Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd voor snelle hybride - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd voor snelle hybride

Even voorstellen, ik ben een recreatieve fietser die een zachtlopende, confortabele snelle fiets zoekt voor gevarieerd terrein :lol: . M.a.w. een hybride. Gebruik is 80% asfalt en slechte ( Belgische) fietspaden in combinatie met 20% bospaden en veldwegen. Voor de keuze van fiets twijfel ik tussen twee types welke elk hun eigen voor en nadelen hebben, graag jullie ervaren advies

TREK 7.5 Fx:Alpha Alu frame, starre carbon voorvork, Deore/Tiagra met als update een verende Suntour zadelpen volgens principe van een thudbuster.

TREK 7500: Alpha Alu frame, verende voorvork met lock-out, voilledig Deore.

Waarover ik graag jullie mening/ervaring had gewenst: Buiten het feit dat m'n huidge (volledig alu, vrij zware) fiets versleten is vind ik het vervelend dat ik elke oneffenheid zich meteen uit in een vervelende schok (voornamelijk last aan zitvlak+onderrug). Ik zoek dus meer comfort, wat is het beste: carbon voorvork + verende zadelpen of een geveerde voorvork ? Punt 2, is de TREK 7.5 Fx geschikt voor veldwegen en bospaden (GEEN MTB werk wel te verstaan) ? Nog iets belangrijk denk ik, ik weeg 82kg -)

Over de fietsen zelf, voor een gebruik van 100km/week: afmontage van beiden voldoende ? Iemand ervaring met één van beide reeksen van Trek ? Andere suggesties zijn welkom. Totaal budget is 700 € (zonder accesoires)

Ik vraag dit aan jullie als zeer ervaren fietsers, vraag past niet echt in dit forum maar dat is het probleem, er is geen forum voor dergelijke fietsen :lol: het is owel MTB/RACE of Trekking dus ja, deze fiets is een mengelmoes van alles.

Hopelijk vele reacties hierover

Hi het gaat dus om de volgende twee fiets:

7500
Afbeelding

Frameset
Maten 15, 17.5, 20, 21.5, 23"
Frameset Alpha SLR Aluminum
Voorvering SR SF7-NCX w/preload, lockout, 63mm
Wielen
Wielen Shimano Deore hubs; Bontrager Camino rims
Banden WTB Interwolf, 700x38c
Schakelsysteem
Versnellingshendel Shimano Deore, 9 speed
Voorderailleur Shimano Deore
Achterderailleur Shimano Deore
Crankstel Shimano M443 Octalink 48/36/26 w/chainguard
Cassette Shimano HG50 11-32, 9 speed
Pedalen Alloy platform
Onderdelen
Zadel Bontrager Race
Zadelbuis Bontrager Select
Sturen Bontrager Approved alloy
Stuurpen Bontrager Sport, 10 degree
Balhoofd Aheadset Slimstak w/semi-cartridge bearings, sealed
Remsysteem Shimano M421 w/Shimano Deore levers

de fx
Afbeelding

Frameset
Maten 15, 17.5, 20, 22.5, 25"
Frameset FX Alpha Hydroformed Aluminum
Vork Bontrager Satellite Plus, carbon
Wielen
Wielen Bontrager SSR
Banden Bontrager Race Lite Hardcase, 700x32c
Schakelsysteem
Versnellingshendel Shimano Deore, 9 speed
Voorderailleur Shimano Deore
Achterderailleur Shimano Tiagra
Crankstel Shimano M443 Octalink 48/36/26
Cassette SRAM PG950 11-26, 9 speed
Pedalen Alloy
Onderdelen
Zadel Bontrager Race Basic Lux
Zadelbuis Bontrager Sport
Sturen Bontrager Crowbar Sport, 25mm rise
Stuurpen Bontrager Select, 10 degree
Balhoofd Aheadset Slimstak w/semi-cartridge bearings, sealed
Remsysteem Avid SD-3 w/Tektro levers

Voordeel van de fx is denk ik het gewicht en bij de 7500 de verende voorvork... verder ontlopen ze elkaar niet zo.

denk dat ze beiden zullen voldoen.

Bas
ToffePee schreef:... vind ik het vervelend dat ik elke oneffenheid zich meteen uit in een vervelende schok (voornamelijk last aan zitvlak+onderrug). Ik zoek dus meer comfort, wat is het beste: carbon voorvork + verende zadelpen of een geveerde voorvork ?
Bij de eerste optie zal je zitvlak zich wel goed voelen maar je polsen krijgen de volle laag: een carbonvork is gemaakt om hard te zijn. De tweede optie is dus normaliter de meer comfortabele in dit geval. Een geveerde voorvork helpt het zitvlak echter niet veel, dus een zadelvering heb je denkt ik toch nodig, al is het maar in de vorm van een leren zadel met veren.
(Nu zullen anderen wel beginnen over een stalen frame van vrij dunne en elastische buis zoals Reynolds 525, want dat rijdt ook comfi)
Leon
Hé ToffePee,

Check deze site


Zelf heb ik gekozen voor een hybride met verende voorvork en lockout. Het lockout systeem vindt ik een grote pré want op asfalt heb je geen vering nodig en op vele off road wegen ook niet. Je verliest alleen maar energie met die vering.

Ik heb ook een verende zadelpen maar die heb ik na een halve dag testen al vastgezet want ik zie geen toegevoegde waarde alleen maar nadelen. Als je gewoon toert valt het wel mee maar off road verlies ik gewoon het contact met de fiets en kan ik mijn kracht slecht kwijt.
Het verende zadel kun je overigens op gewichts instellen middels een ventiel. Als je maar weinig (ruig) off road fietst kun je kiezen voor vering want je kunt 'm altijd nog vastzetten als het niet bevalt.
Leon schreef: je polsen krijgen de volle laag: een carbonvork is gemaakt om hard te zijn.
oja? ik dacht dat de carbon vork juist voor wat demping zorgde in tegenstelling tot een alu vork... staal kan indd ook comfi zijn!
Leon schreef:
ToffePee schreef:... vind ik het vervelend dat ik elke oneffenheid zich meteen uit in een vervelende schok (voornamelijk last aan zitvlak+onderrug). Ik zoek dus meer comfort, wat is het beste: carbon voorvork + verende zadelpen of een geveerde voorvork ?
Bij de eerste optie zal je zitvlak zich wel goed voelen maar je polsen krijgen de volle laag: een carbonvork is gemaakt om hard te zijn. De tweede optie is dus normaliter de meer comfortabele in dit geval. Een geveerde voorvork helpt het zitvlak echter niet veel, dus een zadelvering heb je denkt ik toch nodig, al is het maar in de vorm van een leren zadel met veren.
(Nu zullen anderen wel beginnen over een stalen frame van vrij dunne en elastische buis zoals Reynolds 525, want dat rijdt ook comfi)
Leon
mmm, ik dacht net dat het andersom was eigenlijk, dat carbon veel soepeler is dan ALU, ben hier vrij zeker van vermits dit in Belgie veel in het nieuws is geweest - verhaal van de carbonnen fiets van Tom Boonen die niet klaar was voor Parijs Roubaix :D
mazzeltovv schreef:Hé ToffePee,

Check deze site


Zelf heb ik gekozen voor een hybride met verende voorvork en lockout. Het lockout systeem vindt ik een grote pré want op asfalt heb je geen vering nodig en op vele off road wegen ook niet. Je verliest alleen maar energie met die vering.

Ik heb ook een verende zadelpen maar die heb ik na een halve dag testen al vastgezet want ik zie geen toegevoegde waarde alleen maar nadelen. Als je gewoon toert valt het wel mee maar off road verlies ik gewoon het contact met de fiets en kan ik mijn kracht slecht kwijt.
Het verende zadel kun je overigens op gewichts instellen middels een ventiel. Als je maar weinig (ruig) off road fietst kun je kiezen voor vering want je kunt 'm altijd nog vastzetten als het niet bevalt.
mmm, als ik je uitleg goed begrijp staat je vork meer uitgeschakeld dan ingeschakeld. Dit betekend dus ook dat een gelockte vork niet meer comfort biedt tegen lichte oneffenheden dan een vaste vork ? Over de verende zadelpen: ik heb ook dergelijke ervaringen gelezen van andere gebruikers, echter zou dit probleem zich nauwelijks stellen bij diegene met een parrallelogram erin - men heeft dan meer een voorwaardse verschuiving waardoor de uitgeoefende kracht op de pedalen vrijwel ongewijzigd blijft. Welk type verende zadelpen had jij ?

Welke hybride heb jij trouwens in je bezit ?
ToffePee schreef:ik dacht net dat het andersom was eigenlijk, dat carbon veel soepeler is dan ALU,
Sorry, foutje denk ik :oops:

Inderdaad.

Daarentegen is carbon erg gevoelig voor beschadigingen en wellicht dus toch minder geschikt.

Van verende zadelpennen bestaan verschillende systemen, maar van een met ventiel, die je vast kunt zetten (mazzeltov) heb ik nog nooit gehoord. Bij de Suntour parallelogram-zadelpen kan dat in elk geval niet.

Om de comfortwinst in te schatten is het ook belangrijk te kijken naar de maximumdikte van de banden die op deze fietsen passen. Voor minder dan 47mm zou ik het niet doen.
mmm, als ik je uitleg goed begrijp staat je vork meer uitgeschakeld dan ingeschakeld. Dit betekend dus ook dat een gelockte vork niet meer comfort biedt tegen lichte oneffenheden dan een vaste vork ? Over de verende zadelpen: ik heb ook dergelijke ervaringen gelezen van andere gebruikers, echter zou dit probleem zich nauwelijks stellen bij diegene met een parrallelogram erin - men heeft dan meer een voorwaardse verschuiving waardoor de uitgeoefende kracht op de pedalen vrijwel ongewijzigd blijft. Welk type verende zadelpen had jij ?
Prestatie is voor mij belangrijker dan comfort. Tijdens lange afstanden (fietsvakantie) kies ik er wel eens voor om de vering in te schakelen om de polsen te ontlasten.

Over zadelvering; ik stel de hoogte vh zadel zeer nauwkeurig in en als ik dan een verend zadel gebruik verschilt de hoogte tot de trapper bij wijze van spreken per omwenteling waardoor ik de kracht niet goed kwijtkan.
Ik heb overigens een luchtgeveerde zadelpen van Kalloy en ik fiets hierop (maar dan donkerblauw)



Afbeelding
Je kunt voor de fietskeuze in die prijsklasse ook nog denken aan de Fahrradmanufaktur CX Fun (€ 699,-). Voor nog meer comfort zou je daar nog iets bredere banden bij kunnen kiezen (standaard is 47).