Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kaarten op gps zetten, gpx-files op gps - sverigeleden - Forum Wereldfietser

kaarten op gps zetten, gpx-files op gps - sverigeleden

Beste

Ik heb in het weekend de nodige kaarten gedownload voor de reis naar Zweden.
Ik heb de werkwijze gevolgd die ik vond op https://outdooronly.nl/garmin-kaarten-g ... ownloaden/
Ik heb een eTrex van Garmin en heb dus gekozen voor Garmin OSM (UTF-8).
Ik was blij dat het in het weekend gelukt was.

Ik zet de kaarten nu op mijn GPS-toestel. Als ik nu ga naar 'kaart kiezen', dan staan ze er niet op en kan ik ze ook niet aanzetten. Geen idee wat ik mis doe. Kan iemand me helpen?

Vroeger werkte ik met garmin open street map (via http://garmin.openstreetmap.nl/) en downloadde ik de kaarten 'generic routable'. Maar als ik dat nu vraag, zeggen ze wachttijd 153 dagen.

Ik heb ook de gpx van de sverigeleden als gpx gedownload. Als ik nu bv. sverigeleden nummer 16 op mijn gps zet, zie ik dat dan bv. 8 keer staan en elk stukje is maar een paar 100 meter. Ik heb nochtans al heel vaak veel gpx-files op mijn etrex gezet. Wat doe ik hier fout?

Op den duur word ik er bijna onnozel van.

Wie helpt?
Sabien
Ik gebruik altijd www.openfietsmap.nl. Staat de kaart in de goede map? Dus in de map 'Garmin'?

Tracks (gpx bestanden) horen in de map Garmin/gpx

Ik gebruik altijd een file manager (verkenner in windows) om de bestanden over te zetten (dus geen tooling van Garmin of elders).
Ik heb even geprobeerd en mijn kaart van Peru (van garmin open street map) die ik vroeger eens downloadde op mijn gps gezet. En dat lukt perfect.

Ik werk ook gewoon via verkenner.

Komt het doordat ik via bbbike extracts werk? Volgens mij kan dat de reden niet zijn.

Ik probeer nog even die andere site.

Sabien
Ik zet ook altijd de .IMG van openfietsmap op mijn toestel, nog nooit meegemaakt dat deze niet werd herkend. En als ik problemen ervaar met .GPX bestanden onderzoek ik ze even in Basecamp of PocketEarth om te kijken of er iets mis mee is.
Ik snap er niets meer van.
Ik denk dat we dus zullen vertrekken zonder gps en op de smartphone zullen rijden.
Vind ik echt niet leuk, maar ja ...
5 landen gekopieerd: enkel België en Nederland zie ik op mijn gps staan waarvan enkel België een zichtbare kaart toont (ook al zet ik de andere aan).

Als er last minute nog andere oplossingen zijn, dan hoor ik het graag.
Sabien
Sabien schreef:
do 15 jul, 2021 15:47
Ik snap er niets meer van.
Ik denk dat we dus zullen vertrekken zonder gps en op de smartphone zullen rijden.
Vind ik echt niet leuk, maar ja ...
5 landen gekopieerd: enkel België en Nederland zie ik op mijn gps staan waarvan enkel België een zichtbare kaart toont (ook al zet ik de andere aan).

Als er last minute nog andere oplossingen zijn, dan hoor ik het graag.
Sabien
Naar Basecamp downloaden en daarna naar je navigatieapp?
Gecheckt of er voldoende geheugen over is op je sd card of intern geheugen?
Sabien schreef:
do 15 jul, 2021 13:14

Ik heb ook de gpx van de sverigeleden als gpx gedownload. Als ik nu bv. sverigeleden nummer 16 op mijn gps zet, zie ik dat dan bv. 8 keer staan en elk stukje is maar een paar 100 meter. Ik heb nochtans al heel vaak veel gpx-files op mijn etrex gezet. Wat doe ik hier fout?
De tracks worden door je Garmin in stukken gehakt omdat ze te groot/lang zijn (of te veel tussenliggende punten) Wat je kan doen is met een online tool de gpx opnieuw laten genereren zodat die minder punten bevat. (het kan ook zijn dat in jouw instellingen staat dat een track maar een max aantal punten bevat). En anders kan dat ook met basecamp door de gpx te openen en op filter te klikken hier kun je ook het aantal punten aanpassen.
Hallo, ik doe nog eens een poging.
Op mijn geheugenkaartje van etrex is er zeker plaats genoeg, op intern geheugen niet maar dat was vroeger ook zo.

Kijken of het nu lukt.

Vriendelijke groeten
Sabien
Hallo, ik doe nog eens een poging.
Op mijn geheugenkaartje van etrex is er zeker plaats genoeg, op intern geheugen niet maar dat was vroeger ook zo.

Kijken of het nu lukt.

Vriendelijke groeten
Sabien
Ik had een beetje hoop.
Ik ben naar basecamp gegaan, met de etrex aangesloten.
De computer is een uur bezig geweest, precies om de kaarten te installeren.
Ze staan dus allemaal op het geheugenkaartje van mijn etrex.
Als ik er in basecamp op klik, dan worden de contouren weergegeven - ik dacht: olei.

Maar op mijn gps lukt het nog niet.
We vertrekken morgen ;).
Vanavond nog een laatste poging.


Vele groeten
Sabien
lzorg dat je de laatste versie van Basecamp hebt, die is vrij recent en de versie ervoor zorgde voor problemen bij het laden van kaarten.

Weet niet hoeveel trackpunten je gps aan kan per track, zoek dat even op en knip de track in stukken die hij aan kan.
http://www.frikart.no/garmin/velgkart.html
Hier vind je goede kaarten per land die direct in je gps kunnen worden gezet dus niet via een instaler zoals Basecamp,
selecteer een land, neem de zomer topo versie "file voor GPS"
downloaden, uitpakken en dan kopieren naar de geheugenkaart in je GPS via windows verkenner naar de map Garmin op je geheugenkaart [ Gps openen via windows verkenner]
Zorg er wel voor dat je elk land zijn eigen naam geeft, anders zit je straks met de kaart van maar 1 land. (of zet ze op verschillende SD-kaartjes)
Of neem deze https://ftp.nluug.nl/maps/openfietsmap/ ... N_GPS).zip van Scandinavië.
Als je in Apeldoorn woont mag je langskomen en zorgen we samen dat je lekker kan gaan fietsen.
Hallo,

Apeldoorn ligt op onze route ;).

Ik heb al alles geprobeerd wat hier is aangeraden. Heb nu zelfs eens mijn etrex geformatteerd. Maar ja ... het zal een kleinigheid zijn. Als het niet lukt tegen vanavond, dan springen we binnen een paar dagen misschien wel binnen. Zou fijn zijn.

Vele groeten,
Sabien
Stuur maar een pb als het nodig is.
Hallo

Ik heb het uiteindelijk gevonden al blijf ik het raar vinden.
De kaart van Belgie is bv. 400 MB en die van Nederland ook. Ik kan ze wel op etrex zetten maar ik zie er maar één van staan en kan er maar eentje activeren. Dus heb ik ze op stick gezet en zal ik regelmatig een computer moeten vinden om de ene kaart te verwijderen en de andere erop te zetten.

Raar maar zo is het.
Ik heb ook een etrex (30x), en herken dit probleem niet met de OpenFietsmap en OpenMTB kaarten die ik gebruik. Wellicht dat er toch iets niet helemaal goed zit met de kaarten die je hebt gedownload?

Ik installeer(en deinstalleer) ze vervolgens altijd gewoon via Basecamp/mapinstall. Dan wel inderdaad de meest recente versie gebruiken.
_Peter_ schreef:
do 15 jul, 2021 19:45
Stuur maar een pb als het nodig is.
Mijn vermoeden is dat het met de “naming convention” of “Identifier” te maken heeft. Iets wat in beide kaarten die je probeert te installeren gelijk is maar wat niet identiek hoort te zijn.
egopro schreef:
vr 16 jul, 2021 07:55
_Peter_ schreef:
do 15 jul, 2021 19:45
Stuur maar een pb als het nodig is.
Mijn vermoeden is dat het met de “naming convention” of “Identifier” te maken heeft. Iets wat in beide kaarten die je probeert te installeren gelijk is maar wat niet identiek hoort te zijn.
Ik denk ook dat ze beide dezelfde naam hebben, in theorie zou je dan bij het kopiëren een melding moeten krijgen of je een bestaand bestand wilt overschrijven. Maar zonder glazen bol is het gissen.