Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets nodig - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets nodig

Wim schreef:
do 02 sep, 2021 15:09
Nee, want dan moet het frame heel stijf worden en daar houdt hij niet van (ik evenmin).
o. hesta houdt wel van riemaandrijving.
Alee Denham heeft zich eens bezighouden met een lijst te maken van kleine fietsen: https://www.cyclingabout.com/list-of-to ... -cyclists/

In zijn ander lijstje van mixte frames komt de interessante Patria Petite voor: https://www.patria.net/produkt/petite-a ... llrounder/ (26inch, maat 40 of 44, kan met Rohloff). Kan op volledig maat gemaakt worden voor 224€ meer, zie Patria configurator.
De opmerkingen hier laten goed zien dat iedere fiets een compromis is. Wil je een riem, dan zit je vrijwel vast aan een stijf alu frame (of een heel lomp en zwaar stalen frame) en is maatbouw al gauw niet meer aan de orde. Dus wat heb je liever als je niet allebei kunt hebben?
Wim schreef:
do 02 sep, 2021 16:36
Wil je een riem, dan zit je vrijwel vast aan een stijf alu frame (of een heel lomp en zwaar stalen frame) en is maatbouw al gauw niet meer aan de orde. Dus wat heb je liever als je niet allebei kunt hebben?
Als Marten het niet wil bouwen betekent het niet dat het niet mogelijk is. Genoeg framebouwers in binnen- en buitenland die wel met riemaandrijving willen werken in staal en titanium. Dat een fiets daar door de stijfheid minder comfortabel van gaat worden kan ik ook nog wel in komen, maar daar doen de schijfremmen ook al aan mee. En wat als je die bandbreedte van 50mm nu eens loslaat en daarin naar 55, 60, 65, 70 of zelfs 75mm gaat?

Maar als ik TS was zou eerst eens de XS'jes en XXS'jes van de diverse merken af speuren, al is het maar om uiteindelijk een concreter beeld te krijgen van wat je precies wil. En daar heb je zowel bij een framebouwer als bij een standaard frame profijt van.
Jurr schreef:
do 02 sep, 2021 17:21
Maar als ik TS was zou eerst eens de XS'jes en XXS'jes van de diverse merken af speuren, al is het maar om uiteindelijk een concreter beeld te krijgen van wat je precies wil. En daar heb je zowel bij een framebouwer als bij een standaard frame profijt van.
Iedereen die een frame wil bouwen met 26" wielen en een effectieve toptubelength van 50 cm, loopt tegen het probleem aan dat de fietser met zijn voeten het voorwiel zal raken.
Als hij vasthoud aan een gangbare zitbuishoek, en een gangbare balhoofdshoek.

Surly geeft veel details over de geometrie van zijn kleine en grote frames.
In dat overzicht zie je duidelijk dat de zitbuis van de XSframes veel steiler is, en de balhoofdshoek veel flauwer ( zonder de sprong van van de voorvork daar aan aan te passen)
Dat komt het fietsplezier niet ten goede, vind ik.
Waar heeft de kleine fietser dat soort dubieuze keuzes aan verdiend?

https://surlybikes.com/bikes/straggler
Als je de twee paragrafen van je tekst omdraait geef je keurig antwoord op je gestelde vraag.
Of er een fijnere oplossing mogelijk is lijkt men interessanter.
Natuurlijk is een frame met riem mogelijk, en elke framebouwer kan dat bouwen, maar je levert op een ander vlak in. Wil je dat wel?
Iets dergelijks geldt voor het probleem van de geometrie: er zijn ook 24 inch banden (Terry heeft er frames voor gemaakt), en dan wordt de geometrie weer makkelijker, maar zit je vaak weer vast aan banden voor kinderfietsen.
Vraag me oprecht af hoe dat inleveren praktisch precies ervaren wordt. Nu heb ik zelf o.a. zo’n typisch heel zware lompe stalen fiets waar riem op mag (zit er niet op), en dat is met voorsprong de meest fijne fiets kwa rijgedrag die ik ooit gehad heb. Op 35mm bandjes.

Gaat een gemiddelde gebruiker in een blinde test voelen of ie al dan niet sjieke buizen door een gerenommeerde bouwer in elkaar geklutste fiets of heel iets anders onder haar derrière heevt?

(Disclaimer ik zou zonder enige twijfel zomaar ineens voor een maatfiets kunnen gaan :lol: )
Dat ik een fiets met riem aandrijving heb is pure noodzaak. Toen mijn vorige Ebike een moustasch met nivinci naaf en ketting de geest gaf was dit het enige passende model waar ik bijna zo de winkel mee kon uitrijden.

Ik vind de riem heerlijk onderhoudsvriendelijk, maar is het een must, echt niet. Wel een optie.
Zeker voor een vervoersmiddel waar je van afhankelijk bent om te kunnen werken. En behoorlijk veel km rijd.

Ik weet dat er op dit moment leveringsproblemen zijn met zowat alles voor de fiets.
Het plan is om in januari ofzo echt te gaan bestellen. Kan ik hem nog inrijden voor ik in mei juni op vakantie ga.

-Wat ik wil zie ik wel voor me en is vergelijkbaar met mijn vittorio, maar iets langer maar niet zolang dat ik overstrekt zit.
-Vaste voorvork, mogelijkheid voor bevestigen anything cases, of bidonhouders.
-Liever geen drager achter, maar waarschijnlijk geen ruimte genoeg tussen zadel en band voor zadeltas
- voorkeur 26 inch wiel of 27.5 met schijfrem ( had de vittorio schijfremmen gehad had 27.5 gepast)
- brede band. 2 inch of iets breder niet te breed lijkt me op de weg niet fijn.
- stuur met barends ( meerdere posities mogelijk) bittere noodzaak om langere tijd te kunnen fietsen zonder bessures.
- bbb heren zadel. De enige waar ik geen enorme houten kont op krijg.
- indien mogelijk geen ahead stuurpen. Een ouderwetse stuurpen kan je makkelijk in hoogte aanpassen.

Bij voldoende budget, son naafdynamo met oplaadunit.
Versnelling weet ik nog niet.
Kom al aardig ver zo lijkt me.
Ik zou altijd voor een Rohloff kiezen...ik heb hier 5 derailleurfietsen en één Rohloff fiets thuis, de Rohloff fiets wil 1x per jaar olie en een beetje kettingspray (kettingkast)... de rest wil dat 2 wekelijks en dan nog kettingen, cassettes etc...
hesta schreef:
do 02 sep, 2021 23:04
Het plan is om in januari ofzo echt te gaan bestellen. Kan ik hem nog inrijden voor ik in mei juni op vakantie ga.
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat dit een realistische timing is voor een maatframe...
Leon schreef:
do 02 sep, 2021 18:01
......
De kleine fietser verdient betere oplossingen.
En die zijn er.
Allereerst moet de framebouwer een vork meelveren die past bij de flauwe balhoofdshoek
Zodat de wheelflop van een XSframe identiek is aan de wheelflop van een Lframe.
Ten tweede kan de framebouwer overwegen om een 24" voorwiel in te bouwen.
https://georgenaterry.com/does-a-small- ... low-rider/

Zo maar twee oplossingen die het mogelijk maken om het zadel van een XSframe in dezelfde positie tov de bracket te plaatsen als bij een Lframe

Deze overwegingen lijken mij zeer relevant voor TS omdat zij een voorkeur heeft voor een rechtop fietshouding, en dus juist baat heeft bij een luie zitbuishoek.
Grandonneur schreef:
do 02 sep, 2021 22:11
Gaat een gemiddelde gebruiker in een blinde test voelen of ie al dan niet sjieke buizen door een gerenommeerde bouwer in elkaar geklutste fiets of heel iets anders onder haar derrière heevt?
Dat is niet zo vaak getest, maar elke keer dat het gebeurd is het onmerkbaar. Deze is wel grappig, tussen staal soorten merk je het niet of nauwelijks.

https://www.habcycles.com/m7.html
bdr schreef:
vr 03 sep, 2021 00:31
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat dit een realistische timing is voor een maatframe...
En voor een custom-built of fiets uit de brochure evenmin.

@loknor leuk artikel, dank voor het delen.
tndmbkr schreef: [
..Deze overwegingen lijken mij zeer relevant voor TS omdat zij een voorkeur heeft voor een rechtop fietshouding, en dus juist baat heeft bij een luie zitbuishoek.
Ik heb een voorkeur voor semi sportief niet rechtop. Ik rijd niet op een oma fiets. Maar bij de `ñormale` mtb en vaak ook trekking fiets zit ik te ver voorover waardoor er nek en schouder klachten ontstaan op langere fiets tijd, die steevast eindigen met een migraine aanval.

Dat mijn planning niet helemaal realistisch is weet ik. Maar ik mag het wel hopen. zo niet gaar vittorio nog een keer mee op reis.
Of in het ergste geval de rugzak en wandelschoenen. :lol:

Ik lees telkens over een andere balhoofdhoek bij kleine fietsen. zou dat de reden zijn dat ik altijd de neiging heb om te ver achter op het zadel te gaan zitten. Voorbouw verlengen lijkt niet te helpen, Ik trap me zelf naar achteren. :?:
hesta schreef:
vr 03 sep, 2021 09:14
Ik lees telkens over een andere balhoofdhoek bij kleine fietsen. zou dat de reden zijn dat ik altijd de neiging heb om te ver achter op het zadel te gaan zitten. Voorbouw verlengen lijkt niet te helpen, Ik trap me zelf naar achteren. :?:
Ik zie daar geen reden toe. De zit van de fiets wordt bepaald door 3 punten: de trapas, het zadel en het stuur. Qua zadel en stuur om precies te zijn de plek waar de zitbotjes op het zadel rusten, wat per type zadel kan verschillen, en bij het stuur de lokatie van de handvatten. Hoe ver het voorwiel dan naar voren steekt maakt voor de zit niet uit.
loknor schreef:
vr 03 sep, 2021 07:55
Grandonneur schreef:
do 02 sep, 2021 22:11
Gaat een gemiddelde gebruiker in een blinde test voelen of ie al dan niet sjieke buizen door een gerenommeerde bouwer in elkaar geklutste fiets of heel iets anders onder haar derrière heevt?
Dat is niet zo vaak getest, maar elke keer dat het gebeurd is het onmerkbaar. Deze is wel grappig, tussen staal soorten merk je het niet of nauwelijks.

https://www.habcycles.com/m7.html
In het artikel staat dat die gerenommeerde bouwer juist wel uitmaakt.
hesta schreef:
vr 03 sep, 2021 09:14
Maar bij de `ñormale` mtb en vaak ook trekking fiets zit ik te ver voorover waardoor er nek en schouder klachten ontstaan op langere fiets tijd, die steevast eindigen met een migraine aanval.

...

Ik lees telkens over een andere balhoofdhoek bij kleine fietsen. zou dat de reden zijn dat ik altijd de neiging heb om te ver achter op het zadel te gaan zitten. Voorbouw verlengen lijkt niet te helpen, Ik trap me zelf naar achteren. :?:

Voor je het avontuur van het maatframe aangaat zou ik eerst een bikefitter bezoeken om je positie op de fiets te bekijken. Als je op basis van je huidige fiets een custom frame laat maken gaan die klachten waarschijnlijk gewoon terug komen.

(Nek- en schouderklachten bij lange tochten kan wijzen op een gebrek aan core stability waardoor je verkrampt, met gestrekte armen, op de fiets zit waardoor schouder en nek alle schokken moeten opvangen. Mogelijke oplossing: oefeningen voor core stability en/of minder lang fietsen. Ik zeg wel "kan". Vanop afstand, zonder foto's, kan niemand een juiste diagnose stellen.)
Zo'n bikefitter lijkt me bij een echt maatframe overbodig. Als je bij die bekende framebouwer in het noorden van het land een maatframe laat bouwen ga je op de weegschaal en worden net als bij de kleermaker al je maten opgenomen. Vervolgens is er een gesprek over eerdere problemen en je fietsplannen: verhard, onverhard, veel bagage of juist niet, en over je voorkeur voor het soort stuurgedrag. Omdat Marten anders dan vroeger Vittorio lugloos bouwt zijn de buishoeken niet afhankelijk van wat er toevallig aan lugs te krijgen is voor bepaalde buisdiameters, en ook die laatste worden geoptimaliseerd voor je lichaams en bagagegewicht. Juist in kleine maten zijn zulke afwijkende details van belang.
Wim schreef:
vr 03 sep, 2021 15:31
Zo'n bikefitter lijkt me bij een echt maatframe overbodig...
In de financiele wereld is scheiding van functies essentieel om tot een betrouwbaar jaarverslag te komen.
Functiescheiding kan ons ook helpen om tot een passende fiets te komen.

De bikefitter schrijft op wat de fietser nodig heeft.
De framebouwer doet zijn best om dat "recept" te realiseren.
In het beste geval gaat dat gepaard met een stevig gesprek waarin geen plaats is voor beleefdheden.

Wanneer je een framebouwer laat bepalen wat jij nodig hebt, is het "recept" te veel vervuild met de vooringenomendheid van de framebouwer.
Ik ken geen mensen (framebouwers inbegrepen) die met zichzelf in debat kunnen gaan..