Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Icefield Parkway, Banff, Jasper, Canada - Forum Wereldfietser

Icefield Parkway, Banff, Jasper, Canada

We overwegen om een paar weken door Jasper en Banff te fietsen met ons gezin: pa, ma, 1 fietsend kind, 1 kind op de aanhangfiets en 1 in de kidcar.
We fietsen trajecten van 40-50 km.
Het zou gaan om juli 2007.
Wie kan ons meer vertellen over inkoop levensmiddelen (op welke plekken langs de route?)?
Is er altijd plaats op de campings voor fietsers? Of is vol vol?
Veiligheid? We lezen veel over automobilisten en beren, maar nergens over fietsers en beren.
Zouden jullie hier fietsen met het gezin of niet.

bedankt,
Johan en Willemien

Hoi Willemien,


Lees dit draadje eens. Staat erg veel info in. Over fietsen met kinderen waarschijnlijk niet, maar als ik het zo lees hebben jullie daar zelf al voldoende ervaring mee. Succes en veel plezier.

Groet,
Robbert

Fietsen in Canada is prachtig. Wel kan het inderdaad druk zijn met auto's en campers. Voor beren hoeft je als fietser niet echt bang te zijn, ze vluchten hard voor je weg. Als wandelaar is het meer opletten, houd je aan de regels en laat je horen. Het is ook leuk om wat hikes te doen.

Fietsen met kinderen lijkt mij wel kunnen, alhoewel het wel bergachtig is met enkele steile passages (gemiddeld 5 % met uitschieters naar 10%).

Campings in de parken zijn wel snel vol, maar voor fietsers is er vaak een apart gedeelte gereserveerd.

Sommige afstanden zijn erg groot. Op het stuk tussen lake louise en Jasper (230 km) kan je maar op enkele plaatsen zeer beperkt voedsel kopen (o.a. Saskatchewan- the crossing en ook een restaurant bij de visitor center van Colombia icefields). Campings zijn er veel, maar soms primitief met water uit de put.

Kijk ook eens op mijn pagina voor mijn verslag in 2004.

http://www.luddo.nl

Veel plezier,

Groet

Luddo

Kijk ook op http://www.milebymile.com/main/Canada/A ... uides.html

Hier staat per km welke faciliteiten je vanaf Jasper richting Banff hebt. Veel campings worden er genoemd maar stel je er niet veel bij voor. Een picknicktafel, misschien stromend water en een chemisch toilet of gat in de grond. Verwacht hier geen campingwinkeltjes of douches, die zijn alleen te vinden op de campings in Jasper, Lake Louise en Banff. Bij de visitor center bij de Columbia Gletsjers zijn ook enkele primitieve campgrounds maar kan je je opfrissen in het toiletgebouw van het restaurant. Zie verder mijn website voor een verslag van mijn tocht.

Groeten, Minko

Afbeelding

Dag Willemien,

in de zomer van 1998 hebben wij een fietstocht gemaakt van Vancouver naar Jasper. Onze dochter was toen 5 maanden en zat dus lekker in de fietskar. De reis was in een woord geweldig. Als je je maar aan de regels t.a.v. beren houdt is er niets aan de hand. Een keer gebeurd dat er een beertje voor onze fiets langs waggelde. We hadden altijd wel wat rantsoen mee, vooral op de Icefield Parkway was het toen lastig om boodschappen te doen.Ik weet niet hoe het nu is. Icefield is toch een weg die veel toeristen per auto in 1 dag doen en dan heb je geen supermarkt nodig. Met de fiets doe je er wel wat langer over. De tocht valt heel erg mee, paar zwaardere stukjes maar over het algemeen goed te fietsen.
Veel plezier!

Jan

Op de fietskaarten van Adventure Cycling staan alle voorzieningen onderweg aangegeven. Bij een tankstationis vaak een winkeltje met wat eenvoudige dingen.
Zie: www.adv-cycling.org
Voor Jasper-Banff moet je kaart 1 van Great parks hebben. Als het goed is zijn deze kaarten te koop bij de Fietsvakantiewinkel: www.fietsvakantiewinkel.nl
Volg wat betreft beren altijd de aanwijzingen van de rangers op. Laat eten nooit in je tent. Ook geen blikjes bier, want beren zijn dol op bier en ruiken dit door het blikje heen ( meeuwen ook, heb ik in Finland ervaren). Verder is tandpasta voor beren een lekkernij. Op campings heb je bearboxen waar je eten en andere artikelen die beren aantrekken veilig kunt opslaan. Canadese hellingen zijn over het algemeen een makkie.
Een schitterende route met een indrukwekkende natuur en veel wild. Verwacht geen leuke dorpen.
Wel bakbeesten van campers met vaak een SUV en een motorboot er nog achter gekoppeld.

Eten moet inderdaad weggestopt worden.

Neem een lang touw mee, dan kan je eten de boom in (bijvoorbeeld een lange scheerlijn van minimaal 6 meter).

Soms zijn er voorzieningen om je eten in de boom te hangen zoals bij de dure camping van Whistler.

Afbeelding

groet

Luddo

De berenboxen zijn inderdaad heel handig om je eten en ander ruikend spul in op te bergen, maar ze zijn op verbazingwekkend weinig campings aanwezig. Ik fietste er vorige zomer en lang niet alle campings hadden berenboxen.
In Alaska kon je in outdoor winkels zoals REI en op de camping aan Denali National Park nog je eigen berenbox kopen, maar ik achtte dat toen niet nodig omdat ik ervan uitiging dat die op de meeste campings aanwezig zouden zijn. Dit was dus niet het geval. In Japser heb ik werkelijk elke outdoorwinkel afgelopen, ben ik naar het rangerstation geweest, en nergens kon je er eentje kopen. Ik maakte hen er attent op dat ze in elke folder aanraden je eten in een brenbox te stoppen, maar je deze dus niet kunt kopen :roll:

Een echte aanrader, als je een paar dagen over hebt, is een beetje ten westen van Jasper, de trekking naar Mount Robson, waarschijnlijk het mooiste wat ik gedaan heb op het hele traject Alaska - Canada - Usa.
Ik meen me te herinneren dat er tussen Mnt Robson en Jasper een leuke camping aan een meertje was, waar het heerlijk zwemmen is.
Zeker doen !

Veel plezier ginder,
Koen.

Wat mij opviel was dat de campings tussen Banff en Jasper bijna allemaal een bearbox hadden. Wellicht is dat ten noorden van Jasper minder.

Dat kan kloppen Bert, dat het daar iets beter was, maar in Alaska (m.u.v. de Denali-camping), de Yucon en Britisch Columbia en verder zuidwaarts in Alberta, Montana etc... zijn ze uiterst zeldzaam.
Als je enkel de Parkway fietst zou ik er dan ook niet mee sleuren. Gewoon stukje touw meenemen voor noodgeval.

Groeten uit Vinh Long.

koenie schreef:Een echte aanrader, als je een paar dagen over hebt, is een beetje ten westen van Jasper, de trekking naar Mount Robson, waarschijnlijk het mooiste wat ik gedaan heb op het hele traject Alaska - Canada - Usa.
Afbeelding
Mount Robson

Wij hebben de Icefield Parkway twee jaar geleden gefietst. Het is een prachtige rit. Goed te doen met kinderen. Je rijdt op een brede vluchtstrook van een brede, rustige (in juni) autoweg, dus veilig. Het asfalt is prima. De automobilisten zijn zeer vriendelijk naar fietsers. De stijgingspercentages zijn beperkt. Het grootste stuk is vals plat met een paar wat pittiger klimmen, die naar schatting niet boven de 7% uitkomen.
Je zult een paar keer wat verder moeten fietsen dan 40/50 km tussen de campings. Deze stellen qua faciliteiten niet veel voor. Wel heeft elke kampeerplaats standaard een picknicktafel en een vuurplaats. Ook winkels/restaurants zijn er weinig. Daar zit wel 50 tot 60 km tussen. Sla er dus geen over! De campings waren begin juni matig bezet. Het was nog best koud 's nachts.
De beren zijn een ander verhaal. Het aparte van Canada is dat driekwart van de gesprekken tussen touristen over beren gaat. Ik ben één grizzly tegengekomen toen ik ging plassen in het bos. Ik stond kennelijk niet op zijn menu. We waren toch wel op onze hoede want de dag dat wij door Canmore fietsten was daar een vrouw half opgepeuzeld door een grizzly. Dat komt zelden voor, dus de kans dat het jouw overkomt is kleiner dan een aanrijding met een auto. Maar je moet er ook weer niet te luchtig over doen. Je kunt in de outdoorshops bearspray kopen. Dat is een flinke spuitbus pepperspray. Alles wat eetbaar is of lekker ruikt hoog in een boom hangen op enige afstand van je tent. Verder zijn er op internet allerlei tips te vinden hoe je te gedragen als je een beer tegenkomt. Daarbij is het risico van een zwarte beer veel kleiner dan van een grizzly.
Het visitor centre in Banff, Jasper of Lake Louise heeft ook folders hier over. Verder hanteren ze waarschuwingen wanneer ergens een riskante beer gesignaleerd is. Alle beren hebben een nummer en hun gedrag wordt in de gaten gehouden. Riskante beren worden afgeschoten. Voer dus geen beren want die gaan mensen opzoeken en een fed bear is a dead bear.
Fietsers lopen meer gevaar dan wandelaars omdat beren doorgaans alleen aanvallen als ze schrikken. En met een fiets ben je snel dus kun je ineens voor ze staan. Wij maakten dan ook lawaai door te bellen of te roepen als we dicht langs struiken fietsten. Door de berenwaarschuwingen hebben we een paar keer in een hostel geslapen. Dat zijn zeer primitieve jeugdherbergen die wel zeer gezellig zijn. Die bevinden zich op zo'n 50 tot 60 km van elkaar.
Je kunt bij de visitor centres een heel handig kaartje krijgen van de route tussen Lake Louise en Jasper met alle campings. winkels, hostels en bezienswaardigheden op de kilometer nauwkeurig aangegeven. Ook handig is "A cyclists guidebook te the Canadian Rockies. Een klein handzaam boekje dat alle nodige informatie geeft over de route Calgary-Jasper met stijgingspercentages. Ook daar te koop
Doen die parkway! Je zult er geen spijt van krijgen.

dank voor alle info en tips. Nog meer is natuurlijk altijd welkom (benzine voor onze brandertjes is vrijwel niet te krijgen merk ik?). Maar we hebben in ieder geval geboekt en vliegen 21 juni naar Calgary.

bedankt,
Willemien en Johan

Autobenzine is natuurlijk overal verkrijgbaar. Jasper en Banff hebben beide veel outdoor stores en daar is ook het een en ander verkrijgbaar.

Je kan natuurlijk overstappen op een spiritusbrander, is ook goed verkrijgbaar.

Het stuk tussen lake louise en jasper lijkt me net te lang om zonder brander te reizen.

groet

Luddo

bedankt Luddo,

we gaan inderdaad de tijd nemen voor dat traject. er valt lijkt me veel te zien. Maar we nemen wel een extra fles mee.

Johan
Ik heb vorig jaar augustus o.a. de Icefields Parkway gefietst. Mooier heb ik zelden of nooit gefietst.
Eenvoudig is het evenwel niet. De hele route tussen Jasper en Banff (ik ben trouwens bij Castle Mountain tussen Lake Louise en Banff afgebogen richting Kootenay NP) van bijna 300 km telt wel twee pittige passen van 2000-2100 m. Die zijn net zo pittig als een berg of pas in de Alpen of de Pyreneeën. Dat moet je dus wel kunnen. En je moet je dus op alle weersomstandigheden in de bergen voorbereiden: kou, heet, nat, wind. Zo heb ik enkele ochtenden met lange, warme broek, een buff om m'n nek en wollen handschoentjes onder mijn fietshandschoenen aan gefietst om de ochtendkou te trotseren.
Campings zijn er veel, 13 in Banff (waarvan wel 5 in Banff), 10 in Jasper. Daarnaast zijn er behalve in Jasper, Banff en Lake Louise ook enkele eenvoudige, maar erg gezellige hostels onderweg.
Levensmiddelen moet je goed van te voren inslaan, want de enige plaatsen zijn Banff, Lake Louise en Jasper, verder nog een winkel in Castle Mountain (geen plaats maar meer een kruispunt van twee highways).
Beren zijn er wel, maar ik ben ze fietsend op de highway niet tegengekomen, anderen wel. Ergens anders ben ik ze wel tegengekomen (bijv. langs de Kettle Valley Railway), en dan is het zaak je aan de regels te houden.
Die regels staan bijv. in de folder The Mountain Guide (The Official Parks Canada Visitors' Guide) waarin überhaupt erg veel praktische informatie staat over de nationale parken in British Columbia en Alberta (Banff, Jasper, Kootenay, Yoho, Mount Revelstoke, Glacier, National Parks). Ik heb deze erg nuttige folder in Canada bemachtigd, maar het zou mij niet verbazen als je de folder ook niet via hun website zou kunnen aanvragen (www.pc.gc.ca).

De Sunwapta Pass (2000 meter) lijkt hoog, maar je zit al hoog voordat je aan de klim begint. Natuurlijk moet je klimmen, maar het gaat zo geleidelijk, dat de passen die je daar onderweg tegenkomt absoluut niet het gemene kaliber hebben als de venijnige Alpenpassen.

over beren, van de Touring list:
The Alaska State Department of Fish and Wildlife is advising hikers, hunters, fishermen, and Touring Bikers to take extra precautionsand be on the alert for bears while in the area. They advise people to wear noise-producing devices such as little bells on their clothing to alert but not startle the bears unexpectedly. They also advise you to carry pepper spray in case of an encounter with a bear. It is also a good idea to watch for signs of bear activity. People should be able to recognize the difference between blackbear and grizzly bear droppings. Black bear droppings are smaller and contain berries and possibly squirrel fur. Grizzly bear droppings are large, have bells in them and smell like pepperspray.
Willemien schreef:We overwegen om een paar weken door Jasper en Banff te fietsen met ons gezin: pa, ma, 1 fietsend kind, 1 kind op de aanhangfiets en 1 in de kidcar.
We fietsen trajecten van 40-50 km.
Het zou gaan om juli 2007.
Wie kan ons meer vertellen over inkoop levensmiddelen (op welke plekken langs de route?)?
Is er altijd plaats op de campings voor fietsers? Of is vol vol?
Veiligheid? We lezen veel over automobilisten en beren, maar nergens over fietsers en beren.
Zouden jullie hier fietsen met het gezin of niet.

bedankt,
Johan en Willemien
Ik heb in 1982 over de Icefield Parkway in the Banff and Jasper Parks gefietst. Ik startte in Toronto en fietste via Michigan en Chicago (USA) naar Calgary. En op de Icefield Parkway sloeg ik nog even een zijweg in, om vanuit Alberta met mijn fietsbanden British Columbia "even aan te raken" :wink:
Raar maar waar: zelfs midden in de maand juli kan het flink sneeuwen, gelukkig had ik warme kleren mee! Oppassen dus. In Jasper nam ik de trein naar Edmonton, van waar ik naar huis vloog. Hét sumuun van de mooiste fietsroute ter wereld! Ik overnachtte in jeugdherbergen. Die zijn in de Canadese Rockies ongeveer iedere 60 km te vinden. Beren? Niet gezien, maar wel hun sporen zoals groeven van klauwen aan bomen. En elanden gefotografeerd.
Kijk maar naar mijn foto's op: http://www.mijnalbum.nl/Album=QWJDUIEE en klik op de foto's voor een groter formaat. De derde foto dient ook als bureaublad op mijn PC. Ik denk er nog vaak aan!