Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke velg voor 28/29" wiel en geschikt voor rohloffnaaf?

206 berichten
Shadow schreef:
do 19 aug, 2021 16:19
Het moet allemaal lichter en met minder spaken Leon...
moet niet, kan. Niets zo compromis aan een fiets dan velgen (/wielen).

Uiteindelijk moet je ermee fietsen.

Voor mij: ene zwaar wiel zal minder snel kapot gaan omdat fietsen met een zwaar wiel me weinig plezier biedt. Tja dan krijgt het niet zo veel te verduren..

Voor TS: die is op zoek naar de 3+ speelser te maken en vraagt om alternatieven voor andra (startpost).
Ik begrijp niet goed waarom zo'n oude velg als de Andra zo'n aanhang heeft. Voor een schijfremvelg zijn er toch betere dingen te vinden. Als je bij Ryde wil blijven kan je bv. naar de Edge-serie gaan?

Het is allemaal goed en wel dat die Andra velg 800g weegt maar daarom is dat materiaal nog niet goed gebruikt. De ideale doorsnede van een velg zou een driehoek zijn met de spaakgaten in de top. Die vorm is het stijfste met het minste materiaal, en het materiaal wordt volgens de krachtlijnen gebruikt. Bij de Andra velg zie ik toch heel wat overbodig materiaal, zoals bijvoorbeeld de gaten voor de pinholes.

andra35.jpg
Doorsnede Ryde Andra 35
andra35.jpg (17.97 KiB) 1230 keer bekeken
r500db.jpg
Doorsnede Dt Swiss R500db
r500db.jpg (26.61 KiB) 1230 keer bekeken
De Edge serie bestaat niet voor naven met 36 spaakgaten.
Wel zie ik bij Ryde Rival 30 staan met 36 gaats. Maximale belasting 120 kg. De smallere Rival 26 is er enkel voor 32 gaats jammer genoeg. Er staat dat die geschikt zijn voor 'trekkingbikes'. En dan is er ook nog de BigBull (intern 25mm). Keus genoeg, maar voor mij niet duidelijk waarvoor ze allemaal dienen;
Iemand die meer weet over deze velgen?

De eerder genoemde DTSwiss 545 bestaat wel in 36G. Intern 21 mm, en slechts 530 gram. Is dat even sterk als die Andra's? Geen idee.
Ik dacht dat dit nog een redelijk algemeen topic was maar het wordt alsmaar specifieker...

In jouw geval zou ik die Rohloff in jouw 27,5" wielen niet uitbouwen maar een nieuwe 28" wielset met nieuwe 32-gaats Rohloff (laten) maken en de 27,5" wielset compleet verkopen. Zo'n Rohloff is toch redelijk waardevast, en je hebt geen down-time, je kan je fiets doorlopend blijven gebruiken.
Het topic mag best wat breder blijven, zo blijkt nu dat er meer mogelijkheden zijn met Rohloffnaven met 32 gaats terwijl de meeste bouwers van vakantiefietsen R-naven met 36 gaats gebruiken dacht ik. Dat is ook interessant. Trek maar open de discussie.
De betere wielnaven (Hope, DT Swiss, Chris King) zijn al een hele tijd met maximum 32 gaten te verkrijgen, vandaar dat je nog weinig 36 gaats velgen kan vinden.
Klopt helaas...
bdr schreef:
do 19 aug, 2021 21:36
Ik begrijp niet goed waarom zo'n oude velg als de Andra zo'n aanhang heeft. Voor een schijfremvelg zijn er toch betere dingen te vinden. Als je bij Ryde wil blijven kan je bv. naar de Edge-serie gaan?

Het is allemaal goed en wel dat die Andra velg 800g weegt maar daarom is dat materiaal nog niet goed gebruikt. De ideale doorsnede van een velg zou een driehoek zijn met de spaakgaten in de top. Die vorm is het stijfste met het minste materiaal, en het materiaal wordt volgens de krachtlijnen gebruikt. Bij de Andra velg zie ik toch heel wat overbodig materiaal, zoals bijvoorbeeld de gaten voor de pinholes.


andra35.jpg

r500db.jpg
De 'oude' velg heeft aanhang omdat ie heel blijft onder zware omstandigheden. Als jij dat wil omschrijven als 'niet goed gebruikt' vind ik dat prima hoor, maar kom dan niet met de Edge serie als optie aan, dat is een velg voor fietsen zonder bepakking. Het maakt wel duidelijk waar je kennis van hebt...en waar niet.
Shadow schreef:
do 19 aug, 2021 22:56
De 'oude' velg heeft aanhang omdat ie heel blijft onder zware omstandigheden. Als jij dat wil omschrijven als 'niet goed gebruikt' vind ik dat prima hoor, maar kom dan niet met de Edge serie als optie aan, dat is een velg voor fietsen zonder bepakking. Het maakt wel duidelijk waar je kennis van hebt...en waar niet.
Alvast mijn verontschuldiging, ik heb een glas whiskey op. Maar moet je vandaag ongesteld worden ofzo? nondeju.

Die edge ken ik niet. Maar Ryde zelf zegt dat die R op de DP18 gebaseerd is. Dat ding heb ik op de tandem nog niet kapot kunnen rijden man. Met tassen. En kar.

Die T zeggen ze zelf van dat ie geschikt is voor trekking. Heel SKAI rijdt al 100jaar met Ryde (/rigida/exal/alesa/rad15). Dus hun mening neem ik dan maar een beetje voor waar aan, voor het gemak.

Laten we het anders even aan nicole zelf vragen: nicole, heb je nood aan een velg die met 140kg berijder en een goldenretriever achterop heel de pyreneeeen onverhard overkomt?
De vraagstelling blijft: welke 28” velgen zijn geschikt voor rohloffnaaf, banden van 40-60mm, en stevig genoeg om onbezorgd met bepakking te rijden over wisselend terrein? Eventueel kan een classificatie handig zijn.

A. Geschikt voor lichte bepakking (gravelbike, ‘lite’ reizen)
- 32 of 36 gaats
- al dan niet tubeless ready

B. Geschikt voor zware bepakking (full option stoere vakantiefiets voor lange reizen)
- 32 of 36 gaats
- al dan niet tubeless ready

Toevoegingen welkom!
nicolevelo schreef:
vr 20 aug, 2021 10:32
De vraagstelling blijft: welke 28” velgen zijn geschikt voor rohloffnaaf, banden van 40-60mm, en stevig genoeg om onbezorgd met bepakking te rijden over wisselend terrein? Eventueel kan een classificatie handig zijn.

A. Geschikt voor lichte bepakking (gravelbike, ‘lite’ reizen)
- 32 of 36 gaats
- al dan niet tubeless ready
Hoi Nicole,
Ik gebruik nu al een paar jaar de velgen van het Duitse merk Newmen. Rij dun op het type A.30. Relatief hele lichte velg. Newmen gaf ons wel aan dat we daar niet met enorm veel bepakking mee moesten fietsen. Het is echt een trail/enduro velg. Wij rijden er mee met 10 kilo bagage.....onverhard en we denken niet teveel na of het kapot kan gaan. Tot nu toe gaat het echt heel goed. Geen enkel scheurtje, slagje of wat dan ook. Het type is de A.30 https://www.newmen-components.de/Konfig ... 993a4c1f3c
Samen met een lichte band scheelt dat met je huidige wielen echt veel gewicht. Maar zoals gezegd, het is een lichtere velg en alles wat licht is heeft ets meer risico. Velgen zijn Tubeless ready.
Marco Meijerink schreef:
wo 25 aug, 2021 10:36
Het type is de A.30 https://www.newmen-components.de/Konfig ... 993a4c1f3c
Da's een lekker brede velg ook (-: Rij je ook met 28 spaaks net als in de link, of is dat dan nog wel nog 32?

Marco Meijerink schreef:
wo 25 aug, 2021 10:36
Newmen gaf ons wel aan dat we daar niet met enorm veel bepakking mee moesten fietsen.
Dat gaf Rad15 bij mijn 29er Ozone30 velgen ook aan inderdaad. Die blijven tot nu toe ook goed. Al gaan er bij zwaarder gebruik toch bredere velgen met 27.5x3.0 banden in.
Die gescheurde velg daarvan zijn de spaken niet voorzien van bussen. Die dingen zullen toch niet voor niets zijn ontwikkeld?

Wat mij opvalt. Waarom wordt de diepte van de hiel van de velg niet vermeld. Hoe meer diepte des te minder kracht heb je nodig om het laatste deel van de buitenband om de velg te trekken.
Leon schreef:
do 19 aug, 2021 15:50
tndmbkr schreef:
do 19 aug, 2021 13:42
Mijn denkrichting gaat richting een Carbonvelg. Niet zo zeer vanwege het gewicht van de velg.
Als wel de sterkte van de velg.
Heb ik iets gemist en vliegen de aluminium velgen je de afgelopen paar jaar in stukjes om de oren?
Ik heb, behalve door een ongeval, in mijn leven nog nooit een stukke aluminium velg gezien. Ever. Period. Ook niet bij de vele stukken onverhard die ik met 30 kilo bagage achterop gefietst heb met mijn deralleurfietsen met velgen van 25 euro.
Wat doen jullie met die dingen? Zijn alle fabrikanten van de goede velgen ermee gestopt of zo?
Shadow schreef:
do 19 aug, 2021 16:19
Het moet allemaal lichter en met minder spaken Leon...
Ik heb het gewicht van mijn goedkope maar bomproof gebleken Exal MX-19-velgen eens opgezocht: 535 gram. Ik ben benieuwd naar velgen die serieus lichter zijn.
@Jurr, ik zie het inderdaad ook staan. Heb zelf de 32 gaat versie (voor de zekerheid nog even geteld). Ik vermoed dat die er wel is. 28 gaats is natuurlijk wel meer standaard.

@WimB: zeker, die bussen zijn er niet voor niets. Maar alles valt of staat met de belasting. Mijn Santos is kwa gewicht terug gebracht naar 12.5 kilo, mijn bagage is een heel stuk lichter en dan kom je op een technisch kantelpunt terecht dat alles lichter uitgevoerd kan worden. Dat heeft natuurlijk wel nadelen/grotere risico's. Ineens 25 kilo bagage meenemen is niet zo'n goed idee. Ik denk dat mijn fiets dan wel wat gaat kraken, hoewel het vermoedelijk nog een heel stuk goed gaat. Maar als je de slag maakt om lichtere spullen mee te nemen dan kom je een heel eind. Dubbelwandige velgen met bussen kunnen dan nog steeds geen kwaad maar zijn dan niet echt nodig.

Zag inderdaad dat de hiel niet wordt vermeld. Kan je wel vertellen dat ik wat krachttermen nodig had om de band erom te krijgen :D . Maar dat is bij tubeless velgen wel vaker het geval. Ik rij overigens niet tubeless.....maar dat is weer een ander discussie.

Misschien nog even goed om te vermelden, het gewicht van het wiel wordt niet alleen bepaald door de velg maar door de combinatie velg, spaken, banden, etc. Ook de spaken zijn bij mij wat lichter. gaat natuurlijk om grammen.
Bizar dat je met droge ogen een velg van dik 300 euro per stuk durft aan te dragen - die je waarschijnlijk krijgt om te reviewen - hij is wel licht, maar bijna 10x zo duur als een Ryde Edge M30.
Wat je tegenwoordig blijkbaar voor fiets nodig hebt voor een fietsvakantie is dan ook 10x zo duur als wat mijn fiets met die goedkope velgen kostte.
Jongens, hier heb ik echt geen zin in. Nicole stelt een vraag en ik geef antwoord. Daarnaast ken ik Nicole ook nog. Als dat niet kan op dit forum begrijp ik wel waarom veel mensen afhaken. Laat mensen zelf bepalen of ze 300 euro per velg willen uitgeven of niet. Dat is niet aan jou en mij.
Als dat hier niet kan verwijder maar al mijn posts. Helemaal prima. Ik doe dit voor mijn lol niet om aangevallen te worden. Vergeet niet, een hele grote groep stille gebruikers heeft dit gevoel ook op dit forum.
Shadow schreef:
wo 25 aug, 2021 12:18
Bizar dat je met droge ogen een velg van dik 300 euro per stuk durft aan te dragen
Is die prijs niet voor de velg ingespaakt in een compleet wiel? Of zie ik het misschien verkeerd?

Marco Meijerink schreef:
wo 25 aug, 2021 12:03
@Jurr, ik zie het inderdaad ook staan. Heb zelf de 32 gaat versie (voor de zekerheid nog even geteld). Ik vermoed dat die er wel is. 28 gaats is natuurlijk wel meer standaard.
Conservatief hoor, 32 ;)

Maar Lisette doet nog niet mee met de lichtere versie van de fiets zie ik in jullie net geplaatste Italië verslag? Rijdt zij ook nog met andere velgen dan jij?
Jurr schreef:
wo 25 aug, 2021 12:26
Shadow schreef:
wo 25 aug, 2021 12:18
Bizar dat je met droge ogen een velg van dik 300 euro per stuk durft aan te dragen
Is die prijs niet voor de velg ingespaakt in een compleet wiel? Of zie ik het misschien verkeerd?
https://www.bike24.com/p2404678.html?me ... ,1919,1921

Adviesprijs € 416 :shock:
Losse velg dus he? En per stuk...