Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pinion ervaringen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

pinion ervaringen

Het lijkt als he het zo beschrijft wat op mijn grasmaaier waar de aftapopening tevens vulopening is en de juiste vulhoogte zo'n beetje bepaald word door de plaats daarvan. Tweede overeenkomst is dat zowel grasmaaier als pinionbak gemakkelijk op zijn zijkant gezet kennen worden om de olie eruit te laten lopen; in ieder geval een stuk gemakkelijker dan een autoversnellingsbak. Blijft de vraag hoe eventuele rommel eruit kan. Bij mijn grasmaaier: niet. De grasmaaier heeft helaas of gelukkig ook nog geen 50000 km gedaan maar wel aanzienlijk meer dan 5 jaar.
Leon schreef:
wo 19 mei, 2021 20:42
Over garantie. Lees eens wat er in het artikel Garantie staat op Wikipedia: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Garantie . Als je de uitkomst niet redelijk vind moet je dus bij degene zijn waarvan je de fiets gekocht hebt.
Voor zover ik de regels rond garantie ken (ik ben geen deskundige) moet men voor de wettelijke garantie inderdaad bij de verkoper gaan aankloppen. Met de fabrieksgarantie heeft de verkoper echter niets te maken. De wettelijke garantie is meestal beperkt tot 2 jaar al is die niet nader bepaald maar wel langer voor producten waar men een langere levensduur van mag verwachten. Of dit echter nog onder de wettelijke garantie valt? Ik zou er niet op rekenen.
Het lijkt me interessant om het in dit geval zwart op wit te krijgen of 5 jaar buiten de te verwachten levensduur valt.
Over e-bikes lees ik overigens veel vergelijkbare zaken. Het gaat dan wel vaak over de niet helemaal topmerken.
Revanho schreef:
do 20 mei, 2021 23:01
De wettelijke garantie is meestal beperkt tot 2 jaar al is die niet nader bepaald maar wel langer voor producten waar men een langere levensduur van mag verwachten.
De EU houdt 2 jaar aan en België ook, meen ik. In NL gaat men uit van het 'conformiteitsbeginsel', de levensduurverwachting.
Speeder300 schreef:
do 20 mei, 2021 22:11
Shadow schreef:
do 20 mei, 2021 22:08
Ik had toevallig laatst nog een mailwisseling met een fietsenbouwer uit het noorden over Pinion en waarom hij die niet in bouwt, het resultaat van dat gesprek staat inmiddels op z’n site, maar ik snap hem wel...
Ik kan m'n nieuwsgierigheid nauwelijks bedwingen: wat is die site? Altijd aardig om een onderwerp van verschillende kanten belicht te zien.
http://www.m-gineering.nl/mindex.htm
Gates en Pinion

Ik bouw geen frames met tandriemen of een Pinion versnellingsbak. In het begin heb ik wel geexperimenteerd met de tandriemen van Gates. Dat begon met de vraag aan Gates aan wat voor eisen een frame zou moeten voldoen, ik had namelijk al wat ervaring opgedaan met het ontwerpen van tandriemaandrijvingen en zag de bui al hangen. Maar men had geen idee, ik moet het maar avonturen. Spullen besteld en een fors aantal iteraties verder had ik wel een oplossing waar ik verder mee kon, Niet dat ik die riem zo fantastisch vond, maar ook weer niet zo slecht om niet te doen als de klant het perse zou willen. Tijd om nieuwe spullen te bestellen, maar dat bleek opeens niet meer te kunnen. Gates kon je nog steeds niet vertellen hoe stijf volgens hun een frame moest zijn, maar je moest er een opsturen zodat zij het konden testen. Ik vind het fijn als de doelpalen blijven staan, dan maar geen Gates

Als je een Rohloffnaaf wil inbouwen ga je naar de Rohloff site waar dikke handleidingen en alle tekeningen zo te vinden zijn. Bij Pinion vind je niks en de folders heb je ook niks aan. Dus vraag je op de stand op de Eurobike of ze misschien ook documentatie voor framebouwers hebben, want de site en de folder geven geen informatie. Duwen ze je de folder in handen, die heb ik dus maar in de stand laten liggen. Dan maar geen Pinion, de spullen zijn nooit beter dan het bedrijf dat er achter staat.
Er wordt hier wel lacherig over gedaan door mensen die hem bespotten als een soort Don Quichot, maar hij heeft wel een punt, voor een kleine bouwer is dat niet te doen. Dat er zijn die het op eigen risico voor de klant wel doen is niet zijn fout natuurlijk.
Ik denk niet dat iemand Marten Gerritsen uitlacht. Ik iig niet.
Maar het gaat hier natuurlijk niet over hoe de ervaring is van een framebouwer, met betrekking tot de perikelen van inbouw van een Pinion, want dat is zijn ding. Hij maakt een Pinion frame, of niet, dat is zijn keuze.
Het gaat hier om de ervaring die wij als fietser met dat ding hebben, en dat staat helemaal los van het voorgaande.

Overigens kun je een Pinion ook met een ketting monteren (zoals idworx het liefst doet), dus Marten's probleem met een Gates riem doet sowieso (in dit draadje) niet ter zake.
Flix schreef:
vr 21 mei, 2021 10:27
Maar het gaat hier natuurlijk niet over hoe de ervaring is van een framebouwer, met betrekking tot de perikelen van inbouw van een Pinion, want dat is zijn ding. Hij maakt een Pinion frame, of niet, dat is zijn keuze.
Het gaat hier om de ervaring die wij als fietser met dat ding hebben, en dat staat helemaal los van het voorgaande.
Dat staat niet los, zeker niet gezien dat de ervaringen met een bedrijf qua service nog altijd wel leidend zijn ten opzichte van de ervaring met de producten. m.a.w. als je een 'minder' product verkoopt maar goede service levert sta je er beter op met een 'premium' product en na 5 jaar de mensen het volle pond laat lammeren voor iets wat voor je bedrijf waardevolle info kan verschaffen over hoe je producten het doen in het veld. Rohloff ziet die kansen wel blijkbaar.
Als een professionele framebouwer al geen ondersteuning krijgt, wie dan wel?
Hmm, even kijken. Onder andere: Idworx, Kalkhoff, Kettler, Raleigh, Rose, Santos, Stevens, Tout Terrain, Velotraum, Avaghon, Cycle Monkey, Geos.
Het gaat om de mensen die er zitten. Ik denk dat Pinion een prachtprodukt is maar dat datgene waar Rohloff vaak om geroemd wordt deels ontbreekt.

Ze hadden de klacht van OP ook anders kunnen beantwoorden:
"Bedankt dat u de moeite neemt om ons te contacteren met uw probleem met ons produkt. Wij hebben uw produkt bekeken en zien dat u het goed hebt gebruikt, misschien wel meer dan de meeste gebruikers. Helaas is er iets mis gegaan. Wij hebben dat gerepareerd. Nu is het zo dat uw produkt zo stevig gebruikt lijkt te zijn dat verreweg de meeste gebruikers daar nooit last van zullen hebben. In principe zou dat buiten de fabrieksgarantie vallen. Desondanks brengen wij hiervoor geen kosten in rekening omdat u dit probleem niet had kunnen voorzien. Wij zullen intern een onderzoek doen om het produkt of de onderhoudsvoorschriften eventueel aan te passen. Wij kunnen ons produkt hiermee verbeteren; waarvoor dank. Met vriendelijke groet. hr.dr.dpl.ing. ..... Hoofd kwaliteitsmanagement"

Dat was dit misschien ook op dit forum gekomen. Dan was er misschien heel anders gereageerd en was iedereen, inclusief Pinion, achteraf beter af geweest.

Ik houd hier wel een slag om de arm omdat ik niet weet wat Amboro of degene die de bak onderhouden hebben echt met het ding gedaan hebben; of ze misschien toch iets fout hebben gedaan. Ik was daar immers niet bij.

Nog wat info:
http://service.pinion.eu/en/support/sol ... ear-shift-
What service life can I expect from a Pinion gear shift?
Modified on: Thu, 26 Sep, 2019 at 1:19 PM
There are already numerous Pinion gearboxes in use with 70,000 - 80,000 kilometers of mileage. We test up to 60,000 kilometers on our test bench and can confidently attest to this. However, this does not mean that the transmission breaks down after 60,000 kilometers. On the contrary: the older, the better!
TS rijdt op een VSF. Aanname: Hij heeft die niet bij Bongers gekocht (maar ik kan het natuurlijk mis hebben). Daar gaat hij wel heen voor onderhoud. Bongers kan niet bij VSF aanbellen, want daar hebben ze de fiets niet ingekocht. Dan VSF maar overslaan en gelijk door naar Pinion.

Voor garantie (/coulance) moet je eerst diegene waar je het product gekocht hebt een kans geven (mijn vermoeden: ergens in Duitsland). Die kan de fabrikant van de fiets een kans geven. Die kan de leverancier van het onderdeel een kans geven.

Op deze manier een lichtje op Pinion laten schijnen is jammer. Voor hetzelfde geld is die seal uiteindelijk kapot gedraaid doordat er wat onnauwkeurig zit in de uitlijning van het VSF frame oid. Omdat Rohloff er zo'n wonderlijke service policy op na houdt moeten we dat van elk ander ook maar verwachten?
Leon schreef:
vr 21 mei, 2021 13:01
Het gaat om de mensen die er zitten. Ik denk dat Pinion een prachtprodukt is maar dat datgene waar Rohloff vaak om geroemd wordt deels ontbreekt.

Ze hadden de klacht van OP ook anders kunnen beantwoorden:
"Bedankt dat u de moeite neemt om ons te contacteren met uw probleem met ons produkt. Wij hebben uw produkt bekeken en zien dat u het goed hebt gebruikt, misschien wel meer dan de meeste gebruikers. Helaas is er iets mis gegaan. Wij hebben dat gerepareerd. Nu is het zo dat uw produkt zo stevig gebruikt lijkt te zijn dat verreweg de meeste gebruikers daar nooit last van zullen hebben. In principe zou dat buiten de fabrieksgarantie vallen. Desondanks brengen wij hiervoor geen kosten in rekening omdat u dit probleem niet had kunnen voorzien. Wij zullen intern een onderzoek doen om het produkt of de onderhoudsvoorschriften eventueel aan te passen. Wij kunnen ons produkt hiermee verbeteren; waarvoor dank. Met vriendelijke groet. hr.dr.dpl.ing. ..... Hoofd kwaliteitsmanagement"

Dat was dit misschien ook op dit forum gekomen. Dan was er misschien heel anders gereageerd en was iedereen, inclusief Pinion, achteraf beter af geweest.

Ik houd hier wel een slag om de arm omdat ik niet weet wat Amboro of degene die de bak onderhouden hebben echt met het ding gedaan hebben; of ze misschien toch iets fout hebben gedaan. Ik was daar immers niet bij.
Met dit voorstel kwam het kwaliteitsmanagement bij de directie.
Wat zou het antwoord zijn van de directie.
Wat zou je doen als je het zelf moest betalen.
of
We zitten hier om geld te verdienen.

In ieder geval de directie is van de oude stempel en snapt nog niet helemaal de kracht van het internet.
Nou maar hopen de deze site hoog uit de bus komt bij Google.
Flix schreef:
vr 21 mei, 2021 12:57
Hmm, even kijken. Onder andere: Idworx, Kalkhoff, Kettler, Raleigh, Rose, Santos, Stevens, Tout Terrain, Velotraum, Avaghon, Cycle Monkey, Geos.
Koga heeft slechts heel kort (1 jaar?) fietsen met Pinion geleverd. Op mijn vraag aan Koga waarom ze nu niet meer iets met Pinion doen heb ik een nietszeggend, ontwijkend antwoord gekregen.
Heb zelf overigens, na lekkage van de Pinion-versnellingsbak, zonder kosten een vervangend exemplaar gekregen (binnen garantietermijn).
1 van de spaken in het achterwiel was vorig jaar gebroken, met 'medeneming' van een deel van de Pinion-achternaaf. Gek genoeg moest ik de nieuwe naaf dan weer wél zelf betalen (daar geven ze dan waarschijnlijk minder dan 5 jaar garantie op?).

Verder bevalt het me goed hoor, die Pinion :-)
bob-r-de-vries schreef:
vr 21 mei, 2021 14:24

1 van de spaken in het achterwiel was vorig jaar gebroken, met 'medeneming' van een deel van de Pinion-achternaaf. Gek genoeg moest ik de nieuwe naaf dan weer wél zelf betalen (daar geven ze dan waarschijnlijk minder dan 5 jaar garantie op?).
Klinkt als een mooi argument voor een upgrade van je achternaaf ;)
Jurr schreef:
vr 21 mei, 2021 15:10
bob-r-de-vries schreef:
vr 21 mei, 2021 14:24

1 van de spaken in het achterwiel was vorig jaar gebroken, met 'medeneming' van een deel van de Pinion-achternaaf. Gek genoeg moest ik de nieuwe naaf dan weer wél zelf betalen (daar geven ze dan waarschijnlijk minder dan 5 jaar garantie op?).
Klinkt als een mooi argument voor een upgrade van je achternaaf ;)
Die nieuwe Pinion-naaf is ook veel fijner dan de oude.
Flix schreef:
do 20 mei, 2021 10:00
Da's oprecht heel mooi van Rohloff.
Dat neemt niet weg dat 2 jaar garantie geven op hun naven, en geen 5 jaar.
Garantie 2 jaar ja, coulance rustig 10 jaar voor de 1e geregistreerde eigenaar.
Klant had 120.000km gefietst, had hem ook echt wel langer dan 2 jaar, de Rohloff naaf klonk als een koffie molen en had speling, klant gaf aan dat er wal een nieuwe naaf in mocht, wiel opgestuurd met die mededeling er bij, wiel komt terug met de zelfde naaf, was weer als nieuw, rekening van 25 euro er bij voor 2 nieuwe lagers.

Rohlof [en Elan] zijn zeer coulant naar de 1e eigenaar van een Rohloff naaf en de garantie en reparatie afwikkeling is zeer vlot, kan ik niet zeggen van pinion.
Ook hier: dit is echt oprecht heel mooi van Rohloff.👍🏻

En behoorlijk uniek in welke business dan ook. En ook niet echt nodig, want dat je na 120.000 km een keer onderhoudskosten moet gaan betalen, is meer dan redelijk.

Maar wat is hier verder de relatie met 'Pinion ervaringen'?
Flix schreef:
za 22 mei, 2021 00:23
Maar wat is hier verder de relatie met 'Pinion ervaringen'?
Zoals te doen gebruikelijk in een goed forum: niets. :-)

(Maar nog even over de garantie: als ik een fietsversnelling had die me 50.000 km lol gaf voordat er een keerring kapot gaat zou ik het niet in mijn hoofd halen om tegen de fabrikant te zeggen “dat ding van jullie deugt niet” (niet dat de topicstarter dat heeft gedaan, ik bedoel dat meer in het algemeen) ).
Flix schreef:
za 22 mei, 2021 00:23
Ook hier: dit is echt oprecht heel mooi van Rohloff.👍🏻

En behoorlijk uniek in welke business dan ook. En ook niet echt nodig, want dat je na 120.000 km een keer onderhoudskosten moet gaan betalen, is meer dan redelijk.

Maar wat is hier verder de relatie met 'Pinion ervaringen'?
Als je overweegt een fiets aan te schaffen met een versnellingsbak ter waarde van best veel geld lijkt me dit interessante info.
Mee eens...als dit draadje door TS is opgestart als 'Welk versnellingssysteem moet ik aanschaffen?'.