Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [verkocht] brooks flyer - Forum Wereldfietser

[verkocht] brooks flyer

In goede staat; bijna 1 jaar oud.

aantal kilometers op gereden?
als het boven de 500km is, zal het zadel niet meer zo goed vormen naar de nieuwe eigenaar.

ik schat op zo'n 4000km.

maar dat het niet meer naar de nieuwe eigenaar vormt is onzin.

ik heb het zadel altijd goed verzorgd, ingevet, en nooit nat laten regenen.
ook heb ik het dek nog maar 1 keer een slag aangedraaid.

om het leer weer naar een andere gebruiker te vormen.
Is heel gemakkelijk. Je maakt het leer nat spant vervolgens het dek een a twee slagen aan. Vet het goed in en laat het in de zon drogen. Vervolgens weer opnieuw inrijden.

Het inrijden gaat nu ook gemakkelijker omdat het leer wat soepeler (pre-aged) is.

Het is een systeem, maar om je leer in de zon te laten drogen lijkt me geen goed idee. Het leer droogt dan te snel, met als gevolg heel kleine scheurtjes. Liever langzaam laten drogen en dus niet geforceerd.

en de kosten (vraagprijs)?

Spironski schreef:Het is een systeem, maar om je leer in de zon te laten drogen lijkt me geen goed idee. Het leer droogt dan te snel, met als gevolg heel kleine scheurtjes. Liever langzaam laten drogen en dus niet geforceerd.
Daarom invetten alvorens in de zon te laten drogen. En dan bedoel ik de nederlandse voorjaarszon; dat kan absoluut geen kwaad. Een middag is genoeg vervolgens goed oppoetsen en veel fietsen.

Ik geloof best dat het zadel zich gaat vormen naar een nieuwe eigenaar en dat je het aanvankelijk een beetje "uit vorm" kan trekken.
Maar over dat drogen etc: het lijkt me dat nat leer niet lekker ingevet wil worden, water en vet stoten elkaar nu eenmaal af. Bovendien droogt leer uitzonderlijk langzaam, zeker dat dikke zadelleer. En als je het vocht dan ook nog opsluit onder een laagje vet duurt het alleen maar nòg langer.

Natuurlijk zal een vochtig zadel zich wel lekker snel naar de nieuwe eigenaar vormen, maar je rekt tegelijkertijd het leer ook wel erg op, vrees ik. Ìk zou er in ieder geval wat meer tijd voor nemen dan een middagje...

Spironski schreef:Ik geloof best dat het zadel zich gaat vormen naar een nieuwe eigenaar en dat je het aanvankelijk een beetje "uit vorm" kan trekken.
Maar over dat drogen etc: het lijkt me dat nat leer niet lekker ingevet wil worden, water en vet stoten elkaar nu eenmaal af. Bovendien droogt leer uitzonderlijk langzaam, zeker dat dikke zadelleer. En als je het vocht dan ook nog opsluit onder een laagje vet duurt het alleen maar nòg langer.

Natuurlijk zal een vochtig zadel zich wel lekker snel naar de nieuwe eigenaar vormen, maar je rekt tegelijkertijd het leer ook wel erg op, vrees ik. Ìk zou er in ieder geval wat meer tijd voor nemen dan een middagje...
Tja, ik denk dat je een aantal dingen met elkaar begint te verwarren.

ik heb namelijk nooit gezegd dat een vochtig zadel ingereden moest worden.

en bij vochtig bedoel ik vochtig en dus niet doorweekt waar jij van uit gaat in je beweringen.

Het (uit)drogingsproces is overigens in koude wind het snelst.

Hoi Scrumble,

Oké, de verwarring even bestrijden :D :

-"Ik heb namelijk nooit gezegd dat een vochtig zadel ingereden moest worden."
Klopt, dat weet ik, die suggestie heb ìk gedaan. Is me wel eens overkomen op vakantie. Redelijk nieuw zadel nat, toch verder fietsen: zadel was aan het eind van de dag helemaal naar mijn..... gaan staan. Het is ook een oude truc om b.v. wandelschoenen (op b.v. drukplekken) sneller naar je voeten te laten staan.

-"en bij vochtig bedoel ik vochtig en dus niet doorweekt waar jij van uit gaat in je beweringen"
Oké, heb ik je verkeerd begrepen, Ik ging uit van hetgeen je hier zegt: "Je maakt het leer nat spant vervolgens het dek een a twee slagen aan..."

-"Het (uit)drogingsproces is overigens in koude wind het snelst."
Dit waag ik te betwijfelen. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme (en daarom voelt het dan ook klammer, door de condensatie). Waarom zou een föhn anders warme lucht uitblazen??. Ik denk dat je bedoelt dat b.v. polaire lucht, die door de vorst is uitgedroogd, erg droog is. Maar dan moet het eerst wel een paar dagen flink vriezen. Je hebt het dan over, zeg maar, vriesdrogen.

Spironski schreef:
-"Het (uit)drogingsproces is overigens in koude wind het snelst."
Dit waag ik te betwijfelen. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme (en daarom voelt het dan ook klammer, door de condensatie). Waarom zou een föhn anders warme lucht uitblazen??. Ik denk dat je bedoelt dat b.v. polaire lucht, die door de vorst is uitgedroogd, erg droog is. Maar dan moet het eerst wel een paar dagen flink vriezen. Je hebt het dan over, zeg maar, vriesdrogen.
vriesdrogen is inderdaad een extreem net zoals in de oven leggen.
echter gaat het bij uitdrogen om vochtransport en verdamping.
ook speelt hierbij het temperatuur verschil een rol. Denk hierbij aan het welbekende natuurkunde proefje waarbij gekeken word naar de tijdsduur tot het bereiken van het kookpunt van koud en warmwater.

Dit hoeft geen punt van discussie te worden; we zijn het immers eens over het feit dat een lederen zadel zich naar een andere eigenaar kan vervormen.