Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hydraulische schijfrem advies gevraagd - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hydraulische schijfrem advies gevraagd

bdr schreef:
zo 29 aug, 2021 14:40
Flix schreef:
zo 29 aug, 2021 12:49
Gloeiende remschijven... Ik ken het vanuit mijn werk, maar dan heb je het even over ander gewichten en snelheden...

Op een fiets: alles naar rato, maar volgens mij zijn de schijfremmen op een fiets aardig oversized.
Dat denk ik ook, vandaar mijn scepsis bij Daiz's bewering dat hete schijven aan remkracht verliezen.
Je scepsis is niet terecht, het is een meer dan bekend probleem bij MTBen (Bike parks!) en is ook bij weg fietsen en toerfietsen bepaald niet hypothetisch. De oorzaken zijn van frictie verlies tussen pads en schijf tot aan kokende remvloeistof. Wat je ziet is dat er steeds grotere schijven worden gemonteerd, tegen je aanname aan is dat dus wel degelijk een dusdanige verbetering qua thermiek dat het aanzienlijk helpt.

Replacing a 180 mm rotor with a 200 mm model increases the braking surface by around 11%. Go straight to 220 mm and the increase is 24%. This allows the brake to dissipate heat much more effectively. The difference in weight depends heavily on the rotor itself. A 180 mm SRAM Centerline rotor weighs about 151 g. The 200 mm version is about 37% heavier at 207 g. The difference between a 200 mm rotor and a 220 mm rotor (223 g) is only 11.5%. The temperature at the brake pad is a crucial factor in determining a brake’s stopping power. According to SRAM, the temperature drops by 39 °C when going from a 200 mm to 220 mm rotor under the same conditions. This 39°C temperature reduction, in turn, is said to deliver about 10% more braking power.

Neemt natuurlijk niet weg dat schijfremmen door de bank genomen van iets beter (droog, goed wegdek) tot veel beter (stromende regen) remmen dan velgremmen, en dan moet je ook denken aan controle. Je hoeft gewoon veel minder hard te knijpen dan met een HS11. Ook prettig is dat een schijfrem zelf-stellend is, je knijpt niet langzaam maar zeker je hendels verder in omdat je blokken wegslijten.

En dat je met 160mm je prima voelt is niet helemaal vreemd, op een racefiets ga je meestal tot 140mm. Toch komt er op mijn volgende fiets 180 en ga ik zelf de achterrem upgraden naar 203mm

(https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/).
_Peter_ schreef:
zo 29 aug, 2021 15:21
Een mogelijkheid zou nog zijn om combilevers te gebruiken, zoals Magura ze heeft om met 1 hand toch 2 remmen te kunnen bedienen. Dat zou kunnen werken met hydraulische velg en schijfremmen, of je je daarmee niet andere uitdagingen op de hals haalt weet ik niet.
Ik kan me niet voorstellen dat je een HS33 met een MT5 kan mixen. Een piston va de mT5 heeft nauwelijks travel, een HS33 al snel een paar mm. Je merkt ook direct het verschil, het remt veel lichter dan een HS33 omdat je in dezelfde lever-slag de pistons minder afstand afleggen. Daarom rem je een schijfrem idealiter met één vinger.

Ik ga ervan uit dat je met die combilever twee remmen van hetzelfde type bedient.
loknor schreef:
zo 29 aug, 2021 18:12

En dat je met 160mm je prima voelt is niet helemaal vreemd, op een racefiets ga je meestal tot 140mm. Toch komt er op mijn volgende fiets 180 en ga ik zelf de achterrem upgraden naar 203mm

(https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/).
Ja leuk voor een mtb maar mijn volgende vakantiefiets heeft gewoon 203mm voor en achter. Had mijn Big Dummy ook en dat werkt heerlijk.
loknor schreef:
zo 29 aug, 2021 18:12
Je scepsis is niet terecht
Ik reageerde voornamelijk op

daiz schreef:
zo 29 aug, 2021 10:08
Als je vaak, lang en stijl moet dalen met een hoog systeemgewicht is het vooral zaak om schijven te monteren die de hitte goed kwijt kunnen.
alsof er fundamentele verschillen tussen verschillende remschijven zijn. Ik ga niet bestrijden dat grotere schijven een grotere oppervlakte hebben en dus beter kunnen koelen, maar de relatie is lineair, zoals de cijfers die loknor aanhaalt ook aantonen. Dus een schijf die 10% groter is heeft ook quasi 10% meer oppervlakte.

Als je het ooit meemaakt dat je remmen wegvallen wegens oververhitting zou ik wel een grotere verbetering dan 10 of 20% willen maar dat heb ik dus nog niet meegemaakt. Natuurlijk gaat MTB'en je remsysteem tot het uiterste taxeren, het terrein is moeilijk en steil en de snelheden zijn laag dus weinig koeling.

Maar we hebben het hier over iemand met een standaard trekkingfiets met mechanische schijfremmen die ondertussen aangeraden wordt om downhill remschijven te monteren. Kan het kwaad, nee, is het nodig, nee.
bdr schreef:
zo 29 aug, 2021 14:40
Fundamenteel moet je energie kwijtraken via warmte overdracht, vandaar dat in de autoracerij geventileerde remschijven en koelingskanalen gebruikt worden. Maar dat bestaat in de fietswereld niet. Hooguit kan je een grotere remschijf monteren maar meer dan een paar percent verschil zal dat niet maken, de oppervlakte en massa van de schijf gaat niet zoveel naar boven. (Een grotere schijf kan wel veel verschil maken in aanvoelen van de rem.)
Hope levert geventileerde schijven voor de V2 en V4 remklauwen. Omdat die schijven dikker zijn werken ze niet met andere remklauwen.

Ook hebben zowel idworx als Santos extra dikke remschijven laten maken voor gebruik met deze V2 en V4 remklauwen.
Die van Santos zijn toch gewoon wat dikker om minder vatbaar te zijn voor beschadiging en kromtrekken? Dat zijn toch geen tweelagige schijven met een luchtspouw ertussen?
Nee
(Sterker nog die verhullen daarmee dat je eigenlijk die geventileerde schijven moet gebruiken icm die remklauwen)
Terug naar de oorspronkelijke vraag samengevat;

-vervanger voor de bb7 die goed bevalt, maar te breed is. Geen top op the bill maar wel betrouwbaar.

Shimano is hier totnogtoe prima betrouwbaar gebleken. Ik denk eerlijk gezegd dat de heel matige remmen zo langzamerhand wel van de markt zijn verdwenen? En ik vind deore/xt kwa prestaties ook sowieso een grote verbetering tov allerlei oudere sets en/of mechanisch, dus dat is dan een bonus. (Binnenkort wil ik eens MT200 op een ouwe MTB gooien ter vervanging van antieke avids, ben wel benieuwd eigenlijk.)

Dan is er nog de optie om voor icetech parts te kiezen: sandwich schijf, koelribben op de blokken, lange banjo, etc. Zal allicht helpen om de temperatuur zo laag mogelijk te houden.


O ja. Het wordt intussen natuurlijk wel een keertje tijd voor een plaatje van de Poison :D
Gerrit Gaastra had iets tegen icetech blokjes, weet niet precies meer wat, maar ik heb een setje XT remmen klaar liggen en daar zitten KoolStop gesinterde blokjes in...
Grandonneur schreef:
ma 30 aug, 2021 09:20
O ja. Het wordt intussen natuurlijk wel een keertje tijd voor een plaatje van de Poison :D

Afbeelding
De fiets is nog niet helemaal klaar. Hij is opgebouwd met oude onderdelen van andere fietsen. Er komt nog een andere velg in het achterwiel, een andere standaard en waarschijnlijk ook nog een keer een riem op. Ik wil ook nog wat aanpassen aan de spatborden. En ongetwijfeld gaat er nog wel wat veranderen maar ik heb de tijd dus gaat vast nog wel ff duren voor ie helemaal klaar is.

En over de remmen... ik heb net 2 TRP spykes besteld. Volgens mij zou het moeten passen.
Je mag het plaatje gewoon ook op het forum zetten...extern issie zo snel weer weg...
Shadow schreef:
zo 29 aug, 2021 23:41

Sterker nog die verhullen daarmee dat je eigenlijk die geventileerde schijven moet gebruiken icm die remklauwen
Moet niet hoor. Werkt ook met een reguliere remschijf.
Jawel, maar als je in combinatie met een te dunne schijf je blokjes helemaal zou afslijten... er is een ontwerp en daar zijn limieten aan...
Shadow schreef:
ma 30 aug, 2021 22:54
Jawel, maar als je in combinatie met een te dunne schijf je blokjes helemaal zou afslijten... er is een ontwerp en daar zijn limieten aan...
Ja, en die limieten past een normale niet-geventileerde/extradikke remschijf prima tussen.

Hope zelf zegt dat dat kan, dus dan ga ik er vanuit dat dat binnen de limieten van het ontwerp is.
PeeWee schreef:
ma 30 aug, 2021 21:10
Afbeelding
De fiets is nog niet helemaal klaar.
Mooi. Een paar details zou ik anders doen (spatbordbevestiging vooraan (andere vragen bij fietsenmaker), ketting inkorten) maar wat op korte termijn je aandacht nodig heeft is de binnenband van het achterwiel want met het ventiel zo gewrongen gaat die het niet lang uithouden. Ik vind het een frisse verschijning.

PeeWee schreef:
ma 30 aug, 2021 21:10
En over de remmen... ik heb net 2 TRP spykes besteld. Volgens mij zou het moeten passen.
Goede remmen volgens collega gravelrijders maar zijn die smaller dan een BB7?
Jurr schreef:
ma 30 aug, 2021 23:03
Shadow schreef:
ma 30 aug, 2021 22:54
Jawel, maar als je in combinatie met een te dunne schijf je blokjes helemaal zou afslijten... er is een ontwerp en daar zijn limieten aan...
Ja, en die limieten past een normale niet-geventileerde ... prima tussen.
Dat is nu een scenario waarbij ik geloof dat je instant alle remkracht kwijt bent, als de remcilinder uit de boring komt wegens teveel ruimte ;-)
bdr schreef:
ma 30 aug, 2021 23:13
Jurr schreef:
ma 30 aug, 2021 23:03
Shadow schreef:
ma 30 aug, 2021 22:54
Jawel, maar als je in combinatie met een te dunne schijf je blokjes helemaal zou afslijten... er is een ontwerp en daar zijn limieten aan...
Ja, en die limieten past een normale niet-geventileerde ... prima tussen.
Dat is nu een scenario waarbij ik geloof dat je instant alle remkracht kwijt bent, als de remcilinder uit de boring komt wegens teveel ruimte ;-)
Vraag de fabrikant eens.

En pak eens een V4 remklauw en ga het eens proberen.
Als je zoals ik zelf wel wel een de zuigers hebt vervangen (en ook schoongemaakt) (bij een Hope) dan is de makkelijkste manier om ze er gewoon even uit te pompen, en zodra er 1 uit is is de remkracht ook 0. Zit je nog wel met de andere zuiger de er uit moet maar daar zijn andere oplossingen voor.
bdr schreef:
zo 29 aug, 2021 23:04
Maar we hebben het hier over iemand met een standaard trekkingfiets met mechanische schijfremmen die ondertussen aangeraden wordt om downhill remschijven te monteren. Kan het kwaad, nee, is het nodig, nee.
Tsja, we hebben hier een poster die dit jaar zijn 160mm schijven blauw kreeg in Belgie (@blackbelt). Nou is blauw nog geen ramp, maar dat geeft al aan dat het best hard kan gaan als het tegenzit (Minder ervaren, zware fiets, steil, slecht wegdek). Ik begrijp niet helemaal waarom je het zo raar vind dat we adviseren om meer marge te nemen. Het is een goedkope, effectieve upgrade, waarbij het zeker achter af en toe best lekker is om af en toe te kunnen "slepen" om de snelheid onder controle te houden.

En is het nodig? Ik ben in 1988 in een wedstrijd van La Turbie afgeknald met te grote remgrepen (leenfiets) en Weinmann boter remmen. Ging ook prima. Net als dat we vroeger met Cantilevers op randonneurs rondreden, we gingen niet met bosjes het ravijn in.

Maar vind ik goede schijfremmen aanmerkelijk prettiger? Ja. En wil ik zoveel mogelijk marge, controle en remkracht? Ja.
Shadow schreef:
ma 30 aug, 2021 14:16
Gerrit Gaastra had iets tegen icetech blokjes, weet niet precies meer wat, maar ik heb een setje XT remmen klaar liggen en daar zitten KoolStop gesinterde blokjes in...
Volgens mij is het verdachte onderdeel de Ice-tech schijf, niet de blokjes (maar wie weet heb ik het mis). Er is heel wat over te babbelen over die schijven, enige wat ik daar nu over zeg is dat de bewuste gevallen van gesmolten schijven een deel van het verhaal zijn. De kenner op Mountainbike.nl zijn redelijk overtuigd van het nut.