Mijn zoon is net 15 geworden. Hij rijdt al een paar jaar mee op fietstochtjes en korte vakanties op een oude Trek 320 toerfiets in framemaat 50, die ik ooit voor een prikkie op Marktplaats kocht. Aangezien de hormonen goed hun werk doen groeit ie nu ongeveer een centimeter per week (bij wijze van spreken), dus de Trek wordt in hoog tempo te klein. Hij zit er steeds verder opgevouwen op. Dus ik was al een tijdje op Marktplaats aan het snuffelen naar een nieuwe fiets voor hem. Het liefst wil hij een mountainbike, want dat vindt hij stoer. Maar d'r moet van mij wel een drager op kunnen voor de fietsvakantie, en ik heb het niet zo op verende voorvorken, want dat is vaak het eerste wat stuk is bij een tweedehandsje.
Tot ik tijdens een fietstochtje het volgende fietswrak tegenkwam:
Een Giant Custom Super Light trekkingfiets. Aluminium frame, voor- en achterdragers, framemaat L (54 cm, maar met een sloping bovenbuis). Hij stond op de openbare weg, niet op slot , en in een erbarmelijke toestand.
Totaal doorgerotte derailleur en remkabels. Remmen schakelen gaat niet meer. Koplamp is ook aan gort.
Vlinderstuur met kapot foam.
Shimano Deore 3x9 groep. Geen topklasse, maar een goede middenklasser. Ook hier een rotte kabel. En de kooi van de achterderailleur is krom. De hele fiets zit onder een dikke laad vuil en aanslag. De snelbinder is ook uitgelubberd en rijp voor de vuilnisbak.
Het voormalige gelzadel mag die naam niet meer dragen. De hele bovenzijde is verdwenen.
Er zit geen ketting op de fiets. De tandwielen vertonen slijtage, maar zijn nog niet helemaal op. Er heeft ooit een kettingscherm opgezeten, maar dat is weg. En alles vies door gebrek aan onderhoud.
Volgens mij valt hier met wat liefde en wat nieuwe onderdelen nog wel wat van te maken. Frame lijkt nog OK. Wielen zijn recht, en de lagers voelen nog soepel en zonder speling. Dus ik heb 'm opgehaald en meegenomen. Strikt juridisch gezien is dat diefstal. Maar ik denk dat iemand deze fiets (waar je niet op kunt fietsen, die in erbarmelijke staat is en waar lang geen onderhoud aan gepleegd is) daar gedumpt heeft voor de eerste de beste liefhebber en gun hem een tweede leven.
Dus ik ben samen met mijn zoon begonnen hem helemaal te demonteren. Ook leerzaam voor mijn zoon. Krijgt hij een beetje ervaring met fietstechniek. De bedoeling is hem te restaureren en op te bouwen tot een stoere trekkingfiets met off-road capaciteit, die een beetje op een mountainbike lijkt. En in dat proces ga ik jullie meenemen.
Wordt vervolgd.
Tot ik tijdens een fietstochtje het volgende fietswrak tegenkwam:
Een Giant Custom Super Light trekkingfiets. Aluminium frame, voor- en achterdragers, framemaat L (54 cm, maar met een sloping bovenbuis). Hij stond op de openbare weg, niet op slot , en in een erbarmelijke toestand.
Totaal doorgerotte derailleur en remkabels. Remmen schakelen gaat niet meer. Koplamp is ook aan gort.
Vlinderstuur met kapot foam.
Shimano Deore 3x9 groep. Geen topklasse, maar een goede middenklasser. Ook hier een rotte kabel. En de kooi van de achterderailleur is krom. De hele fiets zit onder een dikke laad vuil en aanslag. De snelbinder is ook uitgelubberd en rijp voor de vuilnisbak.
Het voormalige gelzadel mag die naam niet meer dragen. De hele bovenzijde is verdwenen.
Er zit geen ketting op de fiets. De tandwielen vertonen slijtage, maar zijn nog niet helemaal op. Er heeft ooit een kettingscherm opgezeten, maar dat is weg. En alles vies door gebrek aan onderhoud.
Volgens mij valt hier met wat liefde en wat nieuwe onderdelen nog wel wat van te maken. Frame lijkt nog OK. Wielen zijn recht, en de lagers voelen nog soepel en zonder speling. Dus ik heb 'm opgehaald en meegenomen. Strikt juridisch gezien is dat diefstal. Maar ik denk dat iemand deze fiets (waar je niet op kunt fietsen, die in erbarmelijke staat is en waar lang geen onderhoud aan gepleegd is) daar gedumpt heeft voor de eerste de beste liefhebber en gun hem een tweede leven.
Dus ik ben samen met mijn zoon begonnen hem helemaal te demonteren. Ook leerzaam voor mijn zoon. Krijgt hij een beetje ervaring met fietstechniek. De bedoeling is hem te restaureren en op te bouwen tot een stoere trekkingfiets met off-road capaciteit, die een beetje op een mountainbike lijkt. En in dat proces ga ik jullie meenemen.
Wordt vervolgd.