Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Platformpedalen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Platformpedalen

134 berichten
Het is een beetje als lopen met wandelstokken. Kan tot 15% van de krachten van je benen afhalen, maar omdat je nu meer spieren in je lichaam intensief gebruikt verbruik je net zoveel, zoniet meer energie. Je komt er iets sneller mee een berg op, maar de tank is wel eerder leeg.

Met fietsen zal het niet zoveel zijn als 15%. Maar als het werkt voor je dan vooral doen.
Die paar watt die je omhoog kan trekken zal ook te winnen zijn met een aerodynamische fiets, goed onderhouden ketting en voldoende brede, soepele banden. Maar als alles hetzelfde is behalve de pedalen is de kans dat degene met platformpedalen iets langzamer is, maar langer door kan gaan. Dan heb je het over verschillen van hoogstens enkele minuten over 100km.
Ik rij al heel lang met klikpedalen op de vakantiefiets, racefiets en mtb. Maar sinds ik dit voorjaar heupklachten heb (nu al 4 maanden ☹️), me bijstaat dat ik daarvoor tijdens een heel lange etappe met tegenwind misschien wat veel aan de pedalen heb getrokken, en ik heb gelezen dat heupklachten verklaard *kunnen* worden door te veel trekken aan pedalen, ben ik voorzichtiger. Vanaf nu gebruik ik ze alleen nog om goed grip te houden op de pedalen en voor een 'mooie' omwenteling, maar niet meer dan dat. Dus , zoals Leon al aangeeft, juist als je wat minder kracht hebt om te duwen, moet je dat niet gaan compenseren door langdurig harder aan de pedalen te gaan trekken.
Als ik normaal fiets "trek" ik weinig aan de pedalen, maar ik merk wat dat bij vermoeidheid het wel ff lekker is om een stukje te "trekken". Even wat andere spieren belasten. En vast zitten zorgt bij mij wel voor een soepeler tred.
Shadow schreef:
wo 04 aug, 2021 23:21
Ja tuurlijk :roll:
Yip, voortschrijdend inzicht noemen ze dat, dat betekent dat ze verder blijven denken en onderzoeken en dat de oude kennis die jij nog voor waar aanneemt misschien wetenschappelijk als niet kloppend is aangetoond.
Da's een mooie aanname van je, meer ook niet.
Om weer even terug te keren naar het onderwerp van dit topic....


https://www.mbr.co.uk/news/slimmer-sain ... ano-409803

Shimano brengt een nieuwe reeks platformpedalen uit.
Die hebben vast en zeker een prima prijs-kwaliteit verhouding :D
Shadow schreef:
vr 06 aug, 2021 11:13
Da's een mooie aanname van je, meer ook niet.
Klinkt alsof je vind dat wetenschap ook maar een mening is..
Waarbij ze als ik het goed zie nog steeds uitgaan van met de voorvoet fietsen i.p.v. met de middenvoet.

Voor mij geen pedalen meer waar je met de voorvoet op "moet" fietsen. Middenvoet platform pedalen zoals de pedalingInnovations Catalyst zijn een stuk langer en in ieder geval voor mijn voeten een heel stuk prettiger.
Pedalen: https://pedalinginnovations.com/
Review: https://www.velozine.nl/reviews/review- ... t-pedalen/
Shorttrack schreef:
vr 06 aug, 2021 16:38
Om weer even terug te keren naar het onderwerp van dit topic....

https://www.mbr.co.uk/news/slimmer-sain ... ano-409803

Shimano brengt een nieuwe reeks platformpedalen uit.
Zien er goed uit, mooie keuzemogelijkheid.
Inge1 schreef:
za 07 aug, 2021 08:34
Waarbij ze als ik het goed zie nog steeds uitgaan van met de voorvoet fietsen i.p.v. met de middenvoet.

Voor mij geen pedalen meer waar je met de voorvoet op "moet" fietsen. Middenvoet platform pedalen zoals de pedalingInnovations Catalyst zijn een stuk langer en in ieder geval voor mijn voeten een heel stuk prettiger.
Pedalen: https://pedalinginnovations.com/
Review: https://www.velozine.nl/reviews/review- ... t-pedalen/
Ja ik wil ook die pedalen, maar importeren is wel een beetje poepie (UK site is dicht en sowieso zijn mijn ervaringen met leveren uit de UK momenteel d.r.a.m.a.t.i.s.c.h. ).

Het wordt ook snel heeeel duur...187 dollar voor een stel pedalen en dan nog importrechten... :cry:
Mr. Z schreef:
za 07 aug, 2021 00:37
Shadow schreef:
vr 06 aug, 2021 11:13
Da's een mooie aanname van je, meer ook niet.
Klinkt alsof je vind dat wetenschap ook maar een mening is..
Nee, je maakt een denkfout door aan te nemen dat mijn commentaar jouw 'wetenschappelijk bewijs' belachelijk maakt, ik vond het gewoon een antwoordt dat niets te maken heeft met het onderwerp of de discussie wat je gevoelsmatig fijner vindt fietsen.

Met wetenschappelijk onderzoek kun je iedere discussie wel plat slaan, maar als mijn gevoel iets anders zegt...als het dan over zoiets gaat als dit durf ik m'n gevoel wel te volgen :D
loknor schreef:
za 07 aug, 2021 11:00
Inge1 schreef:
za 07 aug, 2021 08:34
Waarbij ze als ik het goed zie nog steeds uitgaan van met de voorvoet fietsen i.p.v. met de middenvoet.

Voor mij geen pedalen meer waar je met de voorvoet op "moet" fietsen. Middenvoet platform pedalen zoals de pedalingInnovations Catalyst zijn een stuk langer en in ieder geval voor mijn voeten een heel stuk prettiger.
Pedalen: https://pedalinginnovations.com/
Review: https://www.velozine.nl/reviews/review- ... t-pedalen/
Ja ik wil ook die pedalen, maar importeren is wel een beetje poepie (UK site is dicht en sowieso zijn mijn ervaringen met leveren uit de UK momenteel d.r.a.m.a.t.i.s.c.h. ).

Het wordt ook snel heeeel duur...187 dollar voor een stel pedalen en dan nog importrechten... :cry:
Als je zoekt naar bike pedals concave vind je nog redelijk ander merken die het zelfde doen en vaak voor minder centen :wink:
Ik had de mijne besteld voor Brexit een definitief feit was. En toen waren ze nog steeds niet goedkoop - iets van euro 120,--.
Het verbaast me, na vier paginas met tal van wetenswaardigheden over pedaleren, dat nog niemand de behoefte heeft geuit aan pedalen met een langere/kortere trapas.
Hebben wereldfietsers geen last van X-benen (of O-benen) ?

Trapasverlengers worden door de fietsbranche overwegend gezien als een accessoire voor mensen met een beperking.
Hoewel ik ze ook wel in titaniumuitvoering voor hardrijders heb gezien.
Zelf vind ik de stap tussen geen verlenger en wel een verlenger te groot.
Het is direct 25 mm.

Derhalve waren pedalen van Speedplay voor mij altijd de enige keus.
Helaas bestaat Speedplay niet meer.
Mr. Z schreef:
za 07 aug, 2021 21:44
Als je zoekt naar bike pedals concave vind je nog redelijk ander merken die het zelfde doen en vaak voor minder centen :wink:
Nee, niet alleen is er geen enkel ander merk die dit soort pedalen maakt, met het woord "concave" verzeker je je ervan dat je "bal van de voet" pedalen krijgt. Het punt is dat ze niet alleen langer zijn dan elk ander pedaal, ze zijn niet concaaf, maar volkomen plat.

Het is een uniek concept en is niet geïmiteerd, ondanks allerlei lyrische interviews van zowel consumenten als gerenommeerde testers. Pedalen welke misschien het meeste in de buurt komt zijn One-up pedalen (convex) en de nieuwe "stads" pedalen van Look en Shimano (die laatste test ik nu op één fiets). Maar...
bdr schreef:
di 13 apr, 2021 13:51
Ik heb net deze pedalen van mijn fiets verwijderd omdat ze na 3 maanden al aan het klikken waren. In tegenstelling tot de SPD en Saint-pedalen hebben deze pedalen geen glijlager, alleen 2 cup en conus lagers met heel kleine kogeltjes (2,4mm).
Ik denk dat ik dus ook een tik heb in mijn rechterpedaal :evil:

Ik moet kijken waar die tik zit (hopelijk het pedaal, liever niet in de aandrijving...), als het zoals ik vermoed de pedalen zijn kunnen ze naar de schoolfiets van mijn zoon (pedalen draaien verder prima). Het is vervelend want Shimano pedalen waren voorheen in mijn gebruik altijd compleet onverwoestbaar gebleken en om nou Look te proberen vind ik ook een gok. :(

@Inge Er ligt nu ruim een maand een pakketje voor mij bij de douane (beter gezegd, aangemeld door de expediteur bij de douane) en er komt geen schot in. Een aardige kans dat het pakketje allang al zoek is :(

N=1, dus niet rationeel, maar ik voel me momenteel niet in de stemming om nu in de USA voor 150 euro + 30 euro import pedalen bestellen. Als mijn pakketje uit de Uk alsnog aankomt verander ik misschien mijn mening :lol:
tndmbkr schreef:
zo 08 aug, 2021 11:16
Het verbaast me, na vier paginas met tal van wetenswaardigheden over pedaleren, dat nog niemand de behoefte heeft geuit aan pedalen met een langere/kortere trapas.
Hebben wereldfietsers geen last van X-benen (of O-benen) ?
Ja vast, maar een beetje snel door de bocht gaan wordt met pedalen die verder naar buiten staan al heel snel een valpartij. Daar zit bij veel fietsen behoorlijk weinig marge op. Bij pedalen met aan twee kanten SPD of zo heb je er geen last van maar bij plateaupedalen wel.
loknor schreef:
zo 08 aug, 2021 12:03
... met het woord "concave" verzeker je je ervan dat je "bal van de voet" pedalen krijgt. Het punt is dat ze niet alleen langer zijn dan elk ander pedaal, ze zijn niet concaaf.
Het is een uniek concept en is niet geïmiteerd, ondanks ...
Nu heb ik echt geen flauw idee meer wat die pedalen wél zijn.
Leon schreef:
zo 08 aug, 2021 12:19
Nu heb ik echt geen flauw idee meer wat die pedalen wél zijn.
Extra lang (13cm) en volkomen plat, dus zonder holling (concaaf) of bolling (convex), zie ook de links van @Inge. Bijna alle platform pedalen hebben een holling, wat prima is voor je voorvoet, maar niet voor de middenvoet (je schoenzool is daar doorgaans plat).

De Shimano PD-EF205 (en ef202) zijn behoorlijk plat, maar ik heb nu dus ook een klik in mijn pedaal :(
tndmbkr schreef:
zo 08 aug, 2021 11:16
Het verbaast me, na vier paginas met tal van wetenswaardigheden over pedaleren, dat nog niemand de behoefte heeft geuit aan pedalen met een langere/kortere trapas.
Q factor is mechanisch zelden een issue, je voet een cm meer of minder breed heeft blijkbaar geen effect op efficientie (uiteraard binnen grenzen, spagaat fietsen of gekruiste benen wordt het niet). Dat doet mij vermoeden dat het voor de meeste mensen ergonomisch ook niet spannend is. (Er is wel een 2013 artikel die suggereert dat er een voordeel is met een lager q-factor, maar ze zitten ruim in de foutmarge van de powertap die ze gebruikten, dus tsja...).

Uiteraard kan dat voor jou compleet anders liggen, maar je bent blijkbaar inderdaad een uitzondering.
Loknor - misschien contact opnemen met degene/ bedrijf die ze verzonden heeft zodat zij erachter aan kunnen gaan. Heeft bij mij in het verleden geholpen.