Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hydraulische schijfrem advies gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hydraulische schijfrem advies gevraagd

Ja zekers, ik vloog vorig jaar in Duitsland van een helling af met dik 70 en had toen nog volledige controle met m'n Avid bb7's en 200/180mm schijven. Als je daar geen goed gevoel bij hebt moet je de snelheid lager houden idd.
Mijn algemene stelregel bij afdalingen: als je niet meer stevig durft te remmen ga je te hard.
Leon schreef:
za 28 aug, 2021 19:18
Mijn algemene stelregel bij afdalingen: als je niet meer stevig durft te remmen ga je te hard.
Iets anders geformuleerd, maar het idee is hetzelfde.
Als je vaak, lang en stijl moet dalen met een hoog systeemgewicht is het vooral zaak om schijven te monteren die de hitte goed kwijt kunnen. Schijven die heet worden verliezen flink aan remkracht. Hoewel je idealiter zo min mogelijk wilt slepen en vooral voor de bochten wilt remmen is dat in de praktijk best wel eens lastig als het stijl is en je zwaar bent. 200mm voor (maar ook achter om je voorrem wat meer te ontlasten) is dan geen overbodige luxe. Mocht je teveel remkracht verliezen en de fiets niet lekker kunnen laten rollen kun je beter even een pauze inlassen om je schijven af te laten koelen.

Ik zou ervan maken 'als je niet meer stevig kunt remmen' :wink:
daiz schreef:
zo 29 aug, 2021 10:08
Ik zou ervan maken 'als je niet meer stevig kunt remmen' :wink:
Nee. Dat ga ik niet doen.
'Durven' is namelijk strenger dan 'kunnen'. Ik heb mijn stelling namelijk verzonnen aan de hand van verhalen van mensen (op dit forum) die zo hard de heuvel af fietsen dat ze niet meer durven te remmen, ofschoon ze het misschien wel zouden kunnen. Maar omdat ze niet durven, zouden ze dus niet remmen als dat noodzakelijk zou zijn. Dat lijkt me geen goed idee.

Het kan natuurlijk dat je wel zou durven maar niet kunnen en dat het dan fout gaat, maar dat is niet waar het me om gaat hier.
Mijn gedachte was dat de reflex om te remmen het altijd wel wint van de angst als het gevaar zich maar duidelijk genoeg aandient, maar misschien dat het niet voor iedereen zo werkt. Dat dat niet zo'n goed idee is ben ik natuurlijk met je eens :)

Natuurlijk kan remmen op zichzelf ook tot ongelukken rijden als je het niet met beleid doet.
daiz schreef:
zo 29 aug, 2021 10:08
Schijven die heet worden verliezen flink aan remkracht.
Dit stemt niet overeen met mijn ervaring en ik zie ook geen reden waarom dat zo zou zijn? Om het in wiki termen te zeggen: citation needed
Om in wiki stijl te antwoorden :wink:
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade
daiz schreef:
zo 29 aug, 2021 11:55
Om in wiki stijl te antwoorden :wink:
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade
Nou, nou, nou.
Dat is wel heftig.
Om een vehicle te vergelijken met een rank fietsje.
Hier is sprake van een groot verschil in massa en in snelheid.

Ik zou er bij een fiets niet zo zwaar aan willen tillen.

Entweder, oder.
Of ik daal af als een natte dweil, óf het valt in de praktijk allemaal wel mee.
Ik heb nog nooit remproblemen gehad.

Sorry; onjuist.
Bij afdalingen in bittere kou zijn bij sommige gelegenheden mijn vingers zo verstijfd geraakt dat ik bijna niet meer kon remmen.
Hier was stoppen en handen warmen de enige oplossing.
Ervan uitgaande dat we het hebben over lange en snelle afdalingen waar je vaak moet remmen met een redelijk zware fiets (dus geen heuvel in Limburg of een afdaling van een paar minuten) is dit geen theoretische discussie. Bij het mountainbiken komt dit redelijk vaak voor, ik heb regelmatig met gloeiende schijven gestaan die niet meer de originele kracht leverden (ik geef toe dat dit ook door een niet optimale techniek / teveel slepen werd veroorzaakt). Dat alles met 74kg op een fiets van 10kg. Ik rijd daarom nu met grotere schijven (en meer zuigers). Op korte en minder steile afdalingen valt het allemaal wel mee, maar dan heb je meestal ook niet zo'n problemen met het controleren van te hoge snelheden.
Gloeiende remschijven... Ik ken het vanuit mijn werk, maar dan heb je het even over ander gewichten en snelheden...

Op een fiets: alles naar rato, maar volgens mij zijn de schijfremmen op een fiets aardig oversized.
Ik heb ook na een afdaling van 1000 hoogtemeters, met best een hoog totaal gewicht en hoge snelheden (ik schuw 60, 70 km/u niet), nog nooit gloeiende schijven gevoeld.
Wel hele hete velgen bij een velgrem.
Oké, het is alleen mijn ervaring; dat begrijp ik.
Dan heb je er gelukkig niet met je vingers aan gezeten want de energie van het remmen zal toch weg moeten en het gewicht, of liever de warmtecapaciteit, van schijven is heel wat lager dan dat van velgen, dus die zijn sneller warm. Ook het oppervlak is lager, dus ze moeten heter worden om hetzelfde vermogen af te voeren.

Hier een extreem filmpje van gloeiende fietsschijven: https://www.youtube.com/watch?v=2S1KoZnIjbg
Hier een filmpje van een gewone knul die laat zien dat zijn schijven heet zijn: https://www.youtube.com/watch?v=qXg4gvPrCFY

Of dat problemen geeft hangt denk ik meer af van de blokjes en de rest van de remmen. Het kan best dat je met bepaalde typen remmen en/of blokjes nooit problemen merkt en dat een ander type wel lastig kan doen.
Mijn ervaring komt vooral vanuit het offroad fietsen, wellicht dat het op reguliere wegen niet zo vaak voorkomt omdat je minder frequent hoeft te remmen. Los daarvan vind ik het persoonlijk altijd fijn om meer dan voldoende remvermogen bij te hebben, als je het niet gebruikt heb je er verder weinig last van.
Leon schreef:
zo 29 aug, 2021 13:01
Dan heb je er gelukkig niet met je vingers aan gezeten
Dat doe je inderdaad maar 1 keer, net als je schijven proberen te koelen met water uit je bidon :wink:
daiz schreef:
zo 29 aug, 2021 13:04
wellicht dat het op reguliere wegen niet zo vaak voorkomt omdat je minder frequent hoeft te remmen.
Er zijn in Nederland inderdaad bijzonder weinig, misschien wel geen, asfaltwegen waar je moderne remmen eens stevig aan de tand kunt voelen over meer dan een tiental seconden achter elkaar of zo.
Om een betere indruk te krijgen tijdens het fietsen in de bergen heb ik op onze tandem is een video gemaakt.
Ik wilde zelf achterop om zo beelden rond om ons heen te kunnen maken er was een ze op de camping die vond het wel leuk om samen naar de Col d Ornon te fietsen.
Helaas de acteurs hadden mij niet begrepen.
De tandem had Magura velgremmen. Het remmen was geen probleem maar onderaan de voet van de Ornon vond ik de velgen en banden wel erg warm zeg maar gerust heet.
Velgremmen of schijfremmen ik geloof daar niet zo in maar in dit geval vermoed ik dat schijfremmen een goede oplossing zouden kunnen zijn.
Daarom zit er op veel tandems ook een sleeprem die ervoor zorgt dat je toch met een beheerste snelheid de berg af kan (op de naaf) Die remmen moeten wel het gewicht van 2 personen onder controle houden
_Peter_ schreef:
zo 29 aug, 2021 14:08
Daarom zit er op veel tandems ook een sleeprem die ervoor zorgt dat je toch met een beheerste snelheid de berg af kan (op de naaf) Die remmen moeten wel het gewicht van 2 personen onder controle houden
Sleeprem is echt antiek. Combineert ook niet met disc. Disc icm velgremmen is geen overbodige luxe op een zware fiets (als je meer handen aan het stuur kunt hebben).
Flix schreef:
zo 29 aug, 2021 12:49
Gloeiende remschijven... Ik ken het vanuit mijn werk, maar dan heb je het even over ander gewichten en snelheden...

Op een fiets: alles naar rato, maar volgens mij zijn de schijfremmen op een fiets aardig oversized.
Dat denk ik ook, vandaar mijn scepsis bij Daiz's bewering dat hete schijven aan remkracht verliezen.

Naar mijn ervaring, afdalingen met veel bagage met 160mm schijven, kan het geen kwaad om de remmen eens goed warm te stoken, dat verwijdert een hoop vervuiling die zich bij normaal gebruik toch op de schijven en de blokken afzet. Nadien remmen ze beter. In tegenstelling tot velgremmen in de regen heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik te weinig remkracht had.

Als je tijdens het fietsen regelmatig je schijven aan het gloeien krijgt (niet tijdens "extreme testing" zoals het filmpje van Leon), dan heb je wel degelijk een probleem. Maar wat kan je eraan doen? Fundamenteel moet je energie kwijtraken via warmte overdracht, vandaar dat in de autoracerij geventileerde remschijven en koelingskanalen gebruikt worden. Maar dat bestaat in de fietswereld niet. Hooguit kan je een grotere remschijf monteren maar meer dan een paar percent verschil zal dat niet maken, de oppervlakte en massa van de schijf gaat niet zoveel naar boven. (Een grotere schijf kan wel veel verschil maken in aanvoelen van de rem.)
Grandonneur schreef:
zo 29 aug, 2021 14:28
_Peter_ schreef:
zo 29 aug, 2021 14:08
Daarom zit er op veel tandems ook een sleeprem die ervoor zorgt dat je toch met een beheerste snelheid de berg af kan (op de naaf) Die remmen moeten wel het gewicht van 2 personen onder controle houden
Sleeprem is echt antiek. Combineert ook niet met disc. Disc icm velgremmen is geen overbodige luxe op een zware fiets (als je meer handen aan het stuur kunt hebben).
Ik heb het inderdaad over de voltooid verleden tijd, het filmpje van WimB is ook al weer uit 2010. Een mogelijkheid zou nog zijn om combilevers te gebruiken, zoals Magura ze heeft om met 1 hand toch 2 remmen te kunnen bedienen. Dat zou kunnen werken met hydraulische velg en schijfremmen, of je je daarmee niet andere uitdagingen op de hals haalt weet ik niet.