hoogframe schreef: ↑vr 07 mei, 2021 19:32
ik ben benieuwd hoe je dit weet... ik ken deze meneer al ruim dertig jaar en hij heeft deze nog originele fiets al lang en deze zo goed gehouden door deze goed te onderhouden. ik denk dat het een heel nette klassieke fiets is. misschien is het minder iets voor onze doelgroep, ok.
Ik behoor zelf wél tot de doelgroep voor dit soort fietsen. De frames zijn vaak heel goed, en hoogstens wat zwaarder door het gebruik van high-tensile staal in plaats van Reynolds- of Columbusbuizen. Daar is niet zoveel mis mee.
Maar omdat deze modellen ooit voor een lage prijs moesten kunnen worden aangeboden werd meestal bezuinigd op de gebruikte onderdelen: stalen velgen, stuur en pedalen, een plastic zadeltje. Ook de "stadsremmen" verraden de oorspronkelijke doelgroep van "instappers". En hoe lekvrij ook, banden van 800g per stuk wil ik niet op zo'n fiets.
Door zo'n frame te voorzien van tijdsoriginele aluminium onderdelen, een goed zadel en een paar behoorlijke banden haal je er kilo's af en transformeer je hem zo van veredeld scheepsanker tot mooie klassieke en vooral fijn rijdende toerfiets.
Dat kost zo'n €100 - €150, en dan kun je veel beter beginnen met een kaal frame of een schuurvondst, dan met deze fiets.
Ik schrijf dit overigens met alle respect voor het werk van de eigenaar, en hoop oprecht voor hem dat hij iemand vindt die er anders tegenaan kijkt en blij is met zijn inspanningen.