Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een kookset! - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een kookset!

Zijn er mensen die goede kooksetjes kunnen aanraden? Wij zijn op zoek naar een volledige lichtgewicht kookset voor 2 personen om mee te nemen op de fiets.

- Als brander dachten we aan de Primus Omnifuel II. Voorlopig voor regelmatig korte reizen in de buurt, volgend jaar enkele weken weg en binnen een jaar of 2 à 3 voor een langere reis van meerdere maanden buiten Europa.
Zo een brander gaat denk ik niet snel kapot, dus willen ineens investeren in een duurdere.

- welke brandstof raden jullie aan om hier in Europa te gebruiken met de Omnifuel?


- Als kookset zijn we er echt nog niet uit. We willen vooral snelle makkelijke maaltijden kunnen maken, maar ook wel met verse groentjes en iets van vlees ertussen. Eenpansgerechten lijken ons ideaal. Tips over het vinden van makkelijke receptjes op de fiets? En volstaat 1 kookpot van ongeveer 2 liter om voor 2 personen te koken, of zitten jullie vaak toch met meerdere potjes bezig, ookal heb je maar 1 vuur?

Dus van materiaal zouden we 1 (eventueel 2) kookpotte, en 2 bordjes met eventueel beker nodig hebben.

Momenteel hebben we de Sea To Summit Sigma 2.1 kookset uit roestvrijstaal op het oog. Ideaal is dat het allemaal in elkaar past, maar het handvat zou niet zo veilig zijn om water af te gieten volgens reviews.
Maar ook de opbouwbare X-potten lijken goed, alleen gaan ze snel kapot volgens sommigen op dit forum.

Of zijn er betere potten van Primus, MSR of Bo-Camp,...? Niet al te groot en misschien een setje dat in elkaar past..

Ook qua bordjes om uit te eten lijken de opvouwbare van Sea To Summit X-bowl klein om weg te steken. Of bordjes die in het kookpotje passen zullen ook hun werk doen.

Wat raden jullie aan en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Handvat van de Sigma is niet veilig genoeg helaas. Bij volle pan optillen schiet hij los van het klemmetje.
Ook wij zoeken verder…. Ik lees even mee :D

Anja.
Trangia en op spiritus koken misschien een optie? Heb je alles meteen compleet.
Astrida schreef:
vr 16 jul, 2021 22:27


- Als brander dachten we aan de Primus Omnifuel II.

Ik heb een voorloper van die brander gehad. Dat ding maakte een verschrikkelijke, zenuwslopende herrie. Het gegil van een opstijgende straaljager, maar dan luider.
Ik weet niet hoe het zit met de nieuwere versies, maar dat is iets om rekening mee te houden. Vanzelfsprekend is niet iedereen even gevoelig voor lawaai.
Zelf gebruik ik een soto amicus (gas) voor kortere tochten -
https://www.bergfreunde.nl/soto-amicus- ... skookstel/
https://adventuresinstoving.blogspot.co ... micus.html
https://www.reddit.com/r/Ultralight/com ... tthoughts/

Voor langere tochten waar gas niet altijd beschikbaar is zou ik zelf kijken naar een MSR Whisperlite universal (NIET international) -
https://www.msrgear.com/ie/products/sto ... 06632.html

Qua potten en pannen redden wij ons met een 1,5L en een pan waar net 2 burgers in gaan. Ik ben echter aan het kijken om deze te vervangen (zijn 15 jaar oud), mogelijk voor een Triangia Duossal serie. Deze zijn echter op het moment lastig te krijgen.
Ik ben een grote fan van het Trangia systeem Het is relatief licht en je kunt er echt eten mee koken. Spiritus is in Europa ook makkelijk te krijgen en dat vind ik belangrijk. Voor buiten Europa of in de winter is er een inbouw multifuel brander.
Astrida schreef:
vr 16 jul, 2021 22:27
Tips over het vinden van makkelijke receptjes op de fiets?
viewtopic.php?f=46&t=23968
viewtopic.php?t=20598
viewtopic.php?t=7640

Smakelijk,

Carl
Ik gebruik al 10 jaar de MSR Whisperlite (WEL de international) naar alle tevredenheid. Deze brander is vrij stil en, heel belangrijk, doet het altijd.
Benzine is overal verkrijgbaar en het is goedkoop. Ik sprak iemand in IJsland die zich rot had gezocht naar spiritus en hij betaalde €17 voor 1 liter. Indien mogelijk gebruik ik het liefst wasbenzine.

Ik heb het Tefal pannensetje met 2 pannetjes en koekenpannetje. Inmiddels mijn derde set. Ik reis alleen dus kan geen advies geven of het voor twee voldoet. Ik adviseer wel 2 pannen mee te nemen. Wanneer bijvoorbeeld de pasta kookt, zet ik deze naast het vuur. Terwijl deze door gaart, gebruik ik de andere pan om bijvoorbeeld een ei te bakken.
Wij gebruiken al vele jaren een Bo-Camp explorer set van drie pannen en een koekenpan (geanodiseerd aluminium). Licht, compact en niet duur, en het grootste voordeel is dat als er iets aanbakt, het met een schuursponsje reuze gemakkelijk te verwijderen is. Goed spul hoeft niet duur te zijn dus.
Als brander gebruiken we een compact gasbrandertje van Kovea, kost ca. 40 euro. In Europa zou ik geen andere brandstof dan gas overwegen: schoon, compact, tankjes in elke bouwmarkt verkrijgbaar.
Ga je ooit nog eens buiten Europa, kun je altijd nog verder kijken naar zo'n lawaaiige en altijd (N=1) weer gedoe gevende benzinebrander.
Mij recentere ervaring is beperkt tot gas (vango nogwat, uitstekend ding) en benzine (msr Dragonfly). Enorm nadeel van gas vind ik de prestaties als het wat minder warm is (onder een graadje of 10 reeds). Is dat altijd zo met gas?
Grandonneur schreef:
za 17 jul, 2021 19:11
...Enorm nadeel van gas vind ik de prestaties als het wat minder warm is (onder een graadje of 10 reeds). Is dat altijd zo met gas?
De prestaties hangen af van de samenstelling. Lees bijvoorbeeld eens hier: https://www.primus.eu/product-guide/primus-gas/.

Is jouw negatieve ervaring toevallig met Campingaz?
willem.m schreef:
za 17 jul, 2021 19:32
Is jouw negatieve ervaring toevallig met Campingaz?
Niet speciaal, gewoon van die schroefblikjes van tig merken. Maar nooit op gelet wat voor samenstelling dat dan kan hebben eigenlijk.
Buiten Europa ..........dat stukje lezen nogal wat mensen overheen . Buiten Europa is benzine echt de enig denkbare brandstof. Gebruiksvriendelijk nee , snel hitte ja. Trangia is perfekt te bedienen maar zwaar en wij hebben heel wat landen in Europa bereisd waar geen spiritus te vinden is. Gas is nog moeilijker buiten de toeristenlanden.
Onze eerste Primus omnifuel gaat al weer 60.000 km . mee zonder problemen dus erg degelijk. In landen met 80-octaan ook lekker gekookt. Indien mogelijk wasbenzine erin .
En ja , wij nemen in Europa ook de Trangia mee [of liever de lichtere kloon]
Groeten van Pier.
piviets schreef: Buiten Europa ..........dat stukje lezen nogal wat mensen overheen ...
Astrida schreef:... - welke brandstof raden jullie aan om hier in Europa te gebruiken met de Omnifuel? ...
piviets schreef:
za 17 jul, 2021 20:54
Buiten Europa ..........dat stukje lezen nogal wat mensen overheen . Buiten Europa is benzine echt de enig denkbare brandstof.
Dat hangt er weer vanaf waar je buiten Europa bent.
Spiritus is geen enkel probleem in de USA (of toch niet in Texas toen ik daar woonde).
En met een Trangia kan je op alle alcohol koken, zelfs op jenever of wodka... wij gebruiken bio-ethanol.
Je kunt ook een gasbrander kopen die in je Trangia set gebruikt kan worden. Die van Trangia zelf is vrij prijzig, maar er zijn goedkopere alternatieven.
Ik gebruik al een poosje de polaris optifuel met een setje van GSI. Er is ook nog een uitgebreidere 4 persoons set.

De polaris kan ook op gas (ook met het blikje ondersteboven in de zogenaamde wintermodus), maar eigenlijk gebruik ik altijd het kleine 30 cl brandstofflesje met benzine van de pomp. (25 tot 35 eurocent voor een week). Met kou is in 5 dagen het flesje leeg, maar altijd is alles gaar! Als het eenmaal kookt zet ik de brander op zijn laagst, omdat anders zelfs de saus aanbrandt.

Het GSI setje heeft 1 pan, 1 koekenpannetje, 4 bekers en 1 kunstig deksel met gaatjes om af te gieten. Het kunstof deksel kan ook op de koekenpan, zodat je burger niet alleen zwart wordt aan de onderkant, maar ook gaar van binnen). Ik mis dan wel de warmtegeleiding van thuis. Er zitten geen borden of snijplank bij, maar die mis ik ook niet als ik alleen ga.
RalphP schreef:
za 17 jul, 2021 09:42
Voor langere tochten waar gas niet altijd beschikbaar is zou ik zelf kijken naar een MSR Whisperlite universal (NIET international) -
https://www.msrgear.com/ie/products/sto ... 06632.html
Ben benieuwd hoe snel je van vloeibaar naar gas kan wisselen met de Universal. Volgens mij moet je dan de nozzle vervangen.

Ik vind nadeel van benzinebrander Whisperlite International die ik nu heb dat je niet even snel iets warm kan maken. Moet je op de knieën en bril op om te zien of er al benzine komt voor voorverwarmen, dan die rook en dan pas stoken. Ook lastig om benzine brander zacht te zetten zonder dat deze uit gaat. Bij handleiding Whisperlite staat dat je 5 min moet wachten voordat je hem weer mag aansteken; is dat echt nodig als ie per ongeluk uit gaat?
RealRedHair schreef:
za 24 jul, 2021 20:46
Bij handleiding Whisperlite staat dat je 5 min moet wachten voordat je hem weer mag aansteken; is dat echt nodig als ie per ongeluk uit gaat?
Als je niet wacht, is de brander nog warm wanneer je benzine erin laat lopen voor de voorverwarming. De benzine verdampt en als je bij die wolk van benzinedamp een lucifer houdt, krijg je een mooie vuurbal voor je 't weet.
(spreekt uit ervaring)

EDIT (alweer uit ervaring)
Je kunt altijd proberen om een hete brander meteen weer aan te steken, zonder voorverwarming, in de veronderstelling dat hij nog heet genoeg is. Opnieuw is een vuurbal zeer waarschijnlijk, om niet te zeggen een zekerheid.

Als je een benzinebrander niet correct gebruikt, kan het resultaat zéér onaangenaam zijn (gelukkig heb ik met dat laatste geen ervaring, de vuurballen waren in open lucht en ik was zo slim mijn kop niet bij of boven de brander te houden).