Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein

195 berichten
willem.m schreef:
wo 14 jul, 2021 10:20
peter de rijk schreef:
wo 14 jul, 2021 10:16
bert sitters schreef:
wo 14 jul, 2021 06:20

Geen klapstoeltjesklevers die perse op de fietsplekken willen blijven zitten, terwijl er genoeg echte stoelen leeg zijn in de trein.
Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt. Even vriendelijk wijzen op de sticker met "Fietsen Priority" is en hup, weg zijn ze. Lastiger zijn inderdaad de fietsers die vier Ortliebtassen op hun Koga of Batavus laten zitten en het zich anderhalve coupé verderop gemakkelijk hebben gemaakt. Of de vouwfietsers die te beroerd zijn om hun fiets op te vouwen en die op een fietsplaats neerplempen.
Precies ook mijn ervaring.
bert sitters schreef:
wo 14 jul, 2021 15:27
Vaak genoeg ellende met klapstoeltjesklevers.
Mijn ervaring, gebaseerd op honderden treinreizen met fiets sinds 1979, komt overeen met die van Bert. Misschien zijn Peter en Willem gezegend met zoveel charisma, autoriteit of zichtbare spierballen dat klapstoelklevers bij hun verschijning gelijk eieren voor hun geld kiezen ;-). Mij lukt het alleen als ze gelijk met mij zijn ingestapt en de hechting aan hun klapstoelen nog niet zo sterk is.

Laatst trof ik nog zo’n hardnekkige klapstoelklever aan, nadat ik in Zwolle gelijk met twee andere fietsers was ingestapt. Met z’n drieën probeerden we onze fietsen fatsoenlijk neer te zetten op de daarvoor bestemde plek. Op een van de klapstoelen bleef echter iemand stoïcijns wegkijken naar zijn beelscherm. Doordat hij een kwart van de beschikbare fietsruimte in beslag nam, konden wij onze fietsen niet parkeren zonder het gangpad te blokkeren. Een van de fietsers deed nog een poging om met hem te communiceren, maar de enige reactie die zij kreeg was een ongeïnteresseerd ‘Jullie hebben helemaal geen last van mij’.
Toen werd deze fietser boos . ‘Wat ben jij een aso!’, riep ze. Koppig is hij blijven zitten tot hij in Almere uitstapte. En een conducteur was in geen velden of wegen te bekennen.

Afbeelding

willem.m schreef:
wo 14 jul, 2021 10:20
@Bert: Je gebruikt steeds dat woord 'klapstoelklevers', Dat type communicatie doet me denken die Limburgse politicus met dat Mozartkapsel (die er misschien wel 'klapstoelterreur' van zou maken). Als dat je doel is, dan hierbij mijn complimenten!
Dit zei je vijf jaar terug ook al in dit draadje. Zelf vind ik klapstoelklever een uitstekende term voor dit soort types. Het benoemt ongewenst gedrag (zonder verwijzing naar afkomst, geaardheid of huidskleur, zoals sommige narcistische windbuilen in de Tweede Kamer graag doen).

bert sitters schreef:
wo 14 jul, 2021 15:27
De reservering gaat uit van twee fietsen per fietsplaats. Daar kunnen gemakkelijk twee volgepakte fietsen staan
Dat is nóg een nadeel van het huidige systeem: dat er veel minder fietsen aangemeld kunnen worden dan dat er plaatsen zijn. Als je de bepakking van de fietsen haalt, kunnen er makkelijk drie fietsen staan op een plek waar anders maar twee fietsen passen. Vaak is er in de bagagerekken nog wel plek voor een paar fietstassen. De tent laat ik wel op de drager liggen en mijn slaapmatje blijft onder het stuur hangen, zoals op de foto hierboven te zien is. Wie niet bereid is om zijtassen van een fiets te halen, vertoont imho ook dubieus gedrag. (Tenzij je op het eerstvolgende station al over moet stappen; dan weet je immers zeker dat er geen fietsen meer bij zullen komen).
willem.m schreef:
wo 14 jul, 2021 10:20
peter de rijk schreef:
wo 14 jul, 2021 10:16
bert sitters schreef:
wo 14 jul, 2021 06:20

Geen klapstoeltjesklevers die perse op de fietsplekken willen blijven zitten, terwijl er genoeg echte stoelen leeg zijn in de trein.
... Lastiger zijn inderdaad de fietsers die vier Ortliebtassen op hun Koga of Batavus laten zitten en het zich anderhalve coupé verderop gemakkelijk hebben gemaakt. Of de vouwfietsers die te beroerd zijn om hun fiets op te vouwen en die op een fietsplaats neerplempen.
Precies ook mijn ervaring.

/Edit:
@Bert: Je gebruikt steeds dat woord 'klapstoelklevers', Dat type communicatie doet me denken die Limburgse politicus met dat Mozartkapsel (die er misschien wel 'klapstoelterreur' van zou maken). Als dat je doel is, dan hierbij mijn complimenten!
Persoonlijk gerichte opmerkingen graag in een PB Daar zijn PB's voor.
Sorry Bert.

Laat ik het dan herformuleren: iedereen die zulke platte typeringen (zoals 'klapstoelklevers' of 'veelvliegers') gebruikt wil ik complimenteren.
Peter Molog schreef:
vr 16 jul, 2021 17:54
Wat losse citaten:
Ik dacht: ha, een nieuw bericht over de problemen met fietsen in de trein. Maar helaas... Het dieptepunt is wel bereikt hier.
peter de rijk schreef: Ik dacht: ha, een nieuw bericht over de problemen met fietsen in de trein. Maar helaas... Het dieptepunt is wel bereikt hier.
Helemaal mee eens. :(
Laten we het hier gezellig houden en niet op de man spelen
Sinds wanneer is een reactie geven op wat iemand zegt op de man spelen?

"Jij bent onfatsoenlijk omdat je dit zegt" is op de man.
"Ik vind het een ontfatsoenlijke uitlating van je" is imho niet op de man.

Ik denk dat er hier gewoon sprake is van een meningsverschil over een term. Het kan toch niet zo zijn dat dit niet besproken mag worden? Wat mag dan wel en wat mag dan niet besproken worden? En wie bepaalt dat?
Leon schreef: Sinds wanneer is een reactie geven op wat iemand zegt op de man spelen?
De reactie waar het hier volgens mij om ging, is maar korte tijd zichtbaar geweest.
A propos - ik verwachtte tot half september wel zonder fietsreserveringen in NS-treinen te kunnen, maar ik heb het afgelopen zaterdag toch uitgeprobeerd, voor de terugreis van Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal na een dag fietsen. Reservering ongeveer een half uur van tevoren gemaakt richting het eind van een hapje eten in Den Haag. In de trein was inderdaad plek (al zaten er wel een paar klapstoelkl*vers op de eerste fietsplek).

Nog steeds geen voorstander van het systeem, maar deze eerste ervaring verliep op zich soepel.
Nog een ervaring: afgelopen zaterdag (eerste dag van het nieuwe reserveringssysteem) op vrijdag al twee fietsplaatsen gereserveerd voor treinen Goes-Rotterdam-Utrecht. Door omstandigheden (regen, duh..) een uur eerder op Kruiningen-Yerseke ingestapt, er stond één fiets dus op zich geen probleem. Geen conducteur gezien om ons op onrechtmatig fietsplekgebruik te betrappen. Voor het traject Rotterdam-Utrecht hebben we wel de reservering gewijzigd, er stonden geen fietsen dus geen probleem. Wederom geen conducteur gezien.
Ik besef dat we mogelijk twee andere treinfietsers een fietsplek hebben onthouden op het traject Goes-Rotterdam, maar wijzigen was onmogelijk. De app liep vast, er kwamen rare foutmeldingen etc. Kortom Stress met een hoofdletter!!! Er is nog een hoop ruimte voor verbetering!
Het valt me op dat men er in heel veel situaties al van uit gaat dat je een smart-phone hebt/gebruikt. Ik heb/gebruik deze echter niet en mis hem ook totaal niet en wil hem derhalve ook niet. Als ik vooral op zeer korte termijn een fiets zou moeten reserveren, of voor mezelf, is zo'n smart-phone een 'must'. Ik vind dit een zeer kwalijke zaak.
Hierbij kort mijn eerste ervaringen met het reizen met een fiets in de trein onder het nieuwe reserveringsregime.
Afgelopen zondag ging ik van Hilversum naar Apeldoorn (en verder naar Zutphen).

Aangezien ik wat eerder op het perron stond, had ik nog net een trein eerder kunnen nemen. Daar waren de fietsplekken leeg. Maar ja, voor die trein had ik geen reservering….. In het ‘’verleden’’ had ik die trein eerder genomen.
Nu maar braaf gewacht op de volgende trein met mijn gereserveerde fietsplek.
De trein, een Koploper, bestond uit twee treinstellen. In theorie zijn er twee fietsplekken per treinstel. In de praktijk zijn dat er drie. Het is dan een kwestie van eventuele achtertassen van de fiets halen en de fietsen een beetje handig op de fietsplekken zetten.

Nu is het probleem bij een Koplopertreinstel dat je niet weet of de fietsplekken in het voorste of het achterste deel van het treinstel zitten  Daarom stel ik me op het perron daar op waar ik verwacht dat het midden van het treinstel stopt. Dan heb ik genoeg tijd om naar het voorste of het achterste deel van het treinstel te sprinten.
Nu moest ik naar achteren lopen. Op de fietsplek stond een racefiets en lag een vouwfiets. Mijn fiets kon er nog bij.
In Amersfoort kwam er nog een racefiets plus een e-bike met grote niet afneembare fietstassen bij. Tja, dat was een probleem. Die twee pasten niet meer op de fietsplekken.
De e-bike stond half op het balkon. De racefiets maar in het gangetje naar de machinistencabine geschoven.
De conducteur liet het oogluikend toe aangezien de machinist toch voor in de cabine zat……

De eigenaren van een van de racefietsen en die van de e-bike wisten niet dat je je fietsreis moest aanmelden…….
Geen idee of er op de fietsplekken in het andere treinstel fietsen stonden.

In mijn Arriva-trein van Apeldoorn naar Zutphen was fietsplek genoeg. Daar hoef je je trouwens ook niet voor aan te melden.

Dinsdag van Aalten naar Hilversum teruggereisd. Voor het traject Aalten- Arnhem hoef je je niet aan te melden voor een fietsplek. Er stonden al met al vanaf Doetinchem vijf fietsen. Dat ging.

In de trein naar Arnhem mijn fietsplek voor de treinreis Arnhem-Hilversum gemaakt. Ter bevestiging kreeg ik een mailtje met de reservering.

Van Arnhem naar Utrecht was het een dubbeldekker. Daarin zijn wat meer fietsplekken dan in een Koploper. In Arnhem stapten nog twee fietsers bij de fietsplek achter in het treinstel in. Zij hadden zich ook aangemeld. Een vierde fietser hebben we maar naar voren gestuurd. Daar was bij ons geen plek meer voor.

In de Sprinter van Utrecht naar Hilversum werd ik door een conductrice gecontroleerd. Met haar van gedachten gewisseld over het reserveringssysteem.
Zij kon op haar NS-device zien hoeveel fietsplekken er in de trein waren en hoeveel van die plekken waren gereserveerd. Ik bleek de enige fiets in de trein te zijn.

Nu is er al veel geschreven over het ‘’reserveringssysteem’’. De belangrijkste nadelen voor mij zijn dat ik nog weleens een dag met de fiets op de trein naar een ander deel van het land ga om daar een rondje te fietsen of een dagtocht van A naar B te maken. Dan weet ik niet hoe laat ik weer terugreis.
Daarnaast, je kunt wel ‘’reserveren’’ maar je weet niet welke plek je hebt ‘’gereserveerd’’. Is het bijvoorbeeld bij een Koploper met twee treinstellen, in het voorste of het achterste treinstel? Sta je bij de verkeerde dan heb je vaak geen tijd meer om naar de volgende te sprinten.

Wat moet ik met de volgende regel in de voorwaarden zoals die op de NS-site staat?
Artikel 5: Je fiets moet op een speciaal daarvoor bestemde plek in de trein gestald worden. Wanneer deze plek er niet is of als er geen plek beschikbaar is, omdat deze plek bijvoorbeeld is ingenomen door medereizigers, dan mag je fiets niet mee (zie ook artikel 9). De conducteur bepaalt of er ruimte is.

Jan
Voordeel is wel dat nu de fietskaartjes weer gewoon uit de NS kaartautomaat komen:
Screenshot_20210721-184831_Gallery.jpg
:)

Of was dat hier eerder al vermeld?
--
Voordeel is
dat het goedkoper is geworden. Papieren kaartjes zijn wel heel erg 2020.
Hilver schreef:
wo 21 jul, 2021 16:52
Nu is het probleem bij een Koplopertreinstel dat je niet weet of de fietsplekken in het voorste of het achterste deel van het treinstel zitten  Daarom stel ik me op het perron daar op waar ik verwacht dat het midden van het treinstel stopt. Dan heb ik genoeg tijd om naar het voorste of het achterste deel van het treinstel te sprinten.
Een kenner merkte eerder op dit forum op dat bij een koploper de fietsplaatsen aan de kant van de stroomafnemer zitten. Met die kennis kun je iets eerder de juiste kant op sprinten zodra de trein binnenrijdt.

Verder leest je verhaal als dat het in de praktijk allemaal wel wat losliep - een beetje zoals dat voorheen meestal ook het geval was.
reservering (v/m):

het vooraf bespreken van een plaats in een openbare gelegenheid, vervoermiddel, restaurant e.d.

Vroegâh kreeg ik nog wel eens rommel in de brievenbus van vage bedrijven die riepen "Gefeliciteerd meneer! U heeft gewonnen!"
Bij nader inzien bleek dan dat je geen prijs van zeshonderdvijfendertig miljoen had gewonnen, maar de kans op een prijs van zeshonderdvijfendertig miljoen.

Daar doet dit me aan denken. De kans is weliswaar wat groter bij NS, maar je reserveert geen plaats voor je fiets maar de kans op een plaats.

De woordkeuze (gewonnen en reservering) is in beide gevallen misleidend.
Net ben ik in Roosendaal geweigerd op de trein, ondanks reservering.

Misschien is het al in dit topic vermeld, maar de conducteur vertelde dat ze geen reizigers zonder fietsreservering de trein uit mogen zetten. Hij snapte mijn frustratie en raadde aan een klacht in te dienen. Hij zal het ook wel zat zijn dit brakke systeem.
Waarom werd je dan geweigerd?
Sorry, ik was inderdaad onduidelijk. Er stonden al 3 fietsen. Onduidelijk was of die een reservering hadden, de eigenaren zaten er niet bij. Ik mocht er van de conducteur niet bij ivm de veiligheid. Ook begrijpelijk natuurlijk.