Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 974 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34404 berichten
lens kent moeder
Dan zal ik een hint geven: In welke van de zaligheden staat dit beeld?
Dat is correct geraden willem.m. Ik had nog wel lens even op de kerk gericht maar niet op het beeldje. 😶
Beurt naar willem.m.
Ik heb niet gelensd hoor. Met de aanwijzing van de zaligheden was de opgave opeens heel makkelijk.

Nieuwe opgave:

Capture.PNG
Het kan misschien even duren voordat ik reageer. Ik duik nu namelijk even mijn bed in, want ik voel me een natte dweil na de 2e vaccinatieprik.
willem.m schreef:
di 20 jul, 2021 08:55
Duizel?
Het duizelde Willem vast nav de tweede prik, en dat bracht hem bij de oplossing.

Hans
<kan weg>
Makkelijk herkenbaar, de molen Nooit Gedacht van Woudrichem. De enige geheel stenen achtkante stellingmolen van Nederland. Uiterst rechts een klein stukje van de kerktoren.
Nieuw gebouwd in 1995, de voorganger was in de oorlog opgeblazen. Ik kan op m'n smartphone de positie van Google maps niet kopiëren, evenals de Molendatabase, want m'n computer staat uit. In ieder geval vanaf de Schapendam gezien met de kleine jachthaven rechts van de fotograaf, dus vanuit NO.
Wat moe door verbouwing in de badkamer, tegenslagen gehad.

(nu staat m'n computer aan). Volgens Streetview van 2010 staan de bomen nog op de ravelijn (een soort vijfhoekig, vrijliggende voorbastion), maar dat moet 'em zijn: https://www.google.nl/maps/@51.8158142, ... 312!8i6656
Correct geraden, Martin. Jij mag de volgende plaatsen. En succes met de verbouwing!
Nu we @Martin toch aan de lijn hebben, heb ik een vraag over de hoek waarover de bovenas is gekanteld.

In de Wikipedia staan allerlei technische gegevens over deze molen.
Maar de hoek waaronder de bovenas staat, wordt niet vermeld.
Terwijl die hoek heel essentieel is voor het rendement van de molen.
Ik vind het vreemd dat die hoek niet is vermeld.

Voor het ontwerp van de moderne windmolens hebben heel wat knappe koppen diep nagedacht over de meest optimale hoek van de bovenas.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nooit_G ... oudrichem)
De bovenas ligt over het algemeen schuin in een hoek van 11 graden in de kap. Dat heet stapeling in molentermen. Dit om het gewicht (samen met het bovenwiel en de wieken) zoveel mogelijk naar achteren te krijgen. Bij een zuiver liggende as zouden de wieken bij harde wind of storm uit de kap geblazen worden. Alleen de as, meestal van gietijzer, weegt gemiddeld vier tot vijf ton. Maar ook om te voorkomen dat het molenlijf, die onderaan wat wijder is, door draaiende wieken te raken. Het is anders voor de molenaar ook lastiger om op een strak verticale molenwiek te klimmen om zeilen voor te leggen. Het is ook een veilig gevoel om wat voorover, net als op een ladder, op de hekkens te gaan staan. Uitsluitend op de liggende latten (hekstokken heten ze) gaan staan pal naast de roede, nooit links tussen de verticale latten (tussenzomers)! Veel zwakkere constructie.

Op de onderstaande foto legde ik in september 1992 zeilen voor op de Huizer standerdmolen in het Nederlands Openluchtmuseum te Arnhem.

Foto 38, pag. 83.jpg
Hier is dan de nieuwe raad plaatje! Wel van wat jaren eerder, maar nog in Zweden. Geen tijd gehad om nieuwe foto's te maken. Het huis wordt geverfd met falurödfärg, de badkamer in verbouwing (nieuwe douche) en de schuur in Heesterboom-stijl op elektriciteit aansluiten. Daarvoor heb ik de meterkast uit mijn eigen huis in Nederland losgeschroefd en meegenomen.
Nu moet ik naar de loodgieter in Hagfors, want de aansluitingen van de nieuwe douche passen niet op de bestaande leidingen....

imm-025.jpg
Nog even de bovenas van een molen.
@Martin noemet een aantal praktischre redenen om de as te kantelen.
Maar de oude molenbouwers waren aerodynamisch ook goed onderlegd.

Bovenin staat meer wind dan beneden.
Als de tip van een wiek naar boven beweegt, moet de tip van de wiek een beetje van de wind afdraaien (minder dwars op de wind staan)
Dat kan je bereiken door de molenas een beetje te kantelen.
Hoe ze wisten dat een kanteling van 11 graden in deze een goede keuze was, zijn geheimen die de oude vakman in zijn graf heeft meegenomen.
Ongeveer hetzelfde zien wij bij de fiets een schuine balhoofdbuis voor de voorvork. Bij verticale stand zou het wiel gaan zwabberen of trillen, Shimmy heet dat.
Sterker nog, ze gebruikten rechtsdraaiend hout dat in staat is de torsie in de lengterichting van de wieken op te vangen.
Ik geniet van zulke staaltjes vernuft.

Blijft bij mij nog steeds de vraag hangen waarom de wieken van de moderne windmolen, tegen de wind in gezien, linksom draaien.
Enkele tientallen jaren geleden waren er ook rechtsdraaiende windmolens maar die zijn op voor mij onverklaarbare wijze uitgestorven.
Na je laatste raadplaat van een brug in zweden, was het alle bruggen in de buurt afzoeken, dit zou hem moeten zijn.

https://www.google.com/maps/@59.9048478 ... 312!8i6656

in de buurt van Skymnas
Hej JandeFietser, je hebt het helemaal goed. De brug van Höje over de Klarälven, de grootste rivier van Zweden.
Excuses voor m'n wat late reactie, ik was moe nadat de opgeknapte badkamer met nieuwe douchecel klaar is. Zie foto, met nagelnieuwe douchecel. Lastig om de juiste onderdelen te vinden voor tussen de douchekraan en leidingen. 90 km gereden langs bouwmarkten (niet genoeg voorraad) of loodgietersbedrijven (wegens vakantie gesloten).
Hierna uit eten met m'n vrouw in Mjönäs waar de restaurant-eigenaresse nou toevallig de dochter is van m'n molencollega op de molen van Kolham.
De volgende is voor jou.

IMG_20210721_195102.jpg
ziet er goed uit. Ken het probleem van onderdelen die niet passen en dat je op zoek moet gaan. Voor mij is de dichtbijzijnste bouwmarkt 10km, dus snap hoe vervelend het voor jou moet zijn.

de volgende, was eenweekendje kamperen in een ander deel van nl
JandeFietser schreef:
do 22 jul, 2021 07:49
ziet er goed uit. Ken het probleem van onderdelen die niet passen en dat je op zoek moet gaan. Voor mij is de dichtsbijzijnste bouwmarkt 10km, dus snap hoe vervelend het voor jou moet zijn.

de volgende, was een weekendje kamperen in een ander deel van nl
Mmm, rivierduinen.
Of kijken we hier toch tegen de hellingen van een stuwwal aan.