Behouden, die houdt de kabel een klein beetje properder en zorgt er ook voor dat er geen olie aan je broek komt.
Ik ben niet mee met de shifter die op de zadelbuis zit, wat is daar de bedoeling van?
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Behouden, die houdt de kabel een klein beetje properder en zorgt er ook voor dat er geen olie aan je broek komt.
volgens mij, maar ik kan het niet precies zien: als je de buitenkabel veel lager over de zadelpenbout laat lopen wordt de radius van die bocht niet veel scherper. én hij komt meer in lijn uit met de stopper op de bovenbuis. en mogelijk ook goed in lijn met de stopper achter de zadelpen, zonder knikje in de kabel. Dus dan maakt de kabel sowieso minder cm's bocht, terwijl er weinig of geen scherpe bochten bijkomen. Zou dan dus winst zijn.SimonJR schreef: ↑ma 07 dec, 2020 22:02Ik ben gisteren aan het kijken geweest of dit mogelijk is. Maar ik zie niet goed hoe de kabel anders recht kan eindigen in het ophangstukje onder de achterkant van de zadelbuis. Tenzij dat ophangstukje of iets in de plaats een heel stuk lager gemonteerd kon worden.
Hoe zie jij dat anders gebeuren?
Was idd de voornaamste reden. Soms zie je enkele plastic busjes om zo'n kabel heen. Voorkomt dat de blote kabel tegen de bovenbuis aan klappert en lakschade veroorzaakt (en voorkomt ook herrie natuurlijk ).Grandonneur schreef: ↑ma 07 dec, 2020 22:30Mijn ouwe Koga had ook zo'n liner vroeger, volgens mij alleen voor bescherming van de lak van de buis.
Graag gedaan!SimonJR schreef: ↑di 08 dec, 2020 01:52Bedankt Leon en shadow, bdr, Grandonneur, Fedor, Ivo, verder Blackbelt, Jurr, Carl, Wim en vele anderen. Super bedankt om mij te helpen bij mijn eerste onzekere stapjes in wat gedegen fietsonderhoud. Zonder jullie was ik door de bomen hopeloos het bos kwijt geraakt. Bedankt!
Zo'n shifter bedient de bracketdynamo. Ideaal in de bergen, kun je vlak voor de tunnel tijdens het rijden de lampen aanzetten en daarna weer uitschakelen.
Ik heb ooit op dat punt de kabelspanner er tussenuit gehaald. Je hebt al een kabelspanner bij je remgreep, waarom dan nog eentje die eigenlijk in de weg zit? Vervangen voor zo'n aluminium tonnetje dat vroeger bij de remgreep zat.Grandonneur schreef: ↑ma 07 dec, 2020 22:30volgens mij, maar ik kan het niet precies zien: als je de buitenkabel veel lager over de zadelpenbout laat lopen wordt de radius van die bocht niet veel scherper. én hij komt meer in lijn uit met de stopper op de bovenbuis. en mogelijk ook goed in lijn met de stopper achter de zadelpen, zonder knikje in de kabel. Dus dan maakt de kabel sowieso minder cm's bocht, terwijl er weinig of geen scherpe bochten bijkomen. Zou dan dus winst zijn.SimonJR schreef: ↑ma 07 dec, 2020 22:02Ik ben gisteren aan het kijken geweest of dit mogelijk is. Maar ik zie niet goed hoe de kabel anders recht kan eindigen in het ophangstukje onder de achterkant van de zadelbuis. Tenzij dat ophangstukje of iets in de plaats een heel stuk lager gemonteerd kon worden.
Hoe zie jij dat anders gebeuren?
Zo'n situatie van kabelloop onder de bovenbuis icm centerpull is natuurlijk wat ongelukkig.
[...]
Vooropgesteld dat de Union of Sanyo dynamo het nog doet, want ondanks dat als ze het doen het een prima dynamo is die niet in de weg zit pakt het wel alle rommel op die het spatbord er naar toe weet te voeren. Dit is dan ook naar alle waarschijnlijkheid het onderdeel dat als 1 van de eersten kapot gaat.Ivo Miesen schreef: ↑di 08 dec, 2020 12:19Zo'n shifter bedient de bracketdynamo. Ideaal in de bergen, kun je vlak voor de tunnel tijdens het rijden de lampen aanzetten en daarna weer uitschakelen.
Op basis van de foto in deze thread is de Union dynamo tot op de draad versleten._Peter_ schreef: ↑di 08 dec, 2020 22:27Vooropgesteld dat de Union of Sanyo dynamo het nog doet, want ondanks dat als ze het doen het een prima dynamo is die niet in de weg zit pakt het wel alle rommel op die het spatbord er naar toe weet te voeren. Dit is dan ook naar alle waarschijnlijkheid het onderdeel dat als 1 van de eersten kapot gaat.Ivo Miesen schreef: ↑di 08 dec, 2020 12:19Zo'n shifter bedient de bracketdynamo. Ideaal in de bergen, kun je vlak voor de tunnel tijdens het rijden de lampen aanzetten en daarna weer uitschakelen.
Ouch, da's jammer zeg!SimonJR schreef: ↑di 13 jul, 2021 13:59De eerste keer dat ik de traveler in de stad nam en 'm enkele meters van m'n buitenactiviteiten op slot had, trof ik 'm na twee uur met schade bovenaan het frame aan, en dit na al de beste zorgen die ik het had proberen te geven.
[...]
Ik wilde ook eens vragen aan de kenners wat de consequenties zijn van zulke schade en of ik die deels kan remedieren...
Wat denken jullie?
Nog radicaler wordt het als het ding stuk gaat in een afdaling. Al kan het zonder afdaling ook best pijn doen.
Heb je daar wel eens prijzen van gezien?