door
Mr. Z » vr 30 jul, 2021 23:10
Blackbelt schreef: ↑vr 30 jul, 2021 12:54
Vandaag eens de fiets op zijn kop gezet.
De schijven zijn zowel voor als achter heel lichtjes krom, ik schat minder dan 1 mm, en ze liep aan tegen de remklauw achteraan.
Dus de klauw maar eens mooi gecentreerd, en nu loopt alles vlot.
Remblokjes achteraan hebben duidelijk wat slijtage, maar zitten nog rond de 1,5-2mm, dus ik heb tijd om ze te vervangen.
Ik zie her en der wel mensen die hun 160 mm schijven vervangen door 180 mm. (Is ook vrij simpel met de adapter)
Voel je dat verschil zo sterk?
Verder eens gekeken naar het aanbod aan schijven… wat een doolhof.
Ik zie er die meer gat dan staal zijn, schijven in 2 delen, verschillende materialen….
Wat kiezen jullie? Is het verschil te merken?
nieuwe schijven zijn ook niet 100% recht helaas..
je ken een remschijf zo met je handen verbuigen, sommige wat moeilijker dan de ander maar je hoeft er niet heel sterk voor te zijn, een wat kromme schijf recht buigen is lastiger dan je verwacht om t goed te doen, een flauwe gelijkmatige slag kan, een plotse knik gaat niet, net zoals met een wiel.
180mm schijf remt duidelijk sterker dan een 160mm schijf en warmt ook minder snel op.
het verschil in remschijven is groot, meer gaten is lichter maar kost meer, de goedkope van Shimano remmen wat slecht en alleen geschikt voor Resign remblokken, de duurdere remmen beter en zijn ook geschikt voor gesinterde remblokken.
dan is er nog een groot verschil in merk en type remblokken
maar heb je Magura remmen neem dan de originele blokken, die remmen erg goed, de schijven zijn ook prima en passen ook op niet Magura remmen natuurlijk