeters, in tegenstelling tot Ryde bij de Andra serie doet.

Met 40mm intern is 'ie wel serieus breder dan de andere voorgestelde velgen, maar als je met bijvoorbeeld 27.5x2.8 SuperMoto's wil gaan rijden is het best een optie. Verder maakt WTB ook nog wel smallere velgen.
Belle schreef:
za 04 sep, 2021 00:32
Marco Meijerink schreef:
wo 25 aug, 2021 12:24
Jongens, hier heb ik echt geen zin in. Nicole stelt een vraag en ik geef antwoord. Daarnaast ken ik Nicole ook nog. Als dat niet kan op dit forum begrijp ik wel waarom veel mensen afhaken. Laat mensen zelf bepalen of ze 300 euro per velg willen uitgeven of niet. Dat is niet aan jou en mij.
Als dat hier niet kan verwijder maar al mijn posts. Helemaal prima. Ik doe dit voor mijn lol niet om aangevallen te worden. Vergeet niet, een hele grote groep stille gebruikers heeft dit gevoel ook op dit forum.
Marco, wat ik doe is al die negatieve mensen die alsmaar anderen aanvallen op mijn vijandenlijst zetten. Dan zijn ze voortaan gemute. Scheelt leeswerk en hun bijdragen zijn toch niet inhoudelijk interessant. Het forum wordt er een stuk beter van.
Je kan ook gewoon lekker reclame gaan maken op Instagram :wink:
bdr schreef:
zo 29 aug, 2021 15:09
nicolevelo schreef:
za 28 aug, 2021 21:32
Grandonneur schreef:
do 26 aug, 2021 11:08
Een leuk aantal banden wordt toch wel in een 47mm of 50mm aangeboden. gravelking, rambler, riddler en venture, x'plor, allerlei g-ones. Dat is alleen nog maar gauw uit mijn hoofd. Geen idee hoe breed ze eenmaal gemonteerd zijn :wink:
Ik zie inderdaad een divers aanbod aan leuke banden tussen ca 47 en 57 mm.
Meestal hebben de bredere gravelbanden dikkere noppen, dwz het is eigenlijk een 40mm of 42mm carcas met meer rubber. Deze zijn dan niet zo geschikt voor gemengd asfalt/onverhard gebruik. In de top 10 van bicyclerollingresistance staat er 1 band die in 50mm te verkrijgen is, de Graveling SK, niet toevallig de noppenvariant van de Gravelking.
Ik vind banden van 50mm merkelijk comfortabeler om mee te rijden dan banden van 40mm, zowel voor off road als bij slecht wegdek. Vandaar ook mijn keuze voor banden vanaf ca 50mm en velgen die hiervoor geschikt zijn.
Ja als je dat eenmaal gehad hebt wil je niet meer terug :D
Dat dacht ik bij 50mm, vervolgens bij 60. Toen naar 100, dat was wat TE. Nu met een compromis op 75mm uitgekomen
Jurr schreef:
za 04 sep, 2021 18:43
Dat dacht ik bij 50mm, vervolgens bij 60. Toen naar 100, dat was wat TE. Nu met een compromis op 75mm uitgekomen
Ik ben na een uitstapje naar 55 op 50 uitgekomen voor mijn tochtjesfiets.
nicolevelo schreef:
zo 29 aug, 2021 13:30
Een poging om de voorstellen samen te vatten:

A. Geschikt voor lichte bepakking (gravelbike, ‘lite’ reizen)
- 32 of 36 gaats
- al dan niet tubeless ready


Ryde Andra 321 (niet tubeless-ready)
Ryde Edges serie
Newmen type A.30
Rad15 Ozone30

B. Geschikt voor zware bepakking (full option stoere vakantiefiets voor lange reizen)
- 32 of 36 gaats
- al dan niet tubeless ready


Ryde Andra 30, 35, 40 (niet tubles-ready)
idworx carbon Darim LaW
Rad15 Storm26
WTB KOM Tough 40 velgen
DT Swiss 545

Toevoegingen/correcties welkom!
Het is een lastige... op 28" heb je meer keuze in asfalt banden, maar als je brede sterke velgen voor dikke banden+tubelessready dan is de keuze in 27.5" vele malen groter.

Op 28"gebied kan ik niet veel toevoegen, maar 27.5+32h kan de Spank Oozy niet ontbreken.

https://www.bike-components.de/en/compo ... %2522=27.5

Redelijk licht en Spank velgen staan bekend als echt heel sterk.
Leon schreef:
za 04 sep, 2021 21:32
Jurr schreef:
za 04 sep, 2021 18:43
Dat dacht ik bij 50mm, vervolgens bij 60. Toen naar 100, dat was wat TE. Nu met een compromis op 75mm uitgekomen
Ik ben na een uitstapje naar 55 op 50 uitgekomen voor mijn tochtjesfiets.
Gezien het verschil in comfort en rijgedrag tussen een 40mm Conti Terraspeed op mijn gravelbike en een 40mm Schwalbe Almotion op de fiets van mijn vrouw, vind ik het toch wel heel kort door de bocht om een band alleen op breedte te selecteren.

(Er staan hier fietsen met banden van 23 tot 55mm....)
Wat is de werkelijke breedte van de band? Dat verschilt nogal per merk en type, ondanks dezelfde breedte-aanduiding.
Er zijn 50c banden die gemonteerd niet breder zijn dan 45mm.
bdr ik tel de oncomfortabele banden uiteraard niet mee, die hangen hier in hetschuurtje te wachten op sint juttemis.
Joris, ik bedoel maat 55 en 50. In werkelijkheid zij alle banden die ik getest heb een paar mm smaller.
(Off-topic; @Leon; 55mm te breed bevonden? Ik rijd zelf nog op 37mm, dus ik ben benieuwd naar ervaringen. Af en toe kom ik berichten tegen van fietsers die weer wat terugkomen op hele brede banden)

Wat velgen betreft; ik ben blijven steken op het punt dat de inwendige veldbreedte van 19mm zoals die al lange tijd de standaard is (was?), en dat breder geen toegevoegde waarde heeft, ook niet bij banden tot 50mm.
Ik lees hier over aanzienlijk bredere velgen, wat is daar de rationale achter?
Joris Flemming schreef:
zo 05 sep, 2021 10:07

Ik lees hier over aanzienlijk bredere velgen, wat is daar de rationale achter?
Nog bredere banden kunnen monteren. (-:
Joris Flemming schreef:
zo 05 sep, 2021 10:07
Wat velgen betreft; ik ben blijven steken op het punt dat de inwendige veldbreedte van 19mm zoals die al lange tijd de standaard is (was?), en dat breder geen toegevoegde waarde heeft, ook niet bij banden tot 50mm.
Ik lees hier over aanzienlijk bredere velgen, wat is daar de rationale achter?
Als je brede banden wilt kom je uiteindelijk ook bij brede velgen.

19 mm velgen is voor banden breedte 50 misschien niet meer optimaal, maar je kunt je dan afvragen of het de moeite waard is om er je wielen voor om te spaken. Het is niet zo dat als je velgen van bijna optimaal naar helemaal optimaal gaan je ineens heel veel lekkerder fietst.
Leon schreef:
zo 05 sep, 2021 10:33

19 mm velgen is voor banden breedte 50 misschien niet meer optimaal, maar je kunt je dan afvragen of het de moeite waard is om er je wielen voor om te spaken. Het is niet zo dat als je velgen van bijna optimaal naar helemaal optimaal gaan je ineens heel veel lekkerder fietst.
Omspaken zou ik ook niet zo snel doen, maar als je toch nog gaat spaken dan zou ik die 19mm lekker overslaan als keuzemogelijkheid voor de TM3+ uit de startpost.