Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Motor revisie: Bosch Revisie of Velolab - Forum Wereldfietser

Motor revisie: Bosch Revisie of Velolab

Ik ontdek net dat er bedrijfjes zijn die e-bike motoren reviseren:
- Bosch Revisie in Weesp https://www.boschrevisie.nl/
- Velolab in Vielsalm, Belgie https://velolab.be/

Velolab heeft een kunstige video van hun werk op Youtube staan: https://www.youtube.com/watch?v=VOKAR-acnNQ

Ik heb zelf geen ervaring met hen maar voor mensen wiens e-bike motor aan onderhoud toe is kan dit interessant zijn
Die bestaan al langer hoor.
Feit is... er zijn heel veel Bosch motoren (en batterijen) in omloop, en dus gaat er hier en daar wel eens eentje defect.
Die markt is blijkbaar groot genoeg om er een bedrijfje op te laten leven, en het is absoluut goed voor het milieu dat die motoren een tweede leven krijgen en hersteld worden. Blijkbaar zijn er af en toe lagers die het begeven.
Als zo'n bedrijfje vrijwel niks anders doet, dan worden ze er ook goed in.

Voor accu's zijn er ook dergelijke bedrijven. Kan ik alleen maar toejuichen!
Wat wel opmerkelijk is, is wat ik hier las:
Bedrijven die adverteren dat ze werken met originele bosch onderdelen voor revisie is onmogelijk!
Bosch geeft geen onderdelen en/of lagers vrij voor het reviseren van motoren!
Het is dus niet zo dat Bosch mee werkt met dit soort goed initiatieven maar het juist tegen werkt. Ik hoop dat er ooit nog eens wetgeving komt die afdwingt dat er reserve onderdelen voor een ruime tijd vrij verkrijgbaar zijn tegen redelijke prijzen.
Ik dacht dat er al wel zoiets is, maar misschien niet dat derden dat kunnen doen. Iemand?
daulagari schreef:
di 01 jun, 2021 11:00
Wat wel opmerkelijk is, is wat ik hier las:
Bedrijven die adverteren dat ze werken met originele bosch onderdelen voor revisie is onmogelijk!
Bosch geeft geen onderdelen en/of lagers vrij voor het reviseren van motoren!
Het is dus niet zo dat Bosch mee werkt met dit soort goed initiatieven maar het juist tegen werkt. Ik hoop dat er ooit nog eens wetgeving komt die afdwingt dat er reserve onderdelen voor een ruime tijd vrij verkrijgbaar zijn tegen redelijke prijzen.
Ik gok dat ze bedoelen dat ze dezelfde lagers gebruiken als wat Bosch gebruikt. Normaal zijn dat standaard lagers die je bij SKF of andere leveranciers kan kopen 'of the shelve'.
Hetzelfde is geldig voor de batterijcellen. De BMS ECU is waarschijnlijk wat moeilijker.

Maar ik ben het eens met je punt over "wetgeving". Dat moet echt beter!
Ik vergelijk het met Delonghi en AEG. Als je gaat zoeken naar onderdelen van een koffiemachine of een vaatwasser, dan kan je vrij snel zien dat je zowat de hele machine in stukjes kan kopen voor prijzen die meestal nogal redelijk zijn.
Er is al wel wat gaande wat betreft het recht op repareren, maar in Europa gaat het vooralsnog alleen over huishoudelijke apparaten. Het is een stap in de goede richting, maar gaat niet bijzonder ver, want je moet alsnog een 'professional' zijn om de apparaten te mogen repareren.

Dit stuk vat het wel aardig samen: https://www.hqts.com/right-to-repair-electronics/. En https://www.bbc.com/news/business-49884827.
Ik heb bij 12000km de middenmotor van de Riese en Muller kapot gehad en dat is onder coulance door Bosch zelf verholpen.