Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 31 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
Joukon, het was natuurlijk een sneer van willem aan mij. :lol:
Maar toch: als je zo focust op één aspect, en de rest haalt je links en rechts in met behoud van ellende, schiet je ook niet veel op. Bovendien veranderde de topic langzaam in 'milieu-leugens'.

Grappig, ik wil komend jaar (2022) ook met de boot de plas over om in de US te gaan fietsen.
Maar als het om milieubelasting gaat, is een schip natuurlijk van hetzelfde laken en pak als vliegen: milieuvervuilend. Een schip verbrandt zo'n beetje teer voor zijn voortstuwing, en dan schijnt het ook nog zo te zijn dat ze scheepsmotoren gebruiken om illegaal chemische stoffen te verbranden, bleek laatst in een uitzending van Zembla (o.i.d.).
Zoals eerder gezegd en voorgerekend: er is niet genoeg frituurwet om ook maar een paar procent van de vliegtuigen op te laten vliegen. En als we meer biobrandstof maken kost dat een areaal aan landbouwgrond dat er gewoon niet is.
Ach, ieder argument om niet meer in het het vliegtuig te stappen wordt gesmoord in frituurvet.
Of anderzins.
Frituren gezond?
Frituren ongezond?
Foute bronnen?
Maakt niet uit. Het is fout. Maar vooral leidt het af. En daar gaat het om.
Serieus aan de orde stellen dat vliegen echt niet meer kan, en al zeker niet om een paar weken in Thailand te gaan fietsen is verboden.
Ieder argument om in vliegtuig te stappen wordt gelardeerd met de tegenstander zit fout, want die put uit nepnieuws.
KLM baas Pieter Elbers zou zeggen; "alles is fake".
"Ze, de tegenstanders, hebben de milieunormen vervalst".
"Het is allemaal nep die CO2 uitstoot. Fijnstof PM 10 en PM 2.5, stikstof - NO2 - dat hoort thuis in scheikundelokaal".

De vliegmaatschappijen houden vol op frituurvet te vliegen. Er wordt zelfs een speciaal geurtje door de passagiersruimte via de airconditioning verspreid; oud frituurvet zegt de patatkenner.

Goede bronnen?
Maakt niet uit. Vliegen is het nieuwe roken. Het schept een band. Je bent nooit de enige die in vliegtuig stapt.
Vandaag is een studie onder 1000 zakenreizigers gepresenteerd en daaruit blijkt dat die wel oren hebben naar het vliegtuig inruilen voor een trein.


https://www.railway-technology.com/news ... -pandemic/
Het kwartje moet bij D'66 Sigrid Kaag nog vallen dat vliegen op korte afstand binnen Europa ook met de trein kan.
Vliegen duurt zo'n 55 minuten van Amsterdam naar Luxemburg met regeringstoestel.
Met de trein is het ruim zes uur.

Vorig jaar zette deze partij nog in om korte afstandsvluchten te verminderen. Maar Kaag pakt wel vaker het vliegtuig.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... luxemburg/
joukon schreef:
di 06 jul, 2021 08:46
Het kwartje moet bij D'66 Sigrid Kaag nog vallen dat vliegen op korte afstand binnen Europa ook met de trein kan.
Vliegen duurt zo'n 55 minuten van Amsterdam naar Luxemburg met regeringstoestel.
Met de trein is het ruim zes uur.

Vorig jaar zette deze partij nog in om korte afstandsvluchten te verminderen. Maar Kaag pakt wel vaker het vliegtuig.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... luxemburg/
Een minister heeft geen tijd om 12 uur (heen en terug) in een vervoermiddel door te brengen (ook nog met diverse overstappen) als het ook in 2 uur kan. Je hebt blijkbaar geen idee van de agenda's van personen op het hoogste regeringsniveau.
peter de rijk schreef:Een minister heeft geen tijd om 12 uur (heen en terug) in een vervoermiddel door te brengen (ook nog met diverse overstappen) als het ook in 2 uur kan.
Dat laatste deel van de zin is mooi geformuleerd: "... als het ook in 2 uur kan".
Als dat nou niet zou kunnen, wat zou er dan gebeuren?
peter de rijk schreef:
di 06 jul, 2021 12:31
joukon schreef:
di 06 jul, 2021 08:46
Het kwartje moet bij D'66 Sigrid Kaag nog vallen dat vliegen op korte afstand binnen Europa ook met de trein kan.
Vliegen duurt zo'n 55 minuten van Amsterdam naar Luxemburg met regeringstoestel.
Met de trein is het ruim zes uur.

Vorig jaar zette deze partij nog in om korte afstandsvluchten te verminderen. Maar Kaag pakt wel vaker het vliegtuig.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... luxemburg/
Een minister heeft geen tijd om 12 uur (heen en terug) in een vervoermiddel door te brengen (ook nog met diverse overstappen) als het ook in 2 uur kan. Je hebt blijkbaar geen idee van de agenda's van personen op het hoogste regeringsniveau.
Helaas is er vanuit Nederland en België geen snelle treinverbinding naar Luxemburg, om een serieus alternatief te zijn voor te vliegen met de agenda van een minister.
peter de rijk schreef:
di 06 jul, 2021 12:31

Een minister heeft geen tijd om 12 uur (heen en terug) in een vervoermiddel door te brengen (ook nog met diverse overstappen) als het ook in 2 uur kan. Je hebt blijkbaar geen idee van de agenda's van personen op het hoogste regeringsniveau.
Het gaat hierbij niet om de aanname dat Kaag een volle agenda heeft en op het hoogste regeringsniveau werkzaam is.

Trein was een voorbeeld dat het ook op die manier kan en waar de coalitie partij D66 voorstander van is. Zij willen af van de negatieve gevolgen van de korte afstandsvluchten voor het klimaat.

Nu was er een Boeing 737 nodig (stoelindeling van maximaal 186) die ook nog eens leeg terugkeerde om dinsdag opnieuw naar Luxemburg te vliegen. Een tocht van een kleine 400 kilometer, waar een dienstwagen ruim 3 uur over doet (..). En dan geen overstap nodig heeft.

"De vliegreis naar de ministaat wordt nog pijnlijker gezien het feit dat D66 in het verleden koning Willem-Alexander heeft opgeroepen om vaker de trein te pakken voor staatsbezoeken. "De koning en koningin hadden naar Luxemburg toch ook de trein kunnen pakken?", zei D66-Kamerlid Joost Sneller destijds daarover tegen het AD.

Ja fijn dat minister Kaag productief is. Ja, het is overtrokken als je dit vergelijkt met andere 'vervuilers'.

Punt blijft om in de trant van dit draadje te blijven, een Europees verbod op korte vluchten :lol:
Leon schreef:
di 06 jul, 2021 13:52
peter de rijk schreef:Een minister heeft geen tijd om 12 uur (heen en terug) in een vervoermiddel door te brengen (ook nog met diverse overstappen) als het ook in 2 uur kan.
Dat laatste deel van de zin is mooi geformuleerd: "... als het ook in 2 uur kan".
Als dat nou niet zou kunnen, wat zou er dan gebeuren?
Dan had ze, zoals het miljoenen thuiswerkers in lockdown maandenlang is gelukt, een zoom-sessie moeten houden. Maar dat is natuurlijk alleen bedoeld voor het klootjesvolk. Daar voelt de freule zich te goed voor.
En de konning ook. Die gaat op staatsbezoek naar Duitsland met het vliegtuig.

Een positieve ontwikkeling is wel dat er nu serieus wordt nagedacht over belasting op kerosine en stookolie.
peter de rijk schreef:
di 06 jul, 2021 12:31
Een minister heeft geen tijd om 12 uur (heen en terug) in een vervoermiddel door te brengen (ook nog met diverse overstappen) als het ook in 2 uur kan. Je hebt blijkbaar geen idee van de agenda's van personen op het hoogste regeringsniveau.
Dus? "Normale" mensen moeten als ze (heen en terug) naar Spanje willen 4 dagen van hun zuurverdiende vakantie daarvoor gebruiken?

Iedereen heeft "haast" op bepaalde momenten.
Geen probleem. Dan blijven we gewoon doorvliegen.
Of niet meer (of minder) naar Spanje gaan. Als vliegen net zo duur zou zijn als met de trein of de auto zou er al veel minder gevlogen worden. En naar Spanje kan je makkelijk in een dag, ik ken nog genoeg bouwvakkers die op de eerste vakantie met auto en caravan naar het zuiden vertrekken en nog dezelde dag op de camping in Spanje aankomen.
Dat was vroegâh, de jaren 70, de standaard.
Maar is dat netto nou beter voor het milieu?
Bert van Sprang schreef:
di 06 jul, 2021 22:26
En naar Spanje kan je makkelijk in een dag, ik ken nog genoeg bouwvakkers die op de eerste vakantie met auto en caravan naar het zuiden vertrekken en nog dezelde dag op de camping in Spanje aankomen.
??
Bert van Sprang schreef:
di 06 jul, 2021 22:26
Als vliegen net zo duur zou zijn als met de trein of de auto zou er al veel minder gevlogen worden.
https://sheeptickets.nu/
Vandaag, de behoefte om verder te gaan dan slechts verbod op korte vluchten lijkt te groeien,

https://www.airport-technology.com/feat ... l-flights/
"'Cijfers over werk bij vliegveld Maastricht bewust overdreven' kopt Trouw vandaag.
"Onderzoekers van een aan de Erasmus Universiteit verbonden instituut gaat diep door het stof: hun cijfers over het aantal banen dat vliegveld Maastricht oplevert, klopten in de verste verten niet.'
'En van nieuwe rekensommen die ze later maakten, is onduidelijk of die wel accuraat zijn.'
De integriteitscommissie van de universiteit verwijt hen 'bedenkelijk gedrag.'

Na de sjoemelsoftware van Volkswagen hebben "we" nu onze eigen sjoemelaars.

De lobby van v liegverkeer maakte handig gebruik van deze onderzoeken en provinciebestuur speelde hier gretig op in - dat zint op kansen om het slecht draaiende vliegveld open te houden.
Zij noemde die banen direct in een brief aan de Tweede Kamer.
In plaats van de voorgestelde 3300 voltijdbanen op MAA werden terug gebracht naar 2834 banen, maar ook dat aantal ligt ver boven eerdere uitkomsten van eerder onderzoek. Het juiste aantal banen was 1740, gaf Erasmus UTP vorig jaar oktober toe in een 'revisie'.

Geen 3300 voltijdbanen dus maar 1740!
En zo kwamen meer onvolkomenheden aan het licht.
Pakketbezorger DHL is weliswaar op MAA gevestigd, maar volledig gericht op vliegveld Zaventum bij Brussel. De 140 banen die het Erasmus-onderzoek aan de Maastrichtse DHL-vestiging toeschrijft, hebben dus niets met MAA te maken.
De Alliantie tegen uitbreiding MAA deed ondertussen eigen onderzoek en ontdekte verder nog dat een ander onderzoek van onderzoeksbureau Ecorys, dat uit kwam op 1760 banen, soortgelijke fouten maakten. Helaas kent die geen integriteitscommissie.
Zelf komt de alliantie uit op een dikke 500 banen die direct aan het vliegveld verbonden zijn. Als daarbij de banen worden opgeteld die MAA indirect oplevert - dan komt de werkgelegenheid volgens het alliantie-onderzoek uit op 700 a 900 banen. Dat aantal is de afgelopen jaren dus steevast zwaar overschat stelt de alliantie."

Wordt vervolgd.