Beste forummers, dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben geen wereldfietser, maar dit lijkt mij een uitstekende plaats om wat fietsadvies te vragen aan fietsers met heel wat ervaring. Ik ken trouwens niet direct een ander geschikt fietsforum (alleen wat MTB forums of usenet).
Ik woon in België (Mechelen - vooral vlak terrein), ben ongeveer 1m68 en weeg rond de 62kg. De fiets die ik zoek, zou gebruikt moeten worden voor een vrij ruim aantal taken (bij gebrek aan ruimte om meer dan één fiets te plaatsen).
Er is de dagelijkse pendel naar het werk (slechts zo'n 8 km per dag), ook in de winter zolang het weer dit nog toelaat. Deze verplaatsing vindt soms in het donker plaats, dus een goede verlichting is een noodzaak.
Bij goed fietsweer in het weekend maak ik daarnaast meestal ook een korte recreatieve tocht van pakweg 20-30 km, soms een iets langere trip naar naburige steden (rond de 50-60 km) en in de zomervakantie heel af en toe een wat langere tocht van 80-90 km.
Ook voor eens een boodschap te doen of een andere utilitaire verplaatsing zou de fiets geschikt moeten zijn. Zware bagage neem ik echter zelden of niet mee.
Vanwege het rijden door weer en wind, en omdat ik zelf niet al te technisch ben, zoek ik een fiets die behoorlijk onderhoudsarm is. Daarom neem ik liefst een fiets met naafversnelling, ondanks de wat grotere verhouding tussen de verzetten in vergelijking met een goede derailleur fiets (die echter veel meer onderhoud vereist). Daarnaast gaat de voorkeur uit naar een relatief lichte fiets om wat lichtlopender te zijn. Liever geen 20kg fiets.
De combinatie van die twee - licht en naafversnellingen - blijkt echter nogal stiefmoederlijk behandeld te worden door de meeste grote fietsmerken die in onze streken gevoerd worden. Fietsen met 8-speed naven zijn dikwijls loodzwaar uitgevoerd, omdat ze kennelijk een niet-sportief imago hebben en de naaf zelf iets zwaarder weegt.
Mijn budget ligt ten hoogste op 1500 €, wat een Rohloff naaf (overigens een schitterend ding dat het gemak van een naaf met bereik en overgangen van een derailleur combineert) buiten bereik legt.
Rond Mechelen bleken uiteindelijk alleen deze fietsen gevoerd te worden door een verdeler in de buurt, bij degene die in aanmerking kwamen:
-Cannondale Street 4 (1100 €) http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/ur ... -7SR4.html
-Cannondale Vintage 8 (1400 €)
http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/ur ... -7VR8.html
Beide Cannondales lijken mij hetzelfde frame te gebruiken, zij hebben een zeer goede reputatie op dit vlak en bieden ook 10 jaar garantie op het frame. Er zijn echter een aantal zaken waaraan ik twijfel: op de "street" staat er een prominent Cannondale-logo, iets wat potentieel als een magneet op dieven kan werken (zou dus gecamoufleerd moeten worden), maar vooral dat deze fiets met rollerbrakes is uitgerust (Shimano IB-DR70). Ik heb maar weinig berichten gezien op dit forum over rollerbrakes, maar wat er wel was klonk negatief. Ook op nieuwsgroepen wordt dit systeem vrij vaak afgebroken; het zouden zware remmen zijn die nauwelijks veilig zijn omdat ze gewoon te weinig remkracht hebben. Het voordeel dat ze in het nat even goed remmen als in het droge is dan relatief vermits het ook droog slecht zou zijn. Ik ben echter niet zeker of deze negatieve feedback nu vooral komt omdat deze fietsers meer in heuvelachtige streken rijden, of zelfs denken aan afdaling van de Mont Ventoux en dergelijke, dan wel dat de rem echt onvoldoende of nauwelijks voldoende is zelfs voor huis, tuin en keuken gebruik. Ook een fiets op vrij vlakke wegen moet natuurlijk nog wel een noodstop kunnen uitvoeren en voldoende afremmen bij het afdalen van een vrij steile brug, bijvoorbeeld. Dit specifieke type rollerbrakes is volgens Shimano documentatie wel van een grotere koel schijf voorzien dan andere (oudere?) types. Volgens de verkoper wordt het ook moeilijker om wielen uit te bouwen als er rollerbrakes gebruikt worden.
Wat denken jullie van die rollerbrakes, best nog aanvaardbaar voor mijn gebruik of toch te mijden?
De andere Cannondale ( Vintage 8 ) is 300 € duurder, heeft geen standaard slot maar is wel wat discreter uitgevoerd in zwarte lak zonder opvallende logos. De Nexus onderdelen (onder andere de shifter) zijn afkomstig van de Alfine groep. De remmen hier zijn Shimano mechanische schijven (BR-M465, kennelijk een Nexave onderdeel). De remkracht van deze schijven zal wel ruim voldoende zijn voor mijn gebruik, maar ik vraag me wel af of de schijven niet kwetsbaar zijn bij een valpartij (of eventueel zelfs bij het stellen van de fiets in bepaalde staanders). Schijfremmen zijn ook opvallend (wijzen op een dure fiets voor dieven), en de Vintage heeft vooraan slechts 24 spaken van de Alfine groep die kennelijk 1.8 mm breed zijn in het midden en 2.3 mm aan de uiteinden. Is dit wel voldoende voor een fiets met schijfremmen, die het wiel zwaarder belasten dan velgremmen? De Vintage heeft standaard een Brooks zadel, uitstekend voor wereldfietsers, maar de verkoper liet uitschijnen dat dit kan vervangen worden door een Terry zadel. Dat is allicht meer geschikt vermits ik een Brooks niet rap "ingereden" zal krijgen, en de fiets ook tegen regen moet kunnen. De banden zijn Vredesteins Perfect Girandos, een nieuw type. Zijn er hier al ervaringen mee?
Het Duitse blad "Aktiv Radfahren" was enthousiast over de Vintage versie met headshock voorvering, zij het in een wel erg korte test: http://campanaradsport.de/Cannondale%20 ... 1-2%202007
Beide Cannondale fietsen zijn uitgerust met een chainglider kettingkast; in vroegere topics op dit forum waren de meningen over de chainglider nogal verdeeld. Zijn hier nog recentere ervaringen mee?
Helaas zijn deze modellen niet in stock bij de verkoper, want met een testrit zou de keuze heel wat makkelijker worden.
Overigens hadden deze fietsen in de vorige jaargang nog respectievelijk V-remmen (street 700) en Magura HS11's (Vintage nexus, die ook een 36 spaken voorwiel had). Ik ben niet zeker of dat een gelukkige wijziging is. In 2006 gaf Cannondale ook nog gewichten op voor hun modellen; dat was 16 kg voor de street en 14.7kg voor de Vintage.
Alternatieven zijn er echter nauwelijks, als een lichte fiets met naafversnelling gezocht wordt; ik dacht eerst aan de Santos STR01 (die naast trekfiets ook een uitstekende hybride lijkt). Afgezien van het feit dat de enige verdeler al op 25 km ligt (en ik heb niet de beschikking over een auto), is Santos enkele maanden geleden gestopt met het monteren van Nexus-8 naven op dit model. De geveerde versie is er nog wel mee te krijgen en ik dacht dat Santos op aanvraag nog wel een Nexus STR01 zou leveren, maar daar vragen ze nu dezelfde prijs voor als de versie met vering wat een prijsverhoging van 260€ betekent! De Santos valt hiermee buiten mijn budget.
Een aantal Duitse merken biedt wel dit type fietsen, dikwijls tegen scherpe prijzen, maar die ziij hier zeer moeilijk te krijgen en ze maken vaak gebruik van naven met terugtraprem (!), iets wat om voor mij onbegrijpelijke redenen nog heel populair is in Duitsland (de nieuwe i-motion9 naaf bestaat zelfs alleen als terugtrapversie).
2 fietsen lijken mij wel interessant:
de Stevens Courier Lite SL http://www.stevensbikes.de/2007/index.p ... pment#info
en de Fahrradmanufaktur T300 8gang
http://www.fahrradmanufaktur.de/downloa ... .8Gang.pdf
De Stevens heeft volgens de fabrikant een gewicht van slechts 13.8 kg (mogelijk wel zonder pedalen gewogen, dat gebeurt wel eens bij Duitse merken), en heeft Alivio V-remmen die allicht wel betrouwbaar zullen zijn. Hij mist wel een kettingkast, en zoals bij veel Duitse fietsen staat de standaard achteraan gemonteerd wat mij niet stabiel lijkt. Het stuur lijkt mij spijtig genoeg onverstelbaar te zijn. Is de kwaliteit van dit merk, van de frames (dat hier erg licht moet zijn) in het bijzonder, goed?
De T300 is een mooie stalen fiets met een nog behoorlijk laag gewicht (opgegeven 16.4 kg), uitgerust met HS11's en een Chainglider. Spijtig genoeg is de herenuitvoering pas beschikbaar vanaf maat 52, wat wel eens te groot zou kunnen zijn voor mij (vorig jaar kon ik even een Koga lightspeed van 53 proberen en die was te groot).
Beide Duitse fietsen missen ook een standaard slot. De winkels waar ze verkocht worden liggen zodanig dat levering aan huis een noodzaak is en dat service elders zal moeten gebeuren. Prijs in de Belgische winkels weet ik niet, maar in Duitsland kost de Stevens standaard 800 € en de T300 850-900 €.
Gazelle en Batavus hebben ook een lichtgewicht range met naafversnellingen, maar de Batavus fietsen zijn allemaal te groot van frame en de Gazelle Lite City (1100 €), die wel als 49 beschikbaar is, schijnt een oerhollandse rechte zithouding te hebben, waarbij het stuur niet lager kan gezet worden. Ik geef de voorkeur aan een iets sportievere zithouding. Volgens de verkoper zijn de Gazelles in de praktijk ook niet zo superlicht - de site geeft nochthans 15,7 kg op. De kettingkast is een volledig gesloten model en V-remmen zijn gemonteerd.
Fietsen als de Thompson x-Lite sport (1000 €): http://www.thompson.be/nederlands/fiets ... -sport.asp
en de Koga-Miyata Lightspeed (1250 €)
http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=2884183
overweeg ik ook wel, maar deze knappe en lichte derailleurfietsen zullen toch niet echt praktisch zijn voor het woon-werkverkeer, vrees ik. Spijtig genoeg maken beide merken alleen zware tot loodzware naafversnellingsfietesen.
Een hele boterham, maar wat advies zou welkom zijn!
Ik woon in België (Mechelen - vooral vlak terrein), ben ongeveer 1m68 en weeg rond de 62kg. De fiets die ik zoek, zou gebruikt moeten worden voor een vrij ruim aantal taken (bij gebrek aan ruimte om meer dan één fiets te plaatsen).
Er is de dagelijkse pendel naar het werk (slechts zo'n 8 km per dag), ook in de winter zolang het weer dit nog toelaat. Deze verplaatsing vindt soms in het donker plaats, dus een goede verlichting is een noodzaak.
Bij goed fietsweer in het weekend maak ik daarnaast meestal ook een korte recreatieve tocht van pakweg 20-30 km, soms een iets langere trip naar naburige steden (rond de 50-60 km) en in de zomervakantie heel af en toe een wat langere tocht van 80-90 km.
Ook voor eens een boodschap te doen of een andere utilitaire verplaatsing zou de fiets geschikt moeten zijn. Zware bagage neem ik echter zelden of niet mee.
Vanwege het rijden door weer en wind, en omdat ik zelf niet al te technisch ben, zoek ik een fiets die behoorlijk onderhoudsarm is. Daarom neem ik liefst een fiets met naafversnelling, ondanks de wat grotere verhouding tussen de verzetten in vergelijking met een goede derailleur fiets (die echter veel meer onderhoud vereist). Daarnaast gaat de voorkeur uit naar een relatief lichte fiets om wat lichtlopender te zijn. Liever geen 20kg fiets.
De combinatie van die twee - licht en naafversnellingen - blijkt echter nogal stiefmoederlijk behandeld te worden door de meeste grote fietsmerken die in onze streken gevoerd worden. Fietsen met 8-speed naven zijn dikwijls loodzwaar uitgevoerd, omdat ze kennelijk een niet-sportief imago hebben en de naaf zelf iets zwaarder weegt.
Mijn budget ligt ten hoogste op 1500 €, wat een Rohloff naaf (overigens een schitterend ding dat het gemak van een naaf met bereik en overgangen van een derailleur combineert) buiten bereik legt.
Rond Mechelen bleken uiteindelijk alleen deze fietsen gevoerd te worden door een verdeler in de buurt, bij degene die in aanmerking kwamen:
-Cannondale Street 4 (1100 €) http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/ur ... -7SR4.html
-Cannondale Vintage 8 (1400 €)
http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/ur ... -7VR8.html
Beide Cannondales lijken mij hetzelfde frame te gebruiken, zij hebben een zeer goede reputatie op dit vlak en bieden ook 10 jaar garantie op het frame. Er zijn echter een aantal zaken waaraan ik twijfel: op de "street" staat er een prominent Cannondale-logo, iets wat potentieel als een magneet op dieven kan werken (zou dus gecamoufleerd moeten worden), maar vooral dat deze fiets met rollerbrakes is uitgerust (Shimano IB-DR70). Ik heb maar weinig berichten gezien op dit forum over rollerbrakes, maar wat er wel was klonk negatief. Ook op nieuwsgroepen wordt dit systeem vrij vaak afgebroken; het zouden zware remmen zijn die nauwelijks veilig zijn omdat ze gewoon te weinig remkracht hebben. Het voordeel dat ze in het nat even goed remmen als in het droge is dan relatief vermits het ook droog slecht zou zijn. Ik ben echter niet zeker of deze negatieve feedback nu vooral komt omdat deze fietsers meer in heuvelachtige streken rijden, of zelfs denken aan afdaling van de Mont Ventoux en dergelijke, dan wel dat de rem echt onvoldoende of nauwelijks voldoende is zelfs voor huis, tuin en keuken gebruik. Ook een fiets op vrij vlakke wegen moet natuurlijk nog wel een noodstop kunnen uitvoeren en voldoende afremmen bij het afdalen van een vrij steile brug, bijvoorbeeld. Dit specifieke type rollerbrakes is volgens Shimano documentatie wel van een grotere koel schijf voorzien dan andere (oudere?) types. Volgens de verkoper wordt het ook moeilijker om wielen uit te bouwen als er rollerbrakes gebruikt worden.
Wat denken jullie van die rollerbrakes, best nog aanvaardbaar voor mijn gebruik of toch te mijden?
De andere Cannondale ( Vintage 8 ) is 300 € duurder, heeft geen standaard slot maar is wel wat discreter uitgevoerd in zwarte lak zonder opvallende logos. De Nexus onderdelen (onder andere de shifter) zijn afkomstig van de Alfine groep. De remmen hier zijn Shimano mechanische schijven (BR-M465, kennelijk een Nexave onderdeel). De remkracht van deze schijven zal wel ruim voldoende zijn voor mijn gebruik, maar ik vraag me wel af of de schijven niet kwetsbaar zijn bij een valpartij (of eventueel zelfs bij het stellen van de fiets in bepaalde staanders). Schijfremmen zijn ook opvallend (wijzen op een dure fiets voor dieven), en de Vintage heeft vooraan slechts 24 spaken van de Alfine groep die kennelijk 1.8 mm breed zijn in het midden en 2.3 mm aan de uiteinden. Is dit wel voldoende voor een fiets met schijfremmen, die het wiel zwaarder belasten dan velgremmen? De Vintage heeft standaard een Brooks zadel, uitstekend voor wereldfietsers, maar de verkoper liet uitschijnen dat dit kan vervangen worden door een Terry zadel. Dat is allicht meer geschikt vermits ik een Brooks niet rap "ingereden" zal krijgen, en de fiets ook tegen regen moet kunnen. De banden zijn Vredesteins Perfect Girandos, een nieuw type. Zijn er hier al ervaringen mee?
Het Duitse blad "Aktiv Radfahren" was enthousiast over de Vintage versie met headshock voorvering, zij het in een wel erg korte test: http://campanaradsport.de/Cannondale%20 ... 1-2%202007
Beide Cannondale fietsen zijn uitgerust met een chainglider kettingkast; in vroegere topics op dit forum waren de meningen over de chainglider nogal verdeeld. Zijn hier nog recentere ervaringen mee?
Helaas zijn deze modellen niet in stock bij de verkoper, want met een testrit zou de keuze heel wat makkelijker worden.
Overigens hadden deze fietsen in de vorige jaargang nog respectievelijk V-remmen (street 700) en Magura HS11's (Vintage nexus, die ook een 36 spaken voorwiel had). Ik ben niet zeker of dat een gelukkige wijziging is. In 2006 gaf Cannondale ook nog gewichten op voor hun modellen; dat was 16 kg voor de street en 14.7kg voor de Vintage.
Alternatieven zijn er echter nauwelijks, als een lichte fiets met naafversnelling gezocht wordt; ik dacht eerst aan de Santos STR01 (die naast trekfiets ook een uitstekende hybride lijkt). Afgezien van het feit dat de enige verdeler al op 25 km ligt (en ik heb niet de beschikking over een auto), is Santos enkele maanden geleden gestopt met het monteren van Nexus-8 naven op dit model. De geveerde versie is er nog wel mee te krijgen en ik dacht dat Santos op aanvraag nog wel een Nexus STR01 zou leveren, maar daar vragen ze nu dezelfde prijs voor als de versie met vering wat een prijsverhoging van 260€ betekent! De Santos valt hiermee buiten mijn budget.
Een aantal Duitse merken biedt wel dit type fietsen, dikwijls tegen scherpe prijzen, maar die ziij hier zeer moeilijk te krijgen en ze maken vaak gebruik van naven met terugtraprem (!), iets wat om voor mij onbegrijpelijke redenen nog heel populair is in Duitsland (de nieuwe i-motion9 naaf bestaat zelfs alleen als terugtrapversie).
2 fietsen lijken mij wel interessant:
de Stevens Courier Lite SL http://www.stevensbikes.de/2007/index.p ... pment#info
en de Fahrradmanufaktur T300 8gang
http://www.fahrradmanufaktur.de/downloa ... .8Gang.pdf
De Stevens heeft volgens de fabrikant een gewicht van slechts 13.8 kg (mogelijk wel zonder pedalen gewogen, dat gebeurt wel eens bij Duitse merken), en heeft Alivio V-remmen die allicht wel betrouwbaar zullen zijn. Hij mist wel een kettingkast, en zoals bij veel Duitse fietsen staat de standaard achteraan gemonteerd wat mij niet stabiel lijkt. Het stuur lijkt mij spijtig genoeg onverstelbaar te zijn. Is de kwaliteit van dit merk, van de frames (dat hier erg licht moet zijn) in het bijzonder, goed?
De T300 is een mooie stalen fiets met een nog behoorlijk laag gewicht (opgegeven 16.4 kg), uitgerust met HS11's en een Chainglider. Spijtig genoeg is de herenuitvoering pas beschikbaar vanaf maat 52, wat wel eens te groot zou kunnen zijn voor mij (vorig jaar kon ik even een Koga lightspeed van 53 proberen en die was te groot).
Beide Duitse fietsen missen ook een standaard slot. De winkels waar ze verkocht worden liggen zodanig dat levering aan huis een noodzaak is en dat service elders zal moeten gebeuren. Prijs in de Belgische winkels weet ik niet, maar in Duitsland kost de Stevens standaard 800 € en de T300 850-900 €.
Gazelle en Batavus hebben ook een lichtgewicht range met naafversnellingen, maar de Batavus fietsen zijn allemaal te groot van frame en de Gazelle Lite City (1100 €), die wel als 49 beschikbaar is, schijnt een oerhollandse rechte zithouding te hebben, waarbij het stuur niet lager kan gezet worden. Ik geef de voorkeur aan een iets sportievere zithouding. Volgens de verkoper zijn de Gazelles in de praktijk ook niet zo superlicht - de site geeft nochthans 15,7 kg op. De kettingkast is een volledig gesloten model en V-remmen zijn gemonteerd.
Fietsen als de Thompson x-Lite sport (1000 €): http://www.thompson.be/nederlands/fiets ... -sport.asp
en de Koga-Miyata Lightspeed (1250 €)
http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=2884183
overweeg ik ook wel, maar deze knappe en lichte derailleurfietsen zullen toch niet echt praktisch zijn voor het woon-werkverkeer, vrees ik. Spijtig genoeg maken beide merken alleen zware tot loodzware naafversnellingsfietesen.
Een hele boterham, maar wat advies zou welkom zijn!