Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 975 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34009 berichten
Het kan goed zijn dat iemand de plek herkent, maar ik heb geen idee, ook niet als de foto scherp zou zijn.
anders zou je hetobject in het midden direct kunnen herkennen.
Rivieren gebied en stuwwal kloppen beide.
Laat ik het dan maar even op de Wolfhezerweg houden.
Geen tijd om de exacte locatie op te zoeken.
Als het niet de oplossing van Poppink is, dan vestig ik mijn hoop op iemand die de foto kan upgraden naar een kwaliteit die ons in staat stelt het object te herkennen.
Poppink schreef:
wo 21 jul, 2021 16:03
Sterker nog, ze gebruikten rechtsdraaiend hout dat in staat is de torsie in de lengterichting van de wieken op te vangen.
Ik geniet van zulke staaltjes vernuft.

Blijft bij mij nog steeds de vraag hangen waarom de wieken van de moderne windmolen, tegen de wind in gezien, linksom draaien.
Enkele tientallen jaren geleden waren er ook rechtsdraaiende windmolens maar die zijn op voor mij onverklaarbare wijze uitgestorven.
Ik kom nog altijd verwarring tegen tussen traditionele windmolens en moderne windturbines die men ook windmolens durft te noemen. Er was ergens in de Alblasserwaard één wipmolen gebouwd met rechtsomdraaiende wieken. Een molenmaker wilde bij dit geval bewijzen dat zoiets ook kon werken. Maar de molen is al in 1900 gesloopt en er is geen foto van.
In het buitenland ben ik wel rechtsomdraaiende molens tegengekomen, maar niet veel. Duitsland, Engeland, Frankrijk.

Dubbelfoto rechtsomdraaiende.jpg
Links de standerdmolen van Oppenwehe (Kreis Minden-Lübbecke): hier heb ik mogen draaien (vreemde gewaarwording met de vang links). Rechts ook een standerdmolen, in Papenburg, net over de grens.
Nu scherp en makkelijk denk ik
1.jpg
JandeFietser schreef:
do 22 jul, 2021 11:57
Nu scherp en makkelijk denk ik

1.jpg
Ik weet dat er zo'n vliegtuig ten zuiden van Nijmegen staat. Ik zal eens gaan zoeken.

/edit 12.36u: Bingo! Ongeveer hier:
https://www.google.nl/maps/@51.7606018, ... 312!8i6656

Het stomme is dat ik hier al wel had gekeken, maar het object was me toch niet opgevallen. Ik zie nu dat die Waco glider van bovenaf nauwelijks zichtbaar is. Dus puur op het zicht met behulp van alleen Satellite is het lastig zoeken.

Capture.PNG
Klopt vanaf Klein America in Groesbeek genomen

https://klein-amerika.nl/wacoglider-groesbeek/
filmpje over dat type zweefvliegtuig.
Het is een mooie omgeving daar.

De rol van Nijmegen en omgeving in operatie Market Garden komt ook aan bod in het boek Arnhem; The Battle for the Bridges, 1944 van Antony Beevor. Dat boek is interessant omdat het laat zien waarom deze hele operatie eigenlijk al op de tekentafel gedoemd was te mislukken (verschil tussen theorie en praktijk; waar kennen we dat van...). Het is wel jammer dat het zo gedetailleerd van opzet is dat de tekst nauwelijks te volgen is zonder goed kaartmateriaal bij de hand. Anyway, er wordt dus ook beschreven wat de geallieerden rondom Nijmegen allemaal uitspookten, en gisteren las ik toevallig dat de toenmalig Duitse commandant op ik meen 18 september '44 zou hebben geroepen dat in Nijmegen de allerslechtste soldaten van het hele Duitse leger rondliepen had. Voor wat het waard is...

Nieuwe raadplaat:

Capture.JPG
De Tennet toren en het OHRA gebouw.
Wie peilt deze plek het snelste uit?

EDIT:
Capture.jpg
Ik denk hier ongeveer, de duiker ligt er al.
.
Capture2.JPG
Helemaal goed. Een fust Brand-bier voor Poppink!
Brand Imperator en Gulpener Dort horen bij mijn favorieten.

Een raadplaatje uit de oude doos.
In 1978 hebben we de Tour de France Randonneur gereden.
.
197808-16-19780715-16-Col(Medium).jpg
Op welke Col zou Poppink zo stoer hebben staan poseren met z'n Batavus Tour de l'Europe, gekocht aan de Meeuwerderweg in Groningen?
Voortas van de padvinderij en achter 2 Karrimor tassen die regelmatig van de drager afsprongen.
Leuk plaatje.

Col des Saises of Aravis?

Staat het object van jouw foto er nog steeds, dat wil zeggen, op Streetview te zien?
De Col die je voorstelt is niet de goede.
Het hoe heet zo'n ding staat er nog steeds.
Wel aangevreten door de tand des tijds.
Heeft schijnbaar nul onderhoud gehad sinds 1978.
Voor zover ik weet is de tour er dit jaar niet gepasseerd.
Is het de Col d'Aubisque?

Hans
Daar lijkt het wel op:
https://maps.app.goo.gl/xuxJ6cNBYgcpntoc9

Ik zat er juist in de buurt te kijken. Mooie plek hoor.
Klopt Hans.

De 2e col in mijn leven.
De eerste was de col d'Osquiche.
In de afdaling daarvan heb ik bijna een bocht gemist.
De rest van de afdaling trilde mijn fiets zo dat ik hem bijna niet in de hand kon houden.
De klim van de Aubisque was zo heet dat de fietsbanden sporen in het wegdek reden.
In de afdaling naar de Soulor duiken we een donkere tunnel in om aldaar tot de ontdekking te komen dat het wegdek plaats had gemaakt voor gravel met kuilen.
Ook weer zo'n angst momentje.
Veel geleerd die dag.
Onbekendheid met het terrein gepaard aan een portie roekeloosheid had ons zo maar de kop (uiteraard zonder valhelm) kunnen kosten.
In al die jaren fietsen in de bergen is het maar een keer mis gegaan.
In de afdaling van l'Alpe d'Huez in bocht 13 ging Poppink een paar jaar later genadeloos onderuit.
Bril, wenkbrauwen en kleren was zo'n beetje het enige dat kapot was.
Wat rest zijn schitterende herinneringen die nog regelmatig aangevuld worden met nieuwe.
Wat me weer doet denken aan de afdaling van de Col du Puymorens.
Als je die in oostelijke richting afdaalt heb je op een gegeven moment een beek die links van de weg stroomt. Door de helling en de vertekening lijkt het net of die beek omhoog stroomt.
Volgende week lekker weer een beetje fietsen in Frankrijk, o.a. Vercors.
Hier ook gelazer met bijlage limiet bereikt.
3.5 MB is mijn foto, dat kan het dus niet zijn.
In een ander draadje las ik dat het met jpeg wel gelukt was. Hier nu niet.

Hans
javb2812 schreef:
vr 23 jul, 2021 09:33
Hier ook gelazer met bijlage limiet bereikt...
Geef dan maar een beschrijving. Eens kijken of het ons dan lukt om de locatie te raden.
javb2812 schreef:
vr 23 jul, 2021 09:33
Hier ook gelazer met bijlage limiet bereikt.
3.5 MB is mijn foto, dat kan het dus niet zijn.
In een ander draadje las ik dat het met jpeg wel gelukt was. Hier nu niet.

Hans
Had het gisteren ook vanaf mijn iPad, vanachter de pc lukte het wel