Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vittorio failliet? - Forum Wereldfietser

Vittorio failliet?

Ik dacht laat ik eens op de site van Vittorio kijken. Ik las permanent gesloten.

Jammer. Was vroeger goede zaak.

Mario
Das bijzonder, hier doet vittoiro.nl het wel gewoon.
Bij mij is het weer anders en krijg ik een pagina te zien met de tekst:

Het aanbod op onze website tijdelijk niet beschikbaar, omdat we bezig zijn met vernieuwing van de website.
De werkplaats en winkel van zijn gesloten.
Alleen voor tandemimperials en 48-spaaks wielen zijn op afspraak bereikbaar. U kunt een afspraak maken door een e-mail sturen naar
{emailadres}.
Vittorio was al aan het inkrimpen. In 2018 verscheen hier het bericht: De winkel van Vittorio is heel groot en eigenlijk te groot. We hebben het besluit genomen om de winkel te gaan verhuren. Per half november gaan we verder met een kleinere winkel achter in het pand.

Bij de recensies op Facebook is het laatste bericht van 1 september 2018: Ik ben nu al bijna 7 maanden aan het wachten tot mijn fiets klaar is.
Het is een fantastische fiets ( op maat) en omdat ik deze nu 15 jaar had besloot ik om deze op te laten knappen. Alles nieuw en gespoten. gebracht op 12 febr. en het zou 6 tot 8 weken duren. Na diverse telefoontjes met antwoorden als eind volgende week klaar en ja we hebben een zieke en ja monteur is op vakantie, heb ik nog steeds geen fiets en het is nu september. Ook dat is service , de klant aan het lijntje houden
.

Ik krijg zo de indruk dat er bij Vittorio al een tijdje meer aan de hand is dan alleen schaarste aan onderdelen...
supermario schreef:
do 24 jun, 2021 14:34
Ik las permanent gesloten.
Permanent gesloten is wat Google zegt inderdaad:
20210624_151109.jpg
Wat is de bron van de topictitel? Er zit nogal wat tussen permanent gesloten en een faillissement namelijk.
keesswart schreef:
do 24 jun, 2021 15:08

Ik krijg zo de indruk dat er bij Vittorio al een tijdje meer aan de hand is dan alleen schaarste aan onderdelen...
Gezien dat iedere fietsenmaker die een beetje fatsoenlijk werk afleverd het knots druk heeft, zou je dat wel denken ja.
Ik had het inderdaad gelezen op google.
Wellicht een beetje offtopic, maar toch ook weer niet.

Eenzelfde onduidelijkheid bij De Treinreiswinkel. Website is in volle glorie aanwezig. Reis met fiets boeken kan niet.
Rechtstreeks een reis boeken via de boekingsmodule op de voorpagina lukt ook niet.
Hierover mail sturen met de vraag hoe je moet boeken, levert als antwoord dat je via de website moet boeken.

En dan hebben we ook Soetens nog.
"De Wereldfietser" lijkt een uitstervend fenomeen. Vittorio, de Treinreiswinkel, Soetens en anderen lijken daardoor op een hellend vlak terecht te zijn gekomen.

De oudere wereldfietser, die zelf veel van de wereld gezien heeft, zijn ecologische voetafdruk in volle diepte daarmee heeft achtergelaten voor de volgende generatie en zelf die volgende generatie de les leest als zij hun reizen naar Verweggistan aankondigen hier op het forum, waarbij zij vliegend een deel van hun reis willen afleggen, de oudere wereldfietser, die voorbij wordt gereden door de snellere bikepacker, die met minimale middelen maximaal van de omgeving wil genieten en daarbij een minimale ecologische voetafdruk wil achterlaten, de oudere wereldfietser, die zijn stalen ros heeft ingeruild voor een geëlektrificeerd exemplaar (niet bij Vittorio verkrijgbaar) en/of voor een camper, en zo zijn er nog meer ontwikkelingen... kunnen redenen zijn dat het voortbestaan van voornoemde bedrijven in een penibele situatie is beland.

Met het uitsterven van "De wereldfietser" lijkt het uitsterven van bedrijven die daar hun brood aan verdienden onontkoombaar.
Jammer, maar helaas...
Het zou mij niet verbazen. Website is waardeloos, dit bedrijf heeft/had geen toekomst lijkt me. En dat ondanks dat het maatframe bouwen in een hoogconjunctuur zit. Dan mis je aansluiting met de huidige trends cq vraag.
Als het er op internet niet lekker uitziet vergeet het dan maar.
Edwin* schreef: Vittorio, de Treinreiswinkel, Soetens en anderen lijken daardoor op een hellend vlak terecht te zijn gekomen.
Het gaat me niet om de Stervende Wereldfietser.
Het gaat me om het fenomeen vanbedrijven die een soort schaduwwebsite in de lucht houden.
Voor de Treinreiswinkel was de 'wereld'fietser zeker geen core business.
@Edwin:
Ik krijg de indruk dat je wat zaken door elkaar haalt. Je eerste punt dat een fietsenwinkel met de tijd moet meegaan wil deze levensvatbaar zijn is on-topic. Maar dat verweef je met een tweede punt, namelijk een vermeende tegenstelling tussen traditionele vakantiefietsers en bikepackende vakantiefietsers. Bij die mix ga je al de fout in. Die tegenstelling en dat hokjesdenken bestaat in de praktijk niet, want je kunt het ook zien als een continuüm waarbij allerlei variaties mogelijk zijn. Ook zijn veel zgn. old school wereldfietsers maandenlang, soms nog langer, aan een stuk van huis geweest om hele continenten te verkennen of bijv. van NL naar China of Maleisië te fietsen, en dan is een vliegreis terug denk ik best wel te verantwoorden. Verder maak je mij niet wijs dat die bikepackers straks allemaal braaf in de eigen omgeving blijven fietsen en een zo klein mogelijke voetafdruk achterlaten. Je zag ook al bikepackers naar allerlei landen vliegen inclusief Verweggistan, en het zal me niet verbazen als vakantiefietsers, waaronder ook bikepackers, na de coronatijd gewoon weer zullen gaan vliegen 'alsof er niets gebeurd is'. En tot slot maak je gebruik van de gelegenheid om 'subtiel' wat sneren te geven.
Ach Vittorio, leuk sentiment en aardig om ooit eens een oud beestje van MP te plukken. Maar doet al sinds de vorige eeuw niet meer serieus mee als het om fietsen gaat, dus zo héél dramatisch is het niet.

Jurr schreef:
do 24 jun, 2021 15:09
Wat is de bron van de topictitel? Er zit nogal wat tussen permanent gesloten en een faillissement namelijk.
Dat weet niet iedereen :wink:
Kwam laatst op marktplaats een rohloff fiets tegen van vittorio.
Frame had een breuk opgelopen bij de zadelpen.
En helaas voor mevrouw. Geen garantie meer want het bedrijf bestond niet meer.
Ik heb toen even gegoogled. En zag dat ze alleen nog maar fietsendragers maakte.
Wel lullig voor de verkoper. Fiets was nog niet zo oud. Maar ging voor weinig de deur uit vanwege de breuk
Edwin* schreef:
do 24 jun, 2021 17:58
[...] die zijn stalen ros heeft ingeruild voor een geëlektrificeerd exemplaar (niet bij Vittorio verkrijgbaar) [...]
Ze hebben er anders best een hoop geëlektrificeerd bij Vittorio. Met voorwielmotor en accu in de bagagedrager verwerkt, maar toch....

Ook Pendix deden ze aan de laatste keer dat ik er was. Toch iets waar een merk als Santos z'n fietsen ook af fabriek mee aflevert.

Grandonneur schreef:
do 24 jun, 2021 18:40

Dat weet niet iedereen :wink:
Wel zo netjes om het bij feiten te houden. Zou best kunnen dat het waar is hoor, maar men kan ook gewoon besloten hebben er zelf mee op te houden. Misschien is het pand wel eigendom en het economisch gezien interessanter om het helemaal aan een keukenboer te verhuren in plaats van zelf nog in het achterste stukje elke dag naar fietsen te kijken.

Maar ach, toch blij dat ik na een keer langsgaan, een keer mailen, een keer bellen, nog een keer mailen en uiteindelijk maar nog een keer langs gaan een setje stickers heb weten te bemachtigen voor mijn tweedehands Vittorio maatframe vol aparte keuzes in bouw.

Binnenkort maar eens de excenter gangbaar proberen te maken en dan later maar eens naar Kiel-Windeweer om een paar van de wonderlijke keuzes weg te poetsen ;)
willem.m schreef:
do 24 jun, 2021 18:31
@Edwin:
Ik krijg de indruk dat je wat zaken door elkaar haalt. Je eerste punt dat een fietsenwinkel met de tijd moet meegaan wil deze levensvatbaar zijn is on-topic. Maar dat verweef je met een tweede punt, namelijk een vermeende tegenstelling tussen traditionele vakantiefietsers en bikepackende vakantiefietsers. Bij die mix ga je al de fout in. Die tegenstelling en dat hokjesdenken bestaat in de praktijk niet, want je kunt het ook zien als een continuüm waarbij allerlei variaties mogelijk zijn. Ook zijn veel zgn. old school wereldfietsers maandenlang, soms nog langer, aan een stuk van huis geweest om hele continenten te verkennen of bijv. van NL naar China of Maleisië te fietsen, en dan is een vliegreis terug denk ik best wel te verantwoorden. Verder maak je mij niet wijs dat die bikepackers straks allemaal braaf in de eigen omgeving blijven fietsen en een zo klein mogelijke voetafdruk achterlaten. Je zag ook al bikepackers naar allerlei landen vliegen inclusief Verweggistan, en het zal me niet verbazen als vakantiefietsers, waaronder ook bikepackers, na de coronatijd gewoon weer zullen gaan vliegen 'alsof er niets gebeurd is'. En tot slot maak je gebruik van de gelegenheid om 'subtiel' wat sneren te geven.
Ik wil ermee zeggen dat het bijna metaforisch is om te zien hoe een bedrijf als Vittorio teert op oude roem, maar in werkelijkheid vergane glorie is. Een goede/bekende naam opgebouwd hebben is geen vrijbrief om anderen tekort te doen en/of de les te lezen. Als ik de laatste recensies van Vittorio lees, dan zie ik een soort van arrogantie bij dit bedrijf. Dat meen ik op meerdere vlakken te herkennen en lijkt haast typerend voor bepaalde wereldfietsers, als je bepaalde reacties in bepaalde draadjes leest. En daarbij geef ik geen sneer naar één bepaalde persoon, want in mijn ogen zijn het er meer die zich hier schuldig aan maken. Zo kan ik ook een vliegbestemming als Thailand als voorbeeld noemen en weet jij ook wie ik daarmee bedoel.

Het gaat mij ook niet om het hokjesdenken, natuurlijk zijn er allerlei variaties en kunnen traditionele dingen nog steeds goed zijn. En het zal ook zo zijn dat bikepackers evengoed wel het vliegtuig in stappen, net als de traditionele wereldfietser.
De genoemde bedrijven stralen echter geen vertrouwen meer uit, denken op hun naam te kunnen teren en verzaken in te springen op de actualiteit, wat vaker nog de harde realiteit is. De gemiddelde consument verwacht toch vaak echt wel wat meer dan alleen een goede naam.

Opmerkelijk is dat bovengenoemde niet alleen op bedrijven van toepassing is.

Ik vind het frappant dat de bedrijven uit een bepaald tijdperk stammen (die van de oudere wereldfietsers, op hun stalen ros, blij met advies van een treinreiswinkel en blij met het transport van hun fiets) en de jongere generatie wereldfietsers een ander type wereldfietser is, waarbij deze genoemde bedrijven geen aansluiting meer hebben, omdat een merk als Vittorio hun niet aanspreekt, een Treinreiswinkel een overbodig fenomeen is (ze weten op hun smartphone feilloos de weg te vinden voor hun vervoersoplossing met of zonder fiets), een Soetens Transport een groot vraagteken is (omdat ze na feilloos de weg terug naar huis uitgestippeld te hebben, ofwel deze fietsend afleggen, ofwel gewoon met licht bepakte fiets en al de trein in stappen).

Nog een ander voorbeeld: als Komoot er is, waarom zou ik dan nog een fietsrouteboekje willen kopen? Op verschillende platforms worden leuke routes gedeeld... met tips, details en foto's en al.

En beschouw dit vooral als hardop denken en niet als mijn mening.

Oh ja... en dat ik het vergelijk trek met bepaalde wereldfietsers is omdat ik ermee wil zeggen dat je vanuit een bepaalde positie kan blijven denken en doen, omdat je dat altijd gedaan hebt of omdat je denkt dat je je sporen wel hebt verdiend, maar dat mensen (bij bedrijven de consument) dit niet altijd zo maar pikken en het je ondergang (faillissement/beëindiging bedrijf) kan worden.
Edwin* schreef:
do 24 jun, 2021 20:50


En beschouw dit vooral als hardop denken en niet als mijn mening.
Nagel op de kop. Een goede naam is en blijft belangrijk, maar als je als bedrijf merkt dat je klanten almaar ouder worden, en je de jongeren niet meer aanspreekt…. Dan loopt het gewoon leeg.

En als je iets aanbiedt wat mensen sneller op het web vinden met een app… dan bied je geen toegevoegde waarde meer.
Mijn kinderen boeken liever een hotel met een app, dan dat ze er een telefoongesprek voor moeten doen.
Edwin*, ik ben het wel voor een aardig deel eens over Vittorio. Ik heb ze in het verleden ook wel eens een hint gegeven om ergens iets moderners te doen, al het ging het maar om de in mijn ogen toch echt wel achterhaalde kleuren.
Maar om ze nu naderhand de maat te nemen en tegelijk een hele reeks andere mensen, o.a. door ze op hun leeftijd aan te spreken, vind geen pas hebben. Dat van die andere mensen offtopic ook.
Wederom een draadje vol speculaties en appels vergelijken met peren. Wie komt met de juiste toedracht van zaken?
bert sitters schreef:
vr 25 jun, 2021 07:28
Wederom een draadje vol speculaties en appels vergelijken met peren. Wie komt met de juiste toedracht van zaken?
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat jij in ieder geval duidelijkheid zou kunnen verschaffen over de Treinreiswinkel.
In veel van je berichten laat je blijken veel van de treinwereld te weten.