Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor een nieuwe fiets (hybride voor mixed gebruik) - Forum Wereldfietser

Advies voor een nieuwe fiets (hybride voor mixed gebruik)

Beste forummers, dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben geen wereldfietser, maar dit lijkt mij een uitstekende plaats om wat fietsadvies te vragen aan fietsers met heel wat ervaring. Ik ken trouwens niet direct een ander geschikt fietsforum (alleen wat MTB forums of usenet).

Ik woon in België (Mechelen - vooral vlak terrein), ben ongeveer 1m68 en weeg rond de 62kg. De fiets die ik zoek, zou gebruikt moeten worden voor een vrij ruim aantal taken (bij gebrek aan ruimte om meer dan één fiets te plaatsen).
Er is de dagelijkse pendel naar het werk (slechts zo'n 8 km per dag), ook in de winter zolang het weer dit nog toelaat. Deze verplaatsing vindt soms in het donker plaats, dus een goede verlichting is een noodzaak.
Bij goed fietsweer in het weekend maak ik daarnaast meestal ook een korte recreatieve tocht van pakweg 20-30 km, soms een iets langere trip naar naburige steden (rond de 50-60 km) en in de zomervakantie heel af en toe een wat langere tocht van 80-90 km.
Ook voor eens een boodschap te doen of een andere utilitaire verplaatsing zou de fiets geschikt moeten zijn. Zware bagage neem ik echter zelden of niet mee.

Vanwege het rijden door weer en wind, en omdat ik zelf niet al te technisch ben, zoek ik een fiets die behoorlijk onderhoudsarm is. Daarom neem ik liefst een fiets met naafversnelling, ondanks de wat grotere verhouding tussen de verzetten in vergelijking met een goede derailleur fiets (die echter veel meer onderhoud vereist). Daarnaast gaat de voorkeur uit naar een relatief lichte fiets om wat lichtlopender te zijn. Liever geen 20kg fiets.

De combinatie van die twee - licht en naafversnellingen - blijkt echter nogal stiefmoederlijk behandeld te worden door de meeste grote fietsmerken die in onze streken gevoerd worden. Fietsen met 8-speed naven zijn dikwijls loodzwaar uitgevoerd, omdat ze kennelijk een niet-sportief imago hebben en de naaf zelf iets zwaarder weegt.

Mijn budget ligt ten hoogste op 1500 €, wat een Rohloff naaf (overigens een schitterend ding dat het gemak van een naaf met bereik en overgangen van een derailleur combineert) buiten bereik legt.

Rond Mechelen bleken uiteindelijk alleen deze fietsen gevoerd te worden door een verdeler in de buurt, bij degene die in aanmerking kwamen:
-Cannondale Street 4 (1100 €) http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/ur ... -7SR4.html
-Cannondale Vintage 8 (1400 €)
http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/ur ... -7VR8.html

Beide Cannondales lijken mij hetzelfde frame te gebruiken, zij hebben een zeer goede reputatie op dit vlak en bieden ook 10 jaar garantie op het frame. Er zijn echter een aantal zaken waaraan ik twijfel: op de "street" staat er een prominent Cannondale-logo, iets wat potentieel als een magneet op dieven kan werken (zou dus gecamoufleerd moeten worden), maar vooral dat deze fiets met rollerbrakes is uitgerust (Shimano IB-DR70). Ik heb maar weinig berichten gezien op dit forum over rollerbrakes, maar wat er wel was klonk negatief. Ook op nieuwsgroepen wordt dit systeem vrij vaak afgebroken; het zouden zware remmen zijn die nauwelijks veilig zijn omdat ze gewoon te weinig remkracht hebben. Het voordeel dat ze in het nat even goed remmen als in het droge is dan relatief vermits het ook droog slecht zou zijn. Ik ben echter niet zeker of deze negatieve feedback nu vooral komt omdat deze fietsers meer in heuvelachtige streken rijden, of zelfs denken aan afdaling van de Mont Ventoux en dergelijke, dan wel dat de rem echt onvoldoende of nauwelijks voldoende is zelfs voor huis, tuin en keuken gebruik. Ook een fiets op vrij vlakke wegen moet natuurlijk nog wel een noodstop kunnen uitvoeren en voldoende afremmen bij het afdalen van een vrij steile brug, bijvoorbeeld. Dit specifieke type rollerbrakes is volgens Shimano documentatie wel van een grotere koel schijf voorzien dan andere (oudere?) types. Volgens de verkoper wordt het ook moeilijker om wielen uit te bouwen als er rollerbrakes gebruikt worden.

Wat denken jullie van die rollerbrakes, best nog aanvaardbaar voor mijn gebruik of toch te mijden?

De andere Cannondale ( Vintage 8 ) is 300 € duurder, heeft geen standaard slot maar is wel wat discreter uitgevoerd in zwarte lak zonder opvallende logos. De Nexus onderdelen (onder andere de shifter) zijn afkomstig van de Alfine groep. De remmen hier zijn Shimano mechanische schijven (BR-M465, kennelijk een Nexave onderdeel). De remkracht van deze schijven zal wel ruim voldoende zijn voor mijn gebruik, maar ik vraag me wel af of de schijven niet kwetsbaar zijn bij een valpartij (of eventueel zelfs bij het stellen van de fiets in bepaalde staanders). Schijfremmen zijn ook opvallend (wijzen op een dure fiets voor dieven), en de Vintage heeft vooraan slechts 24 spaken van de Alfine groep die kennelijk 1.8 mm breed zijn in het midden en 2.3 mm aan de uiteinden. Is dit wel voldoende voor een fiets met schijfremmen, die het wiel zwaarder belasten dan velgremmen? De Vintage heeft standaard een Brooks zadel, uitstekend voor wereldfietsers, maar de verkoper liet uitschijnen dat dit kan vervangen worden door een Terry zadel. Dat is allicht meer geschikt vermits ik een Brooks niet rap "ingereden" zal krijgen, en de fiets ook tegen regen moet kunnen. De banden zijn Vredesteins Perfect Girandos, een nieuw type. Zijn er hier al ervaringen mee?
Het Duitse blad "Aktiv Radfahren" was enthousiast over de Vintage versie met headshock voorvering, zij het in een wel erg korte test: http://campanaradsport.de/Cannondale%20 ... 1-2%202007

Beide Cannondale fietsen zijn uitgerust met een chainglider kettingkast; in vroegere topics op dit forum waren de meningen over de chainglider nogal verdeeld. Zijn hier nog recentere ervaringen mee?

Helaas zijn deze modellen niet in stock bij de verkoper, want met een testrit zou de keuze heel wat makkelijker worden.

Overigens hadden deze fietsen in de vorige jaargang nog respectievelijk V-remmen (street 700) en Magura HS11's (Vintage nexus, die ook een 36 spaken voorwiel had). Ik ben niet zeker of dat een gelukkige wijziging is. In 2006 gaf Cannondale ook nog gewichten op voor hun modellen; dat was 16 kg voor de street en 14.7kg voor de Vintage.

Alternatieven zijn er echter nauwelijks, als een lichte fiets met naafversnelling gezocht wordt; ik dacht eerst aan de Santos STR01 (die naast trekfiets ook een uitstekende hybride lijkt). Afgezien van het feit dat de enige verdeler al op 25 km ligt (en ik heb niet de beschikking over een auto), is Santos enkele maanden geleden gestopt met het monteren van Nexus-8 naven op dit model. De geveerde versie is er nog wel mee te krijgen en ik dacht dat Santos op aanvraag nog wel een Nexus STR01 zou leveren, maar daar vragen ze nu dezelfde prijs voor als de versie met vering wat een prijsverhoging van 260€ betekent! De Santos valt hiermee buiten mijn budget.

Een aantal Duitse merken biedt wel dit type fietsen, dikwijls tegen scherpe prijzen, maar die ziij hier zeer moeilijk te krijgen en ze maken vaak gebruik van naven met terugtraprem (!), iets wat om voor mij onbegrijpelijke redenen nog heel populair is in Duitsland (de nieuwe i-motion9 naaf bestaat zelfs alleen als terugtrapversie).

2 fietsen lijken mij wel interessant:
de Stevens Courier Lite SL http://www.stevensbikes.de/2007/index.p ... pment#info
en de Fahrradmanufaktur T300 8gang
http://www.fahrradmanufaktur.de/downloa ... .8Gang.pdf

De Stevens heeft volgens de fabrikant een gewicht van slechts 13.8 kg (mogelijk wel zonder pedalen gewogen, dat gebeurt wel eens bij Duitse merken), en heeft Alivio V-remmen die allicht wel betrouwbaar zullen zijn. Hij mist wel een kettingkast, en zoals bij veel Duitse fietsen staat de standaard achteraan gemonteerd wat mij niet stabiel lijkt. Het stuur lijkt mij spijtig genoeg onverstelbaar te zijn. Is de kwaliteit van dit merk, van de frames (dat hier erg licht moet zijn) in het bijzonder, goed?

De T300 is een mooie stalen fiets met een nog behoorlijk laag gewicht (opgegeven 16.4 kg), uitgerust met HS11's en een Chainglider. Spijtig genoeg is de herenuitvoering pas beschikbaar vanaf maat 52, wat wel eens te groot zou kunnen zijn voor mij (vorig jaar kon ik even een Koga lightspeed van 53 proberen en die was te groot).

Beide Duitse fietsen missen ook een standaard slot. De winkels waar ze verkocht worden liggen zodanig dat levering aan huis een noodzaak is en dat service elders zal moeten gebeuren. Prijs in de Belgische winkels weet ik niet, maar in Duitsland kost de Stevens standaard 800 € en de T300 850-900 €.

Gazelle en Batavus hebben ook een lichtgewicht range met naafversnellingen, maar de Batavus fietsen zijn allemaal te groot van frame en de Gazelle Lite City (1100 €), die wel als 49 beschikbaar is, schijnt een oerhollandse rechte zithouding te hebben, waarbij het stuur niet lager kan gezet worden. Ik geef de voorkeur aan een iets sportievere zithouding. Volgens de verkoper zijn de Gazelles in de praktijk ook niet zo superlicht - de site geeft nochthans 15,7 kg op. De kettingkast is een volledig gesloten model en V-remmen zijn gemonteerd.

Fietsen als de Thompson x-Lite sport (1000 €): http://www.thompson.be/nederlands/fiets ... -sport.asp
en de Koga-Miyata Lightspeed (1250 €)
http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=2884183
overweeg ik ook wel, maar deze knappe en lichte derailleurfietsen zullen toch niet echt praktisch zijn voor het woon-werkverkeer, vrees ik. Spijtig genoeg maken beide merken alleen zware tot loodzware naafversnellingsfietesen.

Een hele boterham, maar wat advies zou welkom zijn!
Hoi,
Wat dacht je van twee fietsen?
Een mooie en lichtlopende derailleurfiets en een oerdegelijke eenvoudige fiets voor in de winter. De winterfiets koop je tweedehands voor maximaal 200 euro en je doet er weinig aan. De andere fiets gebruik je nooit in de regen en die gaat daardoor veel langer mee en kan goedkoper in uitvoering blijven. Bij elkaar is dit het minste werk in onderhoud, het goedkoopste en tevens heb je een reservefiets voor als eentje stuk is of als er iemand op bezoek komt, en ook heb je een fiets die niet snel gejat wordt.
Leon
P.s. ik heb niet je hele verhaal gelezen, was wat lang :roll:

Inderdaad, of de Avaghon series 26 met naafdynamo en Nexus 8 speed premium voor 1249 euro: http://www.avaghon.nl/index.htm Helaas zul je een keertje de trein in moeten. Het alternatief is toch om een klein beetje meer te sparen voor een fiets met Rohlof naaf. Dat hoeft niet heel veel boven je budget uit te komen.
Wim

Bedankt voor de reacties!

Leon; 2 fietsen is in principe een ideale oplossing, maar de beschikbare ruimte om die fietsen te zetten is heel beperkt.
Wat vindt je trouwens van de genoemde derailleurfietsen, Thompson x-lite en Koga-Miyata Lightspeed?

Willem Jongman;
Bedankt voor de tip, dat merk had ik gemist. Ik ben wel verschoten hoeveel fietsmerken er wel niet zijn, door de bomen zie je het bos bijna niet meer! Ik ga de opties/prijzen op de Avaghon eens rustig bekijken.

Door mijn wat al te lange openingspost blijft de belangrijkste vraag misschien ongelezen, dus stel ik ze nog eens: zijn rollerbrakes, ook de recentere exemplaren, zo'n ondingen als gezegd wordt of valt het nog mee voor gebruik op relatief zwakke wegen?

Ze remmen slecht en lopen warm op langere hellingen. Ze zijn makkelijk in het gebruik in een Nederlandse stad. Maar daar voldoet eerlijk gezegd ook een terugtraprem nog wel.
Wim

De Fahrrad Manufaktur T400 is in maat 47 te verkrijgen. Lijkt geschikt voor je doel.

Karin

De T400 is wel een 26" fiets, en uitgerust met ultrabrede (60) banden. Ik weet wel dat de rolweerstand toch laag kan zijn, maar gewicht en luchtweerstand moeten toenemen met zo'n banden. Daarom zie ik eerder de T300 zitten, afgezien van het frame.

Dat een rollerbrake even goed zou voldoen als een terugtraptrem is niet direct vertrouwenswekkend! Hoe worden die 24 spaken (1,8 mm midden 2.3 mm uiteinden) in combinatie met mechanische schijfremmen aanzien, die op de andere Cannondale zitten? Niet aan te raden voor wereldfietsers, dat heb ik wel begrepen, maar voor gebruik op Belgische/Nederlandse wegen en weggetjes?

Heb net een nieuwe Vintage 8 gekocht. Hele strakke lichte fiets, maar nog niet veel op gereden...

Ik had ongeveer dezelfde eisen als jij. 12 km woon-werk verkeer en af en toe wat langere tochten, incidenteel een fietsvakantie (niet extreem). Zelf weeg ik 85 kg en ik wil ook bagage kunnen vervoeren in de vakantie.

De schijfremmen lijken me geen probleem voor 62 kg, de fiets remt prima. Voordeel van schijfremmen voor dagelijks gebruik is dat ze ver weg zitten van water en modder. Over de sterkte van de wielen heb ik ook wat twijfels. 24 spaken lijkt me wat weinig, maar een wiel is meer dan het aantal spaken alleen. De velgen zijn hoog en er wordt gebruik gemaakt van rechte spaken (zonder elleboogjes) wat de kans op spaakbreuk verminderd. Enfin, de tijd zal het leren..

Het frame is heel stijf, dus niet zo comfortabel. Cannondale levert een mooie geveerde vork (Ultra uitvoering) om dit op te lossen. Zelf heb ik gekozen voor iets bredere (42 mm) banden. Bredere banden vangen schokken beter op en ontlasten de mens en het wiel een beetje. Volgens de fietsenmaker kunnen met een kleine aanpassing aan het achterrek zelfs 50mm (Big Apple) banden gemonteerd worden! Luchtweerstand speelt pas een rol vanaf 40km/u volgens de informatie van Schwalbe.

Diefstal lijkt me inderdaad het grootste probleem van deze fiets. Wie wil er nou geen mooie, perfect afgwerkte fiets hebben :)

Vintage8 schreef:De schijfremmen lijken me geen probleem voor 62 kg, de fiets remt prima. Voordeel van schijfremmen voor dagelijks gebruik is dat ze ver weg zitten van water en modder. Over de sterkte van de wielen heb ik ook wat twijfels. 24 spaken lijkt me wat weinig, maar een wiel is meer dan het aantal spaken alleen. De velgen zijn hoog en er wordt gebruik gemaakt van rechte spaken (zonder elleboogjes) wat de kans op spaakbreuk verminderd. Enfin, de tijd zal het leren..
hmm, schijfremmen belasten juist de spaken veel sterker dan velg remmen en ja "elleboogjes" in spaken.
m-gineering schreef: Dit is een bewezen techniek, die je aantreft bij hoge bi's uit 1880. Om een spaak te vervangen is het handig als je beschikt over een vonkerodeer machine, want die krengen breken per definitie waar ze de naaf verlaten en zie de resten dan maar uit het gat te krijgen!
En de spaken breken juist makkelijk omdat de spaken moeten buigen waar ze de naaf verlaten (er zit altijd beweging in een wiel, niets is absoluut stijf). Als je een spaakkop hebt kan de spaak tenminste nog een beetje meebewegen.
even Marten Quoten, dan begrijp je mijn gedachtegang....

Bas

Ik begon idd net het zelfde te denken B@se.

Daarnaast klopt het wat B@se zegt over de schijfremmen, omdat deze je as/dichter bij je as remmen, worden de krachten over een kleiner oppervlak verdeeld, resulteert vaak in een krachtiger remsysteem(omdat het bijgelverde remmechanisme sterker is). Maar het belast dan ook meer.
De al oude Velg remmen, belasten over een groter oppervlak, remmen misschien iets minder hard, maar ontlasten de spaken vooral, omdat het remoppervlak zoveel groter is

ow en om diefstal tegen te gaan(mits je niet teveel op uiterlijk geilt): pak een paar willekeurige kleuren met spuit bussen en spuit je fiets over(Rode voorvork, zwart frame, zilveren velgen Ik noem maar wat :P) scheelt al vaak. Maar doe je het overdreven lelijk, zoals een gemiddeld student het zou doen: dan ziet het er weer teveel uit als een barrel, wat dus door junkies etc wordt gejat en door verkocht aan studenten e.d. personen.

Marius

B@se schreef: mm, schijfremmen belasten juist de spaken veel sterker dan velg remmen en ja "elleboogjes" in spaken.
Dat schijfremmen het wiel sterker belasten is zo, maar zeg je nu dat die rechte spaken eigenlijk niet zo goed zijn? Op een andere site las ik wel dat double-butted spaken (en die heeft de Vintage als ik Shimano's documentatie mag geloven) meer elastisch zijn in het dunnere middengedeelte (tov dikkere spaken van uniforme grootte), en zo toch tijdelijk extra spanningen kunnen verwerken.

Vintage8;
Proficiat met je aankoop, en veel geluk ermee!
Hoe bescherm je je fiets trouwens, een paar stevige sloten bijgekocht (er zit standaard geen AXA op)?

De Vintage heeft standaard 37mm banden, dus het is goed nieuws dat je er toch andere hebt kunnen laten monteren bij aankoop - kun je de fiets toch wat aanpassen naar eigen wens. Ben je bij Vredestein Girandos gebleven (als die in 42 bestaan) of heb je voor bvb. Schwalbes gekozen, zoals de marathon supreme?

Hoe zijn de ervaringen met de chainglider tot hier toe, last van lawaai of hogere rolweerstand? Het lijkt mij dat een goede montage van het ding en correcte smering van de ketting hier een grote rol speelt, dus nieuw zou het nog goed moeten draaien als je een goede fietsenmaker hebt.

Ik heb ook twijfels bij de pedalen; de Cannondale Octopus lijkt mij (op 't zicht weliswaar) niet zo'n goede grip te bieden met zijn vreemde vorm en de kennelijke afwezigheid van rubber (?).



Die Avaghon fietsen zijn ook zeer interessant, maar Wageningen is niet naast de deur voor mij en het is maar de vraag of fietsenmakers hier bereid zijn om fiets te onderhouden die niet bij hen gekocht is. Re-cycle biedt 2 gratis service beurten aan, maar daar zou ik onmogelijk gebruik van kunnen maken. Bij een fietsenmaker in de buurt kopen heeft voordelen, zelfs al moet je bij aankoop iets meer betalen in verhouding tot wat er geleverd wordt.

Die Cannondale Vintage 8 lijkt mij gewoon tamelijk ongeschikt: kwetsbare remmen en weinig degelijke wielen. En goedkoop is hij ook niet. Ik kan echt niet verzinnen voor wie dit nu een bruikbare fiets is, want de combinatie van 8sp naafversnelling (degelijk maar niet voor extreem sportief gebruik), wielen met weinig spaken (voor sportief en licht gebruik), en schijfrem (vooral voor off road) is zo extreem inconsistent dat je welhaast denkt dat alleen het hoofd van de marketing zin in zo'n fiets kan hebben. Of het hoofd van de inkoop: alles in een pakket bij Shimano vandaan. Hij ziet er wel vet cool uit voor wie verder alleen autoshowrooms van binnen ziet. En het frame is inderdaad vast heel mooi - want dat kunnen ze bij Cannondale.
Zelf heb ik nooit problemen gehad bijfietsenmakers als je met elders gekochte fiesten aankwam. Je betaalt toch gewoon per uur voor het onderhoud? Per slot verhuizen mensen ook wel eens. Goede fietsen zoals waar we het hier over hebben hebben niet zoveel onderhoud nodig. Ze worden in principe goed afgeleverd, zodat j ehoogstens na een twee maanden nog eens de boel moet laten afstellen en aandraaien (maar zelfs dat hoeft vermoedelijk niet). Wat moet er dan verder nog gebeuren? Nieuwe remblokjes (met Magura velgremmen is dat een eitje), een enkele keer een derailleur bijstellen als je een derailleur versnelling hebt. Een band plakken. Eens in de zoveel tijd moet de fiets een beurt hebben, maar met een fiets met naafversnelling valt dat allemaal wel mee. Je kunt je naven alten stellen, smeren en nieuwe kogeltjes laten geven, maar als je niets doet gaat het verrassend lang goed. Ik heb hier een oude Giant hybride met goedkope Shimano cassette naven. Die fiets heeft denk ik 30000 km gereden met boodschappentassen, kinderen voorop en achterop, en een flink aantal zware fietsvakanties. Voor dat laatste doel gebruiken we hem niet meer. Maar de naven zijn nooit uit elkaar geweest (ik ben te lui). Dit was vanwege de vakanties een fiets met derailleur versnellingen, dus er zijn wel heel veel nieuwe cassettes en kettingen op gegaan (duur dus), maar dat wil heus elke fietsenmaker wel voor je doen, en je kunt het ook zelf leren. Verder heeft het balhoofd het laatst begeven (dat is de straf voor goedkope onderdelen zoals op zo'n Giant, want een balhoofd hoeft niet kapot), hebben we onderweg op vakantie een keer een nieuw achterwiel moeten laten bouwen (met de bestaande naaf), en heb ik laatst het crankstel moeten vervangen. Dus als je kiest voor een naafversnelling en een crankstel met verwisselbare tandwielen heb je al een flink deel van het onderhoud opgelost. Kies voor wielen met 36 spaken (en ja double butted is sterker), bij voorkeur met de hand gebouwd door een goede wielbouwer. En kies voor Magura velgremmen, dat scheelt ook weer in het onderhoud, en het remt prima.
Kortom, aan een deskundig samengestelde fiets zonder zwakke plekken en met naafversnelling heb je eigenlijk geen onderhoud, behalve het hele kleine werk dat je zelf moet kunnen, en op eens in de paar jaar een grote beurt na.
Financieel is dat ook wel van belang, want onderhoud is duur. Het is duur omdat het arbeidsloon hoog is, en het is duur omdat fabrieken de onderdelen veel en veel goedkoper inkopen dan de fietsenmaker. dat beteken tdat er ook maar twee goede routes zijn. De ene is een super degelijke en dure fiets kopen die weinig onderhoud nodig heeft (Rohloff, Son, Magura, goede trapas en balhoofd). De andere is een eenvoudiger fiets maar zonder zwakke plekken, en die dan na verloop van tijd als van alles bijna versleten is in zijn geheel vervangen. Helaas hebben veel wat eenvoudiger fietsen in de etalage bij de fietsenmaker wel van die zwakke plekken. Daarom is het verstandig te kopen bij specialisten als Recycle, Vittorio, Snel, van Herwerden, of Vlerick. Ik wil geen fiets meer waarmee ik een gerede kans loop dat ik terug moet. En ik wil geen fiets van een fietsenmaker die mij de maat verkoopt die hij toevallig heeft staan, omdat hij zoveel modellen heeft dat hij ze onmogelijk allemaal in de goede maat kan hebben.
Wim
Wim

B@se schreef:
hmm, schijfremmen belasten juist de spaken veel sterker dan velg remmen en ja "elleboogjes" in spaken.
m-gineering schreef: Dit is een bewezen techniek, die je aantreft bij hoge bi's uit 1880. Om een spaak te vervangen is het handig als je beschikt over een vonkerodeer machine, want die krengen breken per definitie waar ze de naaf verlaten en zie de resten dan maar uit het gat te krijgen!
En de spaken breken juist makkelijk omdat de spaken moeten buigen waar ze de naaf verlaten (er zit altijd beweging in een wiel, niets is absoluut stijf). Als je een spaakkop hebt kan de spaak tenminste nog een beetje meebewegen.
Wel even blijven opletten daar achteraan! ;)

Bovenstaande quote heeft betrekking op naven met schroefdraad in de flens waarmee spaken met aan beide einden schroefdraad worden gebruikt. En geldt veel minder voor hamerkopspaken die nog iets kunne bewegen, en waar het verwijderen van de restjes uiteraard overzichtelijk is. Nadeel van hamerkopspaken is dat de flensafstand en dus de zijdelingse stijfheid van het wiel doorgaans wat minder uitvalt

Hi Marten,

dat verschil had ik idd al opgemerkt... maar wilde niet al te technisch reageren hier...

Het ging mij om de combi, "gewone" spaken zijn wat dat betreft toch sterker... als je af en toe menschen in het bosch tegen komt die bv met crosmax wielen en schijfremmen hebben die spaken aan het zoeken zijn omdat deze eruit zijn geknald begrijp je dit wel... (al schijnt dit probleem bij de nieuwere wielen al beter te zijn).

Bas

Dat Cannondale frames kan maken is waar, maar dat ze er bij de Vintaga 8 diverse gaten in boren???? "Internal cable routing" ? :cry:

Willem Jongman schreef:...zo extreem inconsistent dat je welhaast denkt dat alleen het hoofd van de marketing zin in zo'n fiets kan hebben. Of het hoofd van de inkoop: alles in een pakket bij Shimano vandaan. Hij ziet er wel vet cool uit voor wie verder alleen autoshowrooms van binnen ziet...
Rare mensen, rare fietsen :)

Wat het slot betreft, ik heb een AXA slot laten monteren. Past gewoon op het frame. Het frame is gelijk aan de Street modellen. Je kunt natuurlijk nog kabels en kettingen bijkopen.

Gewoon om te proberen, heb ik de nieuwe Schwalbe Marathon Supreme banden besteld (wel wat bijbetalen..), maar die konden nog niet geleverd worden. Tijdelijk rij ik nu op Continental City Contact, de favoriete band van de fietsenmaker.

De chainglider is niet rumoerig, maar ook niet geruisloos. Vooral bij lage snelheid hoor je de ketting door de glider 'glijden'. De weerstand kan ik niet goed beoordelen, ik vind dat alles nog een beetje 'stug' ronddraait, maar ik weet niet of dat aan de ketting, de naaf of de chainglider ligt.

De Octopus pedalen zijn wel een beetje vreemd, maar voldoen verder prima (nog niet in de regen gefietst). Op de uiteinden van de 'tentakels' zitten een rubberen doppen die voor de grip zorgen. De pedalen zitten volgens mij ook op de andere Street modellen, dus die kun je wellicht bij je verdeler zelf proberen.

Veel succes met je keuze!

Vintage8 schreef: Veel succes met je keuze!
Bedankt! Ondertussen overweeg ik om toch maar boven mijn oorspronkelijk budget te gaan en een Rohloff naaf te nemen, al is dat misschien overkill voor mijn doeleinden (hoe betrouwbaar is de Nexus-8 Premium nu trouwens - daar heb ik veel tegenstrijdige zaken over gehoord). In een ander topic was er al sprake van de Diamant Saphir De Luxe bij re-cycle, maar het is vooral de Fahrradmanufaktur T900 (http://www.fahrradmanufaktur.de/downloa ... ohloff.pdf) die mij doet twijfelen. Een scherpe prijs voor wat er geboden wordt, maar ongeveer 2100 € (zonder slot dan nog) is toch een hele hap. Wel veel goedkoper dan Cannondale, Santos of Idworx fietsen met Rohloff naven.

De Chainglider is enigszins een zwak punt bij veel Nexus fietsen denk ik, al zou het in principe onderhoud aan de ketting verminderen. Er is altijd enige wrijving met de ketting. Een klassieke "halve" kettingkast zou misschien uiteindelijk nog beter zijn, ook al is de ketting wat minder beschermd.

Waarom is je fietsenmaker zo te spreken over de Conti city, is deze band goed lekbestendig?

Wat het slot betreft, waarschijnlijk doe je het al, maar ik zou aanraden om naast de AXA ook nog een stevig slot te gebruiken om het frame vast te maken aan een vast voorwerp, tenzij je de fiets stalt in je zicht of op een veilige plaats.

Dick Schuurman;
De meeste Cannondale frames uit de Urban reeks gebruiken internal cable routing; naast Vintage ook Street, Adventure en Trekking reeksen. Cannondale geeft nog altijd een behoorlijke garantie op frame, dus neem ik aan dat deze frames nog altijd meer dan stijf genoeg zijn. Anders gaat de garantie hen nog heel wat kosten.

Willem Jongman;
Bedankt voor het advies in je laatste posting, zo kan de zaak eens van een andere kant bekeken worden. Als je de remmen van de Vintage kwetsbaar vindt, doel je dan op mogelijke beschadiging van de remschijf bij valpartijen? Ik ben het wel niet helemaal eens dat het zo inconsistent is, afgezien van de mogelijke kwestsbaarheid van schijven. Nexus-8 naven zijn misschien niet voor extreem sportief gebruik (en wat is nu juist extreem sportief?), maar daarom nog niet ongeschikt voor normaal touring werk waar een lichte, relatief sportieve fiets gewenst is. De schijfrem zal in principe ongeveer even goed remmen als de gemiddelde V-rem, vermoed ik. 24 spaken lijkt mij wel wat krap, deze horen thuis bij de Alfine groep van Shimano en kwamen dus wellicht uit ene pakket. Aan de ander kant is de crankset van Truvativ ipv Shimano.
Op een Amerikaans "bike commuter" forum zijn ze juist laaiend enthousiast over de Vintage 8, die niet te koop is in de VS zelf. Zij zien in deze fiets een goede combo van woon/werk en touring fiets. En helemaal ongelijk hebben ze niet, al is deze fiets wel niet goedkoop.

Wat de fietsenmakers betreft, sommigen aanvaarde niet bij hen gekochte fietsen en andere niet. In de buurt was er lang een grote fietsenzaak, waarvan de zaakvoerder weigerde om fietsen te herstellen/onderhousen die uit een grootwarenhuis kwamen, of van zijn grote concurrent die veel klanten van hem had afgepakt. Andere willen geen herstelling doen aan merken die ze niet kennen, zoals deze (http://www.fietsenkoen.be/NewFiles/herstellingen.html) bvb.
Er zijn gelukkig wel wat fietsenzaken in de buurt, eentje zal er allicht wel tussen zitten die wel alle fietsen herstelt.

Ik heb voor de nieuwsgierigheid eens even gekeken op die site van FietsenKoen. Ziet er wel uit als een goede zaak. Ze hebben een mooi assortiment... Als je lokaal wilt kopen moet daar toch wel wat te vinden zijn?
Wim

Idworx is niet mis natuurlijk - de Easy Eight is een knappe Nexus fiets, maar kost bijna evenveel als de T400 met Rohloff (en die heeft dan nog een SON naafdynamo ipv een top Shimano). Je kunt er mogelijk wel fietsen buiten hun normale assortiment bestellen, en ze hebben ook Gudereit.

Wat is de betrouwbaarheir van een Nexus 8 premium naaf nu eigenlijk voor normaal, semi-sportief weggebruik (gewoon goed doorfietsen)? Sommigen zeggen dat ze al na enkele 1000en km kapot gaan, andere dat ze 30000 km en meer zonder enig probleem doen. Sommige vergelijken hem met de goedkope Shimano Altus groep que kwaliteit, andere wijzen op de aanwezigheid van (dure) Ultegra elementen in de naaf...

Vintage 8;
De Nexus-8 heeft nogal een groot gat tussen de 5de en 6de versnelling - die 22% zwaarder is (en daarbij heeft de 5 ook nog een beter rendement). Ondervind je hier last van bij enige tegenwind bvb., dat je een versnelling "mist" tussen 5 en 6 (ik ga ervan uit dat de 6de versnelling het meest gebruikt wordt op vlakke weg)?

WB schreef: Wat is de betrouwbaarheir van een Nexus 8 premium naaf nu eigenlijk voor normaal, semi-sportief weggebruik (gewoon goed doorfietsen)? Sommigen zeggen dat ze al na enkele 1000en km kapot gaan, andere dat ze 30000 km en meer zonder enig probleem doen. Sommige vergelijken hem met de goedkope Shimano Altus groep que kwaliteit, andere wijzen op de aanwezigheid van (dure) Ultegra elementen in de naaf...
Ultegra elementen in de naaf? Is dat een verkoper met Dura-Ace elementen in zijn tong? Voor alle Shimanonaven geldt dat je jaarlijks het binnenwerk uit het naafhuis moet trekken en er opnieuw vet op moet smeren.