Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoudsarme fiets - Forum Wereldfietser

onderhoudsarme fiets

Hallo allemaal,
Ik ben ggen echte vakantiefietser maar maak toch ongeveeer 6000 km woon werkverkeer met gem 10 kilo bagage. Totnutoe altijd gazelle gereden met sturmey archer 3 versnellingsnaaf. Na een paar duizend km al een nieuwe naaf gehad, vevolgens een nieuwe achtervelg en nu is ie weer aan het scheuren. Ik schakel bij de stoplichten terug naar de 2 maar verder rijd ik 90% van de tijd in de 3. Ik slijt veel kettingen. Een doodgewone fietsenboer verkoopt die altijd minder kwaliteit kettingen? Op marktplaats staat al een tijdje een oude gazelle met een kruisframe . Ik peins er over om een oude 2dehands te kopen ipv 700 euro voor een vervanger van mijn nu 4 jaar oude fiets 24000km op de teller. Of een grotere stap en een santos met rohlhoff ben 185 en 83 kilo. zat te denken aan een stalen frame. woon in tilburg en wil hier in de buurt blijven als ik besluit een nieuwe te kopen. graag suggesties of opmerkingen die me een beetje kunnen helpen om de beslissing makkelijker te maken bij voorbaat hartelijk dank eduard

ok, een echte weg fiets dus?

Zelf ik dan idd aan een 28" met dichte kettingkast/ versnellingsnaaf. Naast de RH naaf kun je ook kijken naar de 8sp Alfine van Shimano.

In Tilburg zit er op de hoek met juliana park (bij de Jumbo) een grote erg goed gesorteerde fietsen maker (geen idee hoe het daar heet, mijn vriendin zit daar op kot). ik zou daar eens gaan kletsen.

Zelf opbouwen is leuk maar kost best veel tijd en meer dan een complete fiets kopen.

Succes

Bas

Als je vrijwel steeds in dezelfde versnelling fietst is een singlespeed misschien een idee (de 14 versnellingen van een Rohloff naaf lijkt wat overkill voor zo'n fiets). Zet er 50 mm brede Schwalbe Marathon Supreme banden op, en je rijdt niet lek. Zet er een SON naafdynamo op, en je ziet nog wat. Zet er een kettingkast op, en je slijt minder kettingen. En gebruik goede kettingen. Remmen? Magura HS 33.
Zie bijvoorbeeld: http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm

hallo,
Mijn kettingverbruik is waarschijnlijk gewoon het gevolg van het hard trappen aangevuld door de slechte kwaliteit van de ketting die een gewone zaak voert. Wel of geen kettingkast maakt weinig uit. Ze zijn binnen een jaar gewoon op. Die zaak heet volgens mij Spijkers. Verkopen volgens mij ook geen gazelle wat vroeger garant stond voor kwaliteit en nu doen ze mee met de rest veertje hier veertje daar maar duurzaamheid ho maar. Ik zou echt een zwaarder verzet willen dan de huidige derde versnelling maar dan zal ik ook iets moeten hebben om naar terug te schakelen als het stormt. We wachten nog even af Alvast hartelijk dank Eduard

eduard schreef:hallo,
Mijn kettingverbruik is waarschijnlijk gewoon het gevolg van het hard trappen aangevuld door de slechte kwaliteit van de ketting die een gewone zaak voert. Wel of geen kettingkast maakt weinig uit. Ze zijn binnen een jaar gewoon op.
Je weet dat je een bussenketting op de rol en tussen de platen moet smeren, als je hem niet uitkookt?

Dit soort ketting is er in heel veel verschillende prijsklassen (Chinees -> Portugees -> Duits -> Japans) maar ik denk niet dat je van een exemplaar van 45 euro zoveel extra plezier hebt, want de tandwielen zijn het volgende zwakke punt

Zet er 50 mm brede Schwalbe Marathon Supreme banden op, en je rijdt niet lek. Zet er een SON naafdynamo op, en je ziet nog wat. Remmen? Magura HS 33.
Overkill! Hij gaat niet naar Mars!

hallo,
Mijn kettingverbruik is waarschijnlijk gewoon het gevolg van het hard trappen aangevuld door de slechte kwaliteit van de ketting die een gewone zaak voert. Wel of geen kettingkast maakt weinig uit. Ze zijn binnen een jaar gewoon op.
Hoezo slechte ketting je rijd 6000 kilometer per jaar schrijf je nu ik gebruik shimano hg 73 en doe daar net zo lang mee en dit is lx kwaliteit.
En dan wil ik nog opmerken dat om de 800 kilometer ik hem uitkook dus volgens mij heb je niets te klagen.

6000 km... ik wilde dat ik dat haalde ;)

Ik zie wel hoe de huidige ketting met goed koesteren (maar niet uitkoken) het houdt :)

Hoi!
eduard schreef:Hallo allemaal,
Na een paar duizend km al een nieuwe naaf gehad, vevolgens een nieuwe achtervelg en nu is ie weer aan het scheuren.
eduard schreef:hallo, Mijn kettingverbruik is waarschijnlijk gewoon het gevolg van het hard trappen aangevuld door de slechte kwaliteit van de ketting die een gewone zaak voert. Ik zou echt een zwaarder verzet willen dan de huidige derde versnelling ...
De arme fiets :-( Ben je er wel een beetje lief voor? Toen ik vroeger stoep op en stoep af ragde met mijn 3 versnellingen stadsbak had ik namelijk precies dezelfde problemen met de velgen en naaf.

Hmmm, dat harde trappen is niet goed voor de knieen, kransen, ketting en naaf. Door dat gebeuk trap je echt alles kapot, daar kan niks tegenop (ik fietste eerst net zo).
Gewoon een versnelling lager schakelen en wennen aan de hogere trapfrequentie. Je fiets en je knieen zullen je dankbaar zijn :-)
Je kan ook overwegen je verzet te veranderen door achter en/of voor een andere krans te nemen.

Of neem een 8 (of 9) naafversnelling, ideaal voor dagelijks gebruik. Een Rohloff fietst trouwen ook heerlijk maar is voor in de stad overkill en (helaas) erg diefstalgevoelig. En dan dus niet weer in de zwaarste versnelling gaan beuken natuurlijk maar lekker spinnen :)

Als je dan nog steeds veel kettingen verslijt (maar 6000 km voor een ketting is echt goed) dan kan je overwegen betere kransen te nemen en er een ketting van van Campa of Rohloff op te zetten. Die zijn welliswaar duur (en de Rohloff slijt de eerste 500 km redelijk sterk) maar verslijten vervolgens haast niet meer. Neem in ieder geval geen SRAM of Shimano. Hier een (duitse) woon-werk gebruikers test:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ettingtest

Een naafdynamo is ook zeker het overwegen waard, die doet het altijd en overal. Voor in de stad zou ik er gewoon eentje van Shimano nemen, dat beetje extra rendement en betere lagers van de SON doen er dan niet zo veel toe.

Hydraulische remmen zou je ook nog kunnen overwegen (HS11 of 33) want die zijn ook onderhoudsarm en werken ook nog goed als het vriest :)

Fiets de wereld (met liefde op een T-400 Rohloff met SON en HS33),
Whiksy

Misschien een suffe vraag eduard, maar heb je wel eens naar je ketting spanning gekeken? als die te strak of te slap staat dan slijt je ketting ook 10 keer sneller, en het fietst bagger.

voor de rest: Ik heb nu nog steeds een Gazelle tour de france, deze rijd nog prima, alleen na een slordige 15-20 duizend km was de 5 versnellings naaf aan gort gereden. nu na 40 duizend km, wat voornamelijk woon werk verkeer is, en zo af en toe korte fietsvakanties tot afgelopen zomer, begint de fiets op te raken. Als ik nu verder wil, moet ik het stuur, het single speed achterwiel vervangen, voorwiel, achterband, rekje, spatborden, en de bladen+ ketting.

ow en ketting kasten schelen wel degelijk in je ketting verbruik, vooral als je ook swinters rijdt. De kettingkast houd gewoon veel vuil weg, en vooral de nare pekel :)

Maar ik heb er zelf dus voor gekozen om single speed te gaan fietsen(46 of 48 voor en iets van 20 achter) omdat op de meeste plekken in NL niet meer nodig is, als je een goede conditie hebt.

Het probleem van het harde trappen en belachelijk snel slijten van onderdelen komt mij zeer bekend voor. Op al mijn stadsbakken gaan de naven en velgen danwel spaken kapot, terwijl ik nooit stoepen neem ofzo.
Ik heb dus nu een nieuwe vakantiefiets, maar als ik de reactie van whiksy zo lees kan ik daar dus beter ook niet te hard op trappen?

Ik heb redelijke bovenbenen en vind eigenlijk niets leukerdan flink hard aanzetten :lol: maar goed als iemand dit bevestigd dat dit bij geen enkele fiets kan, dan hou ik er maar eens mee op :P

Eli.

Lekker soepel trappen is fijn en inderdaad beter voor je knieën.
Een kettingkast helpt inderdaad tegen regen, vuil, zout en alle andere narigheid.
wat ook belangrijk is... hoe vaak er wordt gesmeerd, daar hoor ik niemand echt over. ik smeer, nu mijn ketting toch oud is 7000km, met gewone goedkope rijwiel olie maar wel iedere 150km.

ohja wanneer is een ketting op? als ie veel speling heeft of als ie breekt? ik vind 6000 km voor een ketting wel weinig.

hallo,
Mijn eerste gazelle had ook problemen maar heefst met enkele reparaties toch de 100000 km gehaald. Ik trap liever hard dan snel.Die derde versnelling zit er toch niet voor niks? Ik zal de volgende keer de beste ketting uit het assortiment vragen. Een handelaar zei mij laatst mensen die zo veel fietsen als jij kopen bij mij om de 3 jaar via het fietsenplan een nieuwe. Fietsen worden niet meer gemaakt door technici maar door marketinglui.Aluminium hier aluminum daar, overal vering nergens rvs boutjes en moertjes die niet vastroesten. Ik rij door weer en wind25.5 km per dag s'mogens gem met 24 km per uur s'middags wat langzamer. De huidige fietsen onder de 1000 euro kunnen dit niet meer aan. Misschien single speed met een vergelijk verzet als de huidige derde? De beste tandwielen en de beste ketting. Verlichting geeft weinig problemen. De door gazelle gemonteerde banden zijn ook niet je van het maar die werden dan ook snel vervangen. Niemand ervaring met die oude gazelles met een kruisframe? Ik wil wel een fiets hebben waar ook eens wat achterop kan. Is het ook niet tekenend voor de kwalitiets achteruitgang dat je bijn a geen fiets meer kan kopen waar je iets op kunt vervoeren. Trouwens is die 14de van rohloff wel zwaarder dan de derde van sturmey archer? Sturmey archer komt nu toch niet meer uit de uk? was een aantal jaren terug bijna failiet? Er woirdt vaak gekozen voor een kortere levensduur om het prijsniveau gelijk te kunnen houden. Die vutter met gem 17 km per uur redt het wel maar ik loop iedere keer vast omdat ik op tijd moet zijn. Wacht nieuwsgierig op de tips. Mvrgr. Eduard

over fietsenplannen gesproken, ik heb het voor elkaar gekregen om 0,19 cent per km te krijgen (volgens mij is dit een normale regeling).
als je meer dan 4000km per jaar naar je werk fietst is dit al interesanter, een beetje fietsforens fietst meer en kan hiermee lekker geld verdienen of een veel mooiere fiets kopen dan van de normale 750 euro.

een mooi oud kruisframe is natuurlijk heel stoer, maar ik denk dat hier ook het nodige onderhoud nodig is. ik heb een verzameling fietsen uit de jaren '30 maar die staan meer in de schuur dan dat ik er lange afstanden op rijd. en dat is voornamelijk omdat ze zwaar rijden en minder comfortabel zijn.

Hoi!

Als je in de 3e trapt omdat je snel wilt zijn en alleen dan die 24km/h haalt, is het dan misschien een goed idee om een randonneur achtige fiets te nemen met een 8 of 9 gangs naafversnelling met een stevige bagagedrager (Tubus?) en een goed verzet?
Willem Jongman en M-gineering zijn randonneurliefhebbers (ik zou er ook graag eentje willen) dus die kunnen je misschien verder op weg helpen :-)

Maar ook op een logge (wereld) fiets is de 24kmh goed te redden bij een gemiddelde (niet zware) trapfrequentie.
De truuk zit 'm in het verzet.

Fiets de wereld (20kmh in Rohloff versnelling 11 (directdrive) met 17 tandjes achter en 42 voor, 75rpm),
Whisky

eduard schreef: Trouwens is die 14de van rohloff wel zwaarder dan de derde van sturmey archer?
11% zwaarder, 270% lichter. Maar uiteindelijk hangt het maximale verzet natuurlijk van de tandwielkeuze af. Maar fietst dat nou lekker, dat gestoemp op een veel te zware versnelling? :D
Sturmey Archer komt nu toch niet meer uit de uk? was een aantal jaren terug bijna failiet?
100% failliet, maar dat lag eraan dat het bedrijf voor een schijntje aan een investeringsbedrijf werd overgedaan die er flink beter van zijn geworden. Nu is het van Sunray en staan de machines in Taiwan

We hebben het nu ineens over twee verschillende dingen: wat voor stuur en zitpositie vind je fijn, en hoe zorg je dat het niet stuk gaat? Als ik 25 km door de polder moest buffelen zou ik inderdaad graag een racestuur hebben. Als ik door de stedelijke jungle zou moeten crossen zat ik liever meer rechtop.

Minimaal onderhoud heb je met een singlespeed van goede kwaliteit. Wil je meer versnellingen dan is een Rohloff heel mooi en degelijk. Op zich zijn derailleur versnellingen ook niet verkeerd. Ze gaan niet snel kapot, maar het slijt allemaal wel snel: je moet in jouw geval rekenen op elk jaar een nieuwe ketting plus cassette. Dat is al snel net zo duur als of zelfs duurder dan een Rohloff naaf. Ik kan niet bekijken of je versnellingen nodig hebt, al lijkt het me inderdaad verstandig voor je gezondheid als je leert met een wat lichter verzet te fietsen.

Wat zit er verder op een fiets wat kapot kan gaan als de kwaliteit wat minder is? Naven zijn er in heel verschillende kwaliteiten. Ik zou bij dit soort gebruik altijd kiezen voor een SON naafdynamo. SON naven zijn heel degelijk, en zijn de beste lichtmachines die er te krijgen zijn. Als fietsforens rijd je veel vaker in het donker dan als wereldfietser. Ga je voor een singlespeed naaf, dan zijn die er in een breed scala aan kwaliteiten, tot aan peperdure topnaven als van Phil Wood. Over de kwaliteit van de Rohloff naaf hoeven we het niet meer te hebben. Wat kan er verder nog kapot? Op balhoofden wordt vaak bezuinigd, net als op trapassen. Chris King, Hope, en TA maken gerenommerde balhoofden. Dezelfde namen komen terug in de rij beste trapassen, samen met Phil Wood. Voor minder heb je overigens ook al prima spul dat onvergelijkbaar veel beter is dan de standaard montage van standaard fietsen. Tja, en dan heb je nog wielen. Een handgebouwd wiel van een goede wielbouwer (daarvan zijn er niet zo veel) hoort niet kapot te gaan. Neem een stevige velg zoals een EXAL SP 19. Als banden zou ik lichtlopende banden willen hebben die niet snel lek gaan. Op vakantie wil ik best een band plakken, maar niet op weg naar mijn werk. De schwalbe Marathon Supreme is vermoedelijk de snelste zeer lekbestendige band. Ik zou omwille van het comfort en de grip op nat wegdek een brede willen hebben.

Helaas is dit alles bijeen best duur, vooral als je kiest voor een Rohloff naaf. Het grote secundaire nadeel van een dure fiets is dat het echt roofgoed is. Je moet je fiets dus goed kunnen stallen. Kan dat niet, dan zou ik toch maar voor elke drie jaar een goedkope kiezen. Om die reden zal ik ook niet op mijn nieuwe mooie randonneur naar het werk gaan. Ik zit nog te aarzelen tussen een ouderwetse gelugde Gazelle stadsfiets met terugtraprem, of de Giant town singlespeed (okmet terugtraprem). Die malle voordrager eraf, spatbordjes en een goede drager erop, en ik heb een knap stadsfietsje. Als het gepikt wordt is er nog geen man overboord.
Wim

Wat een boel berichten vandaag in de tijd dat ik 135km heb gefietst!

Hallo,
Ik vind het beduidend minder vermoeiend om hard te trappen dan snel te trappen. Misschien omdat ik ook fysiek zwaar werk heb? Een van de mensen op ons bedrijf was blij toen zijn randonneur met 7 versnellingen was weggehaald.Had al zeer snel problemen. Een andere collega met een gazello mondeo al binnen een paar maanden problemen met zijn verende voorvork. Ik fiets met ieder weertype en heb dus behoefte aan een fiets met grip en eentje die na een eventuele schuiver bij glad weer niet meteen de afvalcontainer in kan. Ik werk in een metaallbedrijf en we bespreken weleens dd fietsen als we buiten koffie staan te drinken. Al gehele indruk is toch dat duurzaamheid ver te zoeken is. Kijk eens na de bagagedragers, zadels velgen. Vergelijk eens de velg van een 15 jaar oude gazelle met die van een gazelle mondeo.
Ik fiets ook graag gewoon rechtop zodat ik een beetje overzicht hou en als ik die velgjes op die meer sportievere fietsen zie denk ik niet aan stevigheid.Was wat aan het googlen en kwam bij het model Aty van de fietsfabriek. Het frame lijkt mij aardig maar ik wil een degelijke aandrijving. 5 versnelling sram zal waarschijnlijk de zelfde problemen geven als de s. archer. Ik begin toch te denken aan die rohloff.
Balhoofd nooit problemen mee gehad. een keer bij een frontale botsing met een andere fietser wel mijn stuur inclusief de stangenremmen compleet uit het lood greredn maar dat wrrd gedekt door de verzekering van de tegenpartij.
Sinds er geen crankspieen meer zijn nooit meer last met trapassen gehad. Bij ontmantelling van de gazelle waar ik meer dan 100000 km mee heb gekard bleek dat he grote tandwiel een behoorlijke slag had De orginele velgen vanwege de banden erop ook eraf gehaald. die velgen zien er na ruim 100000km beter uit dan die van mijn laatste fiets. mijn huidige fiets heeft echter net iets grotere velgen. Dynamo en koplamp waren ook nog okay.
Mijn fiets staat op he bedrijfterrein en mijn fiets heeft meestal een speciaal zelfgemaakt rvs bagagerek en wordt altijd aan de hand van dit rek weer terug gevonden. He mooiste zou natuurlijk een ongelakt rvs frame waarbij ik op het bedrijf mijn naam zou laten laseren en die in het centrum van het frame laten lassen.
Ik zal weer eens wat gan googlen. God weet wat voor ideeen ik nog tegenkom. Mvrgr. Eduard