Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

515 berichten
Ik vraag me af waarom je die grote rollerbag meeneemt. Dat is nogal een gevaarte. De spullen die je erin doet mogen toch gewoon nat worden?

Verder kan ik je Google Maps niet aanraden voor het plannen van routes, tenzij je van onwelkome verrassingen houdt, zoals onbestaande wegen en paden. Er zijn betere alternatieven, zoals Brouter, Osmand of Locus.
willem.m schreef:
za 12 jun, 2021 16:01
Verder kan ik je Google Maps niet aanraden voor het plannen van routes, tenzij je van onwelkome verrassingen houdt, zoals onbestaande wegen en paden.
Ik kwam vandaag met wandelen nog twee mensen tegen die de kortste route via de telefoon hadden gekozen (met waarschijnlijk de verkeerde instellingen)... met de fiets aan de hand steil afdalend over een smal pad vol stenen en boomwortels.
willem.m schreef:
za 12 jun, 2021 16:01
Ik vraag me af waarom je die grote rollerbag meeneemt. Dat is nogal een gevaarte. De spullen die je erin doet mogen toch gewoon nat worden?
Ik vind het niet zo lekker slapen in een natte slaapzak.
ivokremer schreef:
za 12 jun, 2021 17:31
willem.m schreef:
za 12 jun, 2021 16:01
Ik vraag me af waarom je die grote rollerbag meeneemt. Dat is nogal een gevaarte. De spullen die je erin doet mogen toch gewoon nat worden?
Ik vind het niet zo lekker slapen in een natte slaapzak.
Ik ook niet. Daarom gaat ie bij mij in de zijtas. De slaapzak bedoel ik.
Maar dan heb je in die zijtas minder ruimte voor extra boodschapoen.

Soms kopen we voor twee avonden aan boodschappen onderweg, zoals op een zaterdag om een zondag te overbruggen. Dan raakt de “keukentas” al gauw vol. In dat geval wijk ik uit naar de lege ruimte in mijn “kleding” tas.
Als je die zware en vrijwel lege kanozak loost voor een lichte rugzak en je de lege ruimte in de reguliere tassen standaard benut kun je de boodschappen kwijt in die rugzak én heb je nog een wandelrugzak voor andere momenten ook. Bij wat ik op de foto zie is lijkt me het gewichtsaandeel van de tassen zelf ten opzichte vande eigenlijke bagage nogal groot. Uiteindelijk gaat het om de bagage, niet om de tassen.
Ik vind het aardig dat jullie optimalisatie tips geven, maar ik heb mijn paklijst en die foto ter kennisgeving met jullie gedeeld omdat dit nu eenmaal een paklijst topic is, niet om een discussie te beginnen of om optimalisatie tips te vragen.

En wat optimaal is is subjectief. De één maakt zich drukker om volume en gewicht dan de ander.
Ik wilde duidelijk maken dat ik me daar maar in heel beperkte mate druk om maak.

Ik vind persoonlijk mijn tassen niet te zwaar en ik vind het heerlijk dat alles droog blijft dankzij die tassen.
Alle tassen zijn op het vliegveld ook prima weg te werken in een enkele legerplunjezak.
De tassen blijven daarom wat mij betreft allemaal.

Voor mij is het met gewicht zo: mag het zonder meerprijs mee het vliegtuig in dan is het goed.
En qua volume zit het zo: als ik met mijn fiets door nauwe doorgangen zoals paaltjes kom, dan is het goed.

Die roltas/kanozak heeft trouwens als zeer groot voordeel dat hij allerlei bagage samenhoud, wat weleens handig is gebleken om bij hindernissen snel alle fietsbagage af te nemen en na de hindernissen weer op te pakken. En zo zwaar is die helemaal niet. De tassen aan de zijkant zijn meestal zwaarder.
ivokremer schreef:
za 12 jun, 2021 13:45
Dit is het geheel in 2020, …
Bedankt voor het delen. Twee vragen
Welke voordrager heb je?
Maakt die plastic bak op je voordrager niet veel lawaai?
Ik heb geen idee welke voordrager ik heb. Hij is er door CycleTrend in Groningen op gezet toen die winkel nog bestond.

En wat betreft het rammelen: dat is wel hoorbaar, maar ik raak er niet door overprikkeld :)
ivokremer schreef:
za 12 jun, 2021 21:19
Ik vind het aardig dat jullie optimalisatie tips geven, maar ik heb mijn paklijst en die foto ter kennisgeving met jullie gedeeld omdat dit nu eenmaal een paklijst topic is, niet om een discussie te beginnen of om optimalisatie tips te vragen.

En wat optimaal is is subjectief. De één maakt zich drukker om volume en gewicht dan de ander.
Ik wilde duidelijk maken dat ik me daar maar in heel beperkte mate druk om maak.
...
Dat klopt. En het is natuurlijk helemaal prima hoe jij de boel organiseert. Maar wat extra context helpt de nietsvermoedende bezoeker denk ik wel. Juist omdat die context voor iedereen subjectief is deel ik op dit forum geen paklijsten.

Onze fietsvakanties zijn vaak bergachtig en gaan deels over (bar)slechte wegen. Daar past m.i. een set-up bij met minder spullen, minder tassen en minder gewicht. Voortassen gaan er op als we voor langere tijd geen winkel zullen tegenkomen.
Zelfs op nu.nl een artikel "Paklijst voor een fietsvakantie" https://www.nu.nl/vakantie/6141475/pakl ... sting.html
Ik las het, ja. Bijzonder hoe ze het presteren om in dat artikel vervolgens de paklijst achterwege te laten.
N.a.v. dat artikel van NU:
Ik ben er nog steeds heel blij mee. Ik neem op reis trouwens wel een setje reservespaken, twee binnenbanden, een reserveketting en een multitool mee."

Als je niet buiten Europa gaat zou ik volstaan met 1 binnenband, de multitool en een paar tie-wraps.
Alles is te koop om de hoek.

PS
Lekke banden bestaan niet meer. Eigen ervaring nu 1 keer in de 15.000 km of zoiets, vroeger was 1,5 per duizend meer regel dan uitzondering. (nu 42 mm, vroeger 25 mm banden)
Poppink schreef:
vr 25 jun, 2021 10:18
...Lekke banden bestaan niet meer. Eigen ervaring nu 1 keer in de 15.000 km of zoiets, vroeger was 1,5 per duizend meer regel dan uitzondering. (nu 42 mm, vroeger 25 mm banden)
Dat is te kort door de bocht. Net als jij rijd ik vrijwel nooit meer lek: op mijn vakantiefiets welgeteld 2x in 21 jaar, op de mtb nog niet (latex) en op de racefiets met all season banden ook nauwelijks meer.

Maar er zijn streken waar het wemelt van de doornstruiken langs de weg (en doorns op die weg). Die doorns kunnen dwars door een band gaan. Ook willen binnenbanden nog wel eens kapot gaan daar waar het rubber aan het ventiel zit. Recent nog meegemaakt (bij een stadsfiets).
Als je te kort door de bocht gaat val je.
Gelukkig heb ik een verend zadel dat de klappen opvangt. :P
Poppink schreef:
vr 25 jun, 2021 11:08
Als je te kort door de bocht gaat val je.
Gelukkig heb ik een verend zadel dat de klappen opvangt. :P
Ik denk eerder dat een verend zadel jou dan verder weg katapulteert. 😉
DaVinci schreef:
vr 25 jun, 2021 10:11
Zelfs op nu.nl een artikel "Paklijst voor een fietsvakantie" https://www.nu.nl/vakantie/6141475/pakl ... sting.html
Ik heb het nu ook gelezen. Het valt me niet tegen. Heel specifiek kan je niet zijn in zo'n artikel, en in veel uitspraken en adviezen kan ik me vinden. Behalve dan (a) dat die dame 26kg aan spullen meeneemt (dat lijkt me wel heel veel) en (b) dat je met een paar dagen wel even zitvlees kan kweken om aan een nieuw zadel te wennen (dat lijkt me wat optimistisch).
Ik las eerder op dit forum dat iemand het veel moeilijker vond zijn of haar eigen kont in te rijden.
Zadels passen zich wel of niet aan, maar het zitvlees blijft een gevoelig punt.
willem.m schreef:
vr 25 jun, 2021 13:46
Behalve dan (a) dat die dame 26kg aan spullen meeneemt (dat lijkt me wel heel veel)
Citaat uit het artikel:
“Voor een fietstoerist is 26 kilo extreem veel, maar ik heb ook een vrij grote tent en kookspullen mee. Ik zou ook veel lichter kunnen reizen”
Pffff, beginneling. Ik kan daar zéker tien kilogram overheen. En ik kwam onderweg eens een meisje tegen dat vertelde van lezen te houden, in echte boeken. Zij had er een halve achtertas mee gevuld. Die lachte vast ook om 26 kg!

;)

Carl
Vraag me toch af hoe belangrijk het meenemen van een reserve binnenband is (binnen Europa). Lekke band is al zeldzaam maar je hele binnenband kapot nog zeldzamer lijkt me. Maar misschien schat ik het verkeerd in.