Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bob yak - Forum Wereldfietser

bob yak

hallo ik ben nieuw in deze materie en wil voor het eerst beginnen met te reizen per fiets. graag zou ik graag voor het eerst op het gemak beginnen met het fietsland nederland aan te boren, zijn er mensen die voor mij enkele tips hierover kunnen geven.
als tweede vraag ik ben van plan een bob yak te kopen maar er is mij verteld dat dit een niet zo goede keuze is aangezien er in nerderland talloze sluizen zijn waar het moeilijk doorkomen is met de bob zijn er mensen die daar meer ervaring mee hebben.

Met een Bob Yak is nix mis.
Als je veel bagage meeneemt of je bent groot en zwaar is een aanhanger een goede manier om het gewicht op je achterwiel te verminderen.
Het is soms wat onhandig als je door sluisjes en hekken moet. Op stations is een Bob Yak (en elke andere aanhanger) veel gedoe.
Je gaat ook wat langzamer dan met fietstassen.
Met een aanhanger rijdt je fiets meer zoals hij altijd rijdt dan wanneer je er fietstassen aan hangt.
Kijk verder op dit forum. Er is veel geschreven over Bob Yaks.
niko

Hoi!

Welkom op het forum :-)

2 BOB or not 2 BOB, een alloude vraag waar veel info over te vinden is :-) Gewoon even zoeken dus: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/search.php

Fiets de wereld (met fietstassen),
Whisky

nikopaul schreef: Het is soms wat onhandig als je door sluisjes en hekken moet. Op stations is een Bob Yak (en elke andere aanhanger) veel gedoe.
Je gaat ook wat langzamer dan met fietstassen.
Met een aanhanger rijdt je fiets meer zoals hij altijd rijdt dan wanneer je er fietstassen aan hangt.
Hi Zelf vorig jaar ook met een BoB op stap geweest, moet zeggen dat het niet mijn ding is, van langzamer rijden heb ik geen last gehad. Persoonlijk vind ik het fietsen met tassen fijner, de BoB trekt en duwt af en toe en idd bij een klaphek oid is het even wurmen om erdoor te komen, niet onoverkomelijk.

Maar even terug komend op het verhaal station met BoB (ism trein) das no go sinds dit jaar, onderstaand de laatste wijziging op de ns regels:
NS site schreef:Dagkaart fiets

Als u uw fiets in de trein wilt meenemen, kunt u bij NS-kaartautomaat een Dagkaart fiets kopen.
De Dagkaart fiets is geldig in alle binnenlandse treinen die in de Treinplanner/Planner Plus zijn opgenomen (met uitzondering van de treinen op de Zoetermeerstadslijn en de Hofpleinlijn). Bovendien is de Dagkaart fiets geldig op het Nederlandse traject van de internationale treinen, met uitzondering van Thalys, ICE International, CityNightLine en de Intercity Amsterdam - Berlijn v.v.
Voor andere vervoermiddelen zoals tandems - ook opvouwbare-, ligfietsen of gedemonteerde racefietsen dient u ook een Dagkaart fiets aan te schaffen.
Voor het vervoeren van uw fiets gelden verschillende regels, die vooral te maken hebben met de beperkte ruimte in de trein en met de veiligheid.
Hieronder vindt u een overzicht van deze regels:

* U mag uw fiets alleen buiten de spits meenemen in de trein; daarbij geldt als spitstijd: werkdagen van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.30 tot 18.00 uur. Deze beperking geldt niet in de in de weekenden, op feestdagen én in de zomermaanden juli en augustus.
* Fietsen moeten geplaatst worden in het speciale fietsgedeelte in de trein, te herkennen aan de sticker op de buitenkant van de trein.
* Bij ruimtegebrek in het fietsgedeelte kan het gebeuren dat we u vragen om met een volgende trein te reizen.
* U bent vóór, tijdens en ná de reis zelf verantwoordelijk voor uw fiets. NS is niet verantwoordelijk voor verlies en beschadiging van uw fiets (tenzij er sprake is van nalatigheid door NS). Het is niet mogelijk uw fiets via NS te verzekeren.
* Eventuele bagage (zoals fietstassen) mag niet op uw fiets blijven zitten.
* Fietsen en andere vervoermiddelen met een verbrandingsmotor mogen uit veiligheidsoverwegingen niet worden meegenomen.
* Fietsaanhangwagentjes kunt u niet in de trein meenemen.
* Het is niet toegestaan om te fietsen op stations en perrons



Prijs

Voor een Dagkaart fiets betaalt u 6 euro ongeacht de bestemming.
Bij andere binnenlandse railvervoerders kunnen andere prijzen en voorwaarden gelden.
Bas

een Radical Cyclone kan bijv. wel als tas mee in de trein: wielen en trekstang afklikken en in de tas stoppen!

Vraag 1:

Zelf heb ik twee rondes door Nederland gefiets via het LF systeem en dat is me prima bevallen. Door de uitstekende bewegwijzering heb ik de routekaart bijna niet gebruikt. De routes sluiten naadloos op elkaar aan.
Zelf heb ik de midden nederland, noordzee/waddenzee, zuiderzee, saksen, hanze en rietland route gefietst plus kleine andere stukjes.

Alleen in Friesland heb ik met m'n bob last van klaphekjes gehad maar onoverkomelijk is zo'n obstakel niet.

Johan Treurniet schreef:een Radical Cyclone kan bijv. wel als tas mee in de trein: wielen en trekstang afklikken en in de tas stoppen!
Absoluut waar!
De Cyclone vind ik handiger op stations enzo. Je kan de wielen naar achteren verplaatsen zodat je een soort steekwagentjeachtige wandelkar hebt. En je bebt er ook een brede band bij zodat je die tas als een reuze sporttas aan je schouder kan hangen.

(off topic)
Zo had ik twee van die tassen: in de ene zat m'n Bike Friday en de andere was de Cyclone.
Afbeelding

Afbeelding

Als ik uit de TGV stapte zette ik de wielen in de 'steekwagenpositie' aan de tas en de dissel er weer aan, gooide de zak met de Bike Friday er bovenop en wandelde zo naar een plek waar ik mijn fiets kon uitklappen en wegfietsen.
Het is wel wat gedoe als het druk is. De fietsbus is handiger. Wel trager. Maar als je in Amsterdam in de vroegste TGV stapt, de weg in Parijs kent en geen last van files hebt als je naar Gare de Lyon fietst, dan peddel je voor het eind van de middag door de Provence.
(sorry voor dit off topic verhaal!)

Als je je Cyclone een beetje handig laadt, dan belast je je achterwiel niet.
Schwalbe Big Apples en lage bandenspanning zorgen er ook voor dat je de aanhanger minder voelt trekken en duwen.
De Cyclone heeft wel een nadeel: er gaat teveel in.
niko
De Bob kar mag hier in Nederland niet mee in de trein heb ik dus begrepen, maar heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb een demontabele kar, is dus geen orginele BOB, en vraag mij af wat er nu eigenlijk gebeurt als ik die kar nu TOCH mee de trein in neem?

Geen ervaring met een bob in de trein, wel met een andere kar. En wij zijn zeer zeker niet de enigen hoor. Ik heb nog nooit gehoord dat het niet zou mogen. Ook laten wij in de Nederlandse trein in principe de bagage op de fietst zitten.
Maar je moet wel realistisch zijn. Vaak is er bar weinig plaats. En zul je, vanwege de beperkte ruimte, toch snel je fietstassen eraf halen. Onze kar is overigens wel inklapbaar, dat scheelt. En als je ook een fietskaartje voor je kar koopt, zal geen conducteur daar een probleem van maken.

Sandra

We hebben al een aantal keren de trein naar Schiphol genomen voor een fietsvakantie. De fietstassen heb ik er nog nooit af hoeven te halen van de conducteur. Ik vindt het wel een heel gedoe om de bepakte fiets de trein in en uit te krijgen. Ook de plaatsen die voor fietsen gereserveerd zijn zijn vaak moelijk te vinden. De NS is niet erg fietsvriendelijk ingesteld vindt ik persoonlijk. Aankomst station Delft is ook een ramp, geen lift aanwezig. Moet dus met de fiets de trap af hobbelen.

groet Peter
kuifje schreef:graag zou ik graag voor het eerst op het gemak beginnen met het fietsland nederland aan te boren, zijn er mensen die voor mij enkele tips hierover kunnen geven.
Je zou hier kunnen kijken (voor weekendtochtjes):

http://www.wereldfietser.nl/index.php?o ... &Itemid=81

Staat nog niet veel op maar het is groeiende ;)

En verder heeft internet natuurlijk heel veel te bieden (net zoals dit forum natuurlijk).
Ik heb ook geen problemen ondervonden met fiets en Bob Yak in de trein (in Nederland). Het is wel onhandig met in- en uitstappen. Zeker als je alleen bent. Ook om op of van het perron af te komen. Omdat de ruimte beperkt is, is het moeilijk manouvreren en rijdt De Bob alle kanten uit behalve de goede.

Mijn advies is om het niet te doen.

Met vliegtuig gaat beter. Bob samen met fiets in fietsdoos of als bagage meenemen.

Met fietsbus geen ervaring.

Al met al vind ik fietstassen prettiger.