Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 81 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2579 berichten
_Peter_ schreef:
za 03 jul, 2021 17:47
Ik wil hiermee niet zeggen dat het niet kan maar je haalt je wel wat onderhoud en vervangen van remblokjes onderweg op de hals.
Zijn er geen Kool Stop remblokjes voor deze remmen meer te krijgen?

Ik denk vooral aan andere dragers. De dragers op de foto zijn niet tegen bestand tegen een heftige wereldreis, mij de verhalen en een eigen voorval uit die tijd herinnerend.

Hoe is het met de spaakspanning in het achterwiel?
Zal ik dan nog even nieuwe handgespaakte wielen zeggen ;)

En met zo min mogelijk bagage zul je minder merken dat zo'n oude fiets minder stijf is dan een moderner exemplaar. Wat me wel een uitdaging lijkt van hier naar Bangkok.

Leuke fiets, dat wel (-:
_Peter_ schreef:
za 03 jul, 2021 17:47
Ik zou dan serieus naar andere remmen (en grepen) gaan kijken, of je moet van het vliegveld naar de stad willen fietsen, dat zal nog wel lukken.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het niet kan maar je haalt je wel wat onderhoud en vervangen van remblokjes onderweg op de hals.
Lijkt me een goed idee! Het stuur vervang ik sowieso nog in de loop van dit jaar. Dan zal ik ook de grepen aanpakken. Het type rem blijft waarschijnlijk hetzelfde, of zijn er nog alternatien mogelijk?

De fiets zal onderweg vast goed onderhouden moeten worden, maar dat is part of the deal. Het staat tegenover een compleet nieuwe fiets met alle technische snufjes. In plaats daarvan ga ik zoals dat in 1991 ging, en volgens mij ging dat ook prima als ik de folder mag geloven :). Tips zijn daarentegen welkom!
Screenshot_20210703-192253_Word~2.jpg
Screenshot_20210703-192238_Word~2.jpg
Wat ik op jouw foto zie zijn volgens mij geen LX remmen. Helaas, want die waren erg goed. Ik heb één set daarvan op twee achtereenvolgende fietsen gehad en iets van 75.000 km gebruikt en toen de fiets verkocht.
liefhebber schreef:
wo 30 jun, 2021 12:37
@willem.m,
Of je de bidons met je benen raakt, hangt van je fiets af.
Op een fiets met twee sets bidongaatjes zal je problemen ondervinden met een bidon in de onderste set.
Er zijn ook rails te koop waarmee je de gaatjes voor de bidons kan verschuiven.
BBB BBC_111 bidonhouder mount HaulerMount.
(Zit ook bij andere merken in het assortiment)

@willem.m,
Mijn probleem: Ik had geen plek meer voor een tweede bidon op de zitbuis omdat ik die set gaatjes al had vergeven aan andere bagage.
Heb ook al aan zo'n oplossing gedacht, maar voorlopig gekozen voor 2 bidons aan de vork.

Op de schuine buis kun je best wel grote dingen kwijt....
Heb recent een stackrack van BBB gekocht en steek daar mijn slaapmatje in.
IMG_20210419_101821 (2).jpg
Ondanks dat het volumineus is, 4Liter volgens de spec (https://bbbcycling.com/be_nl/bsb-145-stackpack) , botst ik er niet tegenaan,
(wel op de staande buis, daar is het in de hoogte iets te breed, botst ertegen met mijn bovenbenen)

Daardoor mijn vraagje, Lukt het iemand twee drinkbussen naast elkaar op de staande buis?
PhilipBe schreef:
za 03 jul, 2021 21:54

Op de schuine buis kun je best wel grote dingen kwijt....
Heb recent een stackrack van BBB gekocht en steek daar mijn slaapmatje in.

*foto

Ondanks dat het volumineus is, 4Liter volgens de spec (https://bbbcycling.com/be_nl/bsb-145-stackpack) , botst ik er niet tegenaan,
(wel op de staande buis, daar is het in de hoogte iets te breed, botst ertegen met mijn bovenbenen)
Zou je de laatste ruimte in de driehoek niet ook op willen vullen als bagageruimte door een volledige frametas te gebruiken?

PhilipBe schreef:
za 03 jul, 2021 21:54

Daardoor mijn vraagje, Lukt het iemand twee drinkbussen naast elkaar op de staande buis?
Lukken zal het ongetwijfeld. De vraag lijkt me of je cranks er langs komen in de draaibeweging. Met een fatbike met 100mm bottom bracket zou dat wel kunnen lukken. Misschien dat het met een Pinion P-serie ook nog lukt. Maar of je het ook haalt met een regulier 68mm of 73mm bottom bracket hangt misschien nog wel af van de trapasbreedte?

En of het schroefdraad van de bidonhouder boutjes daar op de lange termijn blij van wordt? Met goede wegen lijkt me dat niet zo'n probleem, maar met maandenlang slecht wegdek...?
Zorgen dat het geen aluminium schroefdraad is is bij mij altijd afdoende gebleken.
Jurr schreef:
za 03 jul, 2021 22:30
PhilipBe schreef:
za 03 jul, 2021 21:54

Op de schuine buis kun je best wel grote dingen kwijt....
Heb recent een stackrack van BBB gekocht en steek daar mijn slaapmatje in.

*foto

Ondanks dat het volumineus is, 4Liter volgens de spec (https://bbbcycling.com/be_nl/bsb-145-stackpack) , botst ik er niet tegenaan,
(wel op de staande buis, daar is het in de hoogte iets te breed, botst ertegen met mijn bovenbenen)
Zou je de laatste ruimte in de driehoek niet ook op willen vullen als bagageruimte door een volledige frametas te gebruiken?

PhilipBe schreef:
za 03 jul, 2021 21:54

Daardoor mijn vraagje, Lukt het iemand twee drinkbussen naast elkaar op de staande buis?
Lukken zal het ongetwijfeld. De vraag lijkt me of je cranks er langs komen in de draaibeweging. Met een fatbike met 100mm bottom bracket zou dat wel kunnen lukken. Misschien dat het met een Pinion P-serie ook nog lukt. Maar of je het ook haalt met een regulier 68mm of 73mm bottom bracket hangt misschien nog wel af van de trapasbreedte?

En of het schroefdraad van de bidonhouder boutjes daar op de lange termijn blij van wordt? Met goede wegen lijkt me dat niet zo'n probleem, maar met maandenlang slecht wegdek...?
Heb nu 2 achtertassen van zo'n 20 liter en de tent gaat op de achterdrager, kan ik wel wat schuiven naar een volledige frametas maar wat win ik daar mee? Het volume van de achtertassen blijf ik nodig hebben.
Heb wel al gezocht naar een halve frametas in de plaats van de verschillende kleine tasjes (vroeger hing er ook nog een stuurtas). Bij mijn framemaat past bv de middelgrote van AGU maar daar krijg ik dan mijn tentstokken net niet in, de rits gaat niet ver genoeg open.... Anders had ik die gekocht.

trapasbreedte, net even gemeten, boven de voor derailleur heb ik zo'n dikke 13 cm vrije ruimte.
(fiets heeft drie voorbladen, pedalen staan wel ver uit elkaar, bij mijn stadsfiets is dit enkel 12 cm)

Dank voor je bezorgdheid, al wat slecht wegdek en sukkelbaantjes gedaan...
Mijn limiet ligt een stuk lager dan die van het stalen frame....
Eindelijk terug naar de snelbinder.
DSC_4387.JPG
Het netje werkt prima.
DSC_4388.JPG
Maar al te vaak mis ik de snelbinders om iets mee te kunnen nemen.
Ik ben benieuwd wat de tent er van zal vinden.
Het ene hoeft het andere toch niet uit te sluiten? ;)

Toen ik nog met bagagedrager en front rollers achterop reed vond ik zo'n netje vooral handig voor de boodschappen.
Ik kan niet zonder, neem altijd veel te veel mee, heb ook altijd een spin bij me,.
Ik heb wel eens zo'n net gekregen maar vond het niet praktisch en heb het uiteindelijk nooit op fietsvakantie gebruikt. Het nodigt m.i. alleen maar uit tot te veel meenemen.💡 Ik heb twee dunne spanbandjes mee om de bagagerol en/of tenstokken vast te maken. Het uitgespaarde gewicht (want zo'n netje is stiekem nog best zwaar) gebruik ik voor een lichtgewicht rugzakje (formaat honkbal) dat ik voor meerdere doelen kan gebruiken, zoals boodschappen doen en meenemen, en kostbare spullen e.d. meenemen op luchthaven in bus en vliegtuig etc. Als ik dan toch boodschappen achter op mijn fiets wil meenemen, dan lukt dat eigenlijk altijd om deze in de tassen te proppen dan wel er bovenop te klemmen onder de bandjes van de fietstassluiting.
Op het, soort van, laatste moment toch nog besteld Helinox chair zero ter vervanging van mijn Helinox Camp chair die een heel stukje zwaarder is; Afbeelding
Ik heb zo'n grote waterdichte zak achterop met een tent en schoenen. vast gemaakt met spin
Ik ga dit jaar 2 voile straps gebruiken voor de rackpack. Andere jaren de netbinder gebruikt - eens kijken wat het beste bevalt.
Heel blij met mijn quicklock en fietspomp voor onderweg
458EAE2B-DEB9-48D5-9F22-102936CD6D6B.jpeg
7D94C79F-545D-4331-B414-07E682BC90D0.jpeg
JHB schreef:
za 10 jul, 2021 22:13
...quicklock...
Quad Lock...

Ik kan je deze aanraden; het verschil is dat je deze altijd met één hand de foon kunt verwijderen, en die jij hebt lukt dat vaak niet, dus heb je meestal 2 handen nodig.
OFM-Pro-MountOnly_600x600_1809-116_450x.png
OFM-Pro-MountOnly_600x600_1809-116_450x.png (90.23 KiB) 1256 keer bekeken
JHB schreef:
za 10 jul, 2021 22:13
Heel blij met mijn quicklock en fietspomp voor onderweg
458EAE2B-DEB9-48D5-9F22-102936CD6D6B.jpeg7D94C79F-545D-4331-B414-07E682BC90D0.jpeg
Ik hoop dat je hem alleen nodig hebt om je banden op voldoende spanning te houden, want voor je je banden hiermee opgepompt hebt ben je wel even bezig, wel een goede training voor je armspieren trouwens.
_Peter_ schreef:
zo 11 jul, 2021 10:51
JHB schreef:
za 10 jul, 2021 22:13
Heel blij met mijn ... fietspomp ...
Ik hoop dat je hem alleen nodig hebt om je banden op voldoende spanning te houden, want voor je je banden hiermee opgepompt hebt ben je wel even bezig, wel een goede training voor je armspieren trouwens.
Laat je niet ontmoedigen, JHB. Dit is een goede pomp. De voetsteun en slangkop werken uitstekend. We nemen 'm al jaren mee op fietsvakantie. De pomp kan je prima gebruiken om bijna lege banden op te pompen, bijvoorbeeld na het vliegen. En we pompen de banden tussendoor ook regelmatig op wanneer we weer van offroad op asfalt overgaan. (Wel even de fietstassen eraf halen, of de fiets neerleggen; dat scheelt een hoop.) En ja, je zult even je armspieren moeten gebruiken, dus die train je dan gelijk. Win/win-situatie!
_Peter_ schreef:
zo 11 jul, 2021 10:51

Ik hoop dat je hem alleen nodig hebt om je banden op voldoende spanning te houden, want voor je je banden hiermee opgepompt hebt ben je wel even bezig, wel een goede training voor je armspieren trouwens.
Da's toch met al die kleine dingen zo? Of je moet met CO2 patronen gaan werken.