Martin E. van Doornik schreef: ↑ma 12 jul, 2021 23:53
Grandonneur schreef: ↑ma 12 jul, 2021 22:27
slugbait schreef: ↑ma 12 jul, 2021 22:13
Belangrijker punt voor de (oudere) wereldfietser: gaan onze buurlanden echt een pcr-test per 48 of 72 uur willen zien? Of is een bewijs van volledige vaccinatie (met wellicht een negatieve test bij binnenkomst) voldoende? Zelf wou ik richting Duitsland gaan. Iemand een idee hoe zich dat gaat ontwikkelen?
Nope.
Ik ben de afgelopen maand een paar keer in Duitsland geweest, niemand te zien aan de grens (Nieuweschans), maar hoe dat zit bij overnachtingsplekken, heb ik nog geen idee.
De afgelopen 10 dagen heb ik tussen Bielefeld en Berlijn gefietst. Op sommige campings kreeg ik corona-gerelateerde vragen. Daar heb ik mijn vaccinatiebewijs laten zien (in mijn geval 2x AstraZeneca, waarvan de laatste prik half juni is gegeven). Een Duitse motorfietser, die nog niet volledig gevaccineerd was, werd ook toegelaten. Ik weet niet of buitenlandse gasten met slechts één vaccinatie ook welkom zouden zijn geweest. Dat zal wel per deelstaat of regio verschillen.
Niet alleen op stations, maar ook in winkels, horeca en recepties van campings moeten mondkapjes worden gedragen. In het openbaar vervoer moeten dat medische mondkapjes zijn, maar ook op andere plekken ziet men liever niet het soort houtje-touwtje-mondkapjes dat tot voor kort in Nederland gangbaar was. Op terrassen en andere plekken in de open lucht zijn mondkapjes niet verplicht. (Zelf deed ik mijn kapje ook af op perrons zonder overkapping, als er bijna geen mensen waren; officieel was het daar wel verplicht). Soms moest ik een briefje met contactgegevens invullen als ik ergens koffie wilde drinken, maar vaak hoefde dat niet. I.p.v. het handmatig invullen van contactgegevens kan soms ook de
Luca app worden gebruikt.
Komende week wordt het toegangsbeleid voor bezoekers uit Nederland weer strenger (zie
hier), maar het lijkt erop dat volledig gevaccineerden welkom blijven.